AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #1 Skrevet 5. november 2025 Vet det skal samsvare mellom konsekvens og hendelse. Men hva blir konsekvens når barnet snakker stygt og spydig til foreldre som tilsvar at de ikke gjør som avtalt og lurer seg unna? Anonymkode: c0bd5...52d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #2 Skrevet 5. november 2025 Det heter ikke konsekvens, det heter straff. Anonymkode: 19e4b...61d 1
DesmondMiles Skrevet 5. november 2025 #3 Skrevet 5. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Vet det skal samsvare mellom konsekvens og hendelse. Men hva blir konsekvens når barnet snakker stygt og spydig til foreldre som tilsvar at de ikke gjør som avtalt og lurer seg unna? Anonymkode: c0bd5...52d Konsekvensen av at de ikke holder avtaler, er at du ikke har lyst til å holde avtaler med dem heller. Konsekvensen av at de snakker stygt og spydig til deg som forelder, er at du ikke har lyst til å snakke med dem og/eller gjøre ting for dem. En irettesettelse av språkbruken er også en konsekvens, akkurat som en hvilken som helst voksen ville irettesatt en annen voksen for stygg og spydig språkbruk. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det heter ikke konsekvens, det heter straff. Anonymkode: 19e4b...61d Jo, dette jeg presenterte er konsekvenser. Endret 5. november 2025 av DesmondMiles
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #4 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vet det skal samsvare mellom konsekvens og hendelse. Men hva blir konsekvens når barnet snakker stygt og spydig til foreldre som tilsvar at de ikke gjør som avtalt og lurer seg unna? Anonymkode: c0bd5...52d Vi jobber veldig med at alle handlinger har konsenkvenser. Gode handlinger fører til gode konsekvenser, dårlige handlinger fører til negative konsenkvenser. Det er veldig viktig for meg å presisere dette slik at de forstår at konsenkvenser er noe som skjer når du velger, eller ikke velger, å utføre en handling og slettes ikke handler om straff. Konsenkvens for at du snakker stygt til meg er at du blir irettesatt. Du må tenke over hvordan du formidler budskapet ditt og hva du ønsker å få ut av det. Hva ønsker du å oppnå? Snakker du stygt til meg oppnår du at jeg blir sint, ikke ønsker å snakke med deg, ihvertfall ikke er åpen for diskusjoner/komprimiss/endring og du må sitte på rommet ditt frem til du kan kommunisere på en ordentlig måte. Og du må be om unnskyldning. Ønsker du at noe skal endre seg, oppfatter du noe som urettferdig så er jeg åpen for å diskutere det og kanskje til og med endre på det OM du legger det frem på en saklig måte. Er det bare at du har en dårlig dag og har behov for å "gruffe" så er det forståelig, vi har alle dager som er dårligere enn andre og vi blir slitne. Det er lov å gruffe, men det er ikke ok å ta det ut over andre. Det er ikke ok å tråkke ned andre i et forsøk på å føle deg selv bedre. Det er ikke greit. Det er viktig for meg at barna føler seg hørt, møtt og at de får måter å utrykke følelsene sine på, MEN de skal ikke skade andre eller ødelegge andre for å oppnå dette. Og at du blir hørt betyr heller ikke at du får det som du vil. Vi har en ting til vi også snakker en del om: kjipe valg er fremdeles valg. (Og noe sjeldnere: å ikke velge er også et valg). Når du og barnet snakker sammen om disse tingene i gode øyeblikk og ikke i kampens hete vil det legge grunnlaget for at dere kommer lettere over neste hindring. Eldste sier nå at hun er sint/frustrert og at hun trenger litt tid alene. Det får hun før jeg går opp til henne og spør hvordan det går, om det er noe jeg kan hjelpe med og/eller om hun trenger noen til å lytte. Jeg spør også om hun trenger råd eller om hun trenger meg til å bare høre på. Ni av ti ganger vil hun bare det siste og så føler hun seg bedre. Ungdommen må få hull på byllen på en trygg måte, selv om det kanskje ikke løser seg der og da. Nå snakker jeg meg bort. Enkel konsenkvens: "når du snakker til meg på den måten blir jeg lei meg og så ønsker jeg ikke snakke med deg mer. Budskapet ditt blir borte og jeg vil du skal ta en timeout på rommet ditt så kan du komme tilbake og prøve igjen når du er klar". Vær konsenkvent. Snakk sammen i "gode øyeblikk". Anonymkode: 28a49...eea 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #5 Skrevet 5. november 2025 Holder de ikke avtaler, blir det innskrenkning av frihet og goder. Da er de ikke modne nok til avtalene de har inngått, og må behandles som yngre barn (dermed mindre frihet, mindre lommepenger, tidligere innetider osv, en gammel mobiltelefon man kan ringe og sende sms med bare, avhengig av hva det gjelder). Snakker de stygt til deg? Da gir man én klar beskjed om at man ikke finner seg i å bli snakket til på den måten, også går man. Slutter å utføre service for dem, handle ting for dem, kjøre dem steder osv. De behandler deg totalt respektsløst, da mister du lysten til å være på tilbudssiden. Vær ellers normalt hyggelig og høflig, men vis at oppførsel får konsekvenser. Anonymkode: 60db3...b3e
DesmondMiles Skrevet 5. november 2025 #6 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Holder de ikke avtaler, blir det innskrenkning av frihet og goder. Da er de ikke modne nok til avtalene de har inngått, og må behandles som yngre barn (dermed mindre frihet, mindre lommepenger, tidligere innetider osv, en gammel mobiltelefon man kan ringe og sende sms med bare, avhengig av hva det gjelder). Snakker de stygt til deg? Da gir man én klar beskjed om at man ikke finner seg i å bli snakket til på den måten, også går man. Slutter å utføre service for dem, handle ting for dem, kjøre dem steder osv. De behandler deg totalt respektsløst, da mister du lysten til å være på tilbudssiden. Vær ellers normalt hyggelig og høflig, men vis at oppførsel får konsekvenser. Anonymkode: 60db3...b3e Dette blir jo fort straff da, med mindre det er tydelig avtalt på forhånd at frihet og goder avhenger av at avtaler holdes.
Lønnesirup01 Skrevet 5. november 2025 #7 Skrevet 5. november 2025 Jeg synes straff er helt ok. Det er bare blitt et ord man plutselig ikke skal bruke, som «disiplin». Det er en ny idé som alt annet. Barn som snakker stygt til foreldre skal bli irettesatt, men det er ikke alltid det fungerer. Hvis en gutt på 12 år kjefter og smeller og det bare blir verre, skal du bare stå der og si det samme mens du tar imot? Jeg hadde tatt iPad/mobil. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #8 Skrevet 5. november 2025 DesmondMiles skrev (2 timer siden): Konsekvensen av at de ikke holder avtaler, er at du ikke har lyst til å holde avtaler med dem heller. Konsekvensen av at de snakker stygt og spydig til deg som forelder, er at du ikke har lyst til å snakke med dem og/eller gjøre ting for dem. En irettesettelse av språkbruken er også en konsekvens, akkurat som en hvilken som helst voksen ville irettesatt en annen voksen for stygg og spydig språkbruk. Jo, dette jeg presenterte er konsekvenser. Ja, det er jeg enig i. Men veldig mange bruker begrepet om tiltak som egentlig er straff. Anonymkode: 19e4b...61d
DesmondMiles Skrevet 5. november 2025 #9 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, det er jeg enig i. Men veldig mange bruker begrepet om tiltak som egentlig er straff. Anonymkode: 19e4b...61d jeg synes for øvrig straff er helt greit også, så lenge barnet forstår hvorfor, og man er ærlig på at det er straff, og ikke "konsekvens".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå