Gå til innhold

Søster gir for dyre gaver

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min søster gir både meg, min mann og vår datter bursdagsgave og julegaver til en verdi av tusen kroner. Jeg har prøvd å si at vi voksne ikke ønsker gave, men hun kjøper allikevel. 

Selv har vi lav inntekt og ikke sjanse til å gi henne og familien (de er fem stykker) både bursdag og julegave til tusen kroner. Det ville blitt 10 000 kr i året for oss.

Synes hun setter oss i en vanskelig situasjon, hvor vi føler press på å gi bursdagsgave. 

Anonymkode: 21fae...b15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er der søster som presser dere, eller er det dere selv som føler at dere burde gi like dyre gaver som de gjør? Hun kan jo ikke ta ansvar for deres følelser…?

Hvis søsteren din fortsetter med dyre gaver vel vitende om at dere ikke «følger» henne på det (og har gitt beskjed om at dere ikke trenger så dyre gaver), så synes vel hun det er helt greit? Ikke alle gir for å få noe tilbake. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gir også så dyre gaver, men har presisert at vi ikke vil de skal kjøpe like dyre gaver tilbake. 

Der er jo bare å være ærlig med henne og si at dere ikke har økonomi til å gjengjelde. Og er hun som meg, så betyr ikke det noen verdens ting.

Vi tjener mange millioner mer enn de, og er glad i å være rauseste kjøpe fine gaver til de rundt oss.

Anonymkode: f2596...5bf

• Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Umbreon skrev (3 minutter siden):

Er der søster som presser dere, eller er det dere selv som føler at dere burde gi like dyre gaver som de gjør? Hun kan jo ikke ta ansvar for deres følelser…?

Hvis søsteren din fortsetter med dyre gaver vel vitende om at dere ikke «følger» henne på det (og har gitt beskjed om at dere ikke trenger så dyre gaver), så synes vel hun det er helt greit? Ikke alle gir for å få noe tilbake. 

Nei, hun presser ikke. Det er kun det at jeg føler det blir ubehagelig å gi en billig vinflaske, og få vippset tusen kroner i gave rett etterpå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gir også så dyre gaver, men har presisert at vi ikke vil de skal kjøpe like dyre gaver tilbake. 

Der er jo bare å være ærlig med henne og si at dere ikke har økonomi til å gjengjelde. Og er hun som meg, så betyr ikke det noen verdens ting.

Vi tjener mange millioner mer enn de, og er glad i å være rauseste kjøpe fine gaver til de rundt oss.

Anonymkode: f2596...5bf

Det er godt å høre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, hun presser ikke. Det er kun det at jeg føler det blir ubehagelig å gi en billig vinflaske, og få vippset tusen kroner i gave rett etterpå. 

Hun tjener bra og ønsker å gi bort.

Si tusen takk og gi noe hun liker tilbake, enten det er billig vin eller en god såpe. 

Jeg tjener to millioner mer i året enn broren min. Barna hans har alltid fått dyre gaver av meg. Jeg gir ikke dyre gaver for å få dyre gaver tilbake, jeg gir dyre gaver fordi jeg har råd til det og vet mottaker blir glad. 

Anonymkode: 3b19b...c02

• Liker 4
Skrevet

Kanskje hun vil være snill og gi dere litt ekstra? Bare ta en ordentlig prat om dét.

Skrevet

jeg skjønner ikke problemet, folk må da bruke så mye penger man vil og kan på gaver 

min man kjøper ofte dyrere gaver enn meg siden han tjener 4 ganger mer enn meg 

Anonymkode: 0b171...0c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at så lenge du har kommunisert at du ikke forventer så dyre gaver og ikke kan/vil følge henne på det, så er det helt greit! Da er det hennes valg å gjøre det likevel.

Øv på å være takknemlig uten å få dårlig samvittighet! Hun gir dere fine gaver fordi hun har lyst og mulighet, og er nok fullstendig klar over at hun ikke får det samme tilbake. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skal du ikke tenke på i det hele tatt!

Gi gaver du føler for/har råd til å gi. Om søster synes prisforskjellen på gavene blir stor, får hun justere seg deretter. Om hun ikke bryr seg, trenger slett ikke du å gjøre det heller!

Her er jeg den søsteren som gir litt dyrere gaver. 
Jeg har bedre råd enn mine søsken, og bryr meg ikke så mye om prislappen når jeg kjøper gaver - jeg velger noe jeg har lyst til å gi eller som jeg vet de trenger. 
Noen ganger blir det dyrt, men det er greit. Og jeg er storfornøyd med et par strikkede sokker og en tegning fra tantebarna i retur. Julegaver skal være hyggelig, ikke en finregnet økonomisk transaksjon… 

Det sagt synes jeg det virker litt underlig og upersonlig at søster vippser deg penger i julegave, men hver sin lyst 😅

Anonymkode: 75834...b86

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min søster gir både meg, min mann og vår datter bursdagsgave og julegaver til en verdi av tusen kroner. Jeg har prøvd å si at vi voksne ikke ønsker gave, men hun kjøper allikevel. 

Selv har vi lav inntekt og ikke sjanse til å gi henne og familien (de er fem stykker) både bursdag og julegave til tusen kroner. Det ville blitt 10 000 kr i året for oss.

Synes hun setter oss i en vanskelig situasjon, hvor vi føler press på å gi bursdagsgave. 

Det trenger du ikke føle på. Dere gir etter lommeboka.

Anonymkode: 56262...92b

Skrevet

Jeg ville sagt tydelig, vi har ikke råd til den summen du har lagt deg på, vi kommer til å legge oss på ca 150 kr per pers. Og vis hun da fortsatt vil gi 1000, ja, da må hun nesten bare få lov. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Da må du være TYDELIGERE.

Endret av Rødstrupa
Skrevet

Jeg, søster uten barn og med veldig god inntekt, gir mine tantebarn (og noen ganger søsken/svigerinner) vesentlig dyrere gaver enn jeg får tilbake. Det gjør meg ingenting. Jeg har råd til det, og jeg er en person som elsker å gi gaver. Ikke tenk så mye på det, TS

Anonymkode: 4af7d...f8c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...