AnonymBruker Skrevet 4. november #41 Skrevet 4. november Du forstår vel at alt du ser amerikanere skrive på nett gjelder dem, ikke folk i Norge? Anonymkode: 4f588...de1
AnonymBruker Skrevet 4. november #42 Skrevet 4. november de fleste pakker vel ned 1. januar? Det gjør i alle fall jeg Noen kanskje senere Anonymkode: 4dac9...401
AnonymBruker Skrevet 4. november #43 Skrevet 4. november Er det noen som gjør det? Bruker 1 juledag på og kaste ut jula? Aldri hørt om, det har uansett ingenting med ferie og gjøre. Anonymkode: 457ea...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #44 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du forstår vel at alt du ser amerikanere skrive på nett gjelder dem, ikke folk i Norge? Anonymkode: 4f588...de1 Amerikanere feirer jo jul med gaveåpning rundt juletreet 25 desember , så kaster de ut jula samtidig. Anonymkode: 457ea...2b6
AnonymBruker Skrevet 4. november #45 Skrevet 4. november Jeg beholder julen til 1. nyttårsdag ++ kanskje noen dager alt etter om det er gnistrende skiføre eller uansett innevær. Innevær = ryddevær… Anonymkode: f708a...799
AnonymBruker Skrevet 4. november #46 Skrevet 4. november Carrot skrev (7 timer siden): Når mener du det er jul da? Siden du kan kalenderen? Julen starter kl 17 den 24. desember, og varer minst til 13. dag jul. Altså 13 dager etter julaften. Anonymkode: e9545...4e5 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #47 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er det ikke meg dere siterer, men jeg skal forklare når jula er. Åpenbart flere som ikke vet det her. Advent starter med 1. søndag i advent og varer til jula begynner. Da er det vanlig å pynte med adventsstaker og -stjerner. Adventstida ble brukt til å lage julebakst, flatbrød og julepålegg (sylte, rull osv.) Jula ringes inn kl 17.00 den 24. desember, og jeg har vokst opp med at man skulle pynte til jul den 23. så alt var klart til dagen etter. I riktig gamle dager var det vanlig å pynte den 24. Jula er over enten 13. eller 20. dagen, dvs. enten 6. eller 13. januar. Det er sånn det er iflg. kristendommen som jo hele jula baserer seg på. Folk kan jo gjøre hva de vil, men det er dette som er det opprinnelige. Anonymkode: b8a6b...124 Uenig i at hele jula baserer seg på kristendommen. Jula er en sammenblanding av litt av hvert. Enig i at tradisjonen var sånn fra gammelt av ja. Kaster selv ut jula 13. jan ("20. Knut jager jula ut") men legger meg ikke opp i hva andre gjør. Anonymkode: e8077...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #48 Skrevet 4. november Skal de som ikke har påskepynt, ikke få lov å ta påskefri? Anonymkode: e8077...4f9
AnonymBruker Skrevet 4. november #49 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Julen starter kl 17 den 24. desember, og varer minst til 13. dag jul. Altså 13 dager etter julaften. Anonymkode: e9545...4e5 i følge kalenderen er de røde dagene KUN 25 og 26 desember 😝 Anonymkode: 967ec...b3d
AnonymBruker Skrevet 4. november #50 Skrevet 4. november Er bare influencere som kaster jula ut 25.desember. De lever i forkant og feirer julen i påsken og sommeren til julen. Anonymkode: 7c6d7...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 4. november #51 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skal de som ikke har påskepynt, ikke få lov å ta påskefri? Anonymkode: e8077...4f9 Nei. Du får en fridag for hver kylling. 🐤 Anonymkode: 4b90c...4ee
Carrot Skrevet 5. november #52 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 13.53): Nå er det ikke meg dere siterer, men jeg skal forklare når jula er. Åpenbart flere som ikke vet det her. Advent starter med 1. søndag i advent og varer til jula begynner. Da er det vanlig å pynte med adventsstaker og -stjerner. Adventstida ble brukt til å lage julebakst, flatbrød og julepålegg (sylte, rull osv.) Jula ringes inn kl 17.00 den 24. desember, og jeg har vokst opp med at man skulle pynte til jul den 23. så alt var klart til dagen etter. I riktig gamle dager var det vanlig å pynte den 24. Jula er over enten 13. eller 20. dagen, dvs. enten 6. eller 13. januar. Det er sånn det er iflg. kristendommen som jo hele jula baserer seg på. Folk kan jo gjøre hva de vil, men det er dette som er det opprinnelige. Anonymkode: b8a6b...124 Altså påstanden om at julen er knyttet til kristendommen er jo ikke riktig da vi feiret jòl i Norge lenge før vi ble kristnet. Fra gammelt av var ikke en gang jul den 24 men jólablót som ble feiret ved vintersolverv i januar.. og den tradisjonen bel jo holdt i hevd lenge etter at kristningen av norge startet, og noen feirer fortsatt begge liksom. I tillegg er det et ordtak som heter "knut kaster julen ut" og det først på 20 dag jul, hvor 13 dag kommer fra? jo det er hellige tre kongers dag 😝 og egentlig ikke knyttet til når julen var over 😊 selv om Norge har utviklet seg bort fra for eksempel sverige og Finnland som fortsatt holder på 13 januar og ikke 6 januar osv osv - så selve julefeiringen er ganske fleksibel i så måte og ikke knyttet til kalenderen slik det ble påstått for annet enn akkurat de røde dagene som da altså kun er 25 og 26 desember. Og heldigvis har du helt rett - folk gjør det som de vil ut fra hva som passer best for dem, men jeg kan for eksempel skjønne at om noen starter forberedelsene og pyntingen i November er de lei av julen før Desember er over.. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Julen starter kl 17 den 24. desember, og varer minst til 13. dag jul. Altså 13 dager etter julaften. Anonymkode: e9545...4e5 Enig i at julen starter når kirken ringer julen inn kl 17 den 24 og for noen varer den til 6 januar som da er 13dag jul, men for andre er det 20dag som teller som er 13 januar.. Man finner sågar om man gjør et kjapt søk at denne dagen ble kalt "Knutsdagen" etter den danske helgenen Knut Lavard, og markerer den offisielle avslutningen på julen, da julen ble "jaget ut". Tradisjonen fra gammelt knytter denne dagen til å "feie" julen ut med sopelimer og drikke opp de siste restene av juleøl og julemat. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #53 Skrevet 7. november Perfume skrev (På 4.11.2025 den 15.04): Neeei! Julen er viktig. Pynter alltid tidligst mulig ( 1. Desember eller første søndag i advent) og tar den ned 1 januar. Eller 2. Januar.. Da er julen for meg over. Ferie har jeg jo ikke, men den har vel ikke noe med pynten å gjøre? Folk må jo få pynte eller ta vekk som de vil? Samme hvor tidlig folk pynter til jul, så er det ikke jul før 24 desember kl 17.Advent er først. Da er det adventsstjerne og adventsstake som er pynten min fram til 23 desember.Skjønner meg ikke påfolksom pynter til jul i oktober/november. Anonymkode: 41d80...544 2
Perfume Skrevet 7. november #54 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Samme hvor tidlig folk pynter til jul, så er det ikke jul før 24 desember kl 17.Advent er først. Da er det adventsstjerne og adventsstake som er pynten min fram til 23 desember.Skjønner meg ikke påfolksom pynter til jul i oktober/november. Anonymkode: 41d80...544 Har ikke noe forhold til advent, men skjønner heller ikke hvorfor du tagget meg her? 😅 Mange har pyntet allerede nå, men jeg venter til 1 desember. Og pynter til jul da, fordi det er koselig. Selv om julen starter julaften... 1
Moens Skrevet 7. november #55 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 9.34): Hvorfor? Hvorfor ikke? Anonymkode: 8f1c9...308 Jeg har hørt om folk som faktisk legger seg opp i når andre tar opp og ned julepynten – enten det er folk de kjenner eller helt fremmede. Hvilken annen tid på året gjør vi dette? Påske? Bursdag? Nyttår? 17.mai? Altså, dette blir jo bare teit 😂 Og fordi noen ikke gidder å ha juletreet stående, så skal vi plutselig avskaffe juleferien? Hva har helligdager med pynt å gjøre, TS? Det blir jo litt som å spørre: Siden mange lar være å pynte til påske, bør vi avskaffe påskeferien? Gudene vet at jeg ikke eier en eneste påskekylling. Du kan sikkert jobbe hele julen om du vil, TS. Hva har det å si for deg at andre har fri et par dager? Da kan jeg jo kontre med: Siden så mange kjøper gresskar (som egentlig er mat vi bruker som telysholder) og kinaproduserte kostymer til Halloween, men kaster alt ut dagen etter – burde vi da avskaffe Halloween også? 🎃 Hva er det som egentlig gnager her, egentlig? Feiring eller ferie? Pynting eller mangel av pynt? 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #56 Skrevet 7. november Det er bare barn som har juleferie. Anonymkode: 90aab...91f 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #57 Skrevet 7. november Det er helt topp å ha fri selv om en har hevet ut juletreet altså… Anonymkode: 34ec7...074
AnonymBruker Skrevet 7. november #58 Skrevet 7. november Nei, trenger de dagene før nyttår til å bli noenlunde edru til arbeidet igjen. Anonymkode: 6f718...275
AnonymBruker Skrevet 7. november #59 Skrevet 7. november SÅ mange er det da ikke😂 Anonymkode: 2b631...c67
Sommermuffin Skrevet 7. november #60 Skrevet 7. november Jeg har (i likehet med de fleste her) aldri møtt noen som kaster jula ut 25. desember. Men gjør det noe da, om det er noen som føler for det? Kan vi ikke alle pynte og feire som vi vil uten at det skal tas opp negativt i en kg tråd?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå