Gå til innhold

39 år og stadig nye skavanker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Aldring er ikke til å spøke med. Det er riktig som man sier med at alt går nedover fra 35 års alder. Noen sier etter 30, andre etter 40.

I 2025 har jeg knapt fått trent noe. Året har gått med til skader og vondter. En akillesbetennelse som jeg har slitt med i 2,5 år. Hatt flere runder med trykkbølge.  Det forsvinner bare ikke. I tillegg får jeg vondt i kneet når jeg går lengre turer. Ryggen er stiv og jeg kan knapt gjøre noe fysisk arbeid før den blir vond. Det er noe rart med hoftene mine, leddene er stive og lite bevegelige.

Har måttet legge alt av fotballaktivitet på hylla. Hurtigheten er helt borte. Bare tilbake i 2023 følte jeg meg som 22 fremdeles. Det har skjedd så fort.

Er det sånn man kan forvente når man er 39 år?

Vurderer å droppe alt av trening bare for å slippe vondtene. Føler det ikke er verdt det lenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men.. om du ikke trener blir det verre?

Jeg har betennelse i begge akillessenene. Betennelse og noe avrevne greier i en skulder. En vondt hofte. En gammel prolaps i korsryggen. Jeg trenger fire ganger i uka. Og hvertfall nå! Før kroppen forfaller helt. 

Anonymkode: d3c6c...863

• Nyttig 5
Skrevet
Nowayback skrev (5 minutter siden):

Aldring er ikke til å spøke med. Det er riktig som man sier med at alt går nedover fra 35 års alder. Noen sier etter 30, andre etter 40.

I 2025 har jeg knapt fått trent noe. Året har gått med til skader og vondter. En akillesbetennelse som jeg har slitt med i 2,5 år. Hatt flere runder med trykkbølge.  Det forsvinner bare ikke. I tillegg får jeg vondt i kneet når jeg går lengre turer. Ryggen er stiv og jeg kan knapt gjøre noe fysisk arbeid før den blir vond. Det er noe rart med hoftene mine, leddene er stive og lite bevegelige.

Har måttet legge alt av fotballaktivitet på hylla. Hurtigheten er helt borte. Bare tilbake i 2023 følte jeg meg som 22 fremdeles. Det har skjedd så fort.

Vurderer å droppe alt av trening bare for å slippe vondtene. Føler det ikke er verdt det lenger.

Å droppe trening er det DUMMESTE du kan gjøre!! Da vil jo problemene bare bli verre! 

Anonymkode: a77c6...255

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg blir fort veldig stiv i ryggen, og for meg har yoga vært helt fantastisk. Kanskje du kan prøve det? Ellers er jo styrketrening det beste når man bikker 40, og da kan du enkelt og greit droppe øvelser som belaster vonde områder. Ville snakket med en PT og fått satt opp et program som passer akkurat for deg.

Anonymkode: 9dee4...d8e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er 47 og har ikke opplevd at formen og helsa har gått nedover. Heller tvert i mot. Aldri vært bedre form.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er eldre enn deg, men har opplevd det samme. Visste ikke ikke hva det var å ha vondt, men vipps i en alder av 35  fikk jeg en prolaps og etter det har det stort sett bare vært downhill…  Hvis du er en kvinne ville jeg også fått sjekket hormoner etc, vi kommer jo som regel i før-overgangsalderen (perimenopause) lenge før vi kommer i selve overgangsalderen og det kan påvirke muskler og ledd. 

Anonymkode: 0df7d...fb8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er eldre enn deg, men har opplevd det samme. Visste ikke ikke hva det var å ha vondt, men vipps i en alder av 35  fikk jeg en prolaps og etter det har det stort sett bare vært downhill…  Hvis du er en kvinne ville jeg også fått sjekket hormoner etc, vi kommer jo som regel i før-overgangsalderen (perimenopause) lenge før vi kommer i selve overgangsalderen og det kan påvirke muskler og ledd. 

Anonymkode: 0df7d...fb8

Jeg er mann.

Skrevet

Du er nådd den alderen hvor trening ikke nødvendigvis handler om å bli bedre, men handler om å ikke bli verre.

Noe av det viktigste man gjøre for sin egen helse er å øke muskelmasse og oksygenopptak.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Da jeg som mann på 40+ tok opp styrketrening igjen, ble jeg forbauset over hvor fort fremgangen kom. Samtidig merket jeg at kroppen ikke var like smidig og tilpasningsdyktig som i min ungdom, og pådro meg endel plager som epikondylitt (også kalt "tennisalbue", skjønt jeg synes det er et dårlig begrep).

Hva angår generell form og styrkenivå, tok det meg bare to-tre måneder før jeg igjen trente med 40 kg i hantelpress, med like mange repetisjoner som jeg klarte med 45 kg mange år tidligere, og praktisk talt uten trening i mellomtiden. Det skal sies at seriøs trening i forholdsvis ung alder har gitt meg bra "muskelminne", som altså er kjent for å gi rask fremgang når man begynner igjen, men jeg ble likevel ganske overveldet over hvor stor fremgang det fortsatt var mulig å oppnå.

Som andre nevner: det at man ikke er i samme slag som i sin ungdom er IKKE noe argument for å unngå aktivitet - da blir det jo bare enda verre! For leddplager vil jeg anbefale lett belastning i kombinasjon med tøye-øvelser (på godt oppvarmede muskler). 

I godt voksen alder blir det desto viktigere å "lytte til kroppen", så det er ingen skam å ta en ekstra hviledag når du føler at det er nødvendig. Samtidig vil lett aktivitet som regel være bra for å myke opp kroppen og fremskynde restitusjon, selv om man er støl, og det kanskje "knirker" litt her og der.

Anonymkode: ff3e1...ed4

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Katten.2.0 skrev (23 minutter siden):

Du er nådd den alderen hvor trening ikke nødvendigvis handler om å bli bedre, men handler om å ikke bli verre.

Noe av det viktigste man gjøre for sin egen helse er å øke muskelmasse og oksygenopptak.

Jeg trener litt styrke nå, men er spinkel i utgangspunktet. Har vanskelig for å legge på meg.

Historisk sett har løping og fotball vært min greie. Det er kondis jeg liker å trene.

Ønsker fremdeles å tukte gamle rekorder i løping, og senest i 2023 var jeg ca like god form som i 20-årene.

Skrevet

Er 44. Trener aldri (men er bonde), opplever helsa og kroppen som mye bedre nå enn i 20-åra.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Nowayback skrev (39 minutter siden):

Jeg er heldig om jeg klarer en gåtur i løpet av dagen. Har prøvd mer. Blir bare utslått. Det er ikke normalt. 

Tror ikke du skal tenke alder. Det kan ha med at du har tidligere stått i mange belastninger. Hva vi erfarer gjennom et liv er ulikt fra person til person. 

Ikke bank deg selv opp unødvendig. Det er det ikke verdt.

Anonymkode: 8e669...a78

Skrevet
Nowayback skrev (1 minutt siden):

Jeg trener litt styrke nå, men er spinkel i utgangspunktet. Har vanskelig for å legge på meg.

Da regner du ut hvor mye du forbrenner ila en dag, som f.eks. her: https://www.calculator.net/bmr-calculator.html

Du burde ligge på 2g protein pr kg kroppsvekt, spise 2-300 kalorier mer enn du forbrenner, og spise proteinene dine over 3-5 måltid ila dagen.

Det er en fysisk umulighet for deg å ikke legge på deg om du spiser rett. I perioden jeg trente mye, måtte jeg spise 4000 kalorier dagen for å ikke gå ned i vekt. Nå må jeg ligge på ~3200 for å ikke gå ned i vekt.

Nowayback skrev (1 minutt siden):

Historisk sett har løping og fotball vært min greie. Det er kondis jeg liker å trene.

Ønsker fremdeles å tukte gamle rekorder i løping, og senest i 2023 var jeg ca like god form som i 20-årene.

Kondis er bra for økt levealder, men muskelmasse er også en fordel for å komme seg gjennom livet med mindre vondter og en mer funksjonabel kropp.

• Nyttig 1
Skrevet
Katten.2.0 skrev (3 timer siden):

Da regner du ut hvor mye du forbrenner ila en dag, som f.eks. her: https://www.calculator.net/bmr-calculator.html

Du burde ligge på 2g protein pr kg kroppsvekt, spise 2-300 kalorier mer enn du forbrenner, og spise proteinene dine over 3-5 måltid ila dagen.

Det er en fysisk umulighet for deg å ikke legge på deg om du spiser rett. I perioden jeg trente mye, måtte jeg spise 4000 kalorier dagen for å ikke gå ned i vekt. Nå må jeg ligge på ~3200 for å ikke gå ned i vekt.

Kondis er bra for økt levealder, men muskelmasse er også en fordel for å komme seg gjennom livet med mindre vondter og en mer funksjonabel kropp.

Jeg er ikke helt typen som går inn for å bygge kropp. Har veldig spinkel benbygning, håndleddene mine og armene er som et barns. Tror det er begrenset hvor mye muskler denne kroppen kan produsere. Er fornøyd så lenge jeg er slank og ikke blir dvask.

Men trener som sagt noe styrke, med manualer (12 kg) og vektstang (opptil 50 kg), tar situps, pushups, planken, diverse mageøvelser. Vet ikke om jeg er direkte svak, men tar ca 20 armhevinger og klarer 3 minutt på planken.

Skrevet
Nowayback skrev (30 minutter siden):

Jeg er ikke helt typen som går inn for å bygge kropp. Har veldig spinkel benbygning, håndleddene mine og armene er som et barns. Tror det er begrenset hvor mye muskler denne kroppen kan produsere. Er fornøyd så lenge jeg er slank og ikke blir dvask.

Men trener som sagt noe styrke, med manualer (12 kg) og vektstang (opptil 50 kg), tar situps, pushups, planken, diverse mageøvelser. Vet ikke om jeg er direkte svak, men tar ca 20 armhevinger og klarer 3 minutt på planken.

Det som begrenser hvor mye muskler kroppen din kan bygge er i hovedsak manglende styrketrening og at du ikke spiser nok. Hver muskelgruppe burde trenes tungt nok ~2x i uken, og du burde ligge i kalorioverskudd med ~2g protein pr kg kroppsvekt.

Du tar valg som gjør at du fortsatt kommer til å ha en spinkel kropp. Det er helt opp til deg, men da må du stå for valget du tar og ikke skylde på at du er spinkel eller sliter med å legge på deg.

De aller fleste av oss har startet som spinkel, eller utrent dvask. Det er ikke slik at man kan bestemme seg for å bli sterk - det tar årevis med konsistent trening. Det er ikke alle som har lyst til å prioritere det, og det er helt innafor. Men da kan man ikke skylde på annet.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Høres ut som du bør en tur til fysioterapeut og få noen tilpassede øvelser til din kropp og dine skader. Jeg er 39 og har gått ned 25 kilo det siste året. Etter det har kroppen spilt mye mer på lag. Føler meg i superform. 

Anonymkode: 48d3a...141

Skrevet
Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

Det som begrenser hvor mye muskler kroppen din kan bygge er i hovedsak manglende styrketrening og at du ikke spiser nok. Hver muskelgruppe burde trenes tungt nok ~2x i uken, og du burde ligge i kalorioverskudd med ~2g protein pr kg kroppsvekt.

Du tar valg som gjør at du fortsatt kommer til å ha en spinkel kropp. Det er helt opp til deg, men da må du stå for valget du tar og ikke skylde på at du er spinkel eller sliter med å legge på deg.

De aller fleste av oss har startet som spinkel, eller utrent dvask. Det er ikke slik at man kan bestemme seg for å bli sterk - det tar årevis med konsistent trening. Det er ikke alle som har lyst til å prioritere det, og det er helt innafor. Men da kan man ikke skylde på annet.

Jeg skylder ikke på noe. Det var du som begynte å snakke om styrketrening. Jeg har bare svart deg på det. Kan ikke se at jeg spurte om en detaljert plan for å bygge muskler heller. Men takk.

Har ikke noe mål om å bli kroppsbygger. Skrev som sagt at jeg er fornøyd så lenge jeg er slank og ikke dvask. Jeg hadde ikke vært dedikert nok til å bygge muskler i stor skala, da kalorioverskuddet sannsynligvis bare hadde ført til fett.

Jeg ser uansett en viss progresjon i styrketreningen jeg faktisk utøver. Og det viktigste er at man blir sterkere, i bunn og grunn. Har f.eks tredoblet antall reps jeg tar med manualene mine, enn bare for 3 måneder siden.

Man har jo også forskjellige fysiske utgangspunkt. Det er ikke slik at alle kan bli Arnold i sin storhetstid. Ikke at det er et spesielt bra mål å ha.

Skrevet
Nowayback skrev (4 timer siden):

Du har de vondtene du har fordi du ikke trener.

Trening er den eneste veien ut av smerte. Til og med «gamle damer» på 87 som ikke kan gå 100 meter uten rullator kan bli «helbredet» av trening.

Første steg er å etablere en rutine. Du skal, livet ut, trene 1-2 (helst 2-3) økter med styrke per uke. Oppå din normale aktivitet. Må du ha bistand til å komme deg opp og ut? Fysioterapi, lege og smertestillende. Blir det verre 1-6 dager etter trening? Det er å forvente. Det er greit i en kortere periode på noen måneder eller år. For du har ikke blitt dårlig over natta. Du har hatt vaner som har gjort deg dårlig over flere tiår - det er bare først nå konsekvensene er store nok til at de merkes.

Styrketrening 1-3 dager i uka er ikke bygging av muskler - det er forebygging. Tiden da man skulle «hvile seg frisk» er over. Nå skal man løfte vekter.

Anonymkode: fc959...79e

• Nyttig 2
Skrevet
Nowayback skrev (2 minutter siden):

Jeg skylder ikke på noe. Det var du som begynte å snakke om styrketrening. Jeg har bare svart deg på det. Kan ikke se at jeg spurte om en detaljert plan for å bygge muskler heller. Men takk.

Mine svar er basert på dine egne uttalelser: "Har vanskelig for å legge på meg." "Har veldig spinkel benbygning, håndleddene mine og armene er som et barns. Tror det er begrenset hvor mye muskler denne kroppen kan produsere."

Dette er dine påstander om din kropp, som ikke reflekteres i verken forskning eller anekdoter. 

Har ikke noe mål om å bli kroppsbygger.

Aldri foreslått det heller. Mine kommentarer om mat og styrketrening var som svar på dine kommentarer om din kropps begrensninger.

Skrev som sagt at jeg er fornøyd så lenge jeg er slank og ikke dvask. Jeg hadde ikke vært dedikert nok til å bygge muskler i stor skala, da kalorioverskuddet sannsynligvis bare hadde ført til fett.

Som er helt fair.

Jeg ser uansett en viss progresjon i styrketreningen jeg faktisk utøver. Og det viktigste er at man blir sterkere, i bunn og grunn. Har f.eks tredoblet antall reps jeg tar med manualene mine, enn bare for 3 måneder siden.

Supert!

Så lenge du passer på at musklene får nok belastning har det (relativt) lite å si om du trener med høyt antall reps pr sett eller lavt antall.

Det er også en fordel at treningen ikke er fullstendig bortkastet.

Her er en mer grundig gjennomgang av high reps/low reps, i tilfelle du vil sikre deg god utnyttelse av treningstiden din.

Man har jo også forskjellige fysiske utgangspunkt. Det er ikke slik at alle kan bli Arnold i sin storhetstid. Ikke at det er et spesielt bra mål å ha.

Jeg har aldri påstått det heller.

Det er gått en enorm inflasjon i hva folk tror styrketrening gjør for normale folk mtp sosiale medier og en enorm utbredelse av steroider.

Hvis du trener hver muskelgruppe ~2x i uken, spiser nok mat, sover nok og holder dette gående i ~5+ år, så vil du bare se ut som en normalt trent sunn mann. Det er ikke slik at f.eks. proteinpulver, kreatin og det å løfte tungt to ganger i uken gjør at man kan delta på et show.

Det gir en egentlig bare en greit sunn kropp som er bedre rustet til å møte alderdommen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er absolutt ikke noe å forvente når en er 39 år. 

Det er mange som ikke vet at kosthold har MYE å si for smerter og utvikling av slitasjegikt. Og ikke minst for mange andre type smerter. Så om du ikke drikker nok vann, og spiser mye junk eller ultraprosessert så er det noe å se på hvis du vil redusere smerte. 

Jo mindre en beveger kroppen, jo mer smerter får en. Styrketrening er særlig viktig, og særlig hvis en driver med utholdenhetssport, og særlig løping der det er mye støt. 

Mobilitetstrening gjør jeg daglig for å holde ledd og hofter fleksible. 

Anonymkode: 78873...4c2

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...