Gå til innhold

Tidspunkt for bursdagsfeiring

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, barnebursdag pleier å være i ukedagene, eller i nøden 12-14. Når du skal bikke kl 16, så tar du beslag i hele dagen.

Og nei, det er jo ikke "bare" å takke nei. Barnet ditt synes det er kjipt om barnet mitt ikke kommer, og barnet mitt vil jo i bursdagen uansett når den er. Tenk om alle i avdelingen/klassen skal ha bursdag på en lørdag kl 14-16? Da er jo fort halve årets lørdager dekt opp av bare en avdeling/klasse.

Anonymkode: 9b992...e94

Det er faktisk slik det er her jeg bor. Bursdager holdes utelukkende lørdager, søndager eller helligdager. Dette er helt normalt. På mine 10 år som mamma har jeg opplevd 1 bursdag i ukedagene, og det ble en skikkelig kjip feiring. Selv foreldrene angret på den avgjørelsen. Ungene er slitne etter lange skoledager. Vi inviterer alltid hele trinnet, og det er alltid en eller to som ikke kan, det passer ikke alltid for alle. Og jeg skjønner normen er forskjellig alt ettersom hvor man bor, men her er det altså dagtid i helg som er normalen.

Anonymkode: afee0...962

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk slik det er her jeg bor. Bursdager holdes utelukkende lørdager, søndager eller helligdager. Dette er helt normalt. På mine 10 år som mamma har jeg opplevd 1 bursdag i ukedagene, og det ble en skikkelig kjip feiring. Selv foreldrene angret på den avgjørelsen. Ungene er slitne etter lange skoledager. Vi inviterer alltid hele trinnet, og det er alltid en eller to som ikke kan, det passer ikke alltid for alle. Og jeg skjønner normen er forskjellig alt ettersom hvor man bor, men her er det altså dagtid i helg som er normalen.

Så i ti år så har halvparten av årets helgedager gått bort på bursdager?

Skrevet

Så i ti år så har halvparten av årets helgedager gått bort på bursdager?

Nei, vi er flinke her til å slå sammen bursdager. Ofte 5-6 stykker som feirer sammen. Jeg har aldri sett på at barna skal i bursdag som å kaste bort helgen, hva annet gjør man i helgen? Ikke har vi hytte, ikke reiser vi på weekend turer. Helgene består av tid sammen, i skogen osv. men det kan vi ta igjen på søndagen. Jeg ser mye mer utfordringer med p få det til på ukedagene. Vi hadde takket nei til en slik invitasjon, særlig etter forrige forsøk hvor ungene var helt ødelagte på skolen dagen etter. Barnas helse fremfor bursdag, når det kan legges til helg uten problem. For de som har fullstappa helger hele tiden vil jeg anbefale å roe ned, det er sykt digg med hjemme helger😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Åh fytti. Du skal ødelegge hele lørdagen til en familie pga to timers bursdag midt på dagen? Du er kul!

Så rar holdning, hvorfor er hele lørdagen ødelagt for hele familien bare fordi det ene barnet skal i bursdag på ettermiddagen eller formiddagen? Er det viktig for dere at hver eneste lørdag skal hele familien sammen gjøre noe som tar HELE dagen? Bursdag er jo en gøy aktivitet for barnet, bare tenk at det er ettermiddagens aktivitet for det barnet, da trenger man ikke planlegge noe annet. Om det er utenkelig for resten av familien å ikke gjøre noe spesielt så kan vel de dra og gjøre noe alene. 

Man rekker og å gjøre en del før 13-14 om man står opp 6 som mitt barn gjør 😄 

Anonymkode: a9648...5b3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så rar holdning, hvorfor er hele lørdagen ødelagt for hele familien bare fordi det ene barnet skal i bursdag på ettermiddagen eller formiddagen? Er det viktig for dere at hver eneste lørdag skal hele familien sammen gjøre noe som tar HELE dagen? Bursdag er jo en gøy aktivitet for barnet, bare tenk at det er ettermiddagens aktivitet for det barnet, da trenger man ikke planlegge noe annet. Om det er utenkelig for resten av familien å ikke gjøre noe spesielt så kan vel de dra og gjøre noe alene. 

Man rekker og å gjøre en del før 13-14 om man står opp 6 som mitt barn gjør 😄 

Fordi 14-16 er midt på dagen. Veldig få aktiviteter du får gjort før eller etter selskapet. 

Du skal vel kanskje ha flere barn? Og etter hvert kommer barnet til å sove lenger.

• Liker 1
Skrevet

Jeg takler ikke helgebursdager mellom 11 og 17, det er typisk førstegangsforeldre med ett småsøsken som er 2-3 år yngre som arrangerer disse bursdagene. 

Jeg begriper ikke at noen tror at en families høydepunkt er feiringen til ditt barn, jeg har mange barn, og vet at deres bursdager er stort for oss, ingen andre, jada, vennene deres er litt interesserte, men det er det. Vi hadde heller aldri avlyst en aktivitet for en barnebursdag, med mindre barnet vårt veldig gjerne ønsket dette.

Og før det kommer masse oppgulp, barna mine har mange venner og er veldig populære i barnegruppene.

Anonymkode: 06be4...e4d

• Liker 4
Skrevet

Fordi 14-16 er midt på dagen. Veldig få aktiviteter du får gjort før eller etter selskapet. 

Du skal vel kanskje ha flere barn? Og etter hvert kommer barnet til å sove lenger.

Barna må lære at de ikke kan være med på alt, alltid. I skolekretsen her er dette som sagt normen, og dette ser ut til å passe de aller fleste. Noen som ikke kan, men sånn er det jo alltid. Sånn ville det vært om det var i ukedagene også. De som satser på turn, fotball eller hva det nå enn er prioriterer trening, ellers er de ute av troppen. Hardt og brutalt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg takler ikke helgebursdager mellom 11 og 17, det er typisk førstegangsforeldre med ett småsøsken som er 2-3 år yngre som arrangerer disse bursdagene. 

Jeg begriper ikke at noen tror at en families høydepunkt er feiringen til ditt barn, jeg har mange barn, og vet at deres bursdager er stort for oss, ingen andre, jada, vennene deres er litt interesserte, men det er det. Vi hadde heller aldri avlyst en aktivitet for en barnebursdag, med mindre barnet vårt veldig gjerne ønsket dette.

Og før det kommer masse oppgulp, barna mine har mange venner og er veldig populære i barnegruppene.

Anonymkode: 06be4...e4d

Da lar du være å melde barna dine på da? Alle er førstegangsforeldre på ett tidspunkt, og jo yngste er ett par år yngre enn eldste. Men når man er 5-6 stykker som feirer sammen, trenger lokale osv må man ta det som funker. Ukedager er totalt uaktuelt for oss. Jeg kommer aldri til p arrangere noe som helst av bursdager i ukedagene. For ett stress når det skal gå opp med jobb osv. Vi kommer til å feire i helgene. Alle andre her gjør det samme så det er normalen

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke mandagen etter feks? Synes det er dumt med bursdag i helg, det gjør at vi må velge å ikke reise på hytta feks eller låser hele dagen pga en bursdagsfeiring.

Anonymkode: 15f1b...12b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva slags aktiviteter er det dere må gjøre hver eneste lørdag og søndag som tar hele dagen? 

Vi har rukket både skogstur med bål og barneteater før vi har dratt videre til bursdag på ettermiddagen. Har og bare vært hjemme og ute på lekeplassen og så bursdag på ettermiddagen, det er for meg en helt fin dag. Og sikkert det vi ville gjort om barnet sov lenger. Gleder meg til det 😄

Nei vi skal ikke ha flere barn. Men man kan jo dele seg så en gjør noe med søsken og en med barnet som skal i bursdag? Eller søsken kan dra og gjøre noe med venner eller annen familie hvis man er alene med barna. Eller man kan bare ta en hjemmedag og ikke ha fullt program hele dagen og så heller gjøre noe på søndagen. 

Når barna blir større ser jeg at det kan være kamper, skirenn og sånt i helger men de er vel ofte tidlig på dagen eller mange i samme klasse går på samme aktivitet. I ukedagene har man jo treninger så det er jo alltid noe i veien for noen. 

Vi liker å dra på hytta iblant men ikke hver helg.

• Liker 1
Skrevet

TS: Jeg ville ikke hengt meg opp i at det må være på samme dag. Om du vet at mange i barnehagen går på aktivitet bare den dagen så velg en annen dag. Ta det tidligere i uka før bursdagen, søndag eller uka etter. Fredag ettermiddag tror jeg må være det dårligste tidspunktet. Da blir hverken hverdags- eller helge-feirerne fornøyde og barna er maks slitne.

Skrevet

Hvorfor ikke mandagen etter feks? Synes det er dumt med bursdag i helg, det gjør at vi må velge å ikke reise på hytta feks eller låser hele dagen pga en bursdagsfeiring.

Anonymkode: 15f1b...12b

Da lar dere være å melde barnet på da? Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Folk må forstå at de som arrangerer legger dette opp til tidspunktet som passer deres hverdag. Hadde aldri arrangert bursdag i ukedagene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva slags aktiviteter er det dere må gjøre hver eneste lørdag og søndag som tar hele dagen? 

Altså, familien har jo andre ting å gjøre også. I tillegg til barnebursdager, så er det familieselskaper. En tredjedel av arbeidsstyrker jobber også i helgen, slik at det ikke bare er å "dele" seg. 

Dersom barnebursdager skal ta over halvparten av årets lørdager, så sitter man igjen med lite handlingsrom som forelder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åh fytti. Du skal ødelegge hele lørdagen til en familie pga to timers bursdag midt på dagen? Du er kul!

Mange det ikke er noe problem for også. Ikke alle har smekkfulle planer hver helg.  Her varier det om bursdagene er helg eller hverdag. 

Anonymkode: 73e34...452

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Altså, familien har jo andre ting å gjøre også. I tillegg til barnebursdager, så er det familieselskaper. En tredjedel av arbeidsstyrker jobber også i helgen, slik at det ikke bare er å "dele" seg. 

Dersom barnebursdager skal ta over halvparten av årets lørdager, så sitter man igjen med lite handlingsrom som forelder. 

Men alle velger jo ikke en lørdag, så så stort problem er det neppe. 

Anonymkode: 73e34...452

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg jobber selv annenhver helg, men alikevel er det helgebursdager som passer best. Er det familieselskap samme dag drar dere i familie selskap. Jeg fatter ikke hvorfor så mange lager en stor sak ut av dette. Barna må lære før eller siden at de ikke kan være med på alt. Familie går alltid foran bursdager her uansett

• Liker 1
Skrevet

Vi prioriterer alltid bursdagsfeiring foran fritidsaktiviteter, men ikke sikkert alle tenker sånn. Selv på fotballen til barnet mitt så oppfordrer de til å prioritere bort trening og kamp for bursdagsfeiringer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nydelig med barnebursdag på helg for meg som alenemor. Da kan jeg gå to timer på cafe alene. 

Anonymkode: 2edfa...9d8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 8.22):

Om du skal hente alle barna må du jo bo kloss i skole/barnehage selv eller leie inn en buss. Høres veldig tungvint ut. Alle barna må jo være henta til de stenger uansett, så å ha feiring 17-19 på en hverdag må da passe for alle? 

Anonymkode: 15d18...2be

Det kommer selvsagt ann på hvor man bor,og hva man evt har tilgang på av biler og kollektivtransport. I tillegg om det er flere som feirer sammen, og hvor mange barn som er invitert. Vi har alltid kun hatt alle barn av samme kjønn åå avdelingen/i klassen.

I barnehagen gikk vi i samlet flokk hjem. På skolen har vi hentet med biler, og har også tatt buss til Leos, trampolinepark osv 

For skolebarn er ikke kl 19 et problem, men i en 5 års dag er det vel litt sent? Jeg har hvertfall et par ganger måtte levere i bursdag midt i uken kl 1630, og det holder hardt hvis ikke feiringen er like i nærheten av der vi bor.

Vi prioriterer bursdager høyt, og setter ofte andre planer til side for at barna skal få delta. Det er viktig for bursdagsbarnet at det kommer gjester, og mine barn ønsker jo også å delta. Jeg sier aldri til de som inviterer at det passet meg dårlig, selv om jeg av og til tenker det. Når det er sagt har det vært nevnt på foreldremøte. I perioder har det vært bursdag for en av barna nesten hver eneste helg. Det er kjipt, for av og til vil vi faktisk på hyttetur, besøke venner/familie som bor et stykke unna, dra på skitur eller noe annet som ikke lar seg gjøre hvis ett av barna (med følge av en voksen) er opptatt midt på dagen.

En helgebursdag nå og da er selvsagt greit, men særlig hvis det er mange bursdagsfeiringer i løpet av året blir hvertfall jeg som forelder happy når noen av dem legges til mist i uken.

Anonymkode: 5f95e...75a

Skrevet

Her er det bursdager enten 17-19 på hverdag (da skipper man aktivitet), fredag 17-19 (folk rekker hytta etter det) eller søndag 17-19, evt 16-18 (folk er hjemme fra helgetur).

Elsker det, og deilig å slippe få lørdag og søndag bundet opp midt på dagen 

Anonymkode: 73262...38d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...