Gå til innhold

Innekatt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det en stor sjanse å ta å kjøpe to kattunger som skal være innekatt? Vil de ikke ut da?

Anonymkode: 3014e...f60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle innekatter vil ut. 
alle innekatter lever uverdige liv (selv om eier påstår noe annet). 
Å ha innekatt er dyreplageri. 
å ha innekatt burde være forbudt. 

Jeg har selv overtatt 2 innekatter, og de endret totalt personlighet (til det bedre) da de fikk komme ut. 

Anonymkode: e8478...6f3

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Noen raser er mer egnet. Men norsk huskatt og skogskatt er utedyr.

Anonymkode: 707e0...e85

• Liker 1
Skrevet

Å la katter gå fritt for å sloss, dø sakte av sult innelåst i garasjer/boder, bli plaget av andre dyr og folk, påkjørt og drepe utallige sårbare dyr burde bli forbudt, og kommer til å bli det en gang. Ren latmannskap og ikke for dyrets beste. 

Anonymkode: 6d144...eb2

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Du kommer til å få helt 50/50 svar her. Finnes ikke noe fasit og meningene er like delt som baken

Anonymkode: e8129...871

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde en innekatt når vi bodde i blokk. Han var ikke så interessert i hva som skjedde ute. Så han trivdes godt med det. Vi flyttet etter hvert til tomannsbolig, og bestemte oss for at vi ikke orket styret med å passe på dørene tilfelle vi glemte oss. Han ble en skikkelig utekatt. Dessverre gikk han bort i september. 
Frøkna vi hentet i fjor er utekatt. Og hu var mer opptatt av det som foregikk ute. Så når hun var sterilisert, så begynte hu å gå ute. 

Anonymkode: 81a22...199

• Liker 2
Skrevet

Folk får mene det de vil med innekatt men jeg hadde to stk i 16 år. De hadde et godt liv og jeg diskuterte med vetrinær flere ganger om de trodde katten mine ikke hadde det bra. Hadde ingen mulighet og slippe de ut og den ene var så spesiell at hadde jeg sluppet den ut så hadde nok noen stjelt den. Nå var jeg heldig og har stor leilighet som de fikk gå fritt i hele døgnet. Mine katter var sunne og friske og fikk mye skryt av de. Ble sjekket 1 gang i året hos vetrinær begge to. Vetrinæren sa det var ikke dyreplageri og la de kun være inne så lenge de hadde mulighet til bevege seg fritt og ikke vær innestengt. 

Ene katten min var 2 år da jeg fikk den andre som kattunge. Ble gode venner de men hadde jo sine slåsskamper innimellom. Merka jo at at den eldste likte å ha en lekekompis spesielt siden jeg var på jobb hele dagen. Skal de være inne så anbefaler jeg søsken. Husk uansett og steriliser jentene ellers blir det en skikkelig kjip tid når de  begynner og bli kjønnsmodne, de skriker mye. 

Anonymkode: 2287c...a6c

• Liker 1
Skrevet

Kan alle katter bli innekatt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, men alle kan være innekatt fra de er små. 

Anonymkode: e8129...871

• Liker 1
Skrevet

Er det dumt å ta sjansen da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke hvis de er vant til å være utekatt. 

Anonymkode: e4e7e...d8a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det mangler jo en del kontekst her. Hvilken rase er det? Hvordan bor du? Har du stor plass? Blir det vanskelig å passe på at de ikke går ut? Har du noen til å passe dem om di skal bor? Du må si litt mer for at noen skal kunne svare på dette spørsmålet.

Anonymkode: ce866...c93

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det en stor sjanse å ta å kjøpe to kattunger som skal være innekatt? Vil de ikke ut da?

Jeg vil tro det er fullt mulig å stenge katter inne hele livet. Men jeg tror også at katter trives bedre om de får lov til å være ute en del og bruke sine naturlige instinkter, som å gå på jakt og passe sitt revir.

Selv har vi to katter som alltid er ute om natta, bortsett fra når det er veldig mange kuldegrader. Om dagen får de som regel velge selv om de vil være ute eller inne. Virker som de trives med det, og det er sunne og friske. Eldste er omkring 15 år. Nå bor vi på gård og de har uthus de kan søke ly i hvis de vil.

Anonymkode: 4df80...da6

• Liker 3
Skrevet

Våre innekatter har alle vært født ute. De har sultet, fått sykdommer og vært underernært. Dette er ting de alltid vil ha ettereffektene av før de kom til oss og enjekte ting livet ut. Enten ville de ha ha blitt avlivet av dyrlege eller omkommet i situasjonen de var i, men de har fått et trygt og kjærlig hjem. De har det det veldig bra her og de får være ute med kattenett rundt terassen, får gå tur eller bli trillet rundt når været er greit. Ingen av dem liker våte  eller kalde omgivelser. De har bra mat, leker og utfordringer. De får oppfølging og kos gjennom hele døgnet. De er sjeldent alene mer enn et par timer in gangen og blir med på ferier i Norge. Dyrlege hvis de blir syke eller skader seg og årlig vaksine. Alle blir kastrert rundt 6 mnd og ikke minst  chippet tilfelle de skulle bli borte. Jeg har sett nok av katter ute bli skadet, skader andre eller påfører skade mot eiendom. De er til sjenanse for andre og ødelegger dyrelivet. Bor du på gård kan du gjerne ha katt ute, men i boligfelt eller nærheten av veier bør den være inne.

Nå sitter jeg med en kattunge på 3 mnd her som ble født ute. Han hadde ikke hadde fått mat den siste tiden, var skitten og syk. Han kom til oss da han var 3 uker og han har fått flaske til alle døgnets tider. Han er snart like frisk som jevnaldrende, men det har vært mange runder med medisiner, øvelser, dyrlegebesøk og pleie. Alle våre katter sitter igjen med sykdommer eller traumer etter tiden sin ute. Med ansvarlig dyrehold kunne mange triste skjebner vært unngått. 

Utekatt er enkelt dyrehold - for eieren! Det er ikke uten grunn at utekatter privat blir forbudt i flere byer og land. Det er på tide med ansvarliggjøring av eierne. Ha innekatter med god samvittighet du TS. Fint at du skaffer to samtidig slik at de kan leke med hverandre. Det finnes katteforum for innekatter på Facebook så bli med der for tips 🙂

Anonymkode: 58420...712

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er mange eldre eller skadede katter som blir innekatter. Forskjellige beskyttelsesforeninger for katter til og med anbefaler at de er innekatter selv etter de har vært ute i slike tilfeller. Om det ikke er trygt for katten å være ute er det jo ikke forsvarlig å slippe ut katten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alle innekatter vil ut. 
alle innekatter lever uverdige liv (selv om eier påstår noe annet). 
Å ha innekatt er dyreplageri. 
å ha innekatt burde være forbudt. 

Jeg har selv overtatt 2 innekatter, og de endret totalt personlighet (til det bedre) da de fikk komme ut. 

Anonymkode: e8478...6f3

Lenge leve uvitenheten 🤦‍♀️

Anonymkode: 202e2...95b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke dumt i det hele tatt, men du må være innstilt på at du må tilpasse ditt liv til kjæredyrene dine. I stedet for å kjøpe kattunger så kan du kanskje heller være fosterhjem for noen kattunger og se hvordan det er? Kanksje du blir såpass glad i dem at du beholder dem? Kjøpe kattunger, såfremt det ikke er rase, er ikke noe jeg ville valgt da det er så mange som trenger hjelp.

Skrevet

Vi passer en innekatt i ny og ne. Han er vant til bånd, og blir luftet i nærområdet 2-3 ganger per dag når han er hos oss. En passe mellomting. Merker jo at han stimuleres av lyder og er nysgjerrig ute. 

Anonymkode: d5e12...518

Skrevet

Jeg har to innekatter, som ærlig talt ikke ville klart seg ute. Det er en Hellig Birma og en Perser. De er dumme som brød (mangler vett), men utrolig søte og snille. De har masse plass og klore/klatrestativer og leker, og ikke minst hverandre. De liker å henge på verandaen, men prøver aldri å stikke av. Det beste de vet er å jakte på fluer.

Anonymkode: b6470...20a

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å la katter gå fritt for å sloss, dø sakte av sult innelåst i garasjer/boder, bli plaget av andre dyr og folk, påkjørt og drepe utallige sårbare dyr burde bli forbudt, og kommer til å bli det en gang. Ren latmannskap og ikke for dyrets beste. 

Anonymkode: 6d144...eb2

Si det til min 9 år gamle katt som begynte å rive ned dører det sekundet hun fant ut at ute var en ting. 

Anonymkode: a947e...77d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...