Gå til innhold

for mye jern

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Så et innlegg her om for lite jern,hva med for mye jern da jeg har det,men kan det være skadelig,legen min sa ikke noe om hva jeg skulle gjøre med det så da tenkte jeg først at det ikke hadde noe å si,men i etter tid lurer jeg litt,noe jeg kan gjøre for å forminske det!?

Og hva i huleste kommer det av!?(har aldri tatt no jerntilskudd)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er like farlig med for mye som for lite jern ja.

Skrevet

Spsier du c-vitamin? C-vitamin hjelper kroppen å ta opp jern, så å kutte ned på inntaket av c-vitamin kan kanskje hjelpe?

Skrevet

Jeg ville ha ringt legen og spurt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye jern som skal til før det er farlig/skadelig, men dersom du har naturlig høyt jerninnhold er det jo ikke sikkert det er over noen skadelige nivåer. Uansett er legen din den beste til å svare på dette, så ring han/henne. Synes det er litt sløvt av legen å ikke forklare eventuelle konsekvenser av prøveresultater...

Gjest Gjest
Skrevet
Så et innlegg her om for lite jern,hva med for mye jern da jeg har det,men kan det være skadelig,legen min sa ikke noe om hva jeg skulle gjøre med det så da tenkte jeg først at det ikke hadde noe å si,men i etter tid lurer jeg litt,noe jeg kan gjøre for å forminske det!?

Og hva i huleste kommer det av!?(har aldri tatt no jerntilskudd)

1. Kutt ut jerntilskudd. (ofte det mest sannsynlige)

2. Finn ut hva som er grunnen til at legen din ikke sa noe om det- synes dette er rart. Hva gikk du til legen for?

Kroppen har ingen naturlig måte å kvitte seg med jern på annet enn at overflateceller i tarmen dør og blir bæsjet ut. Hvis du har en genetisk sykdom som gjør at kroppen tar opp for mye jern, så får du ofte et stoff som heter d-penicillamin som binder jern og gjør at du kan tisse det ut. Hvis du har en medfødt stoffskiftefeil, er det noe som vil manifestere seg langsomt, og fører til skader på lever, bukspyttkjertel, hjerte og hud.

Det kan også tenkes at årsaken er sekundær, f.eks forskjellige anemier, PCT osv.

Gjest Virvel
Skrevet
Kroppen har ingen naturlig måte å kvitte seg med jern på annet enn at overflateceller i tarmen dør og blir bæsjet ut.

Feil, du mister også jern når du blør, det er derfor pasienter med hemokromatose tappes jevnlig. ;)

Til trådstarter: Hvis legen din er klar over at du har "for mye" jern, men ikke har sagt noe mer om det, er det vel ikke så veldig høye verdier det er snakk om. Det tar mange år med svært forhøyede verdier før jernavleiringer med skade på organene gjør seg gjeldende. Hadde det vært mistanke om at du hadde hemokromatose hadde du nok blitt utredet for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...