Johan uten land Skrevet 2. november 2025 #1 Skrevet 2. november 2025 Dette har vi ventet på lenge. Det er på tide at Oslo-skiltene også får påført en samisk variant navnet. Det bor tross alt om lag 1.000 samer i Oslo, ifølge statistikken, så selvsagt holder det ikke at de står "Oslo" på skiltene. Man må lage dobbelt så store skilt og sette opp "Oslove" i tillegg til Oslo. Da kan endelig de 1.000 samene i Oslo føle seg velkommen, trygg og integrert. https://www.nrk.no/sapmi/ordforer-i-oslo-vil-ha-skilting-med-kommunens-samiske-navn-1.17624867
Gjest Maia70 Skrevet 2. november 2025 #2 Skrevet 2. november 2025 Jeg syns dette er spennende. Føler jeg vet altfor lite om Samisk kultur, og vet jo hvordan vi har overkjørt dem tidligere. At de hadde egne navn på så sørlige steder som Oslo ante jeg ikke.
Callisto83 Skrevet 2. november 2025 #3 Skrevet 2. november 2025 Jeg synes dette er tullete. For det første, er det tre ulike samiske navn på Oslo. For det andre, har vi faktisk andre nasjonale minoriteter i dette landet. Så denne særbehandlingen gir ikke mening. Kanskje helt i nord. 6
newman01 Skrevet 3. november 2025 #4 Skrevet 3. november 2025 Er det ikke bare på sørsamisk det heter Oslove? Ifølge Kommunal- og distriktsdepartementet heter det Oslo på nordsamisk og lulesamisk. Sørsamisk er det rundt 250 personer i landet som snakker, og de oppholder seg hovedsakelig i Trøndelag og sørlige deler av Nordland. Om man skal tro departementet og wiki. Kan man ikke heller bare si at Oslo har vært skiltet på samisk i 100 år , 11 måneder og 2 dager allererede? 3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå