Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gitte
Skrevet

Har lest gjennom de fleste trådene om bilferie i Europa her nå, så jeg vet at søkefunksjonen eksisterer :)

Men, spørsmålet mitt er ang. selve kjøringen og "skikker" i forskjellige land..

Ingen av oss har kjørt nedover på de store veiene i Europa før (har sitti på når jeg var liten bare) og jeg er litt nervøs med tanke på Autobahn, 11-felts rundkjøringer osv. Oslo kan ikke akkurat betegnes som en storby å kjøre i, så lurer retten og sletten på om noen har tips og erfaringer som kan komme godt med ang selve kjøringen i Europa..

Rart spørsmål kanskje, men det gnager litt..

Videoannonse
Annonse
Gjest Chica
Skrevet

Anbefaler å ta Tyskland på kveld/natt, er ofte bare to felt og masse bråstopp når det mye trafikk! F.eks en lastebil ligger i i 80 og tar igjen en annen lastebil som ligger i 82 og skal kjøre forbi. Da blir begge feltene sperret en god stund. Blir det plutselig kø eller stans setter de bakerste bilene på nødblinken for å varsle de som kommer bak - veldig greit!

I Frankrike er det MASSE bommer, kjekt å ha VISA-kortet lett tilgjengelig. Er mulig å unngå bommene, men da er det dårlige veier, men mye mer å se på.

Anbefaler GPS - spesielt i byene! Vanskelig å lese kart når man suser rundt i høy hastighet inne i byene. På langdistansene går det greit å følge med på skilt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes autobahn er kjempeenkel å kjøre på, men det er et must med en skikkelig kartleser.

Autobahn har veldig god skilting, og kjørekulturen blant tyskere er mye ebdre enn her i landet. Oslo er grusom å kjøri i til sammenligning.

Har dere ikke så mye erfaring med kartlesing, så øv dere litt på forhånd.

Gjest Gjest
Skrevet

autobahn kan høres skummelt ut om du ikke har kjørt der før. Men trafikken er faktisk helt OK, javel går det i snitt nesten dobbelt så fort som på norske landeveier, men du slipper den virkelig farlige norske møtetrafikken. Den første halvtimen er det kanskje greit å holde seg i høyre felt for å bli vant med kjøremønsteret? Ved forbikjøringer fort tilbake i høyre felt. Blir du liggende i venstre pga trafikk foran, vær oppmerksom på hurtigvoksende små sorte prikker i speilen, og på køer i høyre felt hvor noen pga utålmodighet eller dødvinkel plutselig kan ønske å skifte fil rett foran deg ('greit' i norske 80 km/t, guffent i 140..). Pass også på stopp eller saktegående kø som tidligere nevnt i tråden; bruk nødblink. Sjekk tanken, å gå tom for bensin på autobahn straffes med bøter, i tillegg er det direkte farlig. Bensinstasjoner er ca hver 5. mil. Best flyt har du oftest ved ca 130 - 140 km/t. Ekstremt harde regnskurer ('null' sikt): tilbake til høyre felt, IKKE stopp men følg trafikken foran.

Jo lenger sør i Europa du kommer jo mer sjarmerende blir trafikken :)) Italienere er herlige med sin tuting og offensive kjørestil. Men de har likefullt et visst system selv om marginene til nærmeste bil gjerne holdes på et minimum. Her gjelder høflig men bestemt offensiv kjøring, og husk at her er det ikke alltid høyreregelen som gjelder, men at det STØRSTE kjøretøyet har forkjørs'rett'. Du tar liksom ikke opp kampen med tømmerbiler... Ta det med et smil, rett og slett fornøyelig!

Gjest Gitte
Skrevet

Takk for tips :)

Men jeg vil ikke tørre å påstå at "offensiv kjøring og tuting" er sjarmerende.. Tuting gjør meg stressa ;)

Skrevet

Anbefaler å sette opp en ca kjørerute på forhånd. Se hvor dere vil dra, og studér kartet. Skriv opp en rekkefølge på veinummer og navn hvor dere skal endre kurs. Autobanen er en drøm å kjøre på. Det er mindre trafikk på kveld og natt. Husk å holde feltet til høyre med mindre dere skal kjøre forbi, og husk blinklys (vet at nordmenn ikke er så flink på dette).

Se på dette i felleskap før dere kjører, men en god kartleser gjør turen veldig mye enklere.

God tur

Gjest Gjest
Skrevet

I helgene er det kjøreforbud for lastebiler, så da er det mer behagelig å kjøre på Autobahn. Ellers må du for all del unngå å bli liggende mellom to lastebiler.

Regelen er at du kjører på høyre felt. Venstre felt brukes til å kjøre forbi. Hvis det er tre felt, kan du bli på det midtre hele tiden hvis du kjører fortere enn de på høyre felt, men vær obs på at det kan være en del som ikke er så flinke til å holde avstand og ligger omtrent i bakruta di hvis de synes du kjører for sakte. Da er det bedre å komme seg over i høyre felt.

De fleste innkjørslene er lange og greie, bare husk at du må ha god fart. Det er du som har vikeplikt når du kjører inn på motorveien og du må tilpasse farten slik at du enten er raskere enn de på høyre felt (da kan du kjøre inn foran dem, men uten å hindre dem) eller du kjører inn bak en bil.

Noen er innkjørseler er utrolig korte, så da må du gi gass og komme deg inn på veien med god fart.

Jeg har tysk førerkort, hvis det er noe du lurer på, kan du spørre her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...