Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er 19, ikke 9…

Men har hun gjort jobben med dyra før? Hun burde hatt dette som fast arbeid, når hun ikke er i normal jobb. 1t om dagen? Skulle bare mangle når man bor og spiser gratis som voksen. 

Anonymkode: 5b149...a0d

Man har lov å være redd uansett om man er 9,19,49 eller 79, og det er like dårlig gjort å utsette folk for noe de ikke er komfortable med (eller er med på å bli komfortable med) når de er redde uansett alder. 

Anonymkode: 46f50...81b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du tar en fin prat med henne når det er rolig, og si til henne at du behøver hjelp fra henne iblant. Hun er voksen nå, ikke et barn. Hun får losji og kost, men må bidra hjemme som de andre voksne må. Denne helgen behøver dere at noen mater dyrene. Enten gjør hun det, som er en voksen i husholdet. Ellers så må du bruke av familiens penger til å betale noen andre. 

Hvis du lister inn krav og forventninger slik, så får du bygget opp henne litt, gjøre henne mindre skjør. Øk på sakte men sikkert når en ting har satt seg. Ofte tar det 3-4 ganger før noe har satt seg. Så - be henne ta mating av dyra 1 gang hver helg en måned (fordi voksne deler på arbeidet) så begge matingene en helgedag (fordi du skal bort eller har det travelt) flere ganger, så hel helg innimellom.

Ansvar for dyr, natur og fysisk arbeid er bra for nervene.

Anonymkode: 4e29c...5dd

AnonymBruker
Skrevet

'Hun er sårbar, har angst, og jeg synes ikke du skal forlange for mye. Mannen din kan sikkert snakke med henne, men at du får henne til å gråte synes jeg vel ikke akkurat reflekterer godt om deg, eller at du ser hennes behov. Som jo er det foreldre skal og ofte gjør. De setter sine egne behov til side...

Nå er du stemor. Men du vil vel ikke føye til ond foran?

Anonymkode: 739cd...3ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man har lov å være redd uansett om man er 9,19,49 eller 79, og det er like dårlig gjort å utsette folk for noe de ikke er komfortable med (eller er med på å bli komfortable med) når de er redde uansett alder. 

Anonymkode: 46f50...81b

Nå har hun vokst opp med disse dyrene, har aldti vært redd, og de er heller ungen ting å være redd for. Når jeg valgte å skrive dyr, så var det for å være mest mulig anonym, men det er ikke store dyr det er snakk om. På en god dag, og særlig hvos hun vil vise dem frem, drar hun med seg venner inn til dyra i fjøset

Anonymkode: c5e63...e74

AnonymBruker
Skrevet

Altså, hun er voksen og burde bidra i husholdningen lik som dere andre.

Hun må få faste oppgaver hver dag som hun ikke får betalt for.

Hun kommer jo aldri til å klare å bo alene om ingen lærer hun banale hverdagsoppgaver. Det er jo å gjøre henne en skikkelig bjørnetjeneste og det må du si til mannen din eller så ender hun opp på tilrettelagt bolig.

Ingen kommet til å orke å bli samboer med henne om hun ikke klarer å lære seg slikt som andre voksne kan, da må hun bo på tilrettelagt bolig. Uansett hvor mye angst hun har må hunlære seg å ta vare på seg selv og hjem i hverdagen. Hun er ikke tre år. Hun er en voksen med psykisk sykdom.

Anonymkode: 04796...988

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke overlatt dyr jeg hadde ansvar for til en person som fungerer så dårlig og som jeg stoler så lite på.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor mye kan man egentlig kreve av henne?

Snedig av deg å skrive "man". Det er forskjellig hva du kan forvente av henne og hva far kan forvente av henne. Far har naturlig nok et mye sterkere bånd til henne og har mer å gå på. Dere to får bli enige og så får han ta det med henne.

Anonymkode: 1fc7e...f62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Stedatter på 19 år har flyttet til oss etter å ha pendlet mellom oss og mor siden hun var 3 år. Hun har tidligere slitt med angst og er svært avhengig av moren som bor ca 5 mil unna. Hun flyttet hit fordi kjæresten bor i nærområdet, og fordi moren som tidligere bodde nærmere flyttet litt lengre unna. Vi bor på gård og har dyr som må mates 2 g om dagen og det tar ca 1/2 time hver gang. Neste helg reiser vi bort. Hun går ikke på skole og har ikke hatt jobb frem til nå, men skal prøve seg på en vikarjobb som ikke kommer til å bli veldig ofte - kanskje et par dager i uka. Hittill har vi krevd minimalt av henne, hun bor gratis og låner bil. Hun sliter med avhengighet til mor. 

Saken er at hun ikke bidrar med noe uten betaling. Hun har støvsuger en gang i blant, og gjør det gratis. Hun vasket også badet når jeg bad henne om det. Siden vi reiser bort noen dager må vi ha noen andre til å passe dyrene, og jeg mener at hun kan gjøre det, men da skulle hun visstnok til mor. Jeg mener at vi kan kreve noe av henne når hun bor her. Hun vil også få betalt for dette. Da jeg nevnte at hun kunne prioritete dette fremfor mor fordi hun bor her, endte det med at hun  begynte å gråte fordi hun savnet moren. Jeg fikk selvfølgelig dårlig samvittighet, men merker også at jeg blir irritert. Hun kan treffe mor akkurat når det passer, men ikke akkurat denne helgen. Det er ikke mer enn en uke siden hun var sammen med mor. 

Nå føler jeg meg som den slemme stemoren. Hvor mye kan man egentlig kreve av henne? Jeg merker at jeg blir usikker selv, og faren er konfliktsky, så der er det ingen ting å hente. Jeg går hjemme med henne hver dag da jeg har ansvar for både gårdsbutikk og dyr, og irriteter meg mer og mer over hun som bor her og ikke ønsker å bidra med noen verdens ting uten betaling. Når hun bidrar for betaling er hun også svært opptatt av hvor mye hun får for jobben, og lønna hun får ligger over det hun ville fått andre steder uten å betale skatt eller belaste frikortet. Pengene går med andre ord rett i lomma. 

Trenger bare andres synspynkt på situasjonen da jeg synes dette begynner å bli vanskelig.

Du motsier egentlig deg selv i det du skriver. 

Om hun ikke har hatt ansvarer for dyrene tidligere så vet jeg ikke om jeg ville gitt henne det ansvaret en hel helg.

Kanskje dere burde starte med å gi henne faste oppgaver. Mate dyrene burde hun gjøre med dere før dere gir henne ansvaret for det en hel helg.

Anonymkode: dec06...753

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Siden vi reiser bort noen dager må vi ha noen andre til å passe dyrene, og jeg mener at hun kan gjøre det, men da skulle hun visstnok til mor. Jeg mener at vi kan kreve noe av henne når hun bor her.

Du krever ikke at barn skal drifte gården fordi dere skal reise bort. Avløser?

Anonymkode: 4cd42...2cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nå har hun vokst opp med disse dyrene, har aldti vært redd, og de er heller ungen ting å være redd for. Når jeg valgte å skrive dyr, så var det for å være mest mulig anonym, men det er ikke store dyr det er snakk om. På en god dag, og særlig hvos hun vil vise dem frem, drar hun med seg venner inn til dyra i fjøset

Har hun alltid eller aldri vært redd? Du kan ikke diktere for andre hva som er noe å være redd for å ikke.. å ja hun sliter med helseangst, men angst er angst og det kan trigges av mye. Vise frem dyra til venner er jo bra det, og kunne kose med de. Men å plutselig få ansvar for de en hel helg alene med alt det innebærer er faktisk mye ansvar om man ikke er vant med det 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du krever ikke at barn skal drifte gården fordi dere skal reise bort. Avløser?

Anonymkode: 4cd42...2cc

Hun er voksen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du som stemor må lære å delegere oppgaver til far. Sett deg ned med han og sorter i det som må gjøres i det daglige - vasking, støvsuging, matlaging mm. Del det opp mellom dere. Velg det du vil ta (f.eks drift av gårdsbutikk og ansvar for dyr), også dytter du resten på han (på en vennlig måte). Når han får hele lista med støvsuging, oppvask, klesvask osv. i fanget får nok pipa en annen lyd når det gjelder stedatteren.

Problemet her er jo at slik situasjonen er nå, så støvsuger enten stedatter, eller deg. Altså virker far helt fraværende. Da blir det konflikter, fordi han slipper å "ta side" og sette ned foten for datteren - fordi du tar jobben uansett. 

Så jeg ville bare ha sagt til han "Jeg tenkte at stedatter kunne få ansvar for dyrene mens vi er bortreist i helga. Hun virker ikke interessert. Du kan prøve å avtale noe med henne, eller så kan vel du finne noen til å passe for oss?". Så skal du nok se at han får fart på sakene. 

Anonymkode: 438f5...2fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun virker rett og slett så lite ansvarlig og stabil at jeg hadde aldri overlatt dyr til henne en helg! Da hadde jeg heller blitt hjemme den helgen!

Ellers tenker jeg at du og far først må bli enige om hvordan dere skal håndtere hans nå voksne datter. Siden du sier far er konfliktsky og ikke vil ta tak i det ang. denne helgen, så tenker jeg at du og han må i parterapi, for dette tror jeg ikke du vil komme noen vei med å snakke med ham alene om. 

Jeg hadde gjort det klart at det på ingen måte er greit at et myndig barn får bo gratis hjemme, når det ikke går på skole, ikke jobber og ikke bidrar hjemme! Om hun har så dårlig funksjon så hadde jeg stilt som krav at hun fulgte opp lege, behandling, arbeidstrening eller lignende. Og uansett må det være et absolutt minste minimum at hun bidrar hjemme uten betaling, som en liten kompensasjon for å bo gratis. Jeg ville satt opp et regnskap over hva det koster å bo og leve for henne (du finner også offentlige tabeller for dette som er et minimum), så ville jeg plusset på alle andre kostnader, som f.eks. at hun bruker bil, ev. lommepenger osv.

Vil hun jobbe på gården utover det dere kan regne med av hjelp i huset fordi hun bor gratis, så bør dere ansette henne til normal lønn for alder/erfaring/utdanning, lønn som hun må betale skatt for.

Å ikke gjøre noe av dette er egentlig en form for omsorgssvikt, da hun som 19-åring burde hatt god forståelse for at det koster å leve og bo, bruke bil osv.

Dere må umiddelbart slutte å betale henne mer i lønn enn hva som er normalt for arbeid hun gjør på gården, og dere må slutte å betale henne svart! Dere gjør henne ingen tjeneste med å gjøre dette - hun trenger å lære hva det faktisk betyr å jobbe, hva det faktisk betyr å være helt uten utdanning og arbeidserfaring. 

Koble inn hjelpeapparatet, hennes lege, behandler, Nav, m.m. Og du og mannen må i parterapi slik at dere blir et lag sammen og skaper samme rammer for 19-åringen!

Og skaff en annen til å ta vare på dyrene om dere reiser bort, 19-åringen kan dere ikke stole på gjør jobben, og da er det alvorlig svikt av dere å overlate omsorgen for dyrene til henne.

Anonymkode: 6f54b...e03

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun har angst og er avhengig av mor. Og pendlet frem og tilbake fra hun var 3. 

du har jo svaret ditt der. Hun er ikke frisk nok til det du mener hun skal gjøre. 

ps: hvorfor må man alltid kreve noe tilbake fra mennesker ? Kan man ikke gi og hjelpe noen i vanskelige tider , uten å alltid ville ha noe tilbake. ? 

spesielt når du er sammen med hennes far. Du har fått de tankene om at hun kan bidra med ting fordi hun flyttet inn til dere, du hadde jo ikke de tankene før. 

Vær litt medmenneske da. 

Anonymkode: 39038...fe4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (24 minutter siden):

Har hun alltid eller aldri vært redd? Du kan ikke diktere for andre hva som er noe å være redd for å ikke.. å ja hun sliter med helseangst, men angst er angst og det kan trigges av mye. Vise frem dyra til venner er jo bra det, og kunne kose med de. Men å plutselig få ansvar for de en hel helg alene med alt det innebærer er faktisk mye ansvar om man ikke er vant med det 

Hun har aldri vært redd dem. Absolutt ikke! Hun har vært med på lamming fra hun var liten. Det er sau det er snakk om, og hun trenger ikke engang å gå inn til dem de få dagene vi er borte. De får mat på forbrett. Hadde jeg forventet at hun skulle være hjemme å ta seg av noe annet, hadde svaret vært det samme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

du har jo svaret ditt der. Hun er ikke frisk nok til det du mener hun skal gjøre. 

ps: hvorfor må man alltid kreve noe tilbake fra mennesker ? Kan man ikke gi og hjelpe noen i vanskelige tider , uten å alltid ville ha noe tilbake. ? 

spesielt når du er sammen med hennes far. Du har fått de tankene om at hun kan bidra med ting fordi hun flyttet inn til dere, du hadde jo ikke de tankene før. 

Vær litt medmenneske da. 

Å jo da. Jeg forventer faktisk at ungdom skal være med å bidra så lenge de bor hjemme. Også mine egne, men nå har de flyttet ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun har aldri vært redd dem. Absolutt ikke! Hun har vært med på lamming fra hun var liten. Det er sau det er snakk om, og hun trenger ikke engang å gå inn til dem de få dagene vi er borte. De får mat på forbrett. Hadde jeg forventet at hun skulle være hjemme å ta seg av noe annet, hadde svaret vært det samme. 

Men har hun hatt ansvar for dem alene før, uten at dere selv var hjemme samme dag?

Det er noe helt annet å ha alt ansvar alene og det å gjøre en jobb når hun vet dere er i nærheten, eller kommer senere samme dag. Dette siste er langt tøffere - spesielt for ei som ikke er vant med å ta noe som helst ansvar, hverken for seg selv eller for felles hjem. Vet hun hvordan hun skal se etter sykdomstegn, vet hun hvor hun skal henvende seg om dyr trenger hjelp, vet hun hvordan fikse enkle problemer?

Om sauene er inne skal de ha tilsyn to ganger pr. døgn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men har hun hatt ansvar for dem alene før, uten at dere selv var hjemme samme dag?

Det er noe helt annet å ha alt ansvar alene og det å gjøre en jobb når hun vet dere er i nærheten, eller kommer senere samme dag. Dette siste er langt tøffere - spesielt for ei som ikke er vant med å ta noe som helst ansvar, hverken for seg selv eller for felles hjem. Vet hun hvordan hun skal se etter sykdomstegn, vet hun hvor hun skal henvende seg om dyr trenger hjelp, vet hun hvordan fikse enkle problemer?

Om sauene er inne skal de ha tilsyn to ganger pr. døgn.

Altså ...

Nå høres det ut som hun har fått hinsides mye ansvar, men vi forlater ikke syke dyr og hun passet dem ei hel uke i vinter. Det er ikke snakk om veldig mange dyr. En sau legger seg forløvrig ikke ned og dauer helt uten videre med mindre de er oppstallet så tett at de nærmest går oppå hverandre, og sånn har de det ikke hos oss. Og ja, det er nettopp det som er oppgaven. Gi dem mat og tilsyn 2 ganger om dagen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vær litt medmenneske da. 

👆

Anonymkode: d2cbc...1cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vær litt medmenneske da. 

Hun er voksen og skal leve for seg selv en dag. Hun må enten lære, ellerhavne på bolig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Forstår at det kan bli overveldende å skulle ha ansvaret for dyra en helg dersom hun ikke er vant til dette, eller å ta ansvar for øvrig i livet. 

Uten at jeg vet alle bakenforliggende faktorer i dette tilfellet. Men sånn generelt, så er det ikke rart at en del barn og unge får psykiske vansker og utfordringer med å klare seg i livet, når de sjelden får prøvd seg, ikke blir pushet eller lærer seg å stå i normale hverdagsutfordringer og ubehag.

Det er nettopp gjennom å erfare, utforske, å ta utfordringer og få ansvar at man også vil oppleve mestring, vekst og troen på at man får til. Å ikke la barn få utfolde seg og få ut sitt potensiale, men der veien blir kostet for de, er å gjøre de en stor bjørnetjeneste i livet. 

Men når situasjonen til TS er som den er, blir mitt tips - bygg den gode relasjonen til din stedatter, la henne kjenne at du har troen på henne og at du vil hennes beste. Ut fra dette begynn å ansvarligjør henne. Forklar henne hvorfor å ta ansvar og det å hjelpe til er viktig - ta henne med i prosessen. Omsorg og dialog, samt forutsigbare rammer og grenser er vel stikkord. 

Endret av Suss80
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...