Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er drøyt 50, og husker å ha gått julebukk noen ganger. Har en mistanke om at forslaget om julebukk var noe foreldre kom på når de ønsket ungene ut av huset noen timer i romjula. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

43 år, østlandet.

Vi gikk julebukk hvert år. Mamma brukte tid på å pynte oss. Alle gjorde det. Med unntak av de som hadde foreldre som hadde meldt seg litt ut, og generelt ikke stilte opp når det var noe. 

Anonymkode: 9bdb5...9fc

Skrevet

Er i begynnelsen av 30 årene, hørte aldri om dette med julebokk før jeg ble voksen. Er fra et sted med cirka 35-38 000 innbyggere.

Synes Halloween er mer artig, man kan være mer kreativ og endre antrekk fra år til år.

• Liker 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (8 timer siden):

Akkurat som nyttårsbukkene på Vestlandet, en dag på hver 

Ja. Men jeg er også født og oppvokst på vestlandet, og der jeg har bodd har det vært hele romjula, så det der med nyttårsbukk har nok et ganske begrenset geografisk omfang. 

Anonymkode: 06a29...85b

• Liker 2
Skrevet

Jeg er over 50 og har aldri gått julebukk.  Har heller aldri kommet noen på døra her, så hvis det hadde gjort det, hadde vi ikke vært forberedt.

Anonymkode: d67d5...7b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

43, Innlandet. Vi fikk noen julebukker på døra i min oppvekst, men det var voksne. Maskerte, småbrisne voksne som trampet rett inn. Hvis vi greide å gjette hvem de var måtte maska av. Syntes i grunn det var ganske ekkelt.

Det var vanlig for generasjonen til mine besteforeldre, ulike områder på Østlandet, å gå julebukk som unge voksne. Dram var involvert. I min krets begynte vi med Halloween siste halvdel av 90-tallet. Da som utkledning og hjemmefester. 

Anonymkode: 99d8c...50a

Jeg har aldri opplevd dette, men det er interessant det du forteller her, for dette ligger jo mye nærmere opprinnelsen til julebukk, enn søte barn som synger en sang. De er småbrisne, fordi opplegget er at de skal ha en dram i hvert hus.

https://snl.no/julebukk

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde gitt barna en dram jeg for det er det som er den gamle skikken. Tradisjonener er jo helt uhørt at forandrer seg ifølge de som savner julebukkene så da blir det dram til julebukkene om det skulle dukke opp noen.

Anonymkode: 4a016...51f

• Hjerte 1
Skrevet

Er 32 år. Gikk nyttårsbukk hele barndommen, og ser det fortsatt blir gjort av mange barn i dag. Føler likevel at det ikke er like mange som går nå sammenlignet med da jeg var barn. Gikk forøvrig Halloween også da jeg var barn, men det har jo blitt større i dag enn da. Er fra Bergen.

Anonymkode: 605e3...1aa

Skrevet

Jeg er 50+ og vokst opp med julebukk.

I Valdres var det julebukkmoro på "alle" grendahusene. Det var offentlig fest der de som kledde seg ut som julebukker kom gratis inn og det var premiering av beste kostyme.

Dette holdt på til begynnelsen/midten på 90-tallet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri opplevd dette, men det er interessant det du forteller her, for dette ligger jo mye nærmere opprinnelsen til julebukk, enn søte barn som synger en sang. De er småbrisne, fordi opplegget er at de skal ha en dram i hvert hus.

Jeg tror jeg vokste opp med en slags mellomløsning. Det var barn som gikk, men vi kledde oss ut som noe skummelt (tviler på at vi lyktes særlig godt, da 😅) og det var et poeng at ingen skulle kjenne oss igjen. Vi sang ikke. Det var uansett ikke så mange som gjorde det og folk ble stort sett forvirret når vi kom og hadde ingenting å gi oss.

De første gangene jeg hørte folk si at julebukk er mye koseligere enn Halloween ble jeg forvirret selv. Det var jo kliss likt, unger med skumle kostymer som tigger godteri på dørene? Nå har jeg skjønt at noen steder kledde barna seg i søte nissedrakter og sang julesanger. Det høres koselig ut det, men det er ikke det jeg forbinder med julebukk.

Anonymkode: 59e82...93a

• Liker 1
Skrevet

Jeg er midt i førtiåra, oppvokst i Trondheim og har aldri gått julebukk. Ikke fikk vi noen på døra heller. Tenker Halloween er morsommere og heldigvis begrenset til en dag.

Anonymkode: acbfe...130

• Liker 2
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden):

Jeg er 50+ og vokst opp med julebukk.

I Valdres var det julebukkmoro på "alle" grendahusene. Det var offentlig fest der de som kledde seg ut som julebukker kom gratis inn og det var premiering av beste kostyme.

Dette holdt på til begynnelsen/midten på 90-tallet.

Slik her og i ei anna bygd i Innlandet. Julebukk er var som regel gamle kjerringer og gubber. Sjelden kjøpe komstymer . 

Og på julebukkball på grendahuset sto det "kjøpe masker får ikke premie!". 

Savner de tidene der!  

Anonymkode: 664b2...745

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det stemmer det. For meg er det merkelig når folk snakker om julebukk, men mener smånisser som synger julesanger. Det virker mer som en fornorskning av Christmas carolers. 

Anonymkode: 99d8c...50a

• Liker 2
Skrevet

Begge deler er bare tull. Ungene fikk ikke noe godteri i år heller 

Anonymkode: baad5...aad

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Men jeg er også født og oppvokst på vestlandet, og der jeg har bodd har det vært hele romjula, så det der med nyttårsbukk har nok et ganske begrenset geografisk omfang. 

Alle jeg kjenner er vant til nyttår og endel er fra bøgda, men kanskje du kommer fra et sted som gir unntaket som bekrefter regelen

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Alle jeg kjenner er vant til nyttår og endel er fra bøgda, men kanskje du kommer fra et sted som gir unntaket som bekrefter regelen

Det tviler jeg på, jeg har bodd fire steder på vestlandet 😉

• Nyttig 2
Skrevet

ingen som gidder å gå julebukk uansett. 

de aller fleste får vel mer enn nok søtsaker og brus, pluss annen god mat, i løpet av hele høytiden...    

Anonymkode: 05736...4db

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...