Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal ta privatist eksamen muntlig i historie på mandag. Vil gjerne kunne forbredre meg litt på hva slags spørsmål de spør og hvordan jeg kan få god karakter. Er det noen som har nylig erfaring? Hva slags spørsmål spør de? Tar imot alle tips

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir stilt spørsmål om alt mellom antikken og nåtiden, altså fra hele pensum. Du får en oppgave som du skal forberede på 30 minutter.

Dette syntes jeg var den mest krevende av eksamenene fordi pensumet er enormt. God karakter får du ved å kunne pensum og svare godt på det de spør om.

Jeg fikk spørsmål om demokrati, kolonitiden, Midtøsten, den kalde krigen og en hel haug andre ting jeg ikke husker lenger. Jeg hadde forberedt meg på andre verdenskrig fordi det var 80 år siden frigjøringen, tok eksamen i vår, men fikk ikke et eneste spørsmål fra den.

Så det enkle svaret er at du må kunne litt om alt fra hele pensumet.

Anonymkode: d3cfd...880

Skrevet
mailman22 skrev (14 timer siden):

Hei,

Jeg skal ta privatist eksamen muntlig i historie på mandag. Vil gjerne kunne forbredre meg litt på hva slags spørsmål de spør og hvordan jeg kan få god karakter. Er det noen som har nylig erfaring? Hva slags spørsmål spør de? Tar imot alle tips

Jeg tok denne eksamen våren 2023, fikk 5 i karakter. 

Du blir trukket ut i to forskjellige temaer. For eksempel; første verdenskrig og etterkrigstiden. (Ett tema fra veldig tidlig og ett tema fra nyere tid). 

Jeg hadde ekstremt mye notater da jeg hadde gått i klasse for eksamen, så under selve eksamen så satte jeg opp alle datoer i først fra verdenskrigen og alt som var viktig ifht det. Det samme med etterkrigstiden (der var det mye politisk som skjedde). 

Sensor rakk ikke spørre meg om så mye, for jeg snakket på egenhånd pga så fullverdige notater. Han spurte hva Tyskland het før i tiden. Og han spurte om jeg tenkte at kvinnefrigjøringen ikke kunne skjedd, hvis det ikke var for at materialismen kom inn i hjemmet (pga Marshallhhjelpen). 

Anonymkode: cdd37...fd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du blir stilt spørsmål om alt mellom antikken og nåtiden, altså fra hele pensum. Du får en oppgave som du skal forberede på 30 minutter.

Dette syntes jeg var den mest krevende av eksamenene fordi pensumet er enormt. God karakter får du ved å kunne pensum og svare godt på det de spør om.

Jeg fikk spørsmål om demokrati, kolonitiden, Midtøsten, den kalde krigen og en hel haug andre ting jeg ikke husker lenger. Jeg hadde forberedt meg på andre verdenskrig fordi det var 80 år siden frigjøringen, tok eksamen i vår, men fikk ikke et eneste spørsmål fra den.

Så det enkle svaret er at du må kunne litt om alt fra hele pensumet.

Anonymkode: d3cfd...880

De skal jo egentlig ikke det, altså spørre om spørsmål fra hele pensum. De skal gjerne holde seg til temaene man har blitt trukket ut i. 

Men å legge en råd tråd gjennom det hele er selvfølgelig er stort pluss. Historie er ikke vanskelig, men viktig med egne meninger og refleksjoner her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De skal jo egentlig ikke det, altså spørre om spørsmål fra hele pensum. De skal gjerne holde seg til temaene man har blitt trukket ut i. 

Men å legge en råd tråd gjennom det hele er selvfølgelig er stort pluss. Historie er ikke vanskelig, men viktig med egne meninger og refleksjoner her. 

Ble nye eksamensformer med det nye kunnskapsløftet, nytt fra mai i år. Dette kan du lese om på udir

Man prøves i hele pensum og man får en oppgave på forberedelsesdelen som man har 30 minutter på.

Anonymkode: 50b7e...170

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...