Gå til innhold

Forskudd på arv. Aksjer. VPS.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er i en situasjon hvor jeg skal få en del aksjer som arv. Personen er i live, men skal overføre aksjene til meg.

Må personen skatte ved overføring fra VPS-konto? Må jeg eventuelt skatte før realisasjon?

Aksjene står dessverre ikke på ASK. Selv kan jeg motta dem på ASK eller VPS-konto, alt ettersom.

Anonymkode: 31341...082

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det ikke utløses noen skatt, men at du overtar den tidligere eierens inngangsverdi.

Anonymkode: 7e3b4...56b

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 23.02):

Jeg ville kontaktet Skatteetaten. Kjipt hvis dette blir feil, særlig hvis summene er store. 

Det dreier seg om et relativt stort beløp, ja. Aksjene er egentlig egenkapitalbevis i en sparebank. Jeg har selv ganske mye aksjer og fond fra før, men på ASK og IKZ hos Nordnet, hvor jeg også har en inaktiv AF-konto (VPS). 

I utgangspunktet er jeg interessert i å beholde mye av disse egenkapitalbevisene på lang sikt (for å høste utbytte), men jeg er også skeptisk til å putte alle eggene i én kurv. Det er jo litt risikabelt å ikke diversifisere. Hadde aksjene vært på en ASK ville saken vært enkel, og jeg kunne enkelt diversifisert. Men siden de er på VPS-konto kan de bare overføres skattefritt til en annen VPS-konto, og overføring til ASK vil automatisk utløse skatt. Realisasjon vil også automatisk utløse skatt, slik jeg forstår det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 23.02):

Jeg ville kontaktet Skatteetaten.

Når jeg tidligere har kontaktet nevnte etat ang. andre ting, har de brukt mange måneder på å svare. Men vi er i dialog med banken hvor egenkapitalbevisene står. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...