AnonymBruker Skrevet 4. november #1 Skrevet 4. november Hvis to hunder i flokk ikke er gode venner og de er redde for hverandre ved å knurre og bjeffe på hverandre og ryke i tottende på hverandre. Hvordan trener jeg på å få de til å bli venner? Når skal jeg gi godbiter og skryt? Og hvordan trene med kinderegg metoden når de er to? Anonymkode: dc5e7...a9a
AnonymBruker Skrevet 4. november #2 Skrevet 4. november Du omplasserer en av de. Anonymkode: 35af2...51b 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #3 Skrevet 4. november Enig med den over. Man kan ikke trene hunder til å bli venner, kun tolerere hverandre og tilogmed da må hundene alltid være under tilsyn for å ikke havne i konflikt. Blir en stressende bosituasjon for begge to. Anonymkode: 8a9b6...16a
AnonymBruker Skrevet 4. november #4 Skrevet 4. november Nå vet jeg ikke om det er dine hunder du snakker om. Men det kan være lurt å gå tur sammen med bånd, uten å hilse, slik at de blir gradvis vant med hverandre. Anonymkode: 6e283...905 2
AnonymBruker Skrevet 4. november #5 Skrevet 4. november Skal ikke selge dem. Glad i de begge to. De er ikke unge. Anonymkode: dc5e7...a9a
AnonymBruker Skrevet 4. november #6 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skal ikke selge dem. Glad i de begge to. De er ikke unge. Anonymkode: dc5e7...a9a Da skjønner du forhåpentligvis at de ikke kan bo sammen. Anonymkode: 35af2...51b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #7 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 21.56): Da skjønner du forhåpentligvis at de ikke kan bo sammen. Anonymkode: 35af2...51b Har en stor enebolig og løser det bare ved å ha de på forskjellige rom og etasjer. Anonymkode: dc5e7...a9a 2
AnonymBruker Skrevet 6. november #8 Skrevet 6. november Del av huset så lenge hundene ikke er trygge på hverandre så de slipper å få dårlige opplevelser ovenfor hverandre. Fokuser masse på positive gjøremål sammen, spesielt tur bygger bånd mellom hunder. Gå turer med dem, aktiviteter hvor de mestrer ting sammen, men likevel opplever trygghet gjennom avstand Anonymkode: b11af...cc0 2
AnonymBruker Skrevet 6. november #9 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har en stor enebolig og løser det bare ved å ha de på forskjellige rom og etasjer. Anonymkode: dc5e7...a9a Husk det er en veldig stor belastning for de å måtte bo i samme hjem når de ikke går overens, selv om de er delt med grind. Det påfører stress og uro. Alle fortjener å ha full fred i eget hjem. Anonymkode: 80248...945 2 3
AnonymBruker Skrevet 6. november #10 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har en stor enebolig og løser det bare ved å ha de på forskjellige rom og etasjer. Anonymkode: dc5e7...a9a Så du skal rullere på når de får være en del av flokken? Det er jo helt tragisk. Du kan ikke være mye glad i de. Anonymkode: 35af2...51b 1 1
PITTY Skrevet 6. november #11 Skrevet 6. november Uten at jeg har noen resept her så vil jeg tro dette kan trenes bort. I alle fall såpass at de ikke tar stadige initiativ til konflikt. Å skille de ad som pest og kolera er en håpløs situasjon. Selv hadde jeg gått all in for å få en langt bedre situasjon. At de er alene sammen uten noen som overvåker er kanskje utopi. Et slikt prosjekt som her kan sikkert en spesialist lage en plan for. Går ut ifra at dette dreier seg om hunder av samme kjønn, det ville være det vanligste. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #12 Skrevet 6. november PITTY skrev (3 timer siden): Uten at jeg har noen resept her så vil jeg tro dette kan trenes bort. I alle fall såpass at de ikke tar stadige initiativ til konflikt. Å skille de ad som pest og kolera er en håpløs situasjon. Selv hadde jeg gått all in for å få en langt bedre situasjon. At de er alene sammen uten noen som overvåker er kanskje utopi. Et slikt prosjekt som her kan sikkert en spesialist lage en plan for. Går ut ifra at dette dreier seg om hunder av samme kjønn, det ville være det vanligste. Mente du å sleppe de sammen uten noen som overvåker dem? Med munnkurv? Da kan det uansett ikke skje noe galt. Bare sånn i tilfelle. Sånn at de finner ut av det. Bang også ferdig uten skader. Anonymkode: dc5e7...a9a
AnonymBruker Skrevet 6. november #13 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Mente du å sleppe de sammen uten noen som overvåker dem? Med munnkurv? Da kan det uansett ikke skje noe galt. Bare sånn i tilfelle. Sånn at de finner ut av det. Bang også ferdig uten skader. Anonymkode: dc5e7...a9a Nei, Pitty skrev at de meget mulig aldri bør være alene sammen. Jeg tror du skal søke hjelp fra noen angående dette problemet. Anonymkode: e8b42...63c 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #14 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mente du å sleppe de sammen uten noen som overvåker dem? Med munnkurv? Da kan det uansett ikke skje noe galt. Bare sånn i tilfelle. Sånn at de finner ut av det. Bang også ferdig uten skader. Anonymkode: dc5e7...a9a Du er jo ikke riktig god. Anonymkode: 35af2...51b 2
AnonymBruker Skrevet 7. november #15 Skrevet 7. november Først nr 1: Ta bort alle godbiter og skryt. Hvis du ikke vet om det er ressursforsvar inni bildet så finn utav det først Det er alt for lite info og min første tanke er at jeg er enig med de som sier omplasser den ene hunden. Hvis du skal løse dette må du bli ekspert på å lese egne hunder. Du må kunne forstå når og hvorfor de har problem med hverandre, og eneste måte å gjøre det å få en stop på det er hvis du klarer å lese dem og ta riktige avgjørelser utifra hva du ser. Det virker ikke som du har så mye kunnskap om hundespråk eller trening utifra hovedinnlegget og da er det omplassering eller få hjelp av noen som er riktig vei Anonymkode: 8ef43...654 3
Tabris Skrevet 7. november #16 Skrevet 7. november Det er ikke gitt at de blir venner. På samme måte som ikke alle mennesker kommer overens, så gjør ikke alle hunder det heller. For hver gang de har en konflikt så øker den negative assosiasjonen med den andre hunden, og dermed øker også sjansen for neste konflikt. Det blir en nedadgående spiral med mer og mer konflikt. Skal dette snus så må de begynne å få positive erfaringer med hverandre, dvs erfare at de kan omgås uten konflikt. Det innebærer for deg å ha dem adskilt 24/7 for å forhindre konflikt og bare ha dem sammen når de ikke krangler (noen hunder fungerer f.eks ute på tur, men ikke inne). For hver gang det skjer en konflikt så ramler du tilbake i treningen og må begynne "på ny". Det er praktisk veldig vanskelig å få til, i tillegg til - som andre nevner - det er svært belastende for hundene å bo slik. Derfor råder man som regel til å omplassere en av dem. 3
AnonymBruker Skrevet 7. november #17 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mente du å sleppe de sammen uten noen som overvåker dem? Med munnkurv? Da kan det uansett ikke skje noe galt. Bare sånn i tilfelle. Sånn at de finner ut av det. Bang også ferdig uten skader. Anonymkode: dc5e7...a9a Er du seriøs? Å slippe de løs sammen på den måten vil bare gjøre ting verre. Anonymkode: 8bd08...04a 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #18 Skrevet 7. november Hvis man må holde hunder adskilt 24/7 i lang tid uten forbedring så er det et veldig dårlig tegn, og jeg tenker de må takle å være sammen hvis det skal være realistisk for dem å være en flokk Jeg har 2 tisper som hadde en periode med mye slåssing og konflikt. Det var skummelt og vi måte skille dem spesielt når en person var tilstede. Dette er nå 3 år siden, jeg ser tegn til det ennå innimellom men skiller hundene eller stopper dem på nivå 1/10 så det aldri utvikler seg og blir dårlig stemning. Og hundespråk, det var løsningen på alt hos oss. Jeg kjenner begge hundene godt, leser hva de signaliserer til oss og hverandre og vet hvilke signaler som kan utvikle seg i feil retning. Så istedenfor å vente og se om det blir dårlig stemning så forebygger jeg. Hvis de legger seg ned ved sofaen, med ryggen til hverandre helt avslappet så er det flott. Men små ting, som at en av dem går forran meg og har fokus mot den andre hunden. Da tar jeg henne bort fra meg og opp i hundesengen med beskjed om »legg seg» lenge før hun tenker på å eie meg og utfordre den andre hunden. Slik har jeg fått fred og hunder som fungerer sammen fordi jeg tillater ikke at de bruker fantasien/instinktene sine til å ha negativt fokus rettet mot hverandre. Anonymkode: 8ef43...654 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå