Gå til innhold

Bruksrett av bolig etter separasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg skriver her fordi jeg trenger råd. Her er min situasjon:

Jeg er i en separasjonsprosess, gift, med to barn på 3 og 6 år. Min kone har nektet å flytte ut av fellesboligen, som jeg eier nesten fullt og helt. Etter at jeg flyttet ut og startet separasjonsprosessen for to måneder siden (vi er nå separert), må jeg bære de økonomiske kostnadene for to boliger, fordi min kone nekter å betale noe som helst – til tross for at hun har god inntekt. Hun nekter alle kompromisser og ønsker å bli boende i boligen på ubestemt tid.

Vi har en 50/50 omsorgsavtale for barna etter mekling. Hun har startet rettslig prosess for å få bruksrett til boligen. På min side er jeg nå i gjeld for å kunne overleve, selv om jeg har en komfortabel lønn – men to boliger og advokatutgifter har ruinert meg økonomisk.

Situasjonen kompliseres ytterligere av at det ikke er tatt noen avgjørelse om fast bosted, men min kone har gjort flere alvorlige feil: selvmordstrusler, bytte av barnas fastlege uten min godkjenning, forsøk på å endre samværsavtalen ensidig, press via sin advokat, grunnløs barnevernsanmeldelse mot meg som sannsynligvis henlegges, ensidig kansellering av fremtidige meklingsmøter, og trusler om å reise til utlandet med eller uten barna.

Jeg mener å være i en god posisjon for fast bosted, da jeg har en stabil bolig i samme skolekrets. Tror dere retten kan gi henne rett til å bo gratis i leiligheten uten tidsbegrensning? Jeg kan ikke selge den uten hennes godkjenning.

Anonymkode: 7bb72...a22

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike saker er såpass kompliserte at dette bør din advokat svare på. Bruksrett til andres bolig på ubestemt tid er dog uvanlig i Norge.

Anonymkode: f70de...6a3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun må betalte deg leie for din del av boligen, så dette kan du kreve tilbake rettslig. Retten kommer ikke til å tilkjenne henne gratis borett i deres felles hjem, nei. Retten kommer til å pålegge henne å tilbakebetale deg leie fra tiden du MÅTTE flytte, og fremover om hun nekter å kjøpe deg ut eller selge.

Så her har du en sterk sak. 

Anonymkode: 5e920...44f

• Liker 7
Skrevet

Spørsmålet er også om du bør kreve henne tvangsutflyttet og full omsorgsrett for barna mtp de truslene hun kommer med

• Liker 2
Skrevet

Ta vare på ALT hun skriver til deg for dokumentasjon.

Er redd du har en tøff tid i vente 😕

• Liker 1
Skrevet

Retten kan for øvrig pålegge salg av eiendommen  om ikke hun etterkommer å betale leie osv, samt at hun da vil motta mindre fra oppgjør pga leie hun skylder deg

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun må betalte deg leie for din del av boligen, så dette kan du kreve tilbake rettslig. Retten kommer ikke til å tilkjenne henne gratis borett i deres felles hjem, nei. Retten kommer til å pålegge henne å tilbakebetale deg leie fra tiden du MÅTTE flytte, og fremover om hun nekter å kjøpe deg ut eller selge.

Så her har du en sterk sak. 

Kun hvis et leiekrav allerede er skriftlig fremmet. 

Anonymkode: f70de...6a3

• Liker 2
Skrevet

Takk for svarene deres. Vi ba om husleie via advokaten for to måneder siden, så "klokken" har allerede startet. Vi har bedt om hennes andel av husleien, proporsjonalt med min eierandel (altså nesten hele beløpet), halvparten av renteutgiftene på lånet, og halvparten av felleskostnadene.

Hun ønsker å frata meg foreldreansvaret (absolutt ingen sjanse), mens vi ønsker delt samvær og fast bosted hos meg. Vi håper å vise at samarbeid er mulig uansett. Alle disse problemene (trusling...) er dokumentert skriftlig og sendt til retten allerede.

• Liker 2
Skrevet

Det er bra at du har advokat. Hør på advokaten din, ikke på ukjente på nett.

Anonymkode: f9751...2d2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er i en separasjonsprosess, gift, med to barn på 3 og 6 år. Min kone har nektet å flytte ut av fellesboligen, som jeg eier nesten fullt og helt. Etter at jeg flyttet ut og startet separasjonsprosessen for to måneder siden (vi er nå separert), må jeg bære de økonomiske kostnadene for to boliger, fordi min kone nekter å betale noe som helst – til tross for at hun har god inntekt. Hun nekter alle kompromisser og ønsker å bli boende i boligen på ubestemt tid.

Vi har en 50/50 omsorgsavtale for barna etter mekling. Hun har startet rettslig prosess for å få bruksrett til boligen. På min side er jeg nå i gjeld for å kunne overleve, selv om jeg har en komfortabel lønn – men to boliger og advokatutgifter har ruinert meg økonomisk.

Situasjonen kompliseres ytterligere av at det ikke er tatt noen avgjørelse om fast bosted, men min kone har gjort flere alvorlige feil: selvmordstrusler, bytte av barnas fastlege uten min godkjenning, forsøk på å endre samværsavtalen ensidig, press via sin advokat, grunnløs barnevernsanmeldelse mot meg som sannsynligvis henlegges, ensidig kansellering av fremtidige meklingsmøter, og trusler om å reise til utlandet med eller uten barna.

Jeg mener å være i en god posisjon for fast bosted, da jeg har en stabil bolig i samme skolekrets. Tror dere retten kan gi henne rett til å bo gratis i leiligheten uten tidsbegrensning? Jeg kan ikke selge den uten hennes godkjenning.

Var hun krav på bruksrett? Jeg ville ha satt i gang prosessen om å selge, om hun vil eller ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svarene deres. Vi ba om husleie via advokaten for to måneder siden, så "klokken" har allerede startet. Vi har bedt om hennes andel av husleien, proporsjonalt med min eierandel (altså nesten hele beløpet), halvparten av renteutgiftene på lånet, og halvparten av felleskostnadene.

Hun ønsker å frata meg foreldreansvaret (absolutt ingen sjanse), mens vi ønsker delt samvær og fast bosted hos meg. Vi håper å vise at samarbeid er mulig uansett. Alle disse problemene (trusling...) er dokumentert skriftlig og sendt til retten allerede.

Hvem er «vi»?

Anonymkode: ce41c...493

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
got2go skrev (14 minutter siden):

Var hun krav på bruksrett? Jeg ville ha satt i gang prosessen om å selge, om hun vil eller ikke.

Hun eier en liten del av boligen og søker om (nesten) tidsubegrenset bruksrett i tingretten. Advokaten har sagt at vi må vente på dommerens avgjørelse, som kommer i januar. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun eier en liten del av boligen og søker om (nesten) tidsubegrenset bruksrett i tingretten. Advokaten har sagt at vi må vente på dommerens avgjørelse, som kommer i januar. 

Da må dere bare nesten vente til da.

Skrevet
got2go skrev (2 timer siden):

Er ikke mulig å selge en bolig uten begge parters samtykke, eller beslutning fra retten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tviler på at dommeren innvilger dette. Spesielt når du eier mesteparten av huset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke mulig å selge en bolig uten begge parters samtykke, eller beslutning fra retten.

Jo det er det, da får hun bare gå rettens vei da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kan ikke selge den uten hennes godkjenning.

Du kan kreve sameiet opphevet og at boligen skal selges. Men hvordan du går frem med det må du snakke med en advokat eller med banken om

Anonymkode: eda63...d5b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvem er «vi»?

Anonymkode: ce41c...493

Det lurte jeg også på.

Ts, hva er bakgrunnen for separasjonen? Var det du som ville ut fordi du fant en ny partner? Da kan jeg skjønne hun ble tatt på sengen, og at hun ikke vil flytte fra familiens felles bolig, uansett hvem som har retten på sin side. Jeg syns bakgrunnen avgjør hvordan du burde forholder deg til dette. Hvis det var du som valgte å gå, kanskje t.o.m har vært utro (jeg vet jo ikke, så snakker hypotetisk her), så bør du både beklage og gi henne tid til å fordøye. Vær greie med hverandre i prosessen! Det er barn involvert❤️

Anonymkode: 1e876...8f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det var du som valgte å gå, kanskje t.o.m har vært utro (jeg vet jo ikke, så snakker hypotetisk her), så bør du både beklage og gi henne tid til å fordøye. 

Anonymkode: 1e876...8f8

Så den som er utro må betale alle utgifter i månedsvis og den andre bo gratis?

Anonymkode: 92301...bec

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Komplisert ! Men husk en ting for den egen del ! Ta ned konfliktnivået ! Om du taper litt på det på kort sikt godta det ! Så finn løsninger over litt tid. Bare nedskalerer det til minst mulig nivå ! Og finn løsninger som kan fungere over litt tid. Så når du er fri for dette her ? Du vil se at det lønner seg 100%. Selv om du har lyst til i kverke henne der og da :)  Bare nedskalere det så godt det lar seg gjøre, til alt er oppgjort og avgjort. Det kommer til å lønne seg stor for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...