AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #21 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, jeg kan ha migrene i tre døgn. Hvis det ikke går over på noen timer, så varer det gjerne i tre døgn. Men denne oppfører seg annerledes med tanke på "typen" vondt, så derfor har jeg slått fra meg at det er migrene... Men jeg skal prøve triptaner (har Imigran) neste gang det begynner å dundre, sånn for å sjekke! Men - når du har migrene-episodene.... Gjør det like vondt hele tiden i løpet av de tre døgnene, eller kan det variere litt hvor vondt det er? For det gjør det hos meg nå.... Det gjør vondt hele tiden, men mengde/type dundring varierer.... Anonymkode: d0ac2...ba4 Hvis jeg ikke tar noe medisiner så blir smerten bare verre, og jeg ender opp på mørkt soverom, kvalm, orker ikke lys og lyd. Da ligger jeg i 3 dager og har intenst lyst til å kjøre en syl gjennom høyre øye pga intens smerte. Det varierer ikke på meg, det blir bare verre, får ikke sove eller gjort noe som helst. Men migrene kan være ulik fra person til person, noen har aura i tillegg osv. Så min opplevelse trenger ikke være din opplevelse. Imigran er supert, jeg bruker det hvis anfallet er op gult/rødt i smertenivå og bare naproksen hvis det er grønt anfall (mildeste anfallet). Anonymkode: 7d252...26e
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #22 Skrevet 2. november 2025 Hører du pulsen din i ørene? Gjør det mer vondt når du hoster eller nyser, eller bøyer deg for å knyte skoa? Isposer rundt skolten fungerer for 3-4 av mine typer hodepiner. Hadde jeg vært deg ville jeg forsøkt å finne de riktige ordene for å beskrive smerten. Skarp? Ensidig? Bak øyet? Pulserende? Trykk? Press? Og i tillegg til hodepinedagboken som du allerede burde begynt å føre ville jeg notert hva jeg testet og om det hadde noe effekt. Min plutselige daglige hodepine viste seg å være høyt trykk i hodet. Men jeg har jo selvsagt andre typer hodepine også, så det var viktig å skille de, ettersom denne var ny og konstant. Anonymkode: 9f0bb...2bf 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #23 Skrevet 2. november 2025 Jeg begynte på blodtrykkssenkende for å redusere migrene, og det hjalp mot daglig hodepine også. Anonymkode: d2c75...4fd
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #24 Skrevet 2. november 2025 Hadde kronisk spenningshodepine i 1,5 år. Dysregulert nervesystem sånn som deg. Gikk på et kurs om å lege nervesystemet og etter å gjøre øvelsene der i en måned sluttet hodepinen å være 24/7, men bare en del timer hver dag. Og etter et halvt år bare innimellom, men daglig. Nå etter et år har jeg mest ikke hodepine, som er helt fantastisk! Min erfaring er at en må lære å slappe av. Lære å gi slipp. Regulere ned nervesystemet. Prøvde mange ting før dette, fysioterapeut, kiropraktor, smertestillende, trening. Men det eneste som hjalp var å finne trygghet på skikkelig. Anonymkode: 26f34...d53 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #25 Skrevet 2. november 2025 Ikke tips, men omg så fint å lese da jeg er i samme situasjon. For meg hjelper kun det å gå ute. Den kalde luften letter litt. Anonymkode: a0568...0f3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #26 Skrevet 2. november 2025 Fører du hodepinedagbok og da med intensitet TS? Det er mange apper der ute, personlig bruker jeg braintwin da den er delbar med lege og du kan låse opp symptomer om du ønsker det (mot en pris) og føre inn hvor mye tabletter du tar osv. Det er et hjelpemiddel til å kartlegge hvor smerten sitter i hodet også og du kan legge inn notater som om du har vondt i nakken, ensidig hodepine, sitter den som et bånd osv. Ting som er med på å kartlegge rett og slett. I tillegg kan du vurdere polarluen eller annen migrenelue typ happyvibes (jeg syns den siste lukter for mye rett og slett med min migrene) men de kan hjelpe deg "kjøle ned hodet" om det gir mening? Og så vil jeg tipse deg om hodepinenorge.no evt søk de opp på Facebook - der er det mange relevante greier og tips For noen hjelper det med salt i kaffien liksom, eller i vannet - andre syns ikke "kjærringråd" hjelper, men det jeg har funnet ut etter å ha levd med kronisk hodepine nå i 20 år som startet som sporadisk migrene for 40 år siden er at det enste rådet jeg gir er når du kjenner hodepinen, enten du våkner med den eller den kommer utover dagen - ta hensyn til den, ro og pust er viktig, hvis ikke vil det ofte bare bli mer og mer av den.. Anonymkode: 180b2...c93
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #27 Skrevet 2. november 2025 Optiker. Hadde selv dundrende hodepine annenhver dag, helt til jeg tok til fornuften og skaffet meg briller tilpasset synet mitt. Anonymkode: de84a...438 1
~white lady~ Skrevet 2. november 2025 #28 Skrevet 2. november 2025 Høres ut som et overbelastet nervesystem. Jeg er fortsatt sykemeldt for utbrenthet, og har satt meg grundig inn i temaet. Hadde som deg kronisk hodepine noen år før jeg traff veggen. i utbrenthetsperioden har jeg hatt episoder med migrene med aura. Både hodepine og migrene har stort sett gitt seg, etter at jeg fikk tilstrekkelig med ro og hvile, nok søvn og at jeg passer på å drikke nok vann. Gjør også pusteøvelser og mediterer daglig. 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #29 Skrevet 2. november 2025 ~white lady~ skrev (5 minutter siden): Høres ut som et overbelastet nervesystem. Jeg er fortsatt sykemeldt for utbrenthet, og har satt meg grundig inn i temaet. Hadde som deg kronisk hodepine noen år før jeg traff veggen. i utbrenthetsperioden har jeg hatt episoder med migrene med aura. Både hodepine og migrene har stort sett gitt seg, etter at jeg fikk tilstrekkelig med ro og hvile, nok søvn og at jeg passer på å drikke nok vann. Gjør også pusteøvelser og mediterer daglig. Samme her. Opplevde dårlig hjelp for utbrenthet av lege og også psykologen jeg ble henvist til. Disse nervesystemekspertene på nett hjalp meg. Anonymkode: 26f34...d53
~white lady~ Skrevet 2. november 2025 #30 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samme her. Opplevde dårlig hjelp for utbrenthet av lege og også psykologen jeg ble henvist til. Disse nervesystemekspertene på nett hjalp meg. Anonymkode: 26f34...d53 Ja, min fastlege kan heller «ingenting» om utbrenthet. Hun trodde det kanskje var angst (som faktisk er et vanlig symptom ved utbrenthet, i tillegg til depresjon, svimmelhet, tankekjør, en følelse av håpløshet, tåkehjerne, synsforstyrrelser, nummenhet, kribling og stikking i huden, muskelsvakhet, hjerteproblemer, blæreproblemer, fatigue osv osv). Dr. Ingri (webinar) og Dr. Five (podcast og bok) anbefales herfra. Psykologspesialist Rune Karlsson (Videokonsultasjoner, bok/lydbok) anbefales også. Anbefaler også «Vagusnerven- kroppens skjulte superkraft» av Annette Løno og Torkil Færø.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #31 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kosthold. Kutt ut gluten og melk i to uker. Jeg fikk påvist Cøliaki og har ikke migrene lenger. Spiser sunn mat, fett, proteiner, omega 3, kjøtt, fisk, kylling og grønnsaker. Prøv dette i 2 uker og se om hodet blir bedre. Kutt på sukker, lettbrus og snacks. Anonymkode: ebde1...ef1 Kan ikke du bare slutte med det her kutt melk og gluten i to uker tullet som du lirer av deg den ene tråden etter den andre. Og i denne tråden så har ikke en gang trådstarter migrene. Anonymkode: e9b85...612 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #32 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det kan jeg selvfølgelig forsøke, men hadde det ikke vært naturlig om man hadde problemer med mage/tarm/hud om jeg slet med gluten? Har gått ned over 30 kilo for et par år siden, så kostholdet er ikke så gæærnt, men lettbrus drikker jeg da.... Og kan sikkert drikke mye mindre av.... Anonymkode: d0ac2...ba4 Så lenge du ikke har fått påvist cøliaki så er det ingen grunn til at du skal kutte ut gluten. Og vedkommende som skreiv den kommentaren kommer med dette forslaget i den ene tråden etter den andre på forskjellige diagnoser som mennesker har så jeg ville tatt den kommentaren med en veldig stor klype salt. Anonymkode: e9b85...612 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #33 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg er for tiden sykemeldt, men jobber noe. Begynte med dundrende daglig hodepine tidligere i høst, ekstremt slitsomt. Hadde i tillegg mye stressfølelse, gråt fort (i smug) og følte meg generelt ikke særlig ok. Tok en tur til fastlegen, og etter litt samtale konkluderte vi vel begge to med at jeg har et overaktivt nervesystem etter tre-fire års tung belastning med syke foreldere, egen sykdom og en forelders forholdsvis brå død forholdene tatt i betraktning. Jeg prøver å fortelle kroppen min at ting er i orden nå og at "faren er over", men det virker ikke som om den lytter... Har pratet med både fastlege og andre, samt lest litt. Jeg innser at det er fare for at man møter veggen fullstendig om man ikke tar hensyn til dette, og det ønsker jeg på ingen måte. Jeg begynte med 50% sykemelding, men i min stilling er det vanskelig. Nå er jeg 100% sykemeldt, men jobber litt allikevel (men ingen som kan forlange noe spesifikk prosent, og det fungerer bedre). Jeg hadde mindre hodepine en stund, selv om den aldri har vært helt borte. Nå den siste uka har den vært intens igjen. Kombinert med litt mer jobbstress, men jeg er jo ikke så mye fysisk tilstede at jeg føler at det skal ha noe å si (men det mentale er jo der). Jeg vet at man ikke skal ta for mye smertestillende, men jeg holder ikke ut helt uten heller. Prøver å variere typen/virkestoff mest mulig. Har migrene ellers, men denne hodepinen tror jeg ikke er migrene, den føles ofte som om man har på seg altfor trange skibriller/svømmebriller. Noen som har vært borti tilsvarende og kan si noe om hva som har funket? Jeg gjør ting "riktig", er ute i frisk luft, prøver å bare "være", ikke tenke bestandig osv. Prøver å koble av, samt å trene litt. Føler ikke hodepinen følger noen logikk i forhold til hva jeg gjør ellers, ihvertfall ikke som jeg har klart å se... Stressfølelsen kommer og går, det samme med hjertebanken. Vil egentlig bare bli meg selv igjen, men er kanskje for utålmodig.... Anonymkode: d0ac2...ba4 Riktige tøyeøvelser. Fant noe på nett etter å ha hatt konstant hodepine i 3 uker. Fungerer hver eneste gang nå. Anonymkode: 4ac23...b68
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #34 Skrevet 3. november 2025 Har ikke lest alle svarene så mulig dette har blitt spurt før. Men har du testet å kutte ut laktose? Jeg opplevde også i voksen alder å plutselig ofte få dundrende hodepine. Den var så intens at jeg bare måtte legge meg, det var ikke mulig å gjøre noe annet så lenge den varte. Det var det jævligste jeg hadde kjent. Så fikk jeg et tips av en som hadde opplevd det samme om å kutte ut laktose, og da forsvant hodepinene totalt. Levde uten laktose i noen år før jeg forsiktig testet det igjen, og reagerer overhode ikke lenger. Anonymkode: 98a63...049 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #35 Skrevet 3. november 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er for tiden sykemeldt, men jobber noe. Begynte med dundrende daglig hodepine tidligere i høst, ekstremt slitsomt. Hadde i tillegg mye stressfølelse, gråt fort (i smug) og følte meg generelt ikke særlig ok. Tok en tur til fastlegen, og etter litt samtale konkluderte vi vel begge to med at jeg har et overaktivt nervesystem etter tre-fire års tung belastning med syke foreldere, egen sykdom og en forelders forholdsvis brå død forholdene tatt i betraktning. Jeg prøver å fortelle kroppen min at ting er i orden nå og at "faren er over", men det virker ikke som om den lytter... Har pratet med både fastlege og andre, samt lest litt. Jeg innser at det er fare for at man møter veggen fullstendig om man ikke tar hensyn til dette, og det ønsker jeg på ingen måte. Jeg begynte med 50% sykemelding, men i min stilling er det vanskelig. Nå er jeg 100% sykemeldt, men jobber litt allikevel (men ingen som kan forlange noe spesifikk prosent, og det fungerer bedre). Jeg hadde mindre hodepine en stund, selv om den aldri har vært helt borte. Nå den siste uka har den vært intens igjen. Kombinert med litt mer jobbstress, men jeg er jo ikke så mye fysisk tilstede at jeg føler at det skal ha noe å si (men det mentale er jo der). Jeg vet at man ikke skal ta for mye smertestillende, men jeg holder ikke ut helt uten heller. Prøver å variere typen/virkestoff mest mulig. Har migrene ellers, men denne hodepinen tror jeg ikke er migrene, den føles ofte som om man har på seg altfor trange skibriller/svømmebriller. Noen som har vært borti tilsvarende og kan si noe om hva som har funket? Jeg gjør ting "riktig", er ute i frisk luft, prøver å bare "være", ikke tenke bestandig osv. Prøver å koble av, samt å trene litt. Føler ikke hodepinen følger noen logikk i forhold til hva jeg gjør ellers, ihvertfall ikke som jeg har klart å se... Stressfølelsen kommer og går, det samme med hjertebanken. Vil egentlig bare bli meg selv igjen, men er kanskje for utålmodig.... Anonymkode: d0ac2...ba4 Ville ha sjekket hos øyelege. Kan høres ut som aura migrene. Hos meg utløses dette når jeg blir sliten av lys, så bruker litt polaroid solbriller, det demper høylys og hjelper masse når det begynner. Har du lyn i øynene og prisme brudd når dette skjer, er jeg ganske sikker på aura migrene, og da må du muligens se på bla om det er sammenheng med lys følsomhet, skjermbruk etc Anonymkode: 3b4ee...c16
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #36 Skrevet 3. november 2025 Kan hende årsaken er fysisk? Ikke mental slik legen tenker og tror. Det vil jeg tippe. Det man heller ikke gjør i stressende perioder er å ta godt vare på seg selv. Ville tenkt først og fremst på behov for fysio, massasje og yoga. For å jobbe med rett og slett mulige låsninger/stivheter i nakke og skuldre. En weekend på spa inklusive massasjer er ingen dårlig ide. Trening - hvordan er ståa? Det er også stressreduserende. Daglige gåturer med mye sving i armene. Aller helst i naturen. Det tvinger skuldrene til å slappe av. Kosthold som noen er inne på + probiotika. Tarmene våre styrer mer enn vi tror, og påvirkes absolutt av stressende perioder. Ubalanse i tarmen kan gi fysiske utslag. Styrke tarmen kan ha mange fordeler. Kan hende det er fysiske ting på jobb som øker problemene heller enn jobben i seg selv. Og der igjen ville jeg tenkt i retning av problemer i nakke/skuldre og at det kan være årsak til hodepine. Det er ikke sikkert du kjenner det selv!! Dessuten kan man bli overraskende raskt vant med ting som er stramt på feil sted så lenge det ikke gjør vondt. Så selv om du ikke kjenner noe vondt i nakke/skuldre betyr ikke det at alt er som det skal der. Ville satt det øverst på listen over mistanker om problemet egentlig. Anonymkode: 350c9...3a1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #37 Skrevet 3. november 2025 + må legge til en annen mulighet: Har du vært noe forkjøla? Hvordan har bihulene det? Det du nevner med for trange briller etc er jo slik jeg føler det når jeg får hodepine grunnet bihulene. Jeg har slitt med bihulene de siste årene, og har respt på spesifikk nesespray jeg må bruke ved forkjølelser, for ellers sitter den bihule-hodepinen der med en gang. Jeg har aldri vært plaget av migrene, men ikke utenkelig at det er verre om man i tillegg har problemer med hodepiner fra før. Siden du sa dette startet i høst... er bihulene også noe du bør være sikker på at har det bra. Et trykk i bihuleregionen kan jo tilsi at det kanskje ikke er det. Og lover deg, den første måten jeg nå kjenner at jeg må frem med nesesprayen min er hodepine. Og den fikser alltid problemet. Da forsvinner hodepinene. Så det er 100% bihulene hos meg. Enda jeg ikke nødvendigvis er spesielt tett eller snørrete. Anonymkode: 350c9...3a1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #38 Skrevet 3. november 2025 Så vær litt obs på at det jo kan være slik at selv om du hadde en stressende periode - så kan det ha skjedd fysiske ting SAMTIDIG som egentlig er årsaken til hodepinene - og ikke den stressende perioden eller utbrenthet osv. Ting kan faktisk skje helt samtidig, og da er det lett å mistolke... Anonymkode: 350c9...3a1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #39 Skrevet 3. november 2025 for meg funger det med en kald klut, kopp te, gå ut, hodebunnmassjase Anonymkode: b6760...a77
AnonymBruker Skrevet 3. november 2025 #40 Skrevet 3. november 2025 Jeg hadde en veldig stressende periode for noen år tilbake, med masse vondt i hodet. Tok smertestillende og durte på. Når stressperioden var over fortsatte hodepinen og dermed også inntaket av smertestillende. Jeg hadde nok opparbeidet meg smertestillendeutløst hodepine - så da jeg sluttet med smertestillende gikk også hodepinen over (tok fire-fem dager). Bare for å legge inn den muligheten også, selv om de fleste med langvarig hodepine nok har det av andre grunner. Men kan være verdt å tenke over. Anonymkode: 1fbcc...321
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå