Milda89 Skrevet 4. november #1 Skrevet 4. november Kvinne ammet mens hun satt i et kommunalt svømmebasseng, og fikk beskjed av badevakten om at hun ikke kunne amme i bassenget. Begrunnelsen var hensynet til vannkvaliteten, fordi barn ofte gulper etter amming. Det endte med en klage til kommunen. I artikkelen sier moren at «norsk lov sier at kvinner kan amme barna sine der de har rett til å være», og at kommunale bad ikke burde lage egne regler. Hva tenker dere om denne saken? Og hvilken lov er det moren henviser til? https://www.aftenposten.no/oslo/i/0VwjMB/amme-i-basseng-det-maa-vaere-opp-til-den-enkelte-mamma-mener-ammehjelpen
Festlig Skrevet 4. november #2 Skrevet 4. november (endret) Hvorfor kunne hun ikke gå opp av bassenget og amme på et sted hun kunne sitte komfortabelt? Endret 4. november av Festlig Manglet et ord 37 6
Krokodillen Skrevet 4. november #4 Skrevet 4. november Jeg er for amming, men å spise i et basseng er hverken for babyer eller voksne. Jeg tenker også fort på gulp, plasking eller vannsprut fra andre etc. Sett deg på en benk med et håndkle rundt barnet. Noen er utrolig selvsentrerte. 45 4
idk_ Skrevet 4. november #5 Skrevet 4. november Synes det er helt greit å forby amming i selve bassenget. Har gått på babysvømming, og kan ikke huske at noen ammet i bassenget, vi satt på bassengkanten, eller ammet i garderoben etterpå. Synes trådtittel er misvisende. 21 4
Bor Skrevet 4. november #6 Skrevet 4. november Mat og drikke i bassenget? Hun må være skikkelig i ammetåka. 21 2
Anjalita Skrevet 4. november #7 Skrevet 4. november Nææh.. Offentlig basseng er ikke et sted man spiser. Verken voksen eller baby. Gå opp av bassenget i noen minutter. 23 2
Badgald0pest2 Skrevet 4. november #8 Skrevet 4. november Hun kan gjerne amme offentlig for min del, men ikke i bassenget, nei. 20 2
Milda89 Skrevet 4. november Forfatter #9 Skrevet 4. november (endret) idk_ skrev (1 time siden): Synes det er helt greit å forby amming i selve bassenget. Har gått på babysvømming, og kan ikke huske at noen ammet i bassenget, vi satt på bassengkanten, eller ammet i garderoben etterpå. Synes trådtittel er misvisende. Det får du nesten ta med Aftenposten. Jeg kopierte bare den tittelen som lå på fronten til Aftenposten da jeg leste saken. Tenkte at det var naturlig å gjøre det slik sånn at folk som allerede hadde lest saken forsto hvilken sak det handlet om. Men dersom jeg forstår artikkelen rett fikk hun beskjed om å ikke amme i selve bassenget. Så jeg er enig i at overskriften er misvisende. Endret 4. november av Milda89 4
Milda89 Skrevet 4. november Forfatter #10 Skrevet 4. november (endret) Festlig skrev (1 time siden): Hvorfor kunne hun ikke gå opp av bassenget og amme på et sted hun kunne sitte komfortabelt? Er artikkelen bak betalingsmur? Det fremgår uansett ikke veldig tydelig fra artikkelen hvorfor hun ikke kunne gå opp av bassenget. Men hun sier at hun ble oppfordret til å amme i vannet da hun gikk på babysvømming et annet sted. Babysvømmingsinstruktøren sa at amming ville gi barnet trygghet og ro. Det virker som at hun aksepterte badevaktens anvisninger der og da, men at hun klaget til Oslo kommune og ønsket å løfte saken i media i etterkant. Hun begrunner misnøyen med at «norsk lov sier at kvinner kan amme barna sine der de har rett til å være». Er det noen som skjønner hvilket juridisk grunnlag hun henviser til? Jeg ble litt nysgjerrig. Endret 4. november av Milda89 4
Husmuse Skrevet 4. november #11 Skrevet 4. november https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/her-ble-emma-nektet-a-amme/81482175 https://ammehjelpen.no/er-det-lov-a-amme-i-bassenget/ https://barnivann.no/gode-tips/ "Gråter barnet og ikke vil roe seg, kan man gjerne prøve å amme i bassenget. " https://www.tromsobadet.no/support?path=%2Fguide%2Fbaby-og-smabarnsvomming%3Fcategory%3Dkurs-og-booking "Amming kan foregå enten ved bassengkanten eller i et hjørne i bassenget."
Kinder Skrevet 4. november #12 Skrevet 4. november Husmuse skrev (10 minutter siden): https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/her-ble-emma-nektet-a-amme/81482175 https://ammehjelpen.no/er-det-lov-a-amme-i-bassenget/ https://barnivann.no/gode-tips/ "Gråter barnet og ikke vil roe seg, kan man gjerne prøve å amme i bassenget. " https://www.tromsobadet.no/support?path=%2Fguide%2Fbaby-og-smabarnsvomming%3Fcategory%3Dkurs-og-booking "Amming kan foregå enten ved bassengkanten eller i et hjørne i bassenget." Men var det babysvømming hun var på nå, eller var det i vanlig basseng med barn, ungdom og andre voksne svømmende og lekende rundt? Mulig at babyen vil få bedre ro om amming skjer i bassenget ved rolig babysvømming, men det er litt annet om dette var helt vanlig svømming. Forøvrig helt enig med badevakten, det er ikke noe særlig med gulp flytende rundt i bassenget. Det er mulig å ta hensyn til andre badende også. 7 3
Husmuse Skrevet 4. november #13 Skrevet 4. november Kinder skrev (12 minutter siden): Men var det babysvømming hun var på nå, eller var det i vanlig basseng med barn, ungdom og andre voksne svømmende og lekende rundt? Mulig at babyen vil få bedre ro om amming skjer i bassenget ved rolig babysvømming, men det er litt annet om dette var helt vanlig svømming. Forøvrig helt enig med badevakten, det er ikke noe særlig med gulp flytende rundt i bassenget. Det er mulig å ta hensyn til andre badende også. Tenker at mor er i stand til å se hva som er best for hun selv og baby i den situasjonen. Andre trenger ikke å fortelle hvor hun må amme. Husk at amming er ikke kun mat, men og trygghet. Hele poenget med babysvømming er at baby skal bli trygg i vannet - da må man av og til ty til brystet i bassenget. Og hvorfor er det eklere med gulp fra baby enn alle babyer, barn (og voksne) som tisser i bassenget? Du vet det skjer hver gang du bader? Og ikke bare det, men det kommer både utflod og urin i mindre grad ut av oss når vi bader. Ja, det er ekkelt, men det er en del av pakken når man bader i basseng. 2
Klossmajor Skrevet 4. november #14 Skrevet 4. november Husmuse skrev (16 minutter siden): Tenker at mor er i stand til å se hva som er best for hun selv og baby i den situasjonen. Andre trenger ikke å fortelle hvor hun må amme. Husk at amming er ikke kun mat, men og trygghet. Hele poenget med babysvømming er at baby skal bli trygg i vannet - da må man av og til ty til brystet i bassenget. Og hvorfor er det eklere med gulp fra baby enn alle babyer, barn (og voksne) som tisser i bassenget? Du vet det skjer hver gang du bader? Og ikke bare det, men det kommer både utflod og urin i mindre grad ut av oss når vi bader. Ja, det er ekkelt, men det er en del av pakken når man bader i basseng. For en sammenligning. Det er liten aksept for tissing i svømmebassenger. At små mengder avfallsstoffer forlater kroppen vår ubevisst er noe ganske annet enn at man bevisst bidrar til uhygieniske forhold. Det er en grunn til at man skal dusje før man går i bassenget og at toaletter er lett tilgjengelige i svømmehaller. Mor og barn er ikke alene i bassenget. Når så mange bader sammen så er det viktig at alle tenker på personlig hygiene og tar sin del av et felles ansvar. 16 5
Grüner Skrevet 4. november #15 Skrevet 4. november (endret) Nei, det er både uhygienisk og upassende. Hun kan amme i garderoben. Der kan hun tørke bort eventuelt gulp før de går tilbake i bassenget også. Endret 4. november av Grüner 4 2
Husmuse Skrevet 4. november #16 Skrevet 4. november Klossmajor skrev (11 minutter siden): For en sammenligning. Det er liten aksept for tissing i svømmebassenger. At små mengder avfallsstoffer forlater kroppen vår ubevisst er noe ganske annet enn at man bevisst bidrar til uhygieniske forhold. Det er en grunn til at man skal dusje før man går i bassenget og at toaletter er lett tilgjengelige i svømmehaller. Mor og barn er ikke alene i bassenget. Når så mange bader sammen så er det viktig at alle tenker på personlig hygiene og tar sin del av et felles ansvar. Du vet at babyer bruker bleier i bassenget som kun holder på avføring, men ikke urin? Det er ergo høy aksept for å tisse i basseng babyer har tilgang til. Tenker og at du skal gå gjennom linken jeg postet over fra ammehjelpen. Jeg tror du har en svært urasjonell holdning til babyer og hygiene.
Kinder Skrevet 4. november #17 Skrevet 4. november Husmuse skrev (38 minutter siden): Tenker at mor er i stand til å se hva som er best for hun selv og baby i den situasjonen. Andre trenger ikke å fortelle hvor hun må amme. Husk at amming er ikke kun mat, men og trygghet. Hele poenget med babysvømming er at baby skal bli trygg i vannet - da må man av og til ty til brystet i bassenget. Og hvorfor er det eklere med gulp fra baby enn alle babyer, barn (og voksne) som tisser i bassenget? Du vet det skjer hver gang du bader? Og ikke bare det, men det kommer både utflod og urin i mindre grad ut av oss når vi bader. Ja, det er ekkelt, men det er en del av pakken når man bader i basseng. Om du leste innlegget mitt, ser du at jeg spurte om det var babysvømming eller vanlig svømming. Og du trenger ikke å belære meg om fordeler med amming, det er ikke temaet her. Her er temaet amming i basseng. Og svaret mitt baserte seg mest på om dette ikke var snakk om babysvømming. Jeg bader ikke i basseng, så det trenger du ikke å tenke på. Men ja, jeg er fullstendig klar over disse tingene, men det er likevel ingen grunn til å skulle grise til vannet enda mer. Og ja, enig i at mødre flest til en viss grad er i stand til å se hva som er best for seg selv og baby, men det betyr ikke at man ikke skal ta hensyn til hva som er til det beste for fellesskapet når man er på en offentlig plass. 2 4
Pippi Lotta Skrevet 4. november #18 Skrevet 4. november Husmuse skrev (57 minutter siden): Tenker at mor er i stand til å se hva som er best for hun selv og baby i den situasjonen. Andre trenger ikke å fortelle hvor hun må amme. Husk at amming er ikke kun mat, men og trygghet. Hele poenget med babysvømming er at baby skal bli trygg i vannet - da må man av og til ty til brystet i bassenget. Og hvorfor er det eklere med gulp fra baby enn alle babyer, barn (og voksne) som tisser i bassenget? Du vet det skjer hver gang du bader? Og ikke bare det, men det kommer både utflod og urin i mindre grad ut av oss når vi bader. Ja, det er ekkelt, men det er en del av pakken når man bader i basseng. Min første tanke var at jeg aldri hadde lat en baby amme på puper som var dypet i urin og utflod.... Men det er jo også et poeng at gulp er mer synlig en utflod i basenget. Så det er jo selfølgelig mer ekelt for de andre som bader. Er for at man skal kunne amme ofentlig, men akurat i baseng synes jeg man kan ta litt hensyn. 5 2
Pippi Lotta Skrevet 4. november #19 Skrevet 4. november Grüner skrev (26 minutter siden): Nei, det er både uhygienisk og upassende. Hun kan amme i garderoben. Der kan hun tørke bort eventuelt gulp før de går tilbake i bassenget også. Det er ingen ting i veien for å ame på en benk i svøne hallen heller, men jeg ville vasket av puppene først.
Husmuse Skrevet 4. november #20 Skrevet 4. november Kinder skrev (8 minutter siden): Om du leste innlegget mitt, ser du at jeg spurte om det var babysvømming eller vanlig svømming. Og du trenger ikke å belære meg om fordeler med amming, det er ikke temaet her. Her er temaet amming i basseng. Og svaret mitt baserte seg mest på om dette ikke var snakk om babysvømming. Jeg bader ikke i basseng, så det trenger du ikke å tenke på. Men ja, jeg er fullstendig klar over disse tingene, men det er likevel ingen grunn til å skulle grise til vannet enda mer. Og ja, enig i at mødre flest til en viss grad er i stand til å se hva som er best for seg selv og baby, men det betyr ikke at man ikke skal ta hensyn til hva som er til det beste for fellesskapet når man er på en offentlig plass. Uansett om det er et babysvømmekurs eller svømming med baby så står vel de samme prinsippene - amming kan brukes hvis baby trenger trygghet. Derfor poengterer jeg dette med amning. Og hva mener du med det beste for fellesskapet på offentlig plass? Vi har et hav av barn som ikke kan svømme. Hvis amming kan hjelpe babyer og mødre i å bli trygge i vannet tidlig så burde vel dette være det beste for felleskapet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå