AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #41 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså ... Nå høres det ut som hun har fått hinsides mye ansvar, men vi forlater ikke syke dyr og hun passet dem ei hel uke i vinter. Det er ikke snakk om veldig mange dyr. En sau legger seg forløvrig ikke ned og dauer helt uten videre med mindre de er oppstallet så tett at de nærmest går oppå hverandre, og sånn har de det ikke hos oss. Og ja, det er nettopp det som er oppgaven. Gi dem mat og tilsyn 2 ganger om dagen. Anonymkode: c5e63...e74 Dyr kan få behov for veterinær mens dere er borte, uansett hvor godt de har det ellers hos dere. Da må 19-åringen vite hva hun skal gjøre. Når hun ikke takler å gjøre enkle oppgaver i hjemmet så er hun ikke moden nok til å ta ansvar for dyr over dager eller lenger! Det er ikke forsvarlig å overlate dyrene til henne, uansett hvor mye du ønsker å reise bort. Ikke bli irritert på meg - det er din familie, din mann som ikke gidder å ta ansvar for egen datter og sette gode rammer og grenser og stille krav til henne, det er din mann som er konfliktsky og du sier du ikke kan forvente noe av, det er du som velger å leve med en mann som er slik. Dyrene har likevel rett til å ha noen til å se etter dem som vet hva de driver med og er modne nok til å ta ansvaret - det er ikke denne 19-åringen iflg. det du selv beskriver. Anonymkode: 6f54b...e03 1
Tubaluba Skrevet 5. november 2025 #42 Skrevet 5. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Altså, hun er voksen og burde bidra i husholdningen lik som dere andre. Hun må få faste oppgaver hver dag som hun ikke får betalt for. Hun kommer jo aldri til å klare å bo alene om ingen lærer hun banale hverdagsoppgaver. Det er jo å gjøre henne en skikkelig bjørnetjeneste og det må du si til mannen din eller så ender hun opp på tilrettelagt bolig. Ingen kommet til å orke å bli samboer med henne om hun ikke klarer å lære seg slikt som andre voksne kan, da må hun bo på tilrettelagt bolig. Uansett hvor mye angst hun har må hunlære seg å ta vare på seg selv og hjem i hverdagen. Hun er ikke tre år. Hun er en voksen med psykisk sykdom. Anonymkode: 04796...988 Joda. Veeeldig mange unge mennesker flytter hjemmefra uten å ha deltatt på lik linje med foreldrene hjemme. De flytter ikke inn i tilrettelagt bolig av den grunn. De lærer, og læringskurven er bratt den første tiden i eget hjem. Det sagt, så mener jeg selvsagt at så store 'barn' burde deltatt på lil linje med de voksne. Det er bare så innmari vanskelig å komme ut av vanen med at foreldrene server og ungen blir servet. TS: Vet du hvorfor hun ikke vil ta oppgaven, har du spurt? Er hun såpass usikker på seg selv at hun drar til mor når dere ikke er hjemme, for å ha voksne rundt seg? Endret 5. november 2025 av Tubaluba
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #43 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hun er voksen og skal leve for seg selv en dag. Hun må enten lære, ellerhavne på bolig. Anonymkode: 04796...988 Ja, men nå har hun jo tatt et stort skritt med å bo vekke fra moren. Hun går tydeligvis på skolen, selv om hun er full i angst. Det er jo ikke slik at hun ikke gjør noe, til tross for at hun har problemer. Da kan det vel være at hun er mer sliten, og trenger mer å komme "hjem" enn mange andre på den alderen. Ikke sitte alene en helg. Hun gir jo tydelig inntrykk av det ved at hun bryter sammen og gråter. Anonymkode: 739cd...3ba
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #44 Skrevet 5. november 2025 Lønnesirup01 skrev (18 timer siden): For de som nevner at det er stort ansvar å passe gård; ja, men nå har hun vel faktisk valgt å flytte inn på en gård. Nå er hun voksen, og skal som utgangspunkt kunne huse seg selv. Når hun får valget å bo hos dere, er det helt rimelig å stille krav til henne. Hadde røsket tak i mannen din. Han er hennes far og du skal ikke måtte ta dette. Kvinner ender opp som «onde stemødre» pga veike fedre. Hun har ikke valgt å flytte inn på en gård, hun har flyttet til faren sin, som har gård. Anonymkode: 7eb43...20e 1
Annbef Skrevet 5. november 2025 #45 Skrevet 5. november 2025 Tubaluba skrev (1 time siden): Joda. Veeeldig mange unge mennesker flytter hjemmefra uten å ha deltatt på lik linje med foreldrene hjemme. De flytter ikke inn i tilrettelagt bolig av den grunn. De lærer, og læringskurven er bratt den første tiden i eget hjem. Det sagt, så mener jeg selvsagt at så store 'barn' burde deltatt på lil linje med de voksne. Det er bare så innmari vanskelig å komme ut av vanen med at foreldrene server og ungen blir servet. TS: Vet du hvorfor hun ikke vil ta oppgaven, har du spurt? Er hun såpass usikker på seg selv at hun drar til mor når dere ikke er hjemme, for å ha voksne rundt seg?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #46 Skrevet 5. november 2025 Kast henne ut. Angst for å lette ræva er det som feiler henne. Anonymkode: a0ba4...2ac
Uanonym bruker Skrevet 5. november 2025 #47 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du krever ikke at barn skal drifte gården fordi dere skal reise bort. Avløser? Anonymkode: 4cd42...2cc Barn? Hun er 19 år, da er man voksen. Når det gjelder å ha ansvar for dyra en hel helg, kommer det litt an på hvor mye jobb det er. Hvis det er snakk om melking og andre større oppgaver, trenger man jo skikkelig opplæring først. Så da virker det litt rart å plutselig sette henne til det uten at hun har gjort det før. Ellers høres hun ut som et tilfelle av kraftig tilrettelagt hjelpesløshet. Still krav eller kast henne ut.
Annbef Skrevet 5. november 2025 #48 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, men nå har hun jo tatt et stort skritt med å bo vekke fra moren. Hun går tydeligvis på skolen, selv om hun er full i angst. Det er jo ikke slik at hun ikke gjør noe, til tross for at hun har problemer. Da kan det vel være at hun er mer sliten, og trenger mer å komme "hjem" enn mange andre på den alderen. Ikke sitte alene en helg. Hun gir jo tydelig inntrykk av det ved at hun bryter sammen og gråter. Anonymkode: 739cd...3ba Hun har bodd her på deltid i 15 år. Annenhver uke, men litt mindre en perode da mor valgte å flytte til et annet sted. Samboer og jeg kjørte henne tur/retur skole - til sammen 1 time hver dag for å tilrettelegge slik at hun kunne bo her. Samboer måtte ta seg fri fra jobb for å få det til når jeg ikke kunne kjøre eller hente. Hun har vokst opp med dyra, og hun er den det er tryggest å overlate dem til. Nå lurer jeg litt på om du mener bønder aldri kan ta seg noen daget fri og aldri reise på ferie. Hvis du mener det, håper jeg du er veganer. Det hender faktisk at bønder MÅ få inn en avløser selv om de driver med dyr.
Annbef Skrevet 5. november 2025 #49 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kast henne ut. Angst for å lette ræva er det som feiler henne. Anonymkode: a0ba4...2ac Det var litt drastisk 😅 Men når du nevner det, så har vi gjort det før. Jeg har faktsik et eget barn som sov hele dagen når vi var på jobb, sto opp, spiste det han hadde mest lyst på i kjøleskapet, forsvant og hang sammen med dårlige venner. Her kom det etterhvert også rus inn i bildet. Han ble kastet ut. Det var bare tragisk, men nå sier han selv at det var det mest fornuftige som kunne vært gjort. Han ville ikke bo hos far, men flytte for seg selv. Han fikk seg en jobb, og jeg kausjonerte for et lån så han fikk seg leilighet. Risikosport, men han tok seg sammen og fikk seg kjæreste. Vi har snakket mye io det i etterkant, og har et nært ig godt forhold. Han sier selv at det er det mest fornuftige jeg kunne gjort. Nå ønsker han å kjøpe hus så nær oss som mulig, og jeg blir bestemor.
Annbef Skrevet 5. november 2025 #50 Skrevet 5. november 2025 Uanonym bruker skrev (26 minutter siden): Barn? Hun er 19 år, da er man voksen. Når det gjelder å ha ansvar for dyra en hel helg, kommer det litt an på hvor mye jobb det er. Hvis det er snakk om melking og andre større oppgaver, trenger man jo skikkelig opplæring først. Så da virker det litt rart å plutselig sette henne til det uten at hun har gjort det før. Ellers høres hun ut som et tilfelle av kraftig tilrettelagt hjelpesløshet. Still krav eller kast henne ut. Hun skal se etter noen sauer og bære ut høy 2 ganger om dagen, lørdag og søndag. Det tar mindre enn 1 time pr dag. Så har vi en hund og en katt som hun må ta seg av, men hun trenger ikke å gå tur med hunden da den lufter seg selv. Det er snakk om ca 2 timers jobb totalt
Mei88 Skrevet 5. november 2025 #51 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kast henne ut. Angst for å lette ræva er det som feiler henne. Anonymkode: a0ba4...2ac Fysj for et ekkelt menneske du er
Mei88 Skrevet 5. november 2025 #52 Skrevet 5. november 2025 Annbef skrev (1 minutt siden): Hun skal se etter noen sauer og bære ut høy 2 ganger om dagen, lørdag og søndag. Det tar mindre enn 1 time pr dag. Så har vi en hund og en katt som hun må ta seg av, men hun trenger ikke å gå tur med hunden da den lufter seg selv. Det er snakk om ca 2 timers jobb totalt Et du ts eller er anonym ts? Dette var veldig forvirrende for både denne profilen og en med anonym svarer som om de er samme person
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #53 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Stedatter på 19 år har flyttet til oss etter å ha pendlet mellom oss og mor siden hun var 3 år. Hun har tidligere slitt med angst og er svært avhengig av moren som bor ca 5 mil unna. Hun flyttet hit fordi kjæresten bor i nærområdet, og fordi moren som tidligere bodde nærmere flyttet litt lengre unna. Vi bor på gård og har dyr som må mates 2 g om dagen og det tar ca 1/2 time hver gang. Neste helg reiser vi bort. Hun går ikke på skole og har ikke hatt jobb frem til nå, men skal prøve seg på en vikarjobb som ikke kommer til å bli veldig ofte - kanskje et par dager i uka. Hittill har vi krevd minimalt av henne, hun bor gratis og låner bil. Hun sliter med avhengighet til mor. Saken er at hun ikke bidrar med noe uten betaling. Hun har støvsuger en gang i blant, og gjør det gratis. Hun vasket også badet når jeg bad henne om det. Siden vi reiser bort noen dager må vi ha noen andre til å passe dyrene, og jeg mener at hun kan gjøre det, men da skulle hun visstnok til mor. Jeg mener at vi kan kreve noe av henne når hun bor her. Hun vil også få betalt for dette. Da jeg nevnte at hun kunne prioritete dette fremfor mor fordi hun bor her, endte det med at hun begynte å gråte fordi hun savnet moren. Jeg fikk selvfølgelig dårlig samvittighet, men merker også at jeg blir irritert. Hun kan treffe mor akkurat når det passer, men ikke akkurat denne helgen. Det er ikke mer enn en uke siden hun var sammen med mor. Nå føler jeg meg som den slemme stemoren. Hvor mye kan man egentlig kreve av henne? Jeg merker at jeg blir usikker selv, og faren er konfliktsky, så der er det ingen ting å hente. Jeg går hjemme med henne hver dag da jeg har ansvar for både gårdsbutikk og dyr, og irriteter meg mer og mer over hun som bor her og ikke ønsker å bidra med noen verdens ting uten betaling. Når hun bidrar for betaling er hun også svært opptatt av hvor mye hun får for jobben, og lønna hun får ligger over det hun ville fått andre steder uten å betale skatt eller belaste frikortet. Pengene går med andre ord rett i lomma. Trenger bare andres synspynkt på situasjonen da jeg synes dette begynner å bli vanskelig. Anonymkode: c5e63...e74 Uff dette er tydelig ganske vanskelig for henne og det er innlysende at hun sliter med noe! Høres nesten ut som en type med-avhengighet hun har ovenfor moren sin. Sliter moren med noe psykisk? Eller alkohol, rus? Jeg tenker først at, ja - selvfølgelig kan dere sette krav til henne. Hun er nå 19 år og hjelper svært lite til, men ser man litt dypere på dette så forstår man kjapt at det er noe underliggende her som hun sliter med. Har hun vært hos psykolog? Anonymkode: cd789...5c2
Uanonym bruker Skrevet 5. november 2025 #54 Skrevet 5. november 2025 Annbef skrev (2 minutter siden): Hun skal se etter noen sauer og bære ut høy 2 ganger om dagen, lørdag og søndag. Det tar mindre enn 1 time pr dag. Så har vi en hund og en katt som hun må ta seg av, men hun trenger ikke å gå tur med hunden da den lufter seg selv. Det er snakk om ca 2 timers jobb totalt OK, da er jeg helt enig i at hun burde kunne gjøre det. Som sagt, hun er hjelpesløs fordi ingen har stilt noe særlig krav til henne. Men det er vanskelig (umulig) at det er steforelder som er den eneste som gjør det. Her må du kreve at far skal stille krav.
Lønnesirup01 Skrevet 5. november 2025 #55 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har ikke valgt å flytte inn på en gård, hun har flyttet til faren sin, som har gård. Anonymkode: 7eb43...20e Ja men i dette tilfellet er det det samme, da hun er voksen. Det er ingen automatikk i at hun skal bo hos faren sin, hun skal i utgangspunktet bo for seg selv.
Annbef Skrevet 5. november 2025 #56 Skrevet 5. november 2025 Uanonym bruker skrev (42 minutter siden): OK, da er jeg helt enig i at hun burde kunne gjøre det. Som sagt, hun er hjelpesløs fordi ingen har stilt noe særlig krav til henne. Men det er vanskelig (umulig) at det er steforelder som er den eneste som gjør det. Her må du kreve at far skal stille krav. Det er ingen som har stilt noe krav noen gang, men hun har blitt tilbudt jobber som hun får betalt for. Hun får også betalt for å passe dyra
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #57 Skrevet 5. november 2025 Annbef skrev (2 timer siden): Det er ingen som har stilt noe krav noen gang, men hun har blitt tilbudt jobber som hun får betalt for. Hun får også betalt for å passe dyra Finn en annen til å ta jobbene. Så må hun tjene lommepenger et annet sted. Hun er upålitelig arbeidskraft. Anonymkode: a0ba4...2ac
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #58 Skrevet 5. november 2025 Jeg hadde ikke krevd betaling av en 19- åring med angst for at hun skulle få bo hjemme…. Anonymkode: 412de...28e
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #59 Skrevet 5. november 2025 Lønnesirup01 skrev (3 timer siden): Ja men i dette tilfellet er det det samme, da hun er voksen. Det er ingen automatikk i at hun skal bo hos faren sin, hun skal i utgangspunktet bo for seg selv. Hvis hun går på VGS og bor for seg selv, så kan fort far måtte betale for det, 6-8000 i måneden. Men poenget er at voksne tar ansvar for sine unge, selv om de har tippet 18 år, og de er økonomisk ansvarlig til de er 23 hvis de enda går videregående. Så det er ikke slik at du bare kan kaste ut en 19 åringen. Ei heller er det vel ønskelig å ødelegge for jenta, som jeg antar far er glad i! Ei jente som har problemer utover det normale. Anonymkode: 739cd...3ba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå