AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #41 Skrevet 3. november 2025 En slik langvarig hodepine skal ifølge Hodepine Norge (foreningen for hodepinelidelser) behandles som migrene. Ville bedt legen om å prøve forebyggende medisin og fått anfallsmedisin slik at du unngår kronisk migrene. Av forebyggende medisiner starter man ofte med betablokker, blodtrykksmedisin, epilepsimedsiner eller andre, som også er bevist at hjelper mot hodepinelidelser. Trenger ikke ha høyt blodtrykk for å bruke det forebyggende mot migrene. Håper du får dette under kontroll. Jeg fikk selv kronisk migrene etter massivt stress i 2020. Er ennå utenfor arbeidslivet. God bedring til deg. Anonymkode: ca82d...608
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #42 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hører du pulsen din i ørene? Gjør det mer vondt når du hoster eller nyser, eller bøyer deg for å knyte skoa? Isposer rundt skolten fungerer for 3-4 av mine typer hodepiner. Hadde jeg vært deg ville jeg forsøkt å finne de riktige ordene for å beskrive smerten. Skarp? Ensidig? Bak øyet? Pulserende? Trykk? Press? Og i tillegg til hodepinedagboken som du allerede burde begynt å føre ville jeg notert hva jeg testet og om det hadde noe effekt. Min plutselige daglige hodepine viste seg å være høyt trykk i hodet. Men jeg har jo selvsagt andre typer hodepine også, så det var viktig å skille de, ettersom denne var ny og konstant. Anonymkode: 9f0bb...2bf AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg begynte på blodtrykkssenkende for å redusere migrene, og det hjalp mot daglig hodepine også. Anonymkode: d2c75...4fd Nei, jeg hører ikke pulsen i ørene som regel.... Har ikke lagt merke til at det gjør mer vondt når jeg bøyer meg osv heller, annet enn det normale "ekstra" ved hodepine da... Blodtrykksmedisiner for migrene har jeg jo hørt om, men er veldig usikker på om dette kvalifiserer som migrene (har det, men det pleier ikke å være sånn). Anonymkode: d0ac2...ba4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #43 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hadde kronisk spenningshodepine i 1,5 år. Dysregulert nervesystem sånn som deg. Gikk på et kurs om å lege nervesystemet og etter å gjøre øvelsene der i en måned sluttet hodepinen å være 24/7, men bare en del timer hver dag. Og etter et halvt år bare innimellom, men daglig. Nå etter et år har jeg mest ikke hodepine, som er helt fantastisk! Min erfaring er at en må lære å slappe av. Lære å gi slipp. Regulere ned nervesystemet. Prøvde mange ting før dette, fysioterapeut, kiropraktor, smertestillende, trening. Men det eneste som hjalp var å finne trygghet på skikkelig. Anonymkode: 26f34...d53 ~white lady~ skrev (18 timer siden): Høres ut som et overbelastet nervesystem. Jeg er fortsatt sykemeldt for utbrenthet, og har satt meg grundig inn i temaet. Hadde som deg kronisk hodepine noen år før jeg traff veggen. i utbrenthetsperioden har jeg hatt episoder med migrene med aura. Både hodepine og migrene har stort sett gitt seg, etter at jeg fikk tilstrekkelig med ro og hvile, nok søvn og at jeg passer på å drikke nok vann. Gjør også pusteøvelser og mediterer daglig. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Samme her. Opplevde dårlig hjelp for utbrenthet av lege og også psykologen jeg ble henvist til. Disse nervesystemekspertene på nett hjalp meg. Anonymkode: 26f34...d53 ~white lady~ skrev (18 timer siden): Ja, min fastlege kan heller «ingenting» om utbrenthet. Hun trodde det kanskje var angst (som faktisk er et vanlig symptom ved utbrenthet, i tillegg til depresjon, svimmelhet, tankekjør, en følelse av håpløshet, tåkehjerne, synsforstyrrelser, nummenhet, kribling og stikking i huden, muskelsvakhet, hjerteproblemer, blæreproblemer, fatigue osv osv). Dr. Ingri (webinar) og Dr. Five (podcast og bok) anbefales herfra. Psykologspesialist Rune Karlsson (Videokonsultasjoner, bok/lydbok) anbefales også. Anbefaler også «Vagusnerven- kroppens skjulte superkraft» av Annette Løno og Torkil Færø. Disse har jeg hørt om, og vurdert, men jeg har ikke funnet roen til å sette meg ned og lese om det ordentlig - annet enn at jeg jo faktisk har vært hos nevrorefleksolog to ganger da.... Skal prøve å konsentrere meg litt og lese om det... Anonymkode: d0ac2...ba4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #44 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Fører du hodepinedagbok og da med intensitet TS? Det er mange apper der ute, personlig bruker jeg braintwin da den er delbar med lege og du kan låse opp symptomer om du ønsker det (mot en pris) og føre inn hvor mye tabletter du tar osv. Det er et hjelpemiddel til å kartlegge hvor smerten sitter i hodet også og du kan legge inn notater som om du har vondt i nakken, ensidig hodepine, sitter den som et bånd osv. Ting som er med på å kartlegge rett og slett. I tillegg kan du vurdere polarluen eller annen migrenelue typ happyvibes (jeg syns den siste lukter for mye rett og slett med min migrene) men de kan hjelpe deg "kjøle ned hodet" om det gir mening? Og så vil jeg tipse deg om hodepinenorge.no evt søk de opp på Facebook - der er det mange relevante greier og tips For noen hjelper det med salt i kaffien liksom, eller i vannet - andre syns ikke "kjærringråd" hjelper, men det jeg har funnet ut etter å ha levd med kronisk hodepine nå i 20 år som startet som sporadisk migrene for 40 år siden er at det enste rådet jeg gir er når du kjenner hodepinen, enten du våkner med den eller den kommer utover dagen - ta hensyn til den, ro og pust er viktig, hvis ikke vil det ofte bare bli mer og mer av den.. Anonymkode: 180b2...c93 Nei, jeg fører egentlig ikke hodepinedagbok. Det ble litt bedre noen uker da jeg begynte å slappe litt mer av, men så kom det tilbake til gangs forrige uke, uten at jeg egentlig ser noen sammenheng der. Så NÅ har jeg begynt, siden jeg har ny legetime neste uke Anonymkode: d0ac2...ba4
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #45 Skrevet 3. november 2025 Jeg har også kronisk, daglig hodepine. Hos meg startet det med Covid i 2022, så jeg har infeksjonsutløst kronisk hodepine med tensjonstypepreg. Det er ikke egentlig anfall, det er smerter 24/7 men med varierende intensitet. Og noen ganger helt korte, intense smerter i tillegg, som kniver i hodet, som varer fra noen få sekunder opp til en halvtime. Jeg har ikke erfaring med migrene fra før, men jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene av migreneanfall. Min smerte er alltid tosidig, og jeg har aldri andre symptomer som kvalme, lyssensitivitet osv., Jeg har vært hos fysioterapeut, osteopat, kiropraktor, optiker og nevrolog uten at det hjalp, og de fant heller ikke noe som kunne forklare hodepinen. Jeg går mye tur utendørs, og gjør noen tøye/styrkeøvelser for rygg og nakke. Det er deilig, men gjør ingen forskjell. Det er veldig frustrerende at jeg ikke klarer å se noe mønster. Jeg vet ikke hva jeg bør gjøre mer av, eller hva jeg bør gjøre mindre av. Aktiviteter som går helt fint den ene dagen, kan være uutholdelig den neste. Og selv når jeg gjør det samme over tid (f.eks tar buss i mange timer, går lange dagsturer i skogen, eller ligger på sofaen en hel dag), så svinger smertene både opp og ned og opp igjen i løpet av disse timene. Jeg har heldigvis ikke fatigue, så jeg har ingen problemer med fysisk aktivitet. Jeg går på Sarotex med noe effekt, og Candersartan med noe effekt. Likevel ikke slik at jeg klarer å jobbe fulle dager. Fører hodepinedagbok, men det er mest for å følge med på effekt av medisiner og bruk av smertestillende selv. Legen og nevrologen har ikke spurt om innsyn i dagboken, jeg må bruke statistikken selv for å oppsummere med egne ord til legene om hvordan det går. Ville bare si at jeg føler med deg. Det er forferdelig å ha smerter hver eneste dag, man blir desperat. Anonymkode: 059bc...7ed
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #46 Skrevet 3. november 2025 Har ikke lest gjennom her, men jeg ble kvitt min daglige hodepine da jeg sluttet på p-piller. Hadde aldri falt meg inn at de kunne være årsaken til hodepinen, den var jo bare der alltid liksom.... Gikk med hodepine (omtrent) daglig fra jeg var 15 til jeg ble 30. Anonymkode: bb20e...c32
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå