AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #1 Skrevet 2. november 2025 Generelt: Kan man forvente såkalt vanlig folkeskikk? Mener takke, forholde seg til husordensregler, si hei og hade, ta hensyn til andre mennesker og forstå at andre mennesker også har verdi og behov? Jeg har ikke mye greie på dette, og spørsmålet er ikke på noen måte vondt ment. Mer enn erfaring jeg har gjort meg, men det kan selvfølgelig handle om andre ting. Og jeg lurer på om det er de «andre tingene» som gjør at vedkommende agerer som hn gjør eller om det har med diagnosen å gjøre. Likevel fremstår det som mye fokus på «seg selv». Skjønner at det er ulike grader og at mennesker generelt er ulike, samt at alle er et produkt av sine livserfaringer. Anonymkode: 53f8c...d1c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #2 Skrevet 2. november 2025 Mange: absolutt, null problem. Andre? På ingen måte. Denne diagnosen arter seg ekstremt ulikt, så det er umulig å gi et generelt svar på det. Men mange får det til! Samtidig som veldig mange overhodet ikke får det til (mange har jo ikke språk heller). Anonymkode: 1fd5e...e73 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #3 Skrevet 2. november 2025 Det kommer helt an på. Umulig å gi et generelt svar. Jeg er autist og kan fint oppføre meg etter ganske allmenne normer, utover at jeg tidvis oppleves for direkte. Det ene barnet mitt er også autist, og kan ofte ikke dette. Ikke fordi hun ikke forstår, men fordi hun ikke evner å regulere seg selv tilstrekkelig. Anonymkode: 5b6d2...474 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #4 Skrevet 2. november 2025 En jeg kjenner er svært selvopptatt. Nevner du en ting du kanskje har opplevd, så går det ikke inn i hodet hans. Han kan svare med ah, oh for så å fortsette med at i går spiste han tomatsuppe. Det jeg kanskje nevnte var ala at i går kjøpte jeg meg den genseren jeg har på nå. Sosiale koder glipper fort og klarer ikke henge med i en samtale uten å vri det om til seg selv. En gang var det en av oss som fortalte at en venninne hadde dødd. Svaret var «åh, den er kjip, ellers da spiller du noe mer FIFA eller»? Han er også veldig opptatt av damer og sex. Sender mld til damer og spør om de liker ditt og datt innen sex. Han prater om sine seksuelle drømmer like normalt som å si det er tilbud på pizza. Han skjønner ikke når damer ikke vil svare på disse sex spørsmålene hans. Damene prøver å vri seg unna, men han maser på til andre må be han kutte ut. Han har en grandiost syn på seg selv. Svært opptatt av hår, bart og klærne sine. Kan helt uten blygsel spørre om andre synes han er kjekk og modell. Han er hverken kjekk eller noen modellfiguer. I hans hodet er han verdens snilleste og mest omtenksomme menneske. ALLE vet og sier han er bare positive ting iflg han selv. Vi rundt synes han er plagsom, så mange har tatt avstand for han er for intens. Når han får ting så takker han, men oppfører seg som om det er den største selvfølge at andre skal spandere på han. Han kan lett spørre om noen vil spleise på pizza og da skal den betales ut av antall biter han spiser. Deler aldri 50/50. Han er gjerrig på penger sammen med andre, men av mye annet som bare han kan bruke/spise koster han på seg i stort omfang. Han er snart 30 år og blir bare verre og verre. Snart er han uten venner pga hans væremåte. Anonymkode: f7d46...52c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #5 Skrevet 2. november 2025 Kan oppføre meg etter reglene. Stille og beskjeden. Anonymkode: 899dd...f3b
AprilLudgate Skrevet 2. november 2025 #6 Skrevet 2. november 2025 Spørs? Hos mange: ja. Men om man har en uttalt variant så nei. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): En jeg kjenner er svært selvopptatt. Nevner du en ting du kanskje har opplevd, så går det ikke inn i hodet hans. Han kan svare med ah, oh for så å fortsette med at i går spiste han tomatsuppe. Det jeg kanskje nevnte var ala at i går kjøpte jeg meg den genseren jeg har på nå. Sosiale koder glipper fort og klarer ikke henge med i en samtale uten å vri det om til seg selv. En gang var det en av oss som fortalte at en venninne hadde dødd. Svaret var «åh, den er kjip, ellers da spiller du noe mer FIFA eller»? Han er også veldig opptatt av damer og sex. Sender mld til damer og spør om de liker ditt og datt innen sex. Han prater om sine seksuelle drømmer like normalt som å si det er tilbud på pizza. Han skjønner ikke når damer ikke vil svare på disse sex spørsmålene hans. Damene prøver å vri seg unna, men han maser på til andre må be han kutte ut. Han har en grandiost syn på seg selv. Svært opptatt av hår, bart og klærne sine. Kan helt uten blygsel spørre om andre synes han er kjekk og modell. Han er hverken kjekk eller noen modellfiguer. I hans hodet er han verdens snilleste og mest omtenksomme menneske. ALLE vet og sier han er bare positive ting iflg han selv. Vi rundt synes han er plagsom, så mange har tatt avstand for han er for intens. Når han får ting så takker han, men oppfører seg som om det er den største selvfølge at andre skal spandere på han. Han kan lett spørre om noen vil spleise på pizza og da skal den betales ut av antall biter han spiser. Deler aldri 50/50. Han er gjerrig på penger sammen med andre, men av mye annet som bare han kan bruke/spise koster han på seg i stort omfang. Han er snart 30 år og blir bare verre og verre. Snart er han uten venner pga hans væremåte. Anonymkode: f7d46...52c Dette høres mer ut som personlighetsforstyrrelse og generelt idiot enn autisme. 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #7 Skrevet 2. november 2025 Så, kan man da anta at hvis en person med diagnosen f.eks bråker mye uten å ville dempe seg (i kollektiv), ikke svarer når man snakker til hn, slamrer med dørene, fiser og raper høyt når vedk. er med andre osv, at det da handler om mangel på folkeskikk og ikke diagnosen? Anonymkode: 53f8c...d1c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #8 Skrevet 2. november 2025 AprilLudgate skrev (1 time siden): Spørs? Hos mange: ja. Men om man har en uttalt variant så nei. Dette høres mer ut som personlighetsforstyrrelse og generelt idiot enn autisme. Han har sterk autisme. Foreldrene hans har snakket med oss om det. Anonymkode: f7d46...52c
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #9 Skrevet 2. november 2025 Min sønn, og noen av hans venner har autisme. Og de er alle veldig hyggelige, høflige unge menn. Og kjenner ingen som har så mye empati som min sønn. Anonymkode: a7d79...2df
AprilLudgate Skrevet 2. november 2025 #10 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Han har sterk autisme. Foreldrene hans har snakket med oss om det. Anonymkode: f7d46...52c Ja, da har han nok store problemer med å ta inn verden i det hele tatt. Han får nok sensorisk meltdown veldig raskt, har sterkt behov for rutiner og opplever nok selv små endringer ekstremt overveldende. For noen med non verbal sterk autisme så kan det å få feil *noe* (en bagatell for deg) gjøre at alt raser sammen for personen. Det man vet nå er at autistiske hjerner ikke tar for lite inn, men absolutt ALT for mye uten å kunne stenge ute like mye som deg. En med høytfungerende kan klare å regulere, maskere og bruke hjelpemidler. En med sterk inngripende har ikke den evnen. Det handler ikke om å ikke se andre menneskers verdi, være egoistisk osv. Men mer at den vedkommende har et stort eller totalt funksjonstap på de tingene du bemerker deg, som foreldrene forklarer. Andre kan være midt mellom. Slik at om alt den dagen gikk som forventet så tåles mer, men om personen nettopp kommer fra kjøpesenter/skole etc (med enormt mye sensoriske inntrykk) så er tålegrensen mindre. Fordi burnout/meltdown eller shutdown. Mulig jeg husker feil, men det gikk noe på at autister har langt flere hjernebaner (? husker ikke begrepet) enn nevrotypiske. Ergo mye mer som foregår og tas inn i deres hjerner. For noen som da har inngripende/nonverbal osv blir jo dette veldig krevende. Og de kan jo da ikke fungere i vanlig skole/jobb etc. Mens en annen med høytfungerende kan planlegge mer og tilrettelegge. Men de og sliter mer i dagens arbeidsliv og skole, fordi selv nevrotypiske sliter med å konsentrere seg/ikke bli utbrent med stadig større klasser, færre ressurser - og den idiotiske ideen «free seating» og store kontorlandskap som igrunnen gjør alle mer syke ihht forskningen.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #11 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så, kan man da anta at hvis en person med diagnosen f.eks bråker mye uten å ville dempe seg (i kollektiv), ikke svarer når man snakker til hn, slamrer med dørene, fiser og raper høyt når vedk. er med andre osv, at det da handler om mangel på folkeskikk og ikke diagnosen? Anonymkode: 53f8c...d1c Jeg ville sagt manglende folkeskikk, bortsett fra å ikke svare når man blir snakket til. Men det trenger ikke nødvendigvis å være enten eller, kan være diagnosen bidrar til manglende folkeskikkk. Kanskje det blir vanskeligere å sette seg inn i hvordan andre har det, samtidig som den gjør at man ikke føler interesse for å bli likt av andre, og kanskje man ikke får negative konsekvenser av å oppføre seg dårlig heller, om man blir mislikt uansett hvordan man oppfører seg. Alt dette til sammen kan føre til at du ikke ser noen grunn til å vise folkeskikk, selv om det fortsatt er manglende folkeskikk. Men å ikke svare når en blir snakket til vil veldig ofte bare dreie seg om diagnosen, og ikke folkeskikk. Anonymkode: 24e9b...79a
Biloba Skrevet 2. november 2025 #12 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så, kan man da anta at hvis en person med diagnosen f.eks bråker mye uten å ville dempe seg (i kollektiv), ikke svarer når man snakker til hn, slamrer med dørene, fiser og raper høyt når vedk. er med andre osv, at det da handler om mangel på folkeskikk og ikke diagnosen? Anonymkode: 53f8c...d1c Noe av det kan være autistisk. For å unngå rap og fis må vi kjenne signalene fra kroppen og hemme disse funksjonene før de får skje. Mange autister kan generelt ha problemer med innvendige kroppssignaler. Personen kan ha gitt opp å kontrollere dette hvis h*n ikke får det til. Ikke svare er typisk autistisk, det kan være pga kapasitet, å ikke forstå, være motivert og klare smalltalk, f.eks. Personen bør ha kontroll på bråk, men du skriver ikke hva slags bråk h*n lager. Noen har f,eks problem med motorikk og kan bruke pga klønetheten. Å lage lyd kan i noe former være stimming. Er det høy musikk på høyttaler er det jo åpenbare muligheter for skjerming av omgivelsene. Å huske på å være forsiktig i alle dører f.eks krever evne til å være bevisst og planlegge hver gang, noen har mye vansker med å organisere seg. Det blir bare spekulasjoner om personen i kollektivet har vansker med noen av disse tingene eller om personen velger å se bort fra andres behov.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #13 Skrevet 2. november 2025 Jeg kan glemme å hilse når jeg møter noen. Å si hadet kan være vanskelig, spesielt i en gruppe, for jeg vet ikke når det er min tur til å snakke og jeg vil ikke avbryte. Ellers prøver jeg å være veldig nøye med å følge reglene, takke, ikke bråke, spørre høflig osv. Men folk med autisme er jo forskjellige. Imidlertid har jeg aldri møtt en jeg ville kalt selvopptatt. Anonymkode: 805e2...e6d
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #14 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): En jeg kjenner er svært selvopptatt. Nevner du en ting du kanskje har opplevd, så går det ikke inn i hodet hans. Han kan svare med ah, oh for så å fortsette med at i går spiste han tomatsuppe. Det jeg kanskje nevnte var ala at i går kjøpte jeg meg den genseren jeg har på nå. Sosiale koder glipper fort og klarer ikke henge med i en samtale uten å vri det om til seg selv. En gang var det en av oss som fortalte at en venninne hadde dødd. Svaret var «åh, den er kjip, ellers da spiller du noe mer FIFA eller»? Han er også veldig opptatt av damer og sex. Sender mld til damer og spør om de liker ditt og datt innen sex. Han prater om sine seksuelle drømmer like normalt som å si det er tilbud på pizza. Han skjønner ikke når damer ikke vil svare på disse sex spørsmålene hans. Damene prøver å vri seg unna, men han maser på til andre må be han kutte ut. Han har en grandiost syn på seg selv. Svært opptatt av hår, bart og klærne sine. Kan helt uten blygsel spørre om andre synes han er kjekk og modell. Han er hverken kjekk eller noen modellfiguer. I hans hodet er han verdens snilleste og mest omtenksomme menneske. ALLE vet og sier han er bare positive ting iflg han selv. Vi rundt synes han er plagsom, så mange har tatt avstand for han er for intens. Når han får ting så takker han, men oppfører seg som om det er den største selvfølge at andre skal spandere på han. Han kan lett spørre om noen vil spleise på pizza og da skal den betales ut av antall biter han spiser. Deler aldri 50/50. Han er gjerrig på penger sammen med andre, men av mye annet som bare han kan bruke/spise koster han på seg i stort omfang. Han er snart 30 år og blir bare verre og verre. Snart er han uten venner pga hans væremåte. Anonymkode: f7d46...52c Her må det være en slags utviklingshemming i bildet. Det kan være forbundet med autisme. Anonymkode: 5138d...253
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #15 Skrevet 6. november 2025 Her kan du forvente alt. Men det er viktig å merke seg at dette handler ikke om vilje og bevisste valg, men om slik man er disponert. Sosial interaksjon er en stor utfordring for mange. Du nevner spesielt dette med "folkeskikk", og det å si "hei" og "takk". Mange autister som sliter med det sosiale, både hilser deg og takker deg når de møter deg - inni hodet sitt - men de sier ingenting. Fordi det er den store frykten. Men når de har tenkt det, så må det være greit, tenker de. Ikke døm en autist for å ikke etterleve "normal folkesikk". Inni hodet praktiserer vedkommende helt normal, sosial interaksjon, men utfordringen er å praktisere det i ord og handling. Tankene er de aller beste, men handling uteblir. Sånn er autisme. Anonymkode: 5b625...6d0
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #16 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ikke døm en autist for å ikke etterleve "normal folkesikk". Inni hodet praktiserer vedkommende helt normal, sosial interaksjon, men utfordringen er å praktisere det i ord og handling. Tankene er de aller beste, men handling uteblir. Sånn er autisme. Anonymkode: 5b625...6d0 Jeg vet ikke hvor du har dette fra. Hva som skjer inne i hodet vårt, varierer veldig. Mange autister er meget klar over at de ikke takler normal sosial interaksjon. Mange kan gnage og gnage på sine feil i etterkant. Andre mangler sosial drivkraft og har dermed ikke noe spesielt ønske om å gjøre det ene eller det andre i sosiale sammenhenger. Atter andre oppfører seg meget upassende uten noen bevissthet rundt dette. Det er ikke slik at autister har en normalt fungerende person inni seg som vet hva den skal gjøre, men blir hindret av den ytre autistpersonen. Anonymkode: ed0dc...174
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå