Husmuse Skrevet 4. november #21 Skrevet 4. november Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Min første tanke var at jeg aldri hadde lat en baby amme på puper som var dypet i urin og utflod.... Men det er jo også et poeng at gulp er mer synlig en utflod i basenget. Så det er jo selfølgelig mer ekelt for de andre som bader. Er for at man skal kunne amme ofentlig, men akurat i baseng synes jeg man kan ta litt hensyn. Babyen bader i samme vann og svelger det mens det bader. Å amme fra puppen endrer ikke det. Har aldri opplevd gulp flyte i bassenget. Har vært på babysvømmekurs. Er dette en reell problemstilling eller en konstruert situasjon? 2
Pippi Lotta Skrevet 4. november #22 Skrevet 4. november Husmuse skrev (Akkurat nå): Babyen bader i samme vann og svelger det mens det bader. Å amme fra puppen endrer ikke det. Har aldri opplevd gulp flyte i bassenget. Har vært på babysvømmekurs. Er dette en reell problemstilling eller en konstruert situasjon? Jeg er ikke badevakt, men det er jo ikke uvanlug at babyer gulper etter å ha spist. Så om de spiser i basenget er det vel naturlig at det vil flyte? Hvorfor skulle svømehalen konstruere problemstilingen? 2 1
catwoman Skrevet 4. november #23 Skrevet 4. november Tenker babyer bør få spise/ammes de samme plassene vi voksne kan spise eller drikke - og det gjør vi ikke i et offentlig badebasseng. Hadde noen satt seg til i bassenget med en brødskive hadde det også vært grunn for tilsnakk. Nei her burde mor hatt vett nok til å gå ut av bassenget, finne en benk eller stol og amme ferdig/rape barnet før de gikk uti igjen 7 1
Husmuse Skrevet 4. november #24 Skrevet 4. november (endret) Pippi Lotta skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke badevakt, men det er jo ikke uvanlug at babyer gulper etter å ha spist. Så om de spiser i basenget er det vel naturlig at det vil flyte? Hvorfor skulle svømehalen konstruere problemstilingen? 1. En baby som ammes på land før eller underveis vil kunne gulpe i bassenget etterpå. Det er ikke slik at gulpingen skjer i sekundet man er ferdig og amme. 2. Det er ikke uvanlig at mennesker som jobber i diverse bedrifter får en tanke om noe de ikke har peiling på. Hvorfor er det lov å amme i så mange bassenger i Norge hvis det er et problem med gulp? 2. Anbefaler deg å lese på ammehjelpen om dette. De skriver bla: "Spedbarn kan finne på å gulpe. Dette er noe som kommer med på kjøpet når man tillater babyer i bassenget. Men det er svært varierende hvor mye spedbarn gulper, og noen gulper ikke i det hele tatt. Gulping kan skje i forbindelse med amming – men det kan også skje en god stund etterpå. Dette gjelder også babyer som får morsmelkerstatning på flaske. Noe forskning antyder at spedbarn som får morsmelkerstatning gulper mer enn spedbarn som får morsmelk. Gulpet som kommer rett etter amming av spedbarn er i hovedsak overskudd av morsmelk blandet med spytt. Det er sjelden store mengder som kommer opp. Mødre som har babyer som gulper mye, er klar over dette, og har som regel sine måter å håndtere dette på, uansett om de er i bassenget eller andre steder. Noen mener at gulp og oppkast er likeverdige grunner til at bassenget må tømmes og renses. Oppkast kommer ofte i større mengder, inneholder ufordøyd mat og kan være smitteførende på grunn av sykdomsfremkallende bakterier. Gulp er ikke det samme som store mengder smitteførende oppkast fra eldre barn og voksne. Dette anerkjennes blant annet av den den kanadiske livredningsforeningen, Lifesaving Society." Endret 4. november av Husmuse Skriveleif
Kinder Skrevet 4. november #25 Skrevet 4. november Husmuse skrev (39 minutter siden): Uansett om det er et babysvømmekurs eller svømming med baby så står vel de samme prinsippene - amming kan brukes hvis baby trenger trygghet. Derfor poengterer jeg dette med amning. Og hva mener du med det beste for fellesskapet på offentlig plass? Vi har et hav av barn som ikke kan svømme. Hvis amming kan hjelpe babyer og mødre i å bli trygge i vannet tidlig så burde vel dette være det beste for felleskapet? Står det i artikkelen at denne moren måtte amme barnet i bassenget fordi barnet var utrygt, eller er det noe bare du har funnet på? Babyen hadde tidligere deltatt på babysvømming, så babyen var neppe så utrygg i vannet som du skal ha det til. Men jeg skjønner uansett ikke argumentet ditt. Selvfølgelig er det viktig at barn kan svømme, derfor er det viktig at barn har mulighet til å lære og vedlikeholde svømming gjennom oppveksten. Men det er ikke ensbetydende at mødre må få amme i bassenget for å selv bli trygg i vannet og la babyen bli trygg i vannet. En baby kan bli trygg i ulike omgivelser helt uten amming, det finnes mange ulike metoder for dette. Hva tror du mødre som ikke kan amme gjør for å trygge sine babyer da? 5 2
Husmuse Skrevet 4. november #26 Skrevet 4. november Kinder skrev (2 minutter siden): Står det i artikkelen at denne moren måtte amme barnet i bassenget fordi barnet var utrygt, eller er det noe bare du har funnet på? Babyen hadde tidligere deltatt på babysvømming, så babyen var neppe så utrygg i vannet som du skal ha det til. Men jeg skjønner uansett ikke argumentet ditt. Selvfølgelig er det viktig at barn kan svømme, derfor er det viktig at barn har mulighet til å lære og vedlikeholde svømming gjennom oppveksten. Men det er ikke ensbetydende at mødre må få amme i bassenget for å selv bli trygg i vannet og la babyen bli trygg i vannet. En baby kan bli trygg i ulike omgivelser helt uten amming, det finnes mange ulike metoder for dette. Hva tror du mødre som ikke kan amme gjør for å trygge sine babyer da? Hvis du ser flere av linkene jeg deler som blant annet er fra babysvømmekurs ser du det spesifiseres at det er lov med amming i bassenget. Hvis du har vært på babysvømming selv så vet man at det ikke er er linjær fremgang i babyens trygghet. Enkelte dager har babyen sovet dårlig, en annen gang får babyen tenner. Babyen har gode og dårlige dager som oss og for de er det å få die en viktig del av det å føle seg trygg. Har du lest noen av linkene jeg delte? Ammehjelpen har bla delt flere kilder hvis du er nysgjerrig. Ang det første du spør om. Jeg regner med de fleste mødre ammer babyen sin pga måltid før de går i vannet for å få en best mulig opplevelse for babyen. Så er det slik at ingen babyer dier etter klokken, men behov, og det kan være vanskelig å planlegge alt konkret. Samtidig er det og vanskelig å vite om babyen vil ha brystet pga sult/tørst eller nærhet. Det er sammensatt. Hvis du er nysgjerrig så anbefaler jeg å lese linkene jeg delte i første innlegg. 1
Kinder Skrevet 4. november #27 Skrevet 4. november Husmuse skrev (2 minutter siden): Hvis du ser flere av linkene jeg deler som blant annet er fra babysvømmekurs ser du det spesifiseres at det er lov med amming i bassenget. Hvis du har vært på babysvømming selv så vet man at det ikke er er linjær fremgang i babyens trygghet. Enkelte dager har babyen sovet dårlig, en annen gang får babyen tenner. Babyen har gode og dårlige dager som oss og for de er det å få die en viktig del av det å føle seg trygg. Har du lest noen av linkene jeg delte? Ammehjelpen har bla delt flere kilder hvis du er nysgjerrig. Ang det første du spør om. Jeg regner med de fleste mødre ammer babyen sin pga måltid før de går i vannet for å få en best mulig opplevelse for babyen. Så er det slik at ingen babyer dier etter klokken, men behov, og det kan være vanskelig å planlegge alt konkret. Samtidig er det og vanskelig å vite om babyen vil ha brystet pga sult/tørst eller nærhet. Det er sammensatt. Hvis du er nysgjerrig så anbefaler jeg å lese linkene jeg delte i første innlegg. Nei, jeg har selvsagt ikke lest linkene du har vist til. Det trenger jeg ikke, jeg skjønner jo av meg selv at amming er en måte å trygge babyer på. Poenget er at det finnes mange måter å trygge en baby på, uten å nødvendigvis måtte amme. Og igjen, er det å amme babyen som nevnt i antikken gjort for å trygge for babyen i vannet, eller er det bare noe du har funnet på, og bruker som et argument her? Du svarer jo ikke på det, du ramser bare opp helt generelle selvsagte ting om amming. 1 1
Husmuse Skrevet 4. november #28 Skrevet 4. november Kinder skrev (Akkurat nå): Nei, jeg har selvsagt ikke lest linkene du har vist til. Det trenger jeg ikke, jeg skjønner jo av meg selv at amming er en måte å trygge babyer på. Poenget er at det finnes mange måter å trygge en baby på, uten å nødvendigvis måtte amme. Og igjen, er det å amme babyen som nevnt i antikken gjort for å trygge for babyen i vannet, eller er det bare noe du har funnet på, og bruker som et argument her? Du svarer jo ikke på det, du ramser bare opp helt generelle selvsagte ting om amming. Jeg kan diskutere videre med deg når du leser artiklene. Ellers blir dette helt håpløst... 1
Kinder Skrevet 4. november #29 Skrevet 4. november Husmuse skrev (Akkurat nå): Jeg kan diskutere videre med deg når du leser artiklene. Ellers blir dette helt håpløst... Jeg trenger ikke å lese artiklene du har lagt ut, for å diskutere tematikken i denne tråden. Alt du har kommet med i denne tråden er jo tross alt helt selvsagte og generelle ting om amming, som alle forstår. Jeg antar at mye av dette er det du har hentet ut av artiklene. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig; man forstår at amming er viktig for mødre og babyer, samtidig som man også skjønner at et visst hensyn til fellesskapet må tas når man er i der offentlige rom. Og akkurat det gjelder for absolutt alle mennesker. 2
Alice123 Skrevet 4. november #30 Skrevet 4. november (endret) Milda89 skrev (4 timer siden): Er artikkelen bak betalingsmur? Det fremgår uansett ikke veldig tydelig fra artikkelen hvorfor hun ikke kunne gå opp av bassenget. Men hun sier at hun ble oppfordret til å amme i vannet da hun gikk på babysvømming et annet sted. Babysvømmingsinstruktøren sa at amming ville gi barnet trygghet og ro. Det virker som at hun aksepterte badevaktens anvisninger der og da, men at hun klaget til Oslo kommune og ønsket å løfte saken i media i etterkant. Hun begrunner misnøyen med at «norsk lov sier at kvinner kan amme barna sine der de har rett til å være». Er det noen som skjønner hvilket juridisk grunnlag hun henviser til? Jeg ble litt nysgjerrig. I følge artikkelen var nettopp poenget med ammingen at det skulle foregå i bassenget. Edit: jeg vil påpeke at jeg er HELT ENIG Tøyenbadet/Oslo kommune/Bymiljøetaten (i Oslo), i denne saken. Jeg stiller meg også helt uforstående til det tilsynelatende store behovet for å spesefiskt amme i vannet til et offentlig basseng, da man kan amme absolutt over alt ellers i badeanlegget. Endret 4. november av Alice123 5
Husmuse Skrevet 4. november #31 Skrevet 4. november (endret) Kinder skrev (13 minutter siden): Jeg trenger ikke å lese artiklene du har lagt ut, for å diskutere tematikken i denne tråden. Alt du har kommet med i denne tråden er jo tross alt helt selvsagte og generelle ting om amming, som alle forstår. Jeg antar at mye av dette er det du har hentet ut av artiklene. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig; man forstår at amming er viktig for mødre og babyer, samtidig som man også skjønner at et visst hensyn til fellesskapet må tas når man er i der offentlige rom. Og akkurat det gjelder for absolutt alle mennesker. Nei, informasjonen er ikke bare hentet fra artikkelen, men også en dose sunn fornuft. Jeg delte linkene fordi jeg opplever at alt for mange har for lite kunnskap om amming og hvorfor det også kan være behov for det i bassenget. Jeg skjønner at enkelte liker å diskutere overskrifter, men for min del er det viktig å diskutere essensen for å komme videre. Du spør f.eks. dette 2 ganger: Og igjen, er det å amme babyen som nevnt i antikken gjort for å trygge for babyen i vannet, eller er det bare noe du har funnet på, og bruker som et argument her? Det står i artikkelen at hun hadde blitt oppfordret til å amme på kurset for å gi trygghet og ro. Du syns jeg kommer med selvfølgeligheter, virker det som, men for meg virker det som du ikke evner å ta til deg hva jeg skriver om og derfor må ha det inn med teskje. Er ikke babyer en del av det offentlige rom? Endret 4. november av Husmuse
Krokodillen Skrevet 4. november #32 Skrevet 4. november Barnet er over 1 år gammelt, dvs forhåpentligvis også dermed vandt med fast føde utover amming. Ergo ikke livsnødvendig med amming for næringens skyld i denne saken. Skjønner at mor vil gi barnet omsorg, men slik jeg forstår artikkelen forbeholder hun seg denne retten også i andre basseng (altså uten babysvømming). Det er jo vanligvis IKKE spesielt stille og rolig, så kan ikke helt se hva godt det skal gjøre for barnet. 3
Alice123 Skrevet 4. november #33 Skrevet 4. november Husmuse skrev (18 minutter siden): Nei, informasjonen er ikke bare hentet fra artikkelen, men også en dose sunn fornuft. Jeg delte linkene fordi jeg opplever at alt for mange har for lite kunnskap om amming og hvorfor det også kan være behov for det i bassenget. Jeg skjønner at enkelte liker å diskutere overskrifter, men for min del er det viktig å diskutere essensen for å komme videre. Du spør f.eks. dette 2 ganger: Og igjen, er det å amme babyen som nevnt i antikken gjort for å trygge for babyen i vannet, eller er det bare noe du har funnet på, og bruker som et argument her? Det står i artikkelen at hun hadde blitt oppfordret til å amme på kurset for å gi trygghet og ro. Du syns jeg kommer med selvfølgeligheter, virker det som, men for meg virker det som du ikke evner å ta til deg hva jeg skriver om og derfor må ha det inn med teskje. Er ikke babyer en del av det offentlige rom? Om man opplever det så innihelvete viktig å amme i vann, så må man gå til anskaffelse av badekar man kan bedrive nevnte aktivitet i. 7
Kinder Skrevet 5. november #34 Skrevet 5. november Husmuse skrev (18 timer siden): Nei, informasjonen er ikke bare hentet fra artikkelen, men også en dose sunn fornuft. Jeg delte linkene fordi jeg opplever at alt for mange har for lite kunnskap om amming og hvorfor det også kan være behov for det i bassenget. Jeg skjønner at enkelte liker å diskutere overskrifter, men for min del er det viktig å diskutere essensen for å komme videre. Du spør f.eks. dette 2 ganger: Og igjen, er det å amme babyen som nevnt i antikken gjort for å trygge for babyen i vannet, eller er det bare noe du har funnet på, og bruker som et argument her? Det står i artikkelen at hun hadde blitt oppfordret til å amme på kurset for å gi trygghet og ro. Du syns jeg kommer med selvfølgeligheter, virker det som, men for meg virker det som du ikke evner å ta til deg hva jeg skriver om og derfor må ha det inn med teskje. Er ikke babyer en del av det offentlige rom? Vet du ikke hva offentligheten betyr, siden du stiller det spørsmålet? Selvsagt er babyer en del av det offentlige rom, på samme måte som alle andre er. Og er man i det offentlige rom, så tar man hensyn. Det vil si at om man bader i et offentlig bad, der andre bader og svømmer rundt, så kan man sette seg ned på bassengkanten eller en stol for å amme. Veldig kjedelig og ekkelt for den personen som feks svømmer seg rett inn i babygulp. Eller hva om et barn leker i vannet og ender opp med å svelge babygulp? For gulp kan flyte en stund i vannet før det løser seg opp, blant annet grunnet fett i melka. Og hvilke rutiner på hygiene og renhold må de ansatte forholde seg til etter at en baby gulper i bassenget? Jeg skjønner godt at det offentlige bassenget de besøkte har regler rundt amming i bassenget. Du må slutte å prøve å komme med hersketeknikker, det ser jeg du gjør flere ganger i denne tråden. Jeg trenger slett ikke å ha noe som helst av det du skriver inn med teskje. Jeg skjønner veldig godt hva du vil frem til, jeg er bare uenig med deg. En baby kan trygges i vann på ulike måter, amming er ikke nødvendig. Og er en baby alt for utrygg i vannet, er det kanskje lurt å vente noen måneder før man bader igjen, så babyen har blitt mer moden og tryggere på omverdenen, omsorgspersonene sine og i seg selv. 2 1
Alice123 Skrevet 5. november #35 Skrevet 5. november (endret) Kinder skrev (32 minutter siden): Vet du ikke hva offentligheten betyr, siden du stiller det spørsmålet? Selvsagt er babyer en del av det offentlige rom, på samme måte som alle andre er. Og er man i det offentlige rom, så tar man hensyn. Det vil si at om man bader i et offentlig bad, der andre bader og svømmer rundt, så kan man sette seg ned på bassengkanten eller en stol for å amme. Veldig kjedelig og ekkelt for den personen som feks svømmer seg rett inn i babygulp. Eller hva om et barn leker i vannet og ender opp med å svelge babygulp? For gulp kan flyte en stund i vannet før det løser seg opp, blant annet grunnet fett i melka. Og hvilke rutiner på hygiene og renhold må de ansatte forholde seg til etter at en baby gulper i bassenget? Jeg skjønner godt at det offentlige bassenget de besøkte har regler rundt amming i bassenget. Du må slutte å prøve å komme med hersketeknikker, det ser jeg du gjør flere ganger i denne tråden. Jeg trenger slett ikke å ha noe som helst av det du skriver inn med teskje. Jeg skjønner veldig godt hva du vil frem til, jeg er bare uenig med deg. En baby kan trygges i vann på ulike måter, amming er ikke nødvendig. Og er en baby alt for utrygg i vannet, er det kanskje lurt å vente noen måneder før man bader igjen, så babyen har blitt mer moden og tryggere på omverdenen, omsorgspersonene sine og i seg selv. Oslobyggs prosedyre ved forurensning i basseng Oslobygg skiller mellom tre grader av forurensning i bassenget. Ved «litt forurensning» (Litt blod, oppkast som trolig skyldes svelging av vann (gulp), eller mistanke om avføring) skal man: Fjerne forurensning så fort som mulig. Stenge bassenget i 2 timer. Varsle Oslobygg Ved «middels forurensning» (Blod, oppkast og fast avføring som relativt fort lar seg fjerne) skal man: Fjerne forurensning så fort som mulig. Stenge bassenget i 4 timer. Varsle Oslobygg Oslobygg beslutter gjenåpning før bassenget tas i bruk. Ved mye/alvorlig forurensning (Mye blod, løs avføring og mye oppkast som tar tid å fjerne fra bassenget) Fjerne forurensning så fort som mulig. Stenge bassenget i 12 timer. Varsle Oslobygg Oslobygg beslutter gjenåpning før bassenget tas i bruk. ---------------- (fra en infoboks i artikkelen, som dessverre er bak betalingsmur) Endret 5. november av Alice123 2
Tralalalala Skrevet 5. november #36 Skrevet 5. november idk_ skrev (På 4.11.2025 den 17.50): Synes det er helt greit å forby amming i selve bassenget. Har gått på babysvømming, og kan ikke huske at noen ammet i bassenget, vi satt på bassengkanten, eller ammet i garderoben etterpå. Synes trådtittel er misvisende. Større sjanse en svømmer rundt i voksne menneskers urin enn babygulp 1
k4ren Skrevet 5. november #37 Skrevet 5. november Krokodillen skrev (På 4.11.2025 den 17.49): Jeg er for amming, men å spise i et basseng er hverken for babyer eller voksne. Jeg tenker også fort på gulp, plasking eller vannsprut fra andre etc. Sett deg på en benk med et håndkle rundt barnet. Noen er utrolig selvsentrerte. Babyene mine gulpet gjerne 1-2 timer etter amming, syltynn unnskyldning. 1
herzeleid Skrevet 6. november #38 Skrevet 6. november Da jeg leste overskriften tenkte jeg at dette hørtes helt urimelig ut, og at det måtte være snakk om forferdelig lettkrenkede mennesker som ikke tåler å se andre amme. Etter å ha lest saken forstår jeg godt at de ansvarlige for bassenget må passe på vannkvaliteten, og det fremstår ganske urimelig og storforlanget å kreve å få amme i badevannet "fordi det har jeg rett til". Vi må legge til rette for og vise hensyn til barnefamilier, og amming er en viktig del av dette, men jeg tenker at et minimum av hensynstaken og forståelse må gå begge veier. 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå