AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #1 Skrevet 5. november 2025 Hvordan ser dagene til barnet ut? Gjør de skole hjemme eller driver de dank? Underviser du? Fortell Anonymkode: e7e21...683
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #2 Skrevet 5. november 2025 Skolevegrer pga helseskade av situasjonen på skole, så det meste av tiden har vært regulering og forsøk på å klare en hverdag selv uten skoleutfordringene. Autistisk i småskole. Veldig sammensatte årsaker til at det er så vanskelig å komme tilbake, eller å snakke om skole eller gjøre skolearbeid hjemme, det provoserer så mye angst. Vi bruker litt hverdagssituasjoner til læring, men det blir mye å ta igjen. Anonymkode: 11eaa...38a 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #3 Skrevet 5. november 2025 Vi er på skolen 1-2 timer daglig fire dager i uken. Barnet alene med lærer, jeg stasjonert utenfor rommet. Den femte skoledagen er på alternativ arena. Der klarer barnet å være uten meg i tre timer. Det er minimalt faglig innhold verken hjemme eller på skolen. Barnet er utbrent autist med mye utagering og selvskading. Anonymkode: 58b6b...638 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #4 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi er på skolen 1-2 timer daglig fire dager i uken. Barnet alene med lærer, jeg stasjonert utenfor rommet. Den femte skoledagen er på alternativ arena. Der klarer barnet å være uten meg i tre timer. Det er minimalt faglig innhold verken hjemme eller på skolen. Barnet er utbrent autist med mye utagering og selvskading. Anonymkode: 58b6b...638 Hvorfor er ikke barnet sykemeldt, hvis det er pågående utbrent og ikke klarer å gjøre noe faglig der heller? Hvem er det som rådgir dere i denne situasjonen? Anonymkode: 11eaa...38a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #5 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor er ikke barnet sykemeldt, hvis det er pågående utbrent og ikke klarer å gjøre noe faglig der heller? Hvem er det som rådgir dere i denne situasjonen? Anonymkode: 11eaa...38a Det finnes strengt tatt ikke sykemelding for barn. Uten at det har noen videre praktisk betydning. Det handler for vår del mest om en vurdering av at barnet også har behov for kontakt med andre, og har vært en langsom opptrapping over tid. Kapasitet for å få noe faglig ut av skole, ser jeg ikke for meg vil være til stede på mange år ennå. Om noen gang. Vi har nært samarbeid med BUP (og fastlegen og autismeteam i PPT og spesialavdeling på skole, men det er primært BUP som bistår med avveiningen skole/ikke skole). Anonymkode: 58b6b...638 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #6 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det finnes strengt tatt ikke sykemelding for barn. Uten at det har noen videre praktisk betydning. Det handler for vår del mest om en vurdering av at barnet også har behov for kontakt med andre, og har vært en langsom opptrapping over tid. Kapasitet for å få noe faglig ut av skole, ser jeg ikke for meg vil være til stede på mange år ennå. Om noen gang. Vi har nært samarbeid med BUP (og fastlegen og autismeteam i PPT og spesialavdeling på skole, men det er primært BUP som bistår med avveiningen skole/ikke skole). Anonymkode: 58b6b...638 Takk for svar. Vår Bup ville bare skrive ut med full skolevegring på nær 1 år etter satt diagnose, med 2 timers psykoedukasjon og basiskurs... Har dere nytte av autismeteam? Er det noe man kan etterspørre? Jeg synes PPT-sakkyndig ikke treffer godt på barnet vårt. Anonymkode: 11eaa...38a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #7 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Vår Bup ville bare skrive ut med full skolevegring på nær 1 år etter satt diagnose, med 2 timers psykoedukasjon og basiskurs... Har dere nytte av autismeteam? Er det noe man kan etterspørre? Jeg synes PPT-sakkyndig ikke treffer godt på barnet vårt. Anonymkode: 11eaa...38a Jeg nektet å bli utskrevet, etter jobberfaring med hvordan andre familier følges opp kommunalt etter diagnose. Vi var heldige og fikk bli, selv om behovet var lavere da diagnose ble satt enn det ble etter hvert. Psykologen der er gull verdt, men det tror jeg handler mer om person enn system. Autismeteamet var mest nyttig da barnet gikk i ordinær skole. De veiledet de voksne der med god effekt. Opplever dem som svært kompetente. Etter overgang til spesialavdeling er det ikke særlig behov for dem. Anonymkode: 58b6b...638 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #8 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvorfor er ikke barnet sykemeldt, hvis det er pågående utbrent og ikke klarer å gjøre noe faglig der heller? Hvem er det som rådgir dere i denne situasjonen? Anonymkode: 11eaa...38a Tror du virkelig at barn blir sykmeldte som oss voksne som har jobb? Rådgivning er det bup som gir og veldig ulikt hvor mye skolen hjelper dessverre. Anonymkode: 5e0b6...066 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #9 Skrevet 5. november 2025 Når man leser denne tråden, blir det veldig klart at barn med "spesielle behov", ikke bør være en del av den offentlige fellesskolen. Hva i alle dager får de egentlig ut av en sånn hverdag, med forutsetningene de har/ikke har? Anonymkode: 6457f...da1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #10 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man leser denne tråden, blir det veldig klart at barn med "spesielle behov", ikke bør være en del av den offentlige fellesskolen. Hva i alle dager får de egentlig ut av en sånn hverdag, med forutsetningene de har/ikke har? Anonymkode: 6457f...da1 Ja det har du så rett i. Lurer på hva tanken bak er, at alle skal gå i en vanlig klasse når de har utfordringer. Det er bare mere støy og bråk og mindre sjanse for at de med utfordringer vil føle mestring mener jeg Anonymkode: 5e0b6...066 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #11 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når man leser denne tråden, blir det veldig klart at barn med "spesielle behov", ikke bør være en del av den offentlige fellesskolen. Hva i alle dager får de egentlig ut av en sånn hverdag, med forutsetningene de har/ikke har? Anonymkode: 6457f...da1 Tja. Det er mange barn med "spesielle behov" som absolutt profitterer på fellesskolen. Så er det også mange som absolutt ikke gjør det. Det er litt usikre tall, men de anslår at 40-85% av barn med ufrivillig skolefravær er på autismespekteret. Det er jo en solid indikasjon på at skolen slik den er utformet i dag ikke fungerer optimalt for denne gruppen. Det er selvsagt en del utfordringer med alternativer også. Anonymkode: 58b6b...638 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #12 Skrevet 5. november 2025 På min tid, kaltes det for skulking. Nå i dag har det blitt pakket inn med depresjon/mobbing, frykt eller angst. Ikke rart at barn i dag blir og er mye svakere enn barna før dem når foreldrene deres sier ja til alt til gullungen deres. Jeg også slet med angst og depresjoner Anonymkode: b05fa...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #13 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror du virkelig at barn blir sykmeldte som oss voksne som har jobb? Rådgivning er det bup som gir og veldig ulikt hvor mye skolen hjelper dessverre. Anonymkode: 5e0b6...066 Det var da veldig bokstavelig 😉 Sykemelding er fritak. Det som har fungert for vår er tid helt borte fra skole, mens skoletilvenningsforsøk forverret og vedlikeholdt uhelse. Nå er ikke utbrentheten like markert lengre og vi ser mer potensiale for å få til en utvikling mot skole. Anonymkode: 11eaa...38a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #14 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På min tid, kaltes det for skulking. Nå i dag har det blitt pakket inn med depresjon/mobbing, frykt eller angst. Ikke rart at barn i dag blir og er mye svakere enn barna før dem når foreldrene deres sier ja til alt til gullungen deres. Jeg også slet med angst og depresjoner Anonymkode: b05fa...c1e Fint du kom deg og ble avbalansert og trivelig, da. 😘 Anonymkode: 58b6b...638 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #15 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når man leser denne tråden, blir det veldig klart at barn med "spesielle behov", ikke bør være en del av den offentlige fellesskolen. Hva i alle dager får de egentlig ut av en sånn hverdag, med forutsetningene de har/ikke har? Anonymkode: 6457f...da1 Det er vel mer innlysende at skolen bør tilpasses bedre til barn, som også vil gavne de nevrotypiske. Anonymkode: 11eaa...38a 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #16 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan ser dagene til barnet ut? Gjør de skole hjemme eller driver de dank? Underviser du? Fortell Anonymkode: e7e21...683 Ingen skole hjemme, blir mye skjerm. Jeg er i fulltidsjobb, men en del hjemmekontor. Må søke pleiepenger, han må ut og bort fra skjerm. Er på skolen max 1 time nesten hver dag, enten i klasse eller rådgiver. Bup, ppt, rådgiver er involvert. Skolevegring er fullstendig nedbrytende. Anonymkode: 2aae9...c4d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #17 Skrevet 6. november 2025 Autisme her også, skolevegring på ungdomsskolen. Vi prøvde hardt å tilrettelegge for skole da vi så hvilken vei det bar, blant annet med å kjøre og hente hver dag, avtale møter med rådgivere og spesialpedagoger så hun kunne få noen å snakke med etc. Det resulterte i selvskading og selvmordsforsøk. BUP anbefalte da å slutte å mase om skole, og vi hadde et år med veeeeldig lite skole, kun en og annen time i ny og ne, en time to ganger i uka, for eksempel. De skrev til skolen i et brev at det var skadelig for henne å være på skolen, at hun trengte en pause. Selv om hun ikke gikk på skole, var hun en gang i uka hos psykolog på BUP, det var egen mentale helse hun trengte å fokusere på, ikke skolen. Dette var helt nødvendig for at hun skulle få hente seg inn etter utbrentheten. Hun gjorde ikke skolearbeid hjemme, bare sov og så på TV. Det som er godt å se, er at etter ett og et halvt år med veldig lite skole i ungdomsskolen, blomstrer hun nå på vgs. En ny sjanse, en ny skole med mye mer individualitet (altså ikke de fordømte gruppeoppgavene og samarbeidsprosjektene som jenta mi ikke takler), pluss at det er små klasserom. Store, åpne saler med hyppig bytte av sitteplasser, som det var på ungdomsskolen, var vanskelig for henne å håndtere. Anonymkode: f2f1d...81c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #18 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): På min tid, kaltes det for skulking. Nå i dag har det blitt pakket inn med depresjon/mobbing, frykt eller angst. Ikke rart at barn i dag blir og er mye svakere enn barna før dem når foreldrene deres sier ja til alt til gullungen deres. Jeg også slet med angst og depresjoner Anonymkode: b05fa...c1e Det er mye du ikke har blitt lært i livet ser jeg.. Anonymkode: 90b66...3c3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #19 Skrevet 6. november 2025 10. klassing som var på en leir i høstferien, snudde døgnet og ba meg om å bli hjemme noen dager etter erien for å snu døgnet tilbake. Som et resultat har hun ikke vært på skolen siden. Hun er opprinnelig fra utlandet og sier hun kjeder seg på skolen da alt er alt for lett. Jenta gjør ikke noe skolearbeid. Sitter i telefonen, ser filmer, møter venner, drar til byen o.l. Skolen stiller ingen krav til henne ift. innleveringer. Ingen diagnoser bortsett fra nylig separerte foreldre (bor i nærheten, separert i 12 mnd). Anonymkode: 80051...31b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå