Gå til innhold

Magen reagerer på all mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med mye luft i magen og urolig, «bråkete» mage etter hvert måltid jeg spiser. Eller, etter frokost og lunsj (begge deler brødmat) går det helt greit, men uansett hva jeg spiser til middag og på kvelden så reagerer magen. Har forsøkt å kutte ut noen ting som bla løk, men det endrer ikke på noe. Har også forsøkt med lav food map- diett. Jeg spiser ikke for fort. Noen som har tips til hva det kan være? Har nesten inntrykk av at magen reagerer på alt, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne nå. Er ca 50 år. 

Anonymkode: f0e72...095

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjalp det ikke med skikkelig lav-foodmap-diett?

Anonymkode: 51e06...777

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg har nok ikke prøvd skikkelig lav-foodmap-diett ordentlig. Da er det jo så mye man ikke kan spise. Skjønner at jeg kanskje må prøve det. Er det noen med god erfaring med det? 

Skrevet

Jeg ville tatt en samtale med legen før du prøver å endre for mye. Dette høres ikke helt riktig ut, og er nok greit med en samtale med legen for å se hva som evt kan sjekkes ut. 

Anonymkode: 1b891...0f6

• Liker 1
Skrevet

Du kan snakke med fastlegen og få tips og råd. Jeg har flere ganger måttet redusere helt ned til bare et par-tre matvarer som jeg vet jeg tåler og introdusert alt annet på nytt. Da spiser jeg de matvarene jeg tåler i 1-2 uker før jeg introduserer en og en ny matvare. Det jeg vet jeg tåler 100% er kjøtt, potet og blåbær. Jeg har hatt IBS-diagnose i 20 år (er 30 nå) og har hatt noen episoder med kraftig forverring som har gjort det nødvendig. For meg funker ikke lav-fodmap da jeg tydelig har størst problem med fiber og hadde nok vært helt fin hvis jeg spiste carnivore-diett, men jeg er alt for glad i mat fra planteriket, så jeg har funnet ut at det går mye bedre med magen min hvis jeg faster til lunsj (drikker kun en kopp kaffe og vann på morgenen) og at jeg unngår verstingene som bønner, linser, kikerter, ukokte gulrøtter og brokkoli og epler. 

Anonymkode: ee52a...5b2

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

har du hatt et lite variert kosthold over en litt lengre periode? 

er du fysisk aktiv i løpet av dagen og etter måltidet?

drikker du nok vann?

dersom ja på spørsmål 1 = introduser små mengder ny mat noen dager slik at magen vender seg til å prosessere dette også vil tarmen og magen tilpasse seg dette over tid.

dersom nei spørsmål 2 = kroppen trenger at du er aktiv slik at fordøyelsen kan foregå som normalt. Jeg antar at du beveger deg for lite å løpet av dagen og uken. DETTE ER SVÆRT VIKTIG for god fordøyelse og for å unngå luft i magen!

nok vann hjelper helhetlig på systemet og fordøyelsen og er ofte undervurdert med mageproblemer.

Endret av megda
Skrevet

Start med å be om en allergi og cøliaki test hos legen din. Er ikke noe vits å eksperimentere selv og bruke masse tid hvis det kan løses med en test. Slik du beskriver det tror jeg mest på cøliaki, men når du først tar blodprøven kan du like så godt sjekke alt.

Anonymkode: ffeb0...4fd

Skrevet

Høres ut som typisk overgangsalder. Jeg er 52 og har irritabel tarm som plager vettet av meg nå i overgangsalderen. 

Anonymkode: 7cc99...e09

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Takk for svar. Jeg har nok ikke prøvd skikkelig lav-foodmap-diett ordentlig. Da er det jo så mye man ikke kan spise. Skjønner at jeg kanskje må prøve det. Er det noen med god erfaring med det? 

Jeg har prøvd i fire uker, og er mye bedre. Mye god info her

https://www.helse-bergen.no/4968e2/siteassets/seksjon/nasjonal-kompetansetjeneste-for-funksjonell-mage-tarmsykdommer/documents/kostbrosjyre-lav-fodmap---mars--21.pdf

Jeg er 53, og mageplagene har bare økt på med åra. Men nå ser jeg lys i tunnelen. 

Anonymkode: 51e06...777

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...