AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #1 Skrevet 31. oktober 2025 Observerer at noen er helt imot Halloween, av ulike grunner. Men det som går igjen av argumenter, er ofte at barna bør heller gå julebukk, slik som var vanlig før. Som om alle gikk julebukk før.....? Hvor har dere det fra? Selv er jeg 43, og ja, jeg har gått julebukk en gang eller to, men det var nok ikke så veldig mange som gjorde det, og jeg kan ikke huske å ha hatt julebukker på døra når jeg vokste opp heller - og jeg har vokst opp i et stort byggefelt. Jeg lurer derfor på hvor gamle er dere som mener julebukk var så vanlig og hvor i landet kommer dere fra? Ser heller ikke helt hvorfor det ene må utelukke det andre.... Anonymkode: 541ed...21d 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #2 Skrevet 31. oktober 2025 Jeg er fra Bergen, der gikk vi nyttårsbukk Anonymkode: 6e7f9...f95 1
Dame1993 Skrevet 31. oktober 2025 #3 Skrevet 31. oktober 2025 Jeg er 32 og har et bilde fra jeg var 3-4 år av meg og to julebukker. Det er eneste minnet jeg har av julebukk. Vokst opp på Østlandet. Jeg har veldig lyst til at julebukk skal få en renessanse for det virker som en veldig koselig tradisjon. Får jeg barn så har jeg lyst til å oppmuntre dem til å gå julebukk. Men skjønner heller ikke hvorfor vi ikke kan ha begge deler. Knask eller knep til halloween og julebukk i romjula😊🎄🎃 Begge deler er jo koselig! 😊 Og halloween er noe gøy i løpet av høsten! Jeg er veldig glad i halloween, men så er jeg så og si vokst opp med halloween. Det er kanskje annerledes for de som var litt for gamle/store når halloween kom til Norge? De har kanskje ikke den samme nostalgien som i hvertfall jeg føler?😊 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #4 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Observerer at noen er helt imot Halloween, av ulike grunner. Men det som går igjen av argumenter, er ofte at barna bør heller gå julebukk, slik som var vanlig før. Som om alle gikk julebukk før.....? Hvor har dere det fra? Selv er jeg 43, og ja, jeg har gått julebukk en gang eller to, men det var nok ikke så veldig mange som gjorde det, og jeg kan ikke huske å ha hatt julebukker på døra når jeg vokste opp heller - og jeg har vokst opp i et stort byggefelt. Jeg lurer derfor på hvor gamle er dere som mener julebukk var så vanlig og hvor i landet kommer dere fra? Ser heller ikke helt hvorfor det ene må utelukke det andre.... Anonymkode: 541ed...21d Jeg er yngre enn deg, og vi gikk julebukk/nyttårsbukk hvert år. Samme gjorde hele nabolaget, skolen etc. At det ikke var vanlig akkurat der du bodde, betyr jo ikke at det ikke var vanlig andre steder. Aldri gått halloween selv i min oppvekst. Mine barn går også julebukk/nyttårsbukk, samme gjelder de andre i nabolaget her. Er fra Bergen. Mine foreldre gikk også julebukk som barn, de er 65 år. Vi feirer ikke Halloween, men ungene får gå Halloween med venner hvis de ønsker det. Men det handles ikke inn eller pyntes til Halloween her. For min del handler det om at halloween stammer fra en keltisk høytid/ tildels norrøn mytologi, og at eneste grunnen til at det ble adoptert inn som tradisjon i Norge på 90 tallet er kommersielt og popkulturens påvirkning - ikke på grunnlag av hvorfor man feirer halloween. Dagens unge og barn aner ikke hva Halloween står for egentlig - annet enn at de skal ha godteri og kle seg ut. Legger meg ikke bort i hva andre velger og gjøre, men her feires ikke halloween. Anonymkode: 4a346...284 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #5 Skrevet 31. oktober 2025 Er 37, fra mo i rana og har gått julebukk 3-4 ganger. Vil heller ha en julebukk på døra enn halloween. Anonymkode: 98159...2a5 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #6 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi feirer ikke Halloween, men ungene får gå Halloween med venner hvis de ønsker det. Men det handles ikke inn eller pyntes til Halloween her. For min del handler det om at halloween stammer fra en keltisk høytid/ tildels norrøn mytologi, og at eneste grunnen til at det ble adoptert inn som tradisjon i Norge på 90 tallet er kommersielt og popkulturens påvirkning - ikke på grunnlag av hvorfor man feirer halloween. Dagens unge og barn aner ikke hva Halloween står for egentlig - annet enn at de skal ha godteri og kle seg ut. Anonymkode: 4a346...284 Men hvor kommer juletradisjonene fra tenker du? De er jo også adoptert, og veldig populistiske! Og å kle seg ut er jo gøy for barna, enten det er på Halloween eller jul Anonymkode: 541ed...21d 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #7 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Observerer at noen er helt imot Halloween, av ulike grunner. Men det som går igjen av argumenter, er ofte at barna bør heller gå julebukk, slik som var vanlig før. Som om alle gikk julebukk før.....? Hvor har dere det fra? Selv er jeg 43, og ja, jeg har gått julebukk en gang eller to, men det var nok ikke så veldig mange som gjorde det, og jeg kan ikke huske å ha hatt julebukker på døra når jeg vokste opp heller - og jeg har vokst opp i et stort byggefelt. Jeg lurer derfor på hvor gamle er dere som mener julebukk var så vanlig og hvor i landet kommer dere fra? Ser heller ikke helt hvorfor det ene må utelukke det andre.... Anonymkode: 541ed...21d Vi gjekk nyttårsbukk ,noko som var veldig vanlig her før. Bur i ein liten by på vestlandet. Er 31 år gammal Anonymkode: 5903c...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #8 Skrevet 31. oktober 2025 Ja takk begge deler!!!! Anonymkode: 55c4a...f89 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #9 Skrevet 31. oktober 2025 Halloween og julebukk finner sted på forskjellige tidspunkt. Hvorfor kan man ikke gjøre begge deler? Er det sånn at om en går Halloween så kan en ikke gå julebukk? Anonymkode: 240cf...9f8 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #10 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Observerer at noen er helt imot Halloween, av ulike grunner. Men det som går igjen av argumenter, er ofte at barna bør heller gå julebukk, slik som var vanlig før. Som om alle gikk julebukk før.....? Hvor har dere det fra? Selv er jeg 43, og ja, jeg har gått julebukk en gang eller to, men det var nok ikke så veldig mange som gjorde det, og jeg kan ikke huske å ha hatt julebukker på døra når jeg vokste opp heller - og jeg har vokst opp i et stort byggefelt. Jeg lurer derfor på hvor gamle er dere som mener julebukk var så vanlig og hvor i landet kommer dere fra? Ser heller ikke helt hvorfor det ene må utelukke det andre.... Anonymkode: 541ed...21d Er 47 og kommer fra Bergen. Gikk alltid julebukk i min barndom på 80-tallet. I gaten vi bor i nå er det noen få barn som fortsatt gjør dette, blir interessant å se om de kommer på døren i år også. Anonymkode: b7f1f...c4d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #11 Skrevet 31. oktober 2025 Er 45 og gikk julebukk når jeg var barn. Vi var flere hadde på nisse lue, lykt med lys og sang sanger . Så fikk vi godteri, frukt, nøtter eller julekaker. Mine unger gikk og med noen få venner. De gikk og Lucia på døra hvor de sang Lucia sangen og leverte lussekatter og kaffe til de dem var hos, dette var et opplegg velforening videre gjorde etter skolen ble lagt ned Anonymkode: 98010...125 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #12 Skrevet 31. oktober 2025 35 år. Vanlig på Nordmøre. Anonymkode: 0f49d...f74 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #13 Skrevet 31. oktober 2025 39 år, Lørenskog, gikk julebukk hele romjula. Anonymkode: 68c36...adb 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #14 Skrevet 31. oktober 2025 Husker at jeg som barn boikotta Halloween og foretrakk julebukk fordi jeg heller ville synge for folk og «ffortjene» kaker enn gå og «true» til meg godteri. (Ja, jeg var en konservativ og skittviktig drittunge😉) Anonymkode: 0ddff...c79 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #15 Skrevet 31. oktober 2025 Jeg er oppvokst med nyttårsbukk og er svært glad dagens barn går halloween i stedet. Egen dag avsatt til den type aktivitet og folk slipper å bli forstyrret i nyttårsmiddagen. Anonymkode: 1c663...83d 3
Ms. Steele Skrevet 31. oktober 2025 #16 Skrevet 31. oktober 2025 Nei, alle gikk ikke julebukk før. Jeg er 54 år og gikk julebukk kanskje to ganger. Det var mest fordi foreldrene mine syntes at jeg og vennene mine burde gjøre det. Da satt de og fortalte om «gamle dager» og ville videreføre dette. Litt stas var det jo, men mest flaut, for det var nesten ingen som gjorde det.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #17 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi gjekk nyttårsbukk ,noko som var veldig vanlig her før. Bur i ein liten by på vestlandet. Er 31 år gammal Anonymkode: 5903c...d2d Førde?😁 Anonymkode: 1c663...83d
Millimani Skrevet 31. oktober 2025 #18 Skrevet 31. oktober 2025 Jeg er 42 år, og gikk julebukk i to byer ettersom jeg flytta på et tidspunkt i barndommen. Vi pleide å gå i romjula, gjerne tredje eller fjerde juledag på ettermiddag/kveld. Veskene/kurvene våre ble som regel overfylt med mandariner, men typisk romjul. Heldigvis fikk vi marsipan, sjokolade, kjærligheter, eller andre ting også. Noen var jo "gode folk" som passa på at de hadde kjøpt inn noe annet enn mandariner Jeg har dog inntrykk av at det var mer vanlig med julebukk det første stedet jeg bodde enn det andre. Kjenner en del folk i Bergen, og vet at de ikke gikk før på nyttårsaften formiddag. Husker jeg syntes det var så spesielt at de ikke gikk i romjula.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #19 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg er yngre enn deg, og vi gikk julebukk/nyttårsbukk hvert år. Samme gjorde hele nabolaget, skolen etc. At det ikke var vanlig akkurat der du bodde, betyr jo ikke at det ikke var vanlig andre steder. Aldri gått halloween selv i min oppvekst. Mine barn går også julebukk/nyttårsbukk, samme gjelder de andre i nabolaget her. Er fra Bergen. Mine foreldre gikk også julebukk som barn, de er 65 år. Vi feirer ikke Halloween, men ungene får gå Halloween med venner hvis de ønsker det. Men det handles ikke inn eller pyntes til Halloween her. For min del handler det om at halloween stammer fra en keltisk høytid/ tildels norrøn mytologi, og at eneste grunnen til at det ble adoptert inn som tradisjon i Norge på 90 tallet er kommersielt og popkulturens påvirkning - ikke på grunnlag av hvorfor man feirer halloween. Dagens unge og barn aner ikke hva Halloween står for egentlig - annet enn at de skal ha godteri og kle seg ut. Legger meg ikke bort i hva andre velger og gjøre, men her feires ikke halloween. Anonymkode: 4a346...284 Jeg tror julebukktradisjonen i Bergen er litt annerledes enn resten av landet, f.eks at det bare er på nyttårsaften, mens andre steder er det hele romjula. Virker som den er litt mer standhaftig i Bergen enn tradisjonen i resten av landet. Jeg har bodd i mitt nåværende hus siden 2002. De første årene gikk barna i nabolaget både halloween og julebukk, så det er ikke så veldig lenge siden det var en levenden tradisjon. Men ingen steder jeg har bodd har det vært veldig mye julebukk. Det var aldri i nærheten så mange som gikk julebukk, som går halloween. Anonymkode: 06a29...85b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå