Gå til innhold

Tiltrukket av "eldre" mann - trenger råd

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er ekstremt tiltrukket av en mann som er 16 år eldre enn meg. Vi møttes via jobb.

Han har to barn. Jeg synes det virker som han står i et brudd/separasjon.  
Jeg er ikke tiltrukket av han fordi han er spesielt kjekk, heller fordi han har så mye å tilby som person/intellektuelt. Jeg synes det er utrolig sexy med den kunnskapen han har, tilnærmingen hans til problemer og livet som er annerledes enn menn på min alder (tilsier min erfaring), og alt han kan. Synes også han er vittig, snill, sosialt intelligent, han har manerer, ja- listen er lang. Samtidig så merker jeg jo mens jeg skriver dette- at dette er en dårlig idè som i hovedsak er styrt av mitt og trolig hans begjær. Jeg merker at han er interessert i meg, han forsøker å holde det vennskapelig/kollegialt og holder tilbake, men det skinner gjennom. Det samme gjelder nok meg.

Jeg ønsker meg langt mer i livet enn bare en morsom relasjon hvor vi treffes her og der- jeg ønsker å gifte meg og få barn. Det er sikkert ganske usannsynlig med han her. I tillegg så er han jo i en helt annen livsfase, og trolig så om vi er så heldig å bli gamle, vil vi jo aldri få så mange år sammen som jeg kunne fått med en jevnaldrende.

Vi har hatt mye kontakt siste året som følge av jobbene våres, og jobber godt sammen. Jeg føler jo at vi har en kjemi og en kontakt oss i mellom som gjør at alt annet blekner... nok om det, men poenget er at jeg gjerne vil høre fra andre som har lignende erfaring, og fordeler/ulemper med å innlede noe. 

Anonymkode: e4716...b3
Fjernet mulig identifiserende opplysninger. Perelandra, mod. 
Endret av Perelandra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det er god connection og dere begge liker hverandre, vil han på 46 gifte seg med deg og få et par barn 

Snakker av erfaring 

Anonymkode: d25c7...0bf

• Nyttig 2
Skrevet

Hm, skjønner at det er fristende, men ikke vær naiv nå. Den der om at de er på vei ut av forholdet er en velkjent løgn menn drar for å få seg litt ekstra på siden. Så må de vente enda litt lenger med å bryte opp pga. barna, kanskje skylder de på økonomi også, og før du vet ordet av det, har du brukt år av livet ditt på å vente på noe som aldri kommer til å skje.

Anonymkode: bd214...127

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 22.31):

Jeg er ekstremt tiltrukket av en mann som er 16 år eldre enn meg. Vi møttes via jobb.

Jeg er ikke tiltrukket av han fordi han er spesielt kjekk, heller fordi han har så mye å tilby som person/intellektuelt. Jeg synes det er utrolig sexy med den kunnskapen han har, tilnærmingen hans til problemer og livet som er annerledes enn menn på min alder (tilsier min erfaring), og alt han kan. Synes også han er vittig, snill, sosialt intelligent, han har manerer, ja- listen er lang. Samtidig så merker jeg jo mens jeg skriver dette- at dette er en dårlig idè som i hovedsak er styrt av mitt og trolig hans begjær. Jeg merker at han er interessert i meg, han forsøker å holde det vennskapelig/kollegialt og holder tilbake, men det skinner gjennom. Det samme gjelder nok meg.

Jeg ønsker meg langt mer i livet enn bare en morsom relasjon hvor vi treffes her og der- jeg ønsker å gifte meg og få barn. Det er sikkert ganske usannsynlig med han her. I tillegg så er han jo i en helt annen livsfase, og trolig så om vi er så heldig å bli gamle, vil vi jo aldri få så mange år sammen som jeg kunne fått med en jevnaldrende.

Vi har hatt mye kontakt siste året som følge av jobbene våres, og jobber godt sammen. Jeg føler jo at vi har en kjemi og en kontakt oss i mellom som gjør at alt annet blekner... nok om det, men poenget er at jeg gjerne vil høre fra andre som har lignende erfaring, og fordeler/ulemper med å innlede noe. 

Anonymkode: e4716...b3d

Du bør ikke rote med en som er opptatt. Mange sier de står i skilsmisse men sannheten er ofte en annen!Hva jobber dere med da?

Anonymkode: dad9b...400

Endret av Perelandra
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hm, skjønner at det er fristende, men ikke vær naiv nå. Den der om at de er på vei ut av forholdet er en velkjent løgn menn drar for å få seg litt ekstra på siden. Så må de vente enda litt lenger med å bryte opp pga. barna, kanskje skylder de på økonomi også, og før du vet ordet av det, har du brukt år av livet ditt på å vente på noe som aldri kommer til å skje.

Anonymkode: bd214...127

Det er to veldig gode poeng. Tusen takk. Understreker at vi ikke er involvert på noe måte p.t.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dersom det er god connection og dere begge liker hverandre, vil han på 46 gifte seg med deg og få et par barn 

Snakker av erfaring 

Hva er aldersforskjellen mellom dere? Og hadde han barn fra før?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er aldersforskjellen mellom dere? Og hadde han barn fra før?

15 år 

2 barn fra før 

2 nye nå ❤️

• Hjerte 2
Skrevet

«Alle» menn passert 40 i forhold, står i et brudd. Men er sammen med samme kvinne 10 år etter, sånn tilfeldigvis….

Anonymkode: dfad4...3d8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis han enda ikke er ut av det forholdet han er i, ville jeg lett videre. Mange menn kan gi inntrykk av at de er det, bare for å få seg noe. Har ei venninne som har blitt lurt og lovet i over 4 år nå, og da har hun kastet bort disse 4 årene for sin egen del. Ikke noe sikkert at han vil ha flere barn heller, så hvis det er et ønske du har, ville jeg styrt unna. Det finnes mange andre menn der ute på din egen alder (eller yngre), som kan være like flotte som denne mannen, og som ikke har fått barn enda. . 

• Nyttig 1
Skrevet

Som 45 årig mann må jeg si at jeg er definitivt ferdig med små barn.

Anonymkode: 6535d...f69

• Liker 2
Skrevet

Ts- les boken til Nina Lykke, som heter Nei og atter nei.

«Nei og atter nei» er et trekantdrama om den pertentlige, pliktoppfyllende lektoren Ingrid på femti, hennes antatt like pliktoppfyllende ektemann, avdelingsdirektøren og byråkraten Jan, og hans femten år yngre rådgiver og elskerinne, verpesyke Hanne. Som i tv-serien «The Affair» fortelles historien om utroskapet og konsekvensene det får, fra de ulike aktørenes synsvinkler.

Romaner om middelaldrende menn som forlater sine jevnaldrende koner til fordel for yngre kvinner, er det skrevet mange av, men Lykke klarer å blåse nytt liv i klisjeen. Hun har et særdeles skarpt blikk for Ingrid, Jan og Hannes ulike valg og motiver for å handle som de gjør."

(Sitatet er fra bokanmeldelsen i VG, med overskriften Tragikomisk lesing av beste merke.)

Dette svaret er ikke skrevet med vond mening, det er faktisk veldig interessant å lese. Som jeg har understreket så er det fra alle tres synsvinkler - deres ulike valg og motiver.

Anonymkode: ede07...32c

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg faktisk veldig igjen i det du skriver. 😊 Jeg er selv 34 og har vært sammen med en mann som er 18 år eldre enn meg i snart fem år nå. Da vi møttes, tenkte jeg mye av det samme som du beskriver, at han var i en annen livsfase, hadde barn fra før, og at jeg kanskje "burde" se etter noen som var mer på mitt nivå livsmessig. Men samtidig var det noe ved han jeg ikke klarte å ignorere. Den tryggheten, roen, erfaringen og livsvisdommen han har, var rett og slett utrolig tiltrekkende. Han ser meg på en måte som menn på min egen alder aldri har gjort.

Jeg tror mange undervurderer hvor viktig kjemi, kommunikasjon og verdier er, og overvurderer betydningen av alder. Ja, det kan være praktiske utfordringer, og man må være ærlig på forskjellene, men hvis begge ønsker det samme ut av livet (enten det er barn, forhold, stabilitet eller bare å leve godt sammen), så er det absolutt mulig å få det til. For oss har det fungert overraskende fint. Han har barn som er nesten voksne, og jeg har fått et veldig godt forhold til dem.

Når du skriver at du ønsker deg familie og barn, så tenker jeg at det er verdt å ta opp med han - hvis det blir aktuelt å gå videre. Ikke fordi du skal "kreve" noe nå, men fordi du fortjener å vite om dere vil i samme retning. Mange menn i 40- og 50-årene er faktisk mer åpne for et nytt kapittel enn man tror, særlig hvis de er i en separasjonsfase og reflekterer mye rundt livet sitt.

For meg har forholdet med en eldre mann vært det mest modne, stabile og givende jeg har hatt. Jeg har vokst mye som person, og det føles ikke som et "ulikestilt" forhold - tvert imot. Vi utfyller hverandre på forskjellige måter. Han bringer erfaring og perspektiv, jeg bringer energi og nysgjerrighet. 😊

Jeg sier ikke at aldersforskjell ikke betyr noe, men den betyr langt mindre enn kjemien, verdiene og måten man møter hverandre på. Hvis dere har ekte kontakt, respekt og tiltrekning, så er det ikke nødvendigvis en dårlig idé. Det kan faktisk være starten på noe veldig fint.

Anonymkode: 6e8a6...a19

Endret av Perelandra
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Om han ikke vil ha flere barn blir det jo det samme som da jeg og en mann som var barnløs og ønsket barn var veldig betatt av hverandre. Jeg trakk meg da unna, fordi det ville bli urimelig og ugunstig for ham å etablere seg med en som absolutt ikke ønsket flere barn. 

Men så er jeg kvinne. Virker ikke som menn i den situasjonen tenker slik. 😅

Uansett bør du ikke ta alvorlig at han er i brudd før han faktisk er singel. Det er absolutt vanlig at menn sier dette, selv om så ikke er tilfellet overhodet. Så uansett bør du holde avstand til han faktisk separeres seg. 

Og tenke nøye over at det finnes flere menn i verden, men de barna du ønsker deg og ofrer for en mann kan aldri erstattes. Det er også en aldersforskjell som ikke bare vil være enkelt videre i livet. 

Anonymkode: baabb...7d8

Skrevet
Gaia skrev (På 2.11.2025 den 11.36):

Hvis han enda ikke er ut av det forholdet han er i, ville jeg lett videre. Mange menn kan gi inntrykk av at de er det, bare for å få seg noe. Har ei venninne som har blitt lurt og lovet i over 4 år nå, og da har hun kastet bort disse 4 årene for sin egen del. Ikke noe sikkert at han vil ha flere barn heller, så hvis det er et ønske du har, ville jeg styrt unna. Det finnes mange andre menn der ute på din egen alder (eller yngre), som kan være like flotte som denne mannen, og som ikke har fått barn enda. . 

Jeg skjønner veldig godt hvor du kommer fra, og du har mange gode poenger. Det er dessverre en del tilfeller hvor menn i brudd drar med seg andre inn i noe uavklart, og da blir det fort sårt og forvirrende for den som venter. Så jeg forstår advarselen din.

Men samtidig vil jeg bare si at det ikke alltid er så svart-hvitt. Jeg er i et forhold med en mann som er 18 år eldre enn meg, og da vi møttes, var han midt i et brudd. Jeg var skeptisk i starten, nettopp på grunn av alt du nevner, men jeg merket også at han tok situasjonen veldig alvorlig. Han holdt avstand til meg til alt var ryddet opp, og da vi først ble sammen, var det på ærlige og trygge premisser. Nå har vi vært sammen i nesten fem år, og jeg har aldri følt meg lurt.

Jeg tror det handler mye om hvordan mannen håndterer situasjonen. Er han åpen, ærlig og konsekvent i handlingene sine, da er det et godt tegn. Hvis alt føles uklart og han "lover" mye, men ikke viser handling, da er jeg helt enig i at man bør trekke seg unna.

Når det gjelder barn og alder - ja, det er viktig å tenke realistisk, men jeg tror ikke alder alene bør avgjøre. Mange menn i 40-50-årene er faktisk villige til å få barn igjen, spesielt hvis de møter noen de virkelig ønsker å bygge noe nytt med. Det er ikke alltid slik at det "toget har gått".

Så jeg ville sagt til trådstarter: følg magefølelsen din, men vær klok. Ikke la frykten for alder eller hva andre mener styre alt. Det finnes mange gode menn, også blant dem som har levd litt lenger og har bagasje. ❤️

AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 3.11):

Om han ikke vil ha flere barn blir det jo det samme som da jeg og en mann som var barnløs og ønsket barn var veldig betatt av hverandre. Jeg trakk meg da unna, fordi det ville bli urimelig og ugunstig for ham å etablere seg med en som absolutt ikke ønsket flere barn. 

Men så er jeg kvinne. Virker ikke som menn i den situasjonen tenker slik. 😅

Uansett bør du ikke ta alvorlig at han er i brudd før han faktisk er singel. Det er absolutt vanlig at menn sier dette, selv om så ikke er tilfellet overhodet. Så uansett bør du holde avstand til han faktisk separeres seg. 

Og tenke nøye over at det finnes flere menn i verden, men de barna du ønsker deg og ofrer for en mann kan aldri erstattes. Det er også en aldersforskjell som ikke bare vil være enkelt videre i livet. 

Det du skriver er både klokt og realistisk, jeg skjønner godt hva du mener.🙏 Mange havner i situasjoner hvor kjemien er der, men livsplanene ikke helt stemmer, og det er utrolig modent av deg å ha tenkt som du gjorde.

Når det er sagt, så tror jeg ikke alltid kjønnsforskjellen er så tydelig som du beskriver. Jeg er sammen med en mann som er 18 år eldre enn meg, og da vi møttes, var han også i ferd med å gå ut av et langt forhold. Han tok faktisk initiativ til å rydde opp og stå alene før han i det hele tatt lot noe utvikle seg mellom oss. Så ja, noen menn gjør faktisk det, selv om mange nok ikke gjør det. 😉

Jeg tror nøkkelen ligger i å se på handlingene, ikke ordene. En mann som virkelig er ferdig med et forhold, oppfører seg annerledes, han lover ikke ting han ikke kan holde, og han tar ansvar for situasjonen sin.

Når det gjelder aldersforskjellen og barn, så er jeg helt enig i at det må tenkes grundig gjennom. Men jeg tror ikke det nødvendigvis er et hinder hvis begge virkelig vil det samme. Mange menn i 40-50-årene er mer stabile og faktisk mer bevisste på hva de vil, inkludert å starte på nytt og få barn igjen, det er ikke uvanlig.

For meg personlig har forholdet til en eldre mann vært det mest trygge og modne jeg har hatt. Ja, vi er i ulike livsfaser på noen områder, men vi møtes i verdier, kommunikasjon og kjærlighet - og det veier tyngre enn alder. ❤️

Så jeg er enig i rådet ditt om å vente til han faktisk er singel, men jeg tror ikke alder eller fortid nødvendigvis må være dealbreakers, hvis alt annet stemmer og han viser at han mener alvor.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner veldig godt hvor du kommer fra, og du har mange gode poenger. Det er dessverre en del tilfeller hvor menn i brudd drar med seg andre inn i noe uavklart, og da blir det fort sårt og forvirrende for den som venter. Så jeg forstår advarselen din.

Men samtidig vil jeg bare si at det ikke alltid er så svart-hvitt. Jeg er i et forhold med en mann som er 18 år eldre enn meg, og da vi møttes, var han midt i et brudd. Jeg var skeptisk i starten, nettopp på grunn av alt du nevner, men jeg merket også at han tok situasjonen veldig alvorlig. Han holdt avstand til meg til alt var ryddet opp, og da vi først ble sammen, var det på ærlige og trygge premisser. Nå har vi vært sammen i nesten fem år, og jeg har aldri følt meg lurt.

Jeg tror det handler mye om hvordan mannen håndterer situasjonen. Er han åpen, ærlig og konsekvent i handlingene sine, da er det et godt tegn. Hvis alt føles uklart og han "lover" mye, men ikke viser handling, da er jeg helt enig i at man bør trekke seg unna.

Når det gjelder barn og alder - ja, det er viktig å tenke realistisk, men jeg tror ikke alder alene bør avgjøre. Mange menn i 40-50-årene er faktisk villige til å få barn igjen, spesielt hvis de møter noen de virkelig ønsker å bygge noe nytt med. Det er ikke alltid slik at det "toget har gått".

Så jeg ville sagt til trådstarter: følg magefølelsen din, men vær klok. Ikke la frykten for alder eller hva andre mener styre alt. Det finnes mange gode menn, også blant dem som har levd litt lenger og har bagasje. ❤️

Det du skriver er både klokt og realistisk, jeg skjønner godt hva du mener.🙏 Mange havner i situasjoner hvor kjemien er der, men livsplanene ikke helt stemmer, og det er utrolig modent av deg å ha tenkt som du gjorde.

Når det er sagt, så tror jeg ikke alltid kjønnsforskjellen er så tydelig som du beskriver. Jeg er sammen med en mann som er 18 år eldre enn meg, og da vi møttes, var han også i ferd med å gå ut av et langt forhold. Han tok faktisk initiativ til å rydde opp og stå alene før han i det hele tatt lot noe utvikle seg mellom oss. Så ja, noen menn gjør faktisk det, selv om mange nok ikke gjør det. 😉

Jeg tror nøkkelen ligger i å se på handlingene, ikke ordene. En mann som virkelig er ferdig med et forhold, oppfører seg annerledes, han lover ikke ting han ikke kan holde, og han tar ansvar for situasjonen sin.

Når det gjelder aldersforskjellen og barn, så er jeg helt enig i at det må tenkes grundig gjennom. Men jeg tror ikke det nødvendigvis er et hinder hvis begge virkelig vil det samme. Mange menn i 40-50-årene er mer stabile og faktisk mer bevisste på hva de vil, inkludert å starte på nytt og få barn igjen, det er ikke uvanlig.

For meg personlig har forholdet til en eldre mann vært det mest trygge og modne jeg har hatt. Ja, vi er i ulike livsfaser på noen områder, men vi møtes i verdier, kommunikasjon og kjærlighet - og det veier tyngre enn alder. ❤️

Så jeg er enig i rådet ditt om å vente til han faktisk er singel, men jeg tror ikke alder eller fortid nødvendigvis må være dealbreakers, hvis alt annet stemmer og han viser at han mener alvor.

Nei ikke nødvendigvis, men klokt å få ting avklart. Se på handlinger som du sier (at han faktisk skiller seg og er seriøs), samt å ha noen ordentlige samtaler rundt dette med barn. Om han sier tvert nei til flere barn, eller er blurry med fagre men flyktige muligens, så bør hun ta der seriøst at de ønsker veldig ulike ting. Er han seriøs bør han vise det både ved å avslutte nåværende forhold og å stå stødig i at forhold til henne forutsetter at han skjønner at hun vil ha barn, og velger den fremtiden som en del av pakken om de skal bli et par. 

Når han er singel. Ikke før. 

Så tøff bør hun være, og så standhaftig bør hun klare å ivareta seg selv og sine ønsker. Viker han på dette er han ikke all in, bare vil inn, om du forstår meg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei ikke nødvendigvis, men klokt å få ting avklart. Se på handlinger som du sier (at han faktisk skiller seg og er seriøs), samt å ha noen ordentlige samtaler rundt dette med barn. Om han sier tvert nei til flere barn, eller er blurry med fagre men flyktige muligens, så bør hun ta der seriøst at de ønsker veldig ulike ting. Er han seriøs bør han vise det både ved å avslutte nåværende forhold og å stå stødig i at forhold til henne forutsetter at han skjønner at hun vil ha barn, og velger den fremtiden som en del av pakken om de skal bli et par. 

Når han er singel. Ikke før. 

Så tøff bør hun være, og så standhaftig bør hun klare å ivareta seg selv og sine ønsker. Viker han på dette er han ikke all in, bare vil inn, om du forstår meg. 

Dette. 👍

• Liker 1
Skrevet

Innleggene i tråden får meg litt til å tenke på hun danseren i Singelgåten på NrK. Hun ventet og ventet på Mr. Perfect, plutselig hadde han funnet seg ei annen.

Anonymkode: 6535d...f69

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Fjernet mulig identifiserende opplysninger. Perelandra, mod. 

Been there, done that. Autoritetssvermeri. Ikke verdt det. Han er ikke den fantasien din gjør han til 

Anonymkode: bdcf0...19c

Endret av Perelandra
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Been there, done that. Autoritetssvermeri. Ikke verdt det. Han er ikke den fantasien din gjør han til 

Anonymkode: bdcf0...19c

Forstår hva du mener, og jeg tror mange faktisk havner i den fellen du beskriver, spesielt hvis det handler mest om fascinasjonen for "den erfarne mannen". Det finnes definitivt tilfeller hvor det mer handler om beundring enn ekte tilknytning.

Men samtidig synes jeg det blir litt for enkelt å kalle det autoritetssvermeri hver gang en yngre kvinne tiltrekkes en eldre mann. Det kan være det, men det er ikke alltid slik. Jeg sier det fordi jeg selv var i akkurat den situasjonen, og endte faktisk i et ordentlig, stabilt forhold. Vi har vært sammen i ganske nøyaktig fem år nå, og det er ikke bygget på beundring, men på likeverd, gjensidig respekt og masse humor.

Jeg tror forskjellen ligger i hva slags kjemi det egentlig er. Hvis man ser opp til noen, men samtidig blir sett tilbake på som en likeverdig partner, så er det ikke svermeri - det er tiltrekning på tvers av alder. Hvis det derimot bare går én vei, og man setter den andre på en pidestall, da er jeg helt enig: da blir det ubalanse og skuffelser.

Så jeg tenker ikke at alder eller erfaring automatisk gjør det "ikke verdt det", men man må være veldig ærlig med seg selv om hva man egentlig trekkes mot, og hvorfor. ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for mulig identifiserende opplysninger. 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...