AnonymBruker Skrevet 4. november #21 Skrevet 4. november Bare du ikke hiver ut brannfakkel om at juleferie er forbeholdt de kristne 😉 Anonymkode: 43e43...94d
AnonymBruker Skrevet 4. november #22 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan ikke vere mange som kaster jula ut 25 desmeber. Jeg kjenner iallefall ingen som gjør det. De jeg kjenner kaster den ut tidligest 1 januar. Anonymkode: af1f1...a7d Jeg kaster ut jula 26 desember. Men juletreet står ferdig pynta til første advent Liker heller å pynte lenge før jul for så og starte januar uten jul i huset. Anonymkode: 5ccea...3a9 3
DesmondMiles Skrevet 4. november #23 Skrevet 4. november (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare du ikke hiver ut brannfakkel om at juleferie er forbeholdt de kristne 😉 Anonymkode: 43e43...94d Nei, man er jo tross alt helt historieløs om man kommer med en slik påstand 🙂 Endret 4. november av DesmondMiles 2
AnonymBruker Skrevet 4. november #24 Skrevet 4. november Pynt og ferie er to ulike ting. Jeg begynner med "jul" ca månedsskiftet november-desember og hygger meg med filmer og pepperkaker osv frem til juleaften. Deretter begynner ferien, som er den beste delen. Pynten får bli til 1.-2. januar. Dette med å knytte ferien til hvordan og når man pynter blir like dumt som de som påstår at de som ikke er religiøst ikke burde få ferie. Anonymkode: a871b...21f 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #25 Skrevet 4. november Carrot skrev (3 timer siden): er det virkelig "Mange" som hiver ut julen 25 desember? Ikke én. Anonymkode: f278a...54f 2
Macro Skrevet 4. november #26 Skrevet 4. november Har bare sett en eneste person hive ut juletreet 25. des. Han var i psykose og tok resten av ferien på Akutt Døgn. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #27 Skrevet 4. november Kjenner ingen som kaster ut jula 25.desember, men jeg gjetter at ts sikter til slike som meg som kaster ut jula 1.januar, og for å svare på det: juleferien følger skoleruta, og skoleruta skal mye til for å endres. Man kan jo først se på høstferien, om man først skal endre på noe. Når det gjelder jula: i mitt hus er desember det samme som jul. Ikke "lov" med jul før 1.desember, men da er det også skikkelig koselig julestemning hele desember. 1.januar er det nytt år, fresh start✨️ Anonymkode: 06b48...f11 4
Thyra Skrevet 4. november #28 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg kaster ut jula 26 desember. Men juletreet står ferdig pynta til første advent Liker heller å pynte lenge før jul for så og starte januar uten jul i huset. Anonymkode: 5ccea...3a9 Dette er jo helt omvendt av hvordan det var før. Ikke rart mange blir lei jula når de har starta så tidlig. 3 4
AnonymBruker Skrevet 4. november #29 Skrevet 4. november DesmondMiles skrev (3 timer siden): Hva er det du vaser om her? Carrot skrev (3 timer siden): Når mener du det er jul da? Siden du kan kalenderen? Nå er det ikke meg dere siterer, men jeg skal forklare når jula er. Åpenbart flere som ikke vet det her. Advent starter med 1. søndag i advent og varer til jula begynner. Da er det vanlig å pynte med adventsstaker og -stjerner. Adventstida ble brukt til å lage julebakst, flatbrød og julepålegg (sylte, rull osv.) Jula ringes inn kl 17.00 den 24. desember, og jeg har vokst opp med at man skulle pynte til jul den 23. så alt var klart til dagen etter. I riktig gamle dager var det vanlig å pynte den 24. Jula er over enten 13. eller 20. dagen, dvs. enten 6. eller 13. januar. Det er sånn det er iflg. kristendommen som jo hele jula baserer seg på. Folk kan jo gjøre hva de vil, men det er dette som er det opprinnelige. Anonymkode: b8a6b...124 4 6
AnonymBruker Skrevet 4. november #30 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er sånn det er iflg. kristendommen som jo hele jula baserer seg på. Nei. Ikke engang navnet jul baserer seg på kristendommen. Jeg begynner å pynte til jul rundt 1. desember, men tar litt og litt fram. Har ikke tradisjonell julepynt, det går mye i lys i ulike varianter, pynt i hvitt og sølv. Jul er en lysfest for meg, solsnu. Tar det vekk tredje juledag, men det er fordi vi pleier dra til ei hytte fjerde juledag for å ferie nyttår. Jeg har ikke lyst til å komme hjem til et julepyntet hjem, tenker nytt år og blanke ark da. Anonymkode: 2cb84...c72 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. november #31 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei. Ikke engang navnet jul baserer seg på kristendommen. Anonymkode: 2cb84...c72 Vel i min skarve barnetro så lærte vi at Jesus ble født natt til 1. juledag, men uansett er de gamle tradisjonene slik jeg refererer til. Julekrybbe er det mange som pynter med, og det har jo en årsak. Du gjør selvfølgelig som du vil. Anonymkode: b8a6b...124 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #32 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor? Hvorfor ikke? Anonymkode: 8f1c9...308 Det du spør om har null sammenheng… Anonymkode: 9dfd7...16b
AnonymBruker Skrevet 4. november #33 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det ikke meg dere siterer, men jeg skal forklare når jula er. Åpenbart flere som ikke vet det her. Advent starter med 1. søndag i advent og varer til jula begynner. Da er det vanlig å pynte med adventsstaker og -stjerner. Adventstida ble brukt til å lage julebakst, flatbrød og julepålegg (sylte, rull osv.) Jula ringes inn kl 17.00 den 24. desember, og jeg har vokst opp med at man skulle pynte til jul den 23. så alt var klart til dagen etter. I riktig gamle dager var det vanlig å pynte den 24. Jula er over enten 13. eller 20. dagen, dvs. enten 6. eller 13. januar. Det er sånn det er iflg. kristendommen som jo hele jula baserer seg på. Folk kan jo gjøre hva de vil, men det er dette som er det opprinnelige. Anonymkode: b8a6b...124 Jeg feirer jul, ikke kristendom (eller annen form for overtro). Jeg feirer ikke "advent", bare jul fra månedsskiftet november-desember. Og den kastes ut når skoleåret/arbeidsåret begynner igjen etter nyttår. Og nei, det er ikke sånn at "hele jula" baserer seg på kristendom. Det er både historieløst og tåpelig å påstå. Anonymkode: a871b...21f 6
AnonymBruker Skrevet 4. november #34 Skrevet 4. november Jeg har julepynten til 20. Dag jul. Pynter treet som regel noen dager før lillejulaften. Selv når 20. Dag jul kommer, synes jeg det er trist å pakke ned jula. Anonymkode: 1193a...98e 2
Perfume Skrevet 4. november #35 Skrevet 4. november Neeei! Julen er viktig. Pynter alltid tidligst mulig ( 1. Desember eller første søndag i advent) og tar den ned 1 januar. Eller 2. Januar.. Da er julen for meg over. Ferie har jeg jo ikke, men den har vel ikke noe med pynten å gjøre? Folk må jo få pynte eller ta vekk som de vil?
AnonymBruker Skrevet 4. november #36 Skrevet 4. november Hva har julepynt og juleferie med hverandre å gjøre? MÅ man pynte til jul, liksom? De som ikke pynter får ikke feire eller pause? Hæ? Ingen sammenheng i mitt hode. Anonymkode: 034e1...fd3 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #37 Skrevet 4. november De fleste kaster ikke ut julen 1. juledag. Og hvordan man pynter har ingenting å gjøre med når man har ferie. Anonymkode: 4b90c...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #38 Skrevet 4. november Er det mange som gjør det? Anonymkode: cd70f...0d4 2
AnonymBruker Skrevet 4. november #39 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det ikke meg dere siterer, men jeg skal forklare når jula er. Åpenbart flere som ikke vet det her. Advent starter med 1. søndag i advent og varer til jula begynner. Da er det vanlig å pynte med adventsstaker og -stjerner. Adventstida ble brukt til å lage julebakst, flatbrød og julepålegg (sylte, rull osv.) Jula ringes inn kl 17.00 den 24. desember, og jeg har vokst opp med at man skulle pynte til jul den 23. så alt var klart til dagen etter. I riktig gamle dager var det vanlig å pynte den 24. Jula er over enten 13. eller 20. dagen, dvs. enten 6. eller 13. januar. Det er sånn det er iflg. kristendommen som jo hele jula baserer seg på. Folk kan jo gjøre hva de vil, men det er dette som er det opprinnelige. Anonymkode: b8a6b...124 Jeg markerer ingenting av dette Jeg liker å pynte til høst i oktober, så over til en del halloween pynt. Så julepynt fra medio november. 27. desember rydder jeg bort alt rødt, og beholder nyttårspynkt. 1. janaur er tradisjonen at huset renses for all pynt, som symbol for en ny og ren begynnelse. Anonymkode: b907b...6a6
Verbena Skrevet 4. november #40 Skrevet 4. november Jeg kjenner noen som starter å pynte med juletre og nisser allerede i november, og de starter å rydde bort julen rett etter 2. dag jul. Men de jobber ikke.. de kan kose seg hele desember uten stress og mas. Men for min del er førjulstiden en veldig hektisk periode. Både på jobb, og med forberedelser til jul, og et par bursdager som også skal feires i denne tiden. Så jeg pynter vinduer og lys ute til 1. advent, og jeg venter til 22. / 23. med å pynte juletreet og få på plass det siste. Da senker tempoet seg på jobb, og jeg er mer hjemme og kan endelig nyte å ha et pyntet julekoselig hus. Om jeg skulle ryddet det bort den 25. hadde julen bare blitt stress og mas. Tenker folk gjør det de finner mest glede i selv jeg. Om jeg skulle la meg provosere av det ene eller det andre, hadde det kun gått ut over meg selv. Juleferien trengs nok for de fleste uansett, og har vel ingen ting å gjøre med når man rydder bort julen. Og at det er så veldig mange som gjør det er bare tull. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå