AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #1 Skrevet 4. november 2025 Hvilke hunderaser regnes som skarpe? Har bare hørt at noen sier at hunden er en skarp rase. Anonymkode: c83de...7d4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #2 Skrevet 4. november 2025 Hvis skarp = smart er border collie aller høyest? Anonymkode: 91e84...4ea
Tabris Skrevet 4. november 2025 #3 Skrevet 4. november 2025 (endret) Skarpe hunderaser er hunder som har lavere terskel for å ty til aggresjon hvis de føler seg truet, og som gjerne også har alvor nok til å gjennomføre. Et annet ord er offensive. Eksempler er schäfer, malinois, rottweiler, doberman og flere av terrierrasene. Endret 4. november 2025 av Tabris 6 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #4 Skrevet 4. november 2025 Hvis du mener skarp, som i aggressiv, må jo Chihuahua være på topp? 😂 Anonymkode: d8190...f3a 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #5 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du mener skarp, som i aggressiv, må jo Chihuahua være på topp? 😂 Anonymkode: d8190...f3a Men skadepotensialet er forholdsvis lite… Men skarpe hunder tenker jeg raser som opprinnelig er avlet for vokt. Schæfere, belgere, rottweiler, dobermann, noen av de ulovlige… Anonymkode: f3d27...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #6 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis du mener skarp, som i aggressiv, må jo Chihuahua være på topp? 😂 Anonymkode: d8190...f3a Skarp er ikke synonymt med aggressiv. Mange skarpe hunder er mye triveligere enn en chihuahua, helt til de en i en situasjon som krever alvor. Tjenestehunder f.eks. er skarpe hunder, men de har jo sjelden søppelmentaliteten til et utagerende rottebeist. Anonymkode: f8fab...944 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #7 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men skadepotensialet er forholdsvis lite… Men skarpe hunder tenker jeg raser som opprinnelig er avlet for vokt. Schæfere, belgere, rottweiler, dobermann, noen av de ulovlige… Anonymkode: f3d27...2a2 Det var en liten spøk. Men jeg har ikke møtt så mange trivelige Chihuahua.... Men skarp, langt over de du nevner, ville jeg satt de virkelige vokterrasene, som bl.a Cane Corso og flere mastiffer. Anonymkode: d8190...f3a
Vinterjenta Skrevet 4. november 2025 #8 Skrevet 4. november 2025 Skarp som i aggressiv? Eller skarp som i smart?
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #9 Skrevet 4. november 2025 Vinterjenta skrev (4 minutter siden): Skarp som i aggressiv? Eller skarp som i smart? Skarp har ingenting med smart å gjøre. Det brukes for å beskrive hunder som går inn i en konflikt med alvor fremfor å trekke seg unna. Anonymkode: f8fab...944 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #10 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skarp har ingenting med smart å gjøre. Det brukes for å beskrive hunder som går inn i en konflikt med alvor fremfor å trekke seg unna. Anonymkode: f8fab...944 Hva om de bare utfører et skinnangrep? Anonymkode: 0dec4...115
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #11 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva om de bare utfører et skinnangrep? Anonymkode: 0dec4...115 Da er de ikke skarpe. Anonymkode: f8fab...944
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #13 Skrevet 4. november 2025 Tabris skrev (8 timer siden): Skarpe hunderaser er hunder som har lavere terskel for å ty til aggresjon hvis de føler seg truet, og som gjerne også har alvor nok til å gjennomføre. Et annet ord er offensive. Eksempler er schäfer, malinois, rottweiler, doberman og flere av terrierrasene. Jeg siterer deg fordi du har så mye kunnskap om hund, men spørsmålet mitt kan også besvares av andre: bruker man ikke også begrepet skarpe hunder om de rasene som kan trenes opp til å angripe, slik for eksempel Politiet har lov til? Anonymkode: e60d4...1b2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #14 Skrevet 4. november 2025 Er alle de som er avla til vakthunder skarpe? Også mindre hunder enn de som nevnes her? Anonymkode: c83de...7d4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #15 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er alle de som er avla til vakthunder skarpe? Også mindre hunder enn de som nevnes her? Anonymkode: c83de...7d4 Det er forskjell på varslere og voktere. Altså de som gneldrer for å si i fra versus de som gjør noe med det. Anonymkode: f3d27...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #16 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er forskjell på varslere og voktere. Altså de som gneldrer for å si i fra versus de som gjør noe med det. Anonymkode: f3d27...2a2 Så da er det kun voktere som regnes som skarpe da? Anonymkode: c83de...7d4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #17 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så da er det kun voktere som regnes som skarpe da? Anonymkode: c83de...7d4 Ja, men ikke alle. Og det er heller ikker alle individer innenfor en skarp rase som er skarpe. De som er det havner ofte hos politi og forsvar. Anonymkode: f8fab...944 1 2
Vinterjenta Skrevet 4. november 2025 #18 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skarp har ingenting med smart å gjøre. Det brukes for å beskrive hunder som går inn i en konflikt med alvor fremfor å trekke seg unna. Anonymkode: f8fab...944 Ok det var nytt for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #19 Skrevet 4. november 2025 Vinterjenta skrev (14 minutter siden): Ok det var nytt for meg. Med mennesker bruker man skarp som smart. Anonymkode: 6af92...9d5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #20 Skrevet 5. november 2025 Molossere (muskelhunder) er skarpe. Aggressive, dominante og villige til å sloss med livet som innsats for å drepe hunder og mennesker. Gjerne eieren. Som vanlig kommer chihuahua opp i slike diskusjoner, må jo bare flire. Anonymkode: c33c2...6a8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå