AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #1 Skrevet 6. november 2025 Noen fler som har fått avsky mot å ha utekatt ? Jeg er så bekymret , spesielt om katta er ute på natten . Har da opplevd slagsmål og dyrlege utgifter . Ellers at den blir jaget vekk fra område , påkjørt , stengt inne osv . Noen som har sluttet med utekatt ? Anonymkode: c23d4...423
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #2 Skrevet 6. november 2025 Jeg tror det kommer an på stedet man bor. Med det sagt så ville jeg ikke hatt katt steder der jeg ikke kunne latt den gå relativt trygt ute. Jeg tar alltid hensyn til katten når jeg ser etter nye steder å bo, så er det ikke et allright området i forhold til kattens behov så skal vi ikke bo der Anonymkode: 3760f...670 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #3 Skrevet 6. november 2025 Har katt selv, og kan ikke forestille meg hvor kjipt det må være for en katt å være "innekatt" hele sitt liv... Bor en slik til at en katt ikke kan leve deler av livet ute, så skal en heller ikke skaffe seg katt. Har en katt allerede, så må en rammebetingelse være at en ikke flytter et sted der katten ikke kan leve et mest mulig fullverdig liv – både inne og ute. Da får en skaffe seg et akvarium i stedet… Har selv en rasekatt som kostet oss 25'+, og det var aldri i våre tanker at den ikke skulle få lov til å leve et best mulig katteliv – dog med en GPS-tracker om halsen. Ja, vi har en trafikkert vei like i nærheten, og jeg kjenner fremdeles på bekymring rundt akkurat dette. Men det skal ikke gå ut over kattens mulighet til å utfolde seg. Anonymkode: b7693...9fa 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #4 Skrevet 6. november 2025 Det er en veldig stor sannsynlighet for unaturlig død ved å la kjæledyret vandre fritt på den måten. Jeg er vokst opp med katter som gikk fritt og de fleste ble ikke gamle. Hardt liv jeg aldri selv ville utsatt noen i mitt eie for. Anonymkode: 389dd...b02
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #5 Skrevet 6. november 2025 Jeg har en venninne som har stor kattegård til sine to katter, med trær de får klatret i, samt aktiviserer de med lek og trening hver dag. Noen ganger turer med de i bånd. Dette er måten man forsvarlig har katter på mener jeg. Anonymkode: 389dd...b02 3
mommyaka Skrevet 6. november 2025 #6 Skrevet 6. november 2025 Vi hadde utekatt i 7 år...ja bitt 2 ganger av en ny katt som flyttet inn( nabo) men ellers ingen noe problem. Helt til 1 mnd siden når hun ble påkjørt:( men vi bor på et stille sted
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #7 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er en veldig stor sannsynlighet for unaturlig død ved å la kjæledyret vandre fritt på den måten. Jeg er vokst opp med katter som gikk fritt og de fleste ble ikke gamle. Hardt liv jeg aldri selv ville utsatt noen i mitt eie for. Anonymkode: 389dd...b02 Livet er ikke risikofritt, selv ikke for katter. Bedre å leve et rikt liv fremfor å dø av alderdom mens man kjeder seg i hjel? Gjelder strengt tatt oss mennesker også… Anonymkode: b7693...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #8 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Livet er ikke risikofritt, selv ikke for katter. Bedre å leve et rikt liv fremfor å dø av alderdom mens man kjeder seg i hjel? Gjelder strengt tatt oss mennesker også… Anonymkode: b7693...9fa Det beste er å gi dyr man har ansvaret for både et innholdsrikt OG trygt liv, uten helt unødvendig belastning. Anonymkode: 389dd...b02 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #9 Skrevet 6. november 2025 Jeg synes det er helt sprøtt at så mange mennesker i Norge synes det er greit å slippe katten ut og bare krysse fingrene for at det går bra. Bare i vårt nabolag har tre katter dødd av påkjørsel eller andre skader etter å ha vært ute hittill i år. En av dem gikk også med GPS, og halsbåndet med rester av katten ble funnet i skogen. Antagelig ble den tatt av rev. Vi har to eldre omplasseringskatter og de får absolutt ikke gå fritt, jeg synes det er dyremishandling. Vi har stor hage og har bygd kattegård med utgang fra kjøkkenvinduet. Der kan de både klatre, titte på fugler, leke og løpe. Også ser vi de i kjøkkenvinduet når de vil inn igjen. Om sommeren er vinduet åpent hele døgnet, men de velger som regel uansett å ligge inne i sofaen eller oppe på en bokhylle. De er sunne og friske, godt muskelsatt og finnes ikke stresset eller masete. Så det er helt uforståelig for meg hvor denne ideen om at det er uforsvarlig å holde katter inne. Det er da ingen andre kjæledyr vi bare slipper ut og satser på å få se igjen en gang. Anonymkode: 8b886...c5f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #10 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er en veldig stor sannsynlighet for unaturlig død ved å la kjæledyret vandre fritt på den måten. Hvordan definerer du unaturlig død? Både dyr og mennesker utsettes for skader som ender med døden. Men det er ikke unaturlig å dø på grunn av en påkjørsel f eks. Det er ganske naturlig at noe slikt medfører døden. Unaturlig er det hvis katten får i seg rottegift. Det er noe som påføres den med viten og vilje. En påkjørsel er bare en av de tingene som skjer i vår hverdag. Anonymkode: 172d0...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #11 Skrevet 6. november 2025 Noen av naboene mine leiter ofte etter kattene sine og har veterinærutgifter etter slosskamp. Vår katt går i sele, men er mye ute. Kjenner også noen som holdt på å miste katten sin fordi den blei innestengt i en utebod. Jevnlig er det bilde av påkjørte katter på den lokale facebook siden her. Har mistet flere katter som barn og det var uaktuelt å ha et kjæledyr jeg ikke vet hvor er. Anonymkode: 26591...2b8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå