Gå til innhold

Mor adhd, barn adhd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk diagnosen adhd/add i voksen alder. Vårt barn strever med sinne og litt andre ting. Vi går til samtale i kommunen, og siden jeg kjenner meg mye igjen så har jeg sagt at vi mistenker adhd/add.

Synes disse samtalene ikke gir så mye lengre og føler nå at alt vi forteller normaliseres, som jeg egentlig synes er veldig bra, men jeg opplever at hun egentlig ikke forstår graden av feks sinne vi snakker om, hadde denne graden av sinne vært normalt i denne alderen (13år) så hadde det vært noe man leste om på lik linje med 2-3årstrassen. Men vi leser ingensteder om tilsvarende, annet enn at da bør barnet sjekkes for adhd, autisme etc. Vi er egentlig ikke ute etter diagnose, men finne hva som kan hjelpe barnet. Jeg har ikke vært åpen om min diagnose for vi ville at barnet skulle bli vurdet som seg selv, at min diagnose ikke skulle gi føringer. Men nå er jeg usikker. Vil det være lurt og fortelle om min diagnose? 

Anonymkode: 02e0c...05e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg fikk diagnosen adhd/add i voksen alder. Vårt barn strever med sinne og litt andre ting. Vi går til samtale i kommunen, og siden jeg kjenner meg mye igjen så har jeg sagt at vi mistenker adhd/add.

Synes disse samtalene ikke gir så mye lengre og føler nå at alt vi forteller normaliseres, som jeg egentlig synes er veldig bra, men jeg opplever at hun egentlig ikke forstår graden av feks sinne vi snakker om, hadde denne graden av sinne vært normalt i denne alderen (13år) så hadde det vært noe man leste om på lik linje med 2-3årstrassen. Men vi leser ingensteder om tilsvarende, annet enn at da bør barnet sjekkes for adhd, autisme etc. Vi er egentlig ikke ute etter diagnose, men finne hva som kan hjelpe barnet. Jeg har ikke vært åpen om min diagnose for vi ville at barnet skulle bli vurdet som seg selv, at min diagnose ikke skulle gi føringer. Men nå er jeg usikker. Vil det være lurt og fortelle om min diagnose? 

Anonymkode: 02e0c...05e

Snakk med lege og få henvisning til bup om du er velsig sikker. Kan være veldig tungt for en ungdom. Ekstra mye hormoner kan de få og i puberteten. Mer enn andre! Ville fortalt den voksne det med at du har adhd ja. Der er arvelig! Her var barna veldig lik far og. Poenget er ikke diagnosen i seg selv ,men å få hjelp og evt tilrettelegging mange ikke får uten! Forstå de bedre men og for at de skal forstå seg selv bedre!

Anonymkode: 72d81...60e

Skrevet

Gå til fastlegen, be om henvisning og inkluder opplysningen om arvelig belastning der.

Det har jo ingenting å si om noen som "samtaler i kommunen" er enig eller ikke? 

Anonymkode: 5893f...650

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...