AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #1 Skrevet 1. november 2025 Hei, jeg har en forelder (skilt) som jeg ikke har det beste forholdet til, uten at det har skjedd noe spesielt. Vi bare klikker ikke. Jeg har også to søsken som har familie. I år skal de begge feire jul med den andre siden av familien sin, så min forelder blir stående uten noe sted å være julaften. Tidligere har det vært slik at denne forelderen da har feiret med meg. Men jeg kjenner at jeg ikke orker i år og har mest lyst til å dra utenlands. Dette betyr da at forelderen blir sittende alene julaften. I teorien. Forelderen har altså to andre barn, samt søsken og ellers venner, men liker ikke å invitere seg selv så blir nok sittende alene. Har litt dårlig samvittighet, men orker også virkelig ikke denne forelderen akkurat nå. Finnes det noen gode løsninger her? Anonymkode: ad787...6e8
Urwa Skrevet 1. november 2025 #2 Skrevet 1. november 2025 Skjønner deg godt❤️ Men bit i det sure eplet og vær med vedkommende i høytiden. Foreldre lever ikke for alltid. Reis heller etter det. 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #3 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, jeg har en forelder (skilt) som jeg ikke har det beste forholdet til, uten at det har skjedd noe spesielt. Vi bare klikker ikke. Jeg har også to søsken som har familie. I år skal de begge feire jul med den andre siden av familien sin, så min forelder blir stående uten noe sted å være julaften. Tidligere har det vært slik at denne forelderen da har feiret med meg. Men jeg kjenner at jeg ikke orker i år og har mest lyst til å dra utenlands. Dette betyr da at forelderen blir sittende alene julaften. I teorien. Forelderen har altså to andre barn, samt søsken og ellers venner, men liker ikke å invitere seg selv så blir nok sittende alene. Har litt dårlig samvittighet, men orker også virkelig ikke denne forelderen akkurat nå. Finnes det noen gode løsninger her? Anonymkode: ad787...6e8 Prat med noen av de andre om de har mulighet til å invitere. Anonymkode: d87f6...ea2 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #4 Skrevet 1. november 2025 De andre er veldig satt på at dette er jul med den andre delen av familien, så dette faller alltid på meg annenhver julaften. Men jeg har også nå bestemt meg for at jeg reiser. Jeg trenger ikke å ta over andres problemer alltid. Anonymkode: ad787...6e8 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #5 Skrevet 1. november 2025 Det burde jo vært slik at disse to søsknene dine feirer med denne forelderen annet hvert år, og at ikke begge feirer med den andre siden samtidig. Hva er så galt med én kveld? Har ikke denne forelderen søsken å bli invitert til heller? Jeg tenker at når man har familie så skal man slippe å være alene på julaften. Som en annen har nevnt, - foreldre lever ikke for alltid. Jeg har ingen av mine igjen, og det er et savn hver jul. Anonymkode: 5d9b2...5fa
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #6 Skrevet 1. november 2025 Spør foreldren om hen vil bli m til utlandet? Anonymkode: 92d92...4fb
Capazitet Skrevet 1. november 2025 #7 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det burde jo vært slik at disse to søsknene dine feirer med denne forelderen annet hvert år, og at ikke begge feirer med den andre siden samtidig. Hva er så galt med én kveld? Har ikke denne forelderen søsken å bli invitert til heller? Jeg tenker at når man har familie så skal man slippe å være alene på julaften. Som en annen har nevnt, - foreldre lever ikke for alltid. Jeg har ingen av mine igjen, og det er et savn hver jul. Anonymkode: 5d9b2...5fa Nå vet vi ikke hvordan denne forelderen har stelt seg eller behandler TS. For alt vi vet kan vedkommende ha personlighetsforstyrrelser eller rusproblematikk. Og da er det ikke "bare en kveld" som noen sier. En kan være preget og utslitt av det besøket i lang tid etterpå. 5 1
lille_fiol Skrevet 1. november 2025 #8 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De andre er veldig satt på at dette er jul med den andre delen av familien, så dette faller alltid på meg annenhver julaften. Men jeg har også nå bestemt meg for at jeg reiser. Jeg trenger ikke å ta over andres problemer alltid. Anonymkode: ad787...6e8 Spør forelderen din om de vil bli med på reisen.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #9 Skrevet 1. november 2025 Ts, din forelder er voksen, og du har INGEN ansvar for vedkommendes julefeiring! Dra til utlandet og gjør akkurat hva du vil! Anonymkode: 57a0b...ee1 13 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #10 Skrevet 1. november 2025 Hvordan kan man i det hele tatt vurdere å la ens forelder sitte alene på julaften? Og kalle det for "ta over andres problemer". Det er jo hjerterått. Da kan du heller reise utenlands neste år, når din forelder feirer med dine søsken. Anonymkode: ae2df...e63
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #11 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det burde jo vært slik at disse to søsknene dine feirer med denne forelderen annet hvert år, og at ikke begge feirer med den andre siden samtidig. Hva er så galt med én kveld? Har ikke denne forelderen søsken å bli invitert til heller? Jeg tenker at når man har familie så skal man slippe å være alene på julaften. Som en annen har nevnt, - foreldre lever ikke for alltid. Jeg har ingen av mine igjen, og det er et savn hver jul. Anonymkode: 5d9b2...5fa «Bare en kveld»? Det er ikke «bare en kveld» når man ikke går særlig godt overens med noen! Og i tillegg er det julaften, da skal man ha det bra, og om det betyr å la være å feire med en forelder eller søsken eller et annet familiemedlem, så,er det helt greit! Nå har nok jeg en litt annen bakgrunn enn ts, men jeg skjønner ts så innmari godt! Og voksne folk må,ta ansvar for seg selv! Om vedkommende forelder ikke vil feire jul alene så må hen ta ansvar og finne noen å være med! Det er IKKE ts sitt ansvar å sørge for selskap til vedkommende! Anonymkode: 57a0b...ee1 9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #12 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan man i det hele tatt vurdere å la ens forelder sitte alene på julaften? Og kalle det for "ta over andres problemer". Det er jo hjerterått. Da kan du heller reise utenlands neste år, når din forelder feirer med dine søsken. Anonymkode: ae2df...e63 Er man forelder er man også voksen nok til å sørge for selskap på julaften dersom man ikke vil være alene! Anonymkode: 57a0b...ee1 7 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #13 Skrevet 1. november 2025 Hvis forelderen er frisk og normal, så tenker jeg at du kan reise til utlandet. Men si fra om det nå slik at forelderen kan ordne seg på annet vis. Si også fra til dine søsken. Det kan jo være at de kan ta med seg forelderen… Anonymkode: 27ef6...f6e
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #14 Skrevet 1. november 2025 Litt kort frist egentlig. Anonymkode: c77e4...b98
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #15 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts, din forelder er voksen, og du har INGEN ansvar for vedkommendes julefeiring! Dra til utlandet og gjør akkurat hva du vil! Anonymkode: 57a0b...ee1 Så da trenger ikke foreldre å invitere sitt voksne barn heller, om han eller hun er alene julaften? Det er vel likt begge veier mellom voksne. Anonymkode: e36b7...b83 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #16 Skrevet 1. november 2025 Nå hadde jeg syns det var helt i orden å ikke bli invitert til min forelder i jula, men heller sitte alene på julaften. Jeg syns heller ikke at det er så hjerterått når man har tilnærmet lik null kontakt resten av året. Anonymkode: ad787...6e8 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #17 Skrevet 1. november 2025 Har et ganske dårlig forhold til min ene forelder. Vedkommende er skyldig i at jeg og mitt søsken sliter i voksen alder pga oppveksten vår. Noen ganger inviterer jeg til julefeiring, andre ganger ikke. Og ingen skal komme og fortelle meg at jeg burde gjøre det annerledes. Anonymkode: 5c5b5...db6 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #18 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts, din forelder er voksen, og du har INGEN ansvar for vedkommendes julefeiring! Dra til utlandet og gjør akkurat hva du vil! Anonymkode: 57a0b...ee1 Dette! jeg som foreldre selv vil absolutt ikke legge bånd på mine egne barn. Reis med god samvittighet! Anonymkode: 8bf25...5c2 7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #19 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så da trenger ikke foreldre å invitere sitt voksne barn heller, om han eller hun er alene julaften? Det er vel likt begge veier mellom voksne. Anonymkode: e36b7...b83 Nei, man trenger faktisk ikke det! Ønsker man å være med noen må man spørre, ikke bare forvente å bli invitert! Anonymkode: 57a0b...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #20 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så da trenger ikke foreldre å invitere sitt voksne barn heller, om han eller hun er alene julaften? Det er vel likt begge veier mellom voksne. Anonymkode: e36b7...b83 Jeg synes foreldre har helt annet ansvar overfor sine barn enn hva barn har over sine foreldre. Foreldrene har valgt å få sine barn, barna har ikke valgt sine foreldre. Innenfor visse grenser selvsagt. Anonymkode: 8bf25...5c2 5 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå