AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #1 Skrevet 3. november 2025 Hei, Min farmor bor p.d.d. på hytta, mangemange timer unna oss. (Vi har familie der) Ønsket er at hun skal kunne finne seg et sted nærmere hjemme da hun begynner å bli oppi årene, men med minstepensjon så er det lite til overs og hun får ikke bostøtte grunnet hytta. Ønsket er da at en av oss tar over hytta. Dette er noe vi bare har snakket løst om og ikke noe som er planlagt eller satt i gang. Jeg har vært inne på tanken om å ta over hytta og ha den i mitt navn, men at farmor har livsvarig bruksrett. Hun har kun to barn (inkl. min pappa) og ingen av de er imot dette. Tanken er jo da at dette blir forskudd på arven, men hvordan gjøres egentlig det? Hva må gjøres, og hva koster det? Hytta er gjeldfri, salg er ikke et tema. Den har vært i familien siden 80-tallet og skal fortsette å være det. Anonymkode: 34156...359
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #2 Skrevet 3. november 2025 Dere må få verdivurdering på hytta (inkludert bruksrett da det drar ned prisen) og så må farmor skrive en avtale om at dette er forskudd på arv. Men du har ikke egentlig arverett hvis din far fremdeles lever 😬 Hvis jeg var deg så ville jeg kjøpt ut hytta for å gjøre det ryddig. Det blir ikke nødvendigvis så dyrt når du regner med bruksretten. Anonymkode: d1c4b...bba 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #3 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere må få verdivurdering på hytta (inkludert bruksrett da det drar ned prisen) og så må farmor skrive en avtale om at dette er forskudd på arv. Men du har ikke egentlig arverett hvis din far fremdeles lever 😬 Hvis jeg var deg så ville jeg kjøpt ut hytta for å gjøre det ryddig. Det blir ikke nødvendigvis så dyrt når du regner med bruksretten. Anonymkode: d1c4b...bba Om ikke den kan overføres til meg så kan tante ta over, hun er eldste. Så det er ingen fare 🥰 Jeg eier ikke noe hus eller leilighet selv enda, så å kjøpe en hytte føles unødvendig Anonymkode: 34156...359
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #4 Skrevet 3. november 2025 Dere må få en verdi på hytta. Deretter må dere sette opp to avtaler. Først at faren din overtar hytta som forskudd på arv. Deretter at du overtar hytta, enten som gave eller forskudd på arv. Det er bare en eiendomsoverføring fra farmor til deg som må tinglyses og betales dokumentavgift for. Anonymkode: 66888...7c1
kri.star Skrevet 3. november 2025 #5 Skrevet 3. november 2025 Hvis hytten er nedbetalt og det per i d.d. ikke er gjeld på den - hvorfor skal noen da ta over denne hytten før vedkommende som eier den (bestemor) faller fra? Det er jo ingen hindring for henne å flytte selv om hun har denne hytten?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #6 Skrevet 3. november 2025 Hvis det eneste hun har av større verdier er hytta så må vel den som overtar hytta kjøpe ut andre arvinger? Det er to arvinger (din far og tante), og uavhengig av om det er du/din far som overtar eller din tante så vil det jo ikke være noe igjen å arve for den andre. Alternativet er vel at din far og din tante (evt videreføring til deg og andre på ditt nivå) arver hytten sammen, og eier halvparten hver. Så får evt den ene kjøpe ut den andre på sikt. Anonymkode: 487ce...f87
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå