Gå til innhold

Tidspunkt for bursdagsfeiring

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syns generellt det passer dårlig å feire barnebursdag på en hverdag mens de fortsatt går i bhg. En del legger seg 19/1930, og barnebursdag pleier å vare i 2 timer. Det blir nesten forsent å starte en barnebursdag kl 17 feks når de skal legge seg bare 2-2,5 t etterpå. Kl 16 kan bli for tidlig å starte en feiring igjen, da ikke alle barna er hentet i bhg engang enda, da mange foreldre slutter feks kl 16 på jobb. Så etter min mening det derfor ide å feire barnebursdag på kvelden i den alderen. 

Jeg syns helger er best, gjerne med startpunkt 12 eller 13. De fleste barna kan være med da også. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis en invitasjon til bursdag ødelegger slik at dere ikke får dratt på hytta synes jeg det er bra ungene får disse helg-invitasjonene. Så vanvittig deilig for dem at de kan være hjemme og dra i bursdag innimellom også. For det høre jo virkelig som hver enkelte har booka hytta eller annet hver eneste helg her inne.

Anonymkode: 86cc7...e1d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 10.05):

Åh fytti. Du skal ødelegge hele lørdagen til en familie pga to timers bursdag midt på dagen? Du er kul!

Anonymkode: 9b992...e94

Hvordan blir lørdagen ødelagt..?

Anonymkode: b9c3f...218

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 8.24):

Her er det mange som feirer lørdag formiddag, f.eks 12-14. Funker fint det også og er mindre stress.

Anonymkode: 15d18...2be

Er det virkelig mindre stress å måtte bruke helgen på slikt? Jeg hadde foretrukket å ha helgen til familietid og heller hatt en litt hektisk torsdag altså.

Anonymkode: b77f5...9f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det virkelig mindre stress å måtte bruke helgen på slikt? Jeg hadde foretrukket å ha helgen til familietid og heller hatt en litt hektisk torsdag altså.

Ukene er fulle nok fra før for veldig mange. Vi har noe som skjer hver eneste ukedag, så vi hadde ikke fått det til. Det blir rett og slett for mye stress. I tillegg er det fryktelig nye stimuli for barna som er slitne fra før, og ender opp overtrøtte. Jeg skal ikke legge meg opp i hva andre gjør, men å sende mine i bursdag i ukedagene hadde jeg ikke gjort, for deres eget beste. På samme måte som noen ønsker å prioritere hyttetur eller hva enn de fyller opp helgen med ikke får deltatt. Sånn er det innimellom.

Anonymkode: afee0...962

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er da nok tid igjen av helgen selv om ungen er et par timer i bursdag. Hva er stress med det? 

Anonymkode: 73e34...452

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 10.05):

Åh fytti. Du skal ødelegge hele lørdagen til en familie pga to timers bursdag midt på dagen? Du er kul!

Anonymkode: 9b992...e94

Hva er det for slags tankegang egentlig? Man ødelegger da ikke en helg fordi barnet blir bedt i en bursdag? Man får vel være glad for at ungen blir invitert, og ikke blir utestengt eller det som verre er. Når man velger å få barn, så følger slike ting med. Blir helt fascinert over dagens foreldre… 

I barnehagen vår er det vanlig å legge bursdager til lørdager, og det er helt topp det! Ungene er slitne etter barnehagen i hverdagen, og jeg personlig hadde opplevd det som mye mer stress å forte seg av gårde til en bursdag rett etter jobb og barnehage 😊

Anonymkode: e1ee7...ce2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er da nok tid igjen av helgen selv om ungen er et par timer i bursdag. Hva er stress med det? 

For meg er helgene litt hellig, da jeg har ordentlig tid til kvalitetstid med kjernefamilien og å planlegge hyggelige ting sammen. Men jeg er kanskje litt unormal sånn.  Nesten hele lørdagen går jo bort til bursdagsfeiring, og om alle skal det på lørdager så spiser det bort mye kvalitetstid for min del. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg er helgene litt hellig, da jeg har ordentlig tid til kvalitetstid med kjernefamilien og å planlegge hyggelige ting sammen. Men jeg er kanskje litt unormal sånn.  Nesten hele lørdagen går jo bort til bursdagsfeiring, og om alle skal det på lørdager så spiser det bort mye kvalitetstid for min del. 

Vel, det er også en del av å ha barn at de blir invitert i bursdager og etterhvert deltar på mer utenfor hjemmet. Når det passer best for andre å arrangere legger jeg meg ikke opp i. Jeg synes det er en overdrivelse å si at hele lørdagen går bort, med mindre dere har veldig lang reisevei. Som tobarnsmor ser jeg at noen helger går delvis med til opplegg for barna, som bursdager og besøk, og andre helger har vi familietid. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvis en invitasjon til bursdag ødelegger slik at dere ikke får dratt på hytta synes jeg det er bra ungene får disse helg-invitasjonene. Så vanvittig deilig for dem at de kan være hjemme og dra i bursdag innimellom også. For det høre jo virkelig som hver enkelte har booka hytta eller annet hver eneste helg her inne.

Anonymkode: 86cc7...e1d

Det er jo ikke snakk om at man skal på hytta hver helg. Ikke for min del hvertfall. Men, i perioder er det faktisk veldig mange bursdager. Hos oss er det dessverre ikke så vanlig å feire sammen, det hadde jo fått ned antallet noe.

Sjekket kalenderen nå, og har et "skrekkeksempel" fra i vinter. Med unntak av helgene i tilknytning til vinterferien var en av ungene i bursdag hver eneste helg i januar og februar. Så hiver du på en og annen fotballcup og andre arrangementer, så er plutselig hovedvekten av helgene låst pga barnas aktiviteter. Vi prioriterer det jo, men det går på bekostning av de andre i familien som faktisk kunne tenkt seg å gjøre noe annet.

Sant skal sies, da ungene var mindre var jeg mer positiv til helgebursdager enn må som jeg har barn i småskolen og på mellomtrinnet. Hvor mange barn man har påvirker også. I barnehagen var det langt færre bursdager, og generelt færre aktiviteter man ikke selv aktivt valgte. Nå er det hele tiden noe minst en av ungene skal på, enten bursdager, noe i regi av skolen (årstidsgrupper,vennegrupper osv) eller fritidsaktiviteter. Alt er hyggelig og gøy, men vi burde sikkert vært flinkere til å si nei for å faktisk en gang i blant få en helg uten planer.

Anonymkode: 5f95e...75a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da kan du jo gjøre hyggelige ting søndagene? De fleste ting som ungene syns er hyggelig er jo ikke avhengig av at butikkene er åpne…

Anonymkode: 3de74...5fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har ikke falt deg inn at ungene dine kanskje syns det er GØY med barnebursdag og gleder seg til å dra? Det bør jo trumfe det meste 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det har ikke falt deg inn at ungene dine kanskje syns det er GØY med barnebursdag og gleder seg til å dra? Det bør jo trumfe det meste 😉

Jada, kunne bare ønske det ble lagt til hverdagene hadde det vært opp til meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...