AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #1 Skrevet 5. november 2025 Leser så mange skrekkhistorier, vil gjerne høre om de som ikke merka noe og som har positive historier rundt denne tiden? Min er 3mnd nå, får mest MME. Sover godt og lenge om nettene, litt dårligere på daglurer. Han blir 4mnd i det far reiser på sjøen i fire uker, noe som stresser meg ekstra. Vil høre positive erfaringer for å kanskje slippe å grue meg sånn og heller ta det som det kommer 🙂 Anonymkode: d3e04...ec9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #2 Skrevet 5. november 2025 Merket ingenting.. 6 + måneder regresjon derimot🫠 Anonymkode: 1b9da...5fa
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #3 Skrevet 5. november 2025 https://ammehjelpen.no/sovnregresjon/ Anonymkode: 4650c...de9 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #4 Skrevet 5. november 2025 Aldri merket noe av det. Har nå en 3 åring og en på 10 mnd. begge sov natta gjennom fra de var rundt 3 mnd Anonymkode: 0f90e...837
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #5 Skrevet 5. november 2025 Aldri merket noe.. hold på rutinene så vil du nok merke minimalt til det Anonymkode: a7b38...c48
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #6 Skrevet 5. november 2025 Merka aldri noe til noen søvnegresjon med førstemann. Han sov bedre og dårligere i hytt og dynevær hele første året - var ikke noe markant dårligere ved gitt alder. Andremann nå er 4 mnd og merker ingenting på henne heller. Hun er også i godt og dårlig humør om enannen uansett hvilke "wonderweek" vi er i. Anonymkode: 164b3...d84
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #7 Skrevet 5. november 2025 Min sov merkbart dårligere på dagtid rundt 4 mnd, aldri lengre enn 30 minutter (selv på tur i vogn). Men syns 8 mnd var verre, da begynte han å våkne hver halvtime om natta og. Anonymkode: 6b7bd...f39
Eilis Skrevet 5. november 2025 #8 Skrevet 5. november 2025 Min sov godt på natt ved 4 mnd. Type 4-6 timer i strekk før han skulle ha pupp, sovnet igjen rett etter
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #9 Skrevet 5. november 2025 Har aldri merker noe til søvnregresjon til 1åringen min. Fra han var 3 mnd begynte jeg å samsove med ham, opplevde da at vi begge sov bedre, og har gjort det siden. Han sov gjennom natten fra 3 mnd. Noe uro om nettene i perioder ved sykdom og tenner, ellers godt sovehjerte om natta! På dagtid derimot, kun korte lurer, sov greit på dagtid fra 7mnd. Anonymkode: 958d1...a71
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #10 Skrevet 5. november 2025 Har ikke merket noe spesielt verken ved 4 mnd eller 8 mnd på mine to. De har hatt gode og dårlige perioder med søvn, og de dårlige periodene har stort sett vært knyttet til tannfrembrudd og sykdom. (Også har definisjonen av god/dårlig variert - vi har hatt lavere forventninger til søvn de første månedene, og da var det en god periode når de begynte å sove 3-4 timer sammenhengende, men som toåringer ville jo det vært en dårlig periode for å si det mildt.) Men det har uansett alltid gått greit og ikke minst har det gått over. Kvalitet og kvantitet på søvn går i faser! Anonymkode: 0f417...860
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #11 Skrevet 6. november 2025 Aldri merket noe til søvnregresjoner med mine 2. Sov like godt/dårlig gjennom det hele. Anonymkode: aef08...dad
Irja Skrevet 6. november 2025 #12 Skrevet 6. november 2025 (endret) Har aldri merket noe til disse søvnregresjonene med noen av mine. De er nå 8 og 13.. Ikke ta sorgene på forskudd! Endret 6. november 2025 av Irja 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #13 Skrevet 6. november 2025 Har aldri merket noe. Det er selvsagt perioder hvor søvn er litt på en halv åtte, men det går seg som regel raskt til. Og det er jo ikke pga regresjon, men fordi det skjer så mye i den lille kroppen at det oppleves som uro. Alt ordner seg. Anonymkode: 7a748...b5e
Uanonym bruker Skrevet 7. november 2025 #14 Skrevet 7. november 2025 Dette "søvnregresjon"-greine er stort sett bare tull, noe som har blitt hypa opp på sosiale medier de siste åra. Det hender selvfølgelig at barn sover dårligere i perioder, men da er det fordi det skjer mye utvikling hos dem, og dårligere søvn kan være et symptom på det. Siterer Ammehjelpen: Sitat Men søvnregresjon er ikke et anerkjent begrep i forskning på barns søvn. Det finnes heller ikke forskning som støtter at søvnen krøller seg til etter x antall måneder i alle barns liv, som nevnt i første avsnitt – eller at du risikerer noe ved å ikke gjøre tiltak. Sitat Det er altså ikke søvnregresjoner i seg selv som gjør at barnet våkner. Det er det barnet til enhver tid går igjennom som kan påvirke søvnen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #15 Skrevet 7. november 2025 Jeg var i samme situasjon, med mann som jobber offshore. Han skulle ut da vår første var ganske nøyaktig 4 måneder, og noen som hadde et par uker eldre babyer i barselgruppen fortalte meg om 4 måneders søvnregresjon. Så jeg gruet meg. Men det kom aldri noen slik søvnregresjon. Denne babyen sov også godt og lenge om natten, og litt mindre og dårligere på dagtid enn gjennomsnittet, tror jeg. Men det var jo ikke så rart, for hun sov altså mer og bedre enn mange andre om natten. Det fortsatte slik. Hele veien frem til hun var 2 år og sluttet å sovne på dagtid, så var det dagsøvnen som kunne være litt trøblete uten at det var noe stort problem. Vår nr. to var derimot mye våken på natten, og hadde dårlige og gode søvnperioder. Men det fulgte ikke skjemaet med søvnregresjoner i det hele tatt. Da hun var fire måneder, begynte hun derimot endelig å sove litt bedre og jeg følte meg ikke som et søvnløst vrak mer. Som andre over sier, dette med søvnregresjoner er ikke forankret i forskning, men har blitt en sannhet som mange med babyer leser og forteller hverandre om. Og så vil det alltid være en del som opplever at søvnen blir dårlig akkurat ved 4 mnd. og tolker det som at det var en søvnregresjon. Egentlig er det nok mer tilfeldig, og det er vanlig at søvn går i perioder. Men har babyen din sovet godt til nå, så tror jeg det er ganske gode sjanser for at dere har en baby som stort sett vil sove ganske godt om natten fremover også. Anonymkode: d167f...ba6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå