Gå til innhold

Utbrenthet, depresjon, angst. Erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 17.50):

Trenger bare å lufte her. Jeg kjenner at begynner å få problemer med å takle dette mentalt. Jeg har over lengre tid vært demotivert på jobb, hatt problemer med å sette i gang med arbeidsoppgaver, ligger langt bakpå, konsentrasjonsproblemer, hjertebank. Har vært klar over situasjonen men ikke klart å si ifra, utenom at jeg har sagt til leder at jeg føler meg sliten og litt deppa, fikk bare en klapp på skulderen og «dette fikser du».

Er et utpreget ja-menneske, med egentlig veldig høy arbeidsmoral og kapasitet. Nå stopper det helt for meg. Jeg er overmannet av frykt for alt jeg føler jeg ikke har gjort. Jeg setter meg planer for hver dag, det er sjelden jeg får gjort det jeg skal. Blir apatisk, klarer ikke fokusere, har utviklet en kynisme til arbeidet og kollegaer. Det virker som om jeg ikke klarer å ta meg sammen. Har begynt å utvikle angst i forhold til jobben. Helger pleide å gi meg en liten pause, nå har jeg problemer med å sove, har hjertebank og grubling, kan våkne med voldsom hjertebank og angst og er helt nummen i hele kroppen. Har problemer med å stå opp på morgenen, føler meg helt mimikkfattig, utkjørt og ute av stand til «å skjerpe meg». Føler meg som en fange i eget liv og Gruer meg til jobb 24/7.

Drømmer ofte om å bli skikkelig syk, brekke armen, bli påkjørt bittelitt så jeg kan være borte fra jobb med noe synlig. Jeg har sjekket alt hos fastlege. Var ikke noe galt med blodprøvene mine i juli.

Har blitt betydelig verre de 3 siste månedene. Føler snart at situasjonen er uutholdelig og at jeg er i en situasjon som jeg ikke Aner hvordan jeg skal komme meg ut av. 

Anonymkode: 776f9...81f

Kjære deg!! Jeg ser at du har fått mange svar, men jeg MÅ bare kommentere og jeg håper at du ser dette. Jeg spurte kvinneguiden for ca 7 mnd hva jeg skulle gjøre! Jeg var så fortvila. Akkurat de samme problemene som deg. Jeg drømte også om å bare komme utfor et ordentlig uhell så jeg kunne hvile. 

Kvinneguiden sa: antidepressiva. Jeg sa NEI. 

Men tankene fikk tid til å roe seg og jeg gikk til fastlegen. Fastlegen ga meg resept på antidepressiva. Livet nå 8 mnd senere: mye mindre harde og tunge følelser, mye mindre voldomme utbrudd med sinne/tristhet/overveldelse/utslitt osv. 

Jeg fikk også hjelp hos psykolog for samtale og løse opp i livet. Dette var det beste som kunne skjedd ❤️ jeg har faktisk ikke hatt annet enn 20% sykmelding fra jobb! Selv om jeg var så langt nede og utslitt, så har livet løsnet på alle måter!! Forholdet med mannen, med barna, med øvrig familie. Jobben går bedre. Ikke så streng med meg selv. Mye mer håp i livet generelt.

Anonymkode: ecb0c...983

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 12.59):

Jeg skal snakke med lege på mandag, men jeg kan ikke bli sykemeldt. Jeg kan lufte problemene og tenke at jeg kanskje må tenke på sykemelding på sikt, men akkurat nå går det ikke slik det er på jobb og med alle rundt som ikke har noe reservekapasitet. 

Vet du hva, åttende sånn får du ingenting igjen for. Bare mange år ute av arbeidslivet og dårlig inntekt fordibdu ikke lyttet til kroppen. Dette er akkurat hva jeg sa. Jeg nektet å sykemelde, men legen tvang det igjennom. Jeg var mellomleder og uerstattelig. Hver gang jeg hadde ferie ble jeg oppringt fra jobb. Og når jeg ble sykemeldt ble jeg tryglet om å komme tilbake. Men ettersom tiden gikk viste det seg at ingen er uerstattelige og det eneste jeg kunne gjøre var å ta vare på helsa mi. Fordi jeg kjørte meg totalt ned i grøfta tok det mange år før jeg kom ut i jobb igjen. Jeg klarte aldri å sette grenser og si nei til overtid. Jeg tenkte helt likt som deg. Desverre tenker ikke andre sånn og du får ingenting igjen for det. Sykemeld deg og ikke tenk på at de trenger deg på jobb. Det er arbeidsgiver sitt ansvar og ikke ditt. 

Anonymkode: da2a0...2fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du hva, åttende sånn får du ingenting igjen for. Bare mange år ute av arbeidslivet og dårlig inntekt fordibdu ikke lyttet til kroppen. Dette er akkurat hva jeg sa. Jeg nektet å sykemelde, men legen tvang det igjennom. Jeg var mellomleder og uerstattelig. Hver gang jeg hadde ferie ble jeg oppringt fra jobb. Og når jeg ble sykemeldt ble jeg tryglet om å komme tilbake. Men ettersom tiden gikk viste det seg at ingen er uerstattelige og det eneste jeg kunne gjøre var å ta vare på helsa mi. Fordi jeg kjørte meg totalt ned i grøfta tok det mange år før jeg kom ut i jobb igjen. Jeg klarte aldri å sette grenser og si nei til overtid. Jeg tenkte helt likt som deg. Desverre tenker ikke andre sånn og du får ingenting igjen for det. Sykemeld deg og ikke tenk på at de trenger deg på jobb. Det er arbeidsgiver sitt ansvar og ikke ditt. 

Å tenke sånn mente jeg å skrive.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 17.56):

Hvorfor bytter du ikke jobb? 

Anonymkode: 487b8...e35

Hvorfor tror dere det er "bare å bytte jobb"? Når man er nedkjørt så er det ikke tiden for å begynne i noe nytt,da har man ikke overskudd til å greie det. Først få seg en pause for å bygge seg opp og SÅ vurdere annen jobb. 

Ofte ligger ikke feilen på jobben men på deg selv,at man ikke greier å sette grenser og bare kjører på lenge etter at det røde lyset har begynt å blinke. 

Jeg vet, har vært der . 

Ikke ts altså. 

Anonymkode: bd72f...3c8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du snakker om dem som har fast jobb. Mange har jo ikke det. Er man vikar eller freelancer, kan man ikke bare sykemelde seg. Sykemelding betyr ingen inntekt. 

Anonymkode: 91705...512

Vikarer har rett på sykepenger. 
Jobber man som et EK eller AS, eller bare tar oppdrag, er det egne regler som gjelder. 
https://lovdata.no/nav/folketrygdloven/kap8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 12.59):

Jeg skal snakke med lege på mandag, men jeg kan ikke bli sykemeldt. Jeg kan lufte problemene og tenke at jeg kanskje må tenke på sykemelding på sikt, men akkurat nå går det ikke slik det er på jobb og med alle rundt som ikke har noe reservekapasitet. 

Dette er svaret på det du sier her 👇

~white lady~ skrev (På 6.11.2025 den 15.53):

Kjære trådstarter, 

jeg ber deg lese gjennom her igjen. 
Drt er flere her i tråden som har vært gjennom dette. Vi også tenkte at vi var uerstattelige på jobb. Vi også presset oss mer og mer. 

Du skriver at du må ta hensyn til jobben og kollegaene dine. Men er det ditt ansvar at ting går rundt? Er det ikke arbeidsgivers ansvar? 
Om arbeidsgiveren din bryter arbeidsmiljøloven og driver rovdrift på de ansatte, så er faktisk den beste løsningen at dere alle blir sykmeldt. Det skaper endringer, forhåpentligvis varige. 

Uansett. 
Om du presser deg videre nå risikerer du å bli alvorlig syk. 
Du risikerer å ikke orker annet enn å ligge i senga i månedsvis. 
Du risikerer å utvikle autoimmune sykdommer. 
Du risikerer å havne på sykehus med hjerteinfarkt. 
Du risikerer å bli en skygge av deg selv, i lang tid fremover. 

Er jobben din verdt det? 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du snakker om dem som har fast jobb. Mange har jo ikke det. Er man vikar eller freelancer, kan man ikke bare sykemelde seg. Sykemelding betyr ingen inntekt. 

Alle som er ansatt et sted har krav på sykepenger, vikarer også.  Driver du eget selskap (ENK) er det andre regler, men da har du forhåpentlivis tegnet sykeforsikring

Anonymkode: 20e00...639

AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (6 timer siden):

Vikarer har rett på sykepenger. 
Jobber man som et EK eller AS, eller bare tar oppdrag, er det egne regler som gjelder. 
https://lovdata.no/nav/folketrygdloven/kap8

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er svaret på det du sier her 👇

Alle som er ansatt et sted har krav på sykepenger, vikarer også.  Driver du eget selskap (ENK) er det andre regler, men da har du forhåpentlivis tegnet sykeforsikring

Ja, vikarer har rett på sykepenger, men har de noe jobb å komme tilbake til etter sykemeldingen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, vikarer har rett på sykepenger, men har de noe jobb å komme tilbake til etter sykemeldingen? 

Da må de i såfall over på dagpenger frem til de får ny jobb. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har et sikkerhetsnett her i Norge. Får du ikke forlenget vikariatet, er det NAV som er ansvarlig for deg. 
Du kan gå ut sykemeldingsperioden, og over på AAP om du fortsatt ikke er friskmeldt. 
Dess lengre man presser seg, dess lengre tar det å komme tilbake i arbeid igjen. 

Helsa først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...