AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #21 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er oppvokst med nyttårsbukk og er svært glad dagens barn går halloween i stedet. Egen dag avsatt til den type aktivitet og folk slipper å bli forstyrret i nyttårsmiddagen. Anonymkode: 1c663...83d Det er unektelig mer praktisk med halloween. Man vet når de kommer, og omtrent hvor mange som kommer, og kan være forberedt. Julebukkene kunne dukke opp når som helst gjennom romjula, og jeg følte vel at moderne julebukker ikke kan avspises med en mandarin eller pepperkake liksom, men jeg hadde ikke nødvendigvis noe godteri tilgjengelig. Og så kjennes det rimelig kleint å henge i døråpningen for å høre på julesanger (som i 99% av tilfellene var "På låven sitter nissen"). Anonymkode: 06a29...85b 3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #22 Skrevet 31. oktober 2025 Jeg gjekk julebukk som barn en gang (er 41 år og oppvokst i en liten bygd på vestlandet). Men det var en utdøende tradisjon den gang da, og jeg tenker det er helt greit. Noen tradisjoner dør ut og andre kommer til. Vi har levd med halloween i et kvart århundre nå, det er blitt en del av det norske samfunnet. Personlig liker jeg halloween langt bedre enn julebukken. Vi har nok av ting og tang av aktiviteter og tradisjoner å holde på med i julen. Og barn får mer enn nok godsaker også i det tidspunktet. Rundt høsten er det ikke så mye som skjer og det er godt med en dag med glede og moro for barna (og voksne, mange voksne som elsker halloween). Og ikke minst halloween er den 31. oktober hvert år, det er forutsigbart på samme måten som vi vet at julaften er 24. desember hvert år, den forutsigbarheten manglet julebukkene (utenom i Bergen) og follk flest liker å vite om når de får folk på døren, der har halloween noe vesentlig som julebukkene manglet. Og jeg er nok ikke så glad i sure julesanger på døren, da føler jeg at det er bedre med et ærlig budskap i det minste, for begge deler vil jo det samme (snop) men jeg er ikke interessert i å lide meg igjennom 50 versjoner av "på låven sitter nissen" med sure barnestemmer for å dele ut noe. Så hadde jeg fått julebukkene på døren i julen hadde jeg pent lukket døren og sagt at de får komme igjen når det er halloween Også er halloween mer enn å ringe på og få snop. Vi pynter huset, det er skrekkfilmer og spøkelsehus og en legger mer i halloween enn julebukk. Anonymkode: a00d8...1c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #23 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Halloween og julebukk finner sted på forskjellige tidspunkt. Hvorfor kan man ikke gjøre begge deler? Er det sånn at om en går Halloween så kan en ikke gå julebukk? Anonymkode: 240cf...9f8 Man trenger ikke å gå på dørene og tigge flere ganger i året.... Anonymkode: 865c8...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #24 Skrevet 31. oktober 2025 43, Innlandet. Vi fikk noen julebukker på døra i min oppvekst, men det var voksne. Maskerte, småbrisne voksne som trampet rett inn. Hvis vi greide å gjette hvem de var måtte maska av. Syntes i grunn det var ganske ekkelt. Det var vanlig for generasjonen til mine besteforeldre, ulike områder på Østlandet, å gå julebukk som unge voksne. Dram var involvert. I min krets begynte vi med Halloween siste halvdel av 90-tallet. Da som utkledning og hjemmefester. Anonymkode: 99d8c...50a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #26 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvor kommer juletradisjonene fra tenker du? De er jo også adoptert, og veldig populistiske! Og å kle seg ut er jo gøy for barna, enten det er på Halloween eller jul Anonymkode: 541ed...21d Veldig mange av juletradisjonene våre er faktisk fra norrøn tid og langt fra adoptert. Anonymkode: 8d2fc...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #27 Skrevet 1. november 2025 Jeg er 50 og fra Mjøsområdet. Jeg er oppvekst med både å gå julebukk hvert år og å få besøk av julebukker flere ganger i løpet av romjula. Sånn var det til jeg flyttet til Oslo for å studere. Syns det var kjempegøy både å kle meg ut selv og å gjette hvem de som kom på besøk til oss var. Anonymkode: 8d2fc...3b2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #28 Skrevet 1. november 2025 Jeg er 42 og har så koselige minner fra vi gikk julebukk og Luciatog på 90-tallet. Det var en årlig tradisjon, vi gikk i romjulen og banket på døren til naboer, sang julesanger og fikk godteri i posen. Vi var utkledd som nisser, men vi hadde ikke masker så de så jo alle hvem vi var. Hadde roser i kinnene, fregner, fletter og fjøsnisse-outfit. Vi gikk ikke til mange, bare naboer i veien vi bodde og som vi kjente godt. Hadde jeg hatt barn i dag hadde jeg virkelig prøvd å videreføre tradisjonen ❤️ Anonymkode: ed8e0...970 1
Fru Uperfekt Skrevet 1. november 2025 #29 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Observerer at noen er helt imot Halloween, av ulike grunner. Men det som går igjen av argumenter, er ofte at barna bør heller gå julebukk, slik som var vanlig før. Som om alle gikk julebukk før.....? Hvor har dere det fra? Selv er jeg 43, og ja, jeg har gått julebukk en gang eller to, men det var nok ikke så veldig mange som gjorde det, og jeg kan ikke huske å ha hatt julebukker på døra når jeg vokste opp heller - og jeg har vokst opp i et stort byggefelt. Jeg lurer derfor på hvor gamle er dere som mener julebukk var så vanlig og hvor i landet kommer dere fra? Ser heller ikke helt hvorfor det ene må utelukke det andre.... Anonymkode: 541ed...21d Aldri vært borti julebukk men nyttårsbukkene kommer da hvert år
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #30 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Førde?😁 Anonymkode: 1c663...83d Førde er en bygd Anonymkode: 87f1b...3c9
Fru Uperfekt Skrevet 1. november 2025 #31 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er unektelig mer praktisk med halloween. Man vet når de kommer, og omtrent hvor mange som kommer, og kan være forberedt. Julebukkene kunne dukke opp når som helst gjennom romjula, og jeg følte vel at moderne julebukker ikke kan avspises med en mandarin eller pepperkake liksom, men jeg hadde ikke nødvendigvis noe godteri tilgjengelig. Og så kjennes det rimelig kleint å henge i døråpningen for å høre på julesanger (som i 99% av tilfellene var "På låven sitter nissen"). Anonymkode: 06a29...85b Akkurat som nyttårsbukkene på Vestlandet, en dag på hver
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #32 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man trenger ikke å gå på dørene og tigge flere ganger i året.... Anonymkode: 865c8...3ce Greit at du ikke liker det, men respekter i det minste de små Anonymkode: 87f1b...3c9
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #33 Skrevet 1. november 2025 Jeg er 43, oppvokst et lite stykke utenfor Oslo, og det var ganske vanlig å gå julebukk her da jeg var barn. Det var ikke slik at alle gjorde det, eller at man nødvendigvis gjorde det hvert eneste år, for det var mer innfallsbasert og organisk. Halloween må man aktivt passe på å handle inn godteri til horder av fremmede barn, eller forvente hærverk (heldigvis har den delen avtatt litt i de senere år). I går hadde vi f.eks en gruppe på rundt 20 (to av dem voksne) som trålet seg gjennom nabolag etter nabolag. Gud vet hvor langt de hadde gått totalt, men mellom der jeg så dem først og hjemme hos meg er det litt over 2,5 km... Vi hadde også en mindre gruppe gutter (uten foreldre), hvor de stod og hamret på dørene og brølte med dype stemmer "KOM UT! VI VET DU ER DER!". Veldig koselig 😒 Alt av lys var avslått, både ute og inne, siden vi ikke ønsker å ha noe med Halloween å gjøre. Hva andre vil legger jeg meg ikke opp i, men gå i det minste bare dit folk signaliserer at slikt er velkommen. Julebukk var noe som foregikk veldig lokalt her. Vi gikk bare til naboer vi kjente (til) fra før av. Vi kledde oss ut som koselige nisser, ikke demoner. Vi sang i håp om å få noe godt, uten at vi følte at folk skyldte oss noe. Greia med julebukk var at i romjula hadde ALLE noe godt liggende fra før av, enten det var mandarin, nøtter, julekaker eller sjokolade. Mange hadde til og med ting de ønsket å bli kvitt, fordi de hadde for mye. De måtte ikke handle inn godteri til 70 unger de aldri hadde sett før, og det var ikke noe knep dersom noen, mot formodning, ikke hadde noe. Anonymkode: ef121...1b6 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #34 Skrevet 1. november 2025 Båtsjåfør skrev (5 timer siden): Halloween har kommet for å bli. Det samme sa man om telegrafen, fasttelefonen og videoutleiebutikken. Halloween er et "jeg vil ha"-opplegg; julebukk er et "det hadde vært koselig om du kunne gi meg litt godteri som takk for sangen"-opplegg. Anonymkode: f336b...e74 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #35 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Førde er en bygd Anonymkode: 87f1b...3c9 Har vært by siden 1997 gitt...men det er en liten by ja☺️ Anonymkode: 1c663...83d
Blue Berry Skrevet 1. november 2025 #36 Skrevet 1. november 2025 38 år og bodde i Oslo/Akershus i oppveksten. Vi gikk i romjulen i alle år. Bådde søskene mine og mange venninner. Helt vanlig der jeg har bodd 😊 Husker det godt at de litt eldre ble kjempe glad og tom litt rørt noen ganger 😅 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #37 Skrevet 1. november 2025 53 år. Follo. Gikk julebukk 1 gang. Aldri fått julebukk på døra. Anonymkode: 882ab...9e6
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #38 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): 43, Innlandet. Vi fikk noen julebukker på døra i min oppvekst, men det var voksne. Maskerte, småbrisne voksne som trampet rett inn. Hvis vi greide å gjette hvem de var måtte maska av. Syntes i grunn det var ganske ekkelt. Det var vanlig for generasjonen til mine besteforeldre, ulike områder på Østlandet, å gå julebukk som unge voksne. Dram var involvert. I min krets begynte vi med Halloween siste halvdel av 90-tallet. Da som utkledning og hjemmefester. Anonymkode: 99d8c...50a Samme her, jeg har vokst opp i ei bygd i Telemark. Utrolig skummelt og ekkelt. Anonymkode: f0cd5...a53 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #39 Skrevet 1. november 2025 Våre barn gjør begge deler. På Halloween går de gjerne sammen med flere i klassen i et mer tettbebygd nabolag nærmere skolen, og eventuelt en liten runde i nabolaget her. På nyttårsaften går de julebukk i nabolaget vårt og til slektninger. Anonymkode: fe895...342
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #40 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det samme sa man om telegrafen, fasttelefonen og videoutleiebutikken. Halloween er et "jeg vil ha"-opplegg; julebukk er et "det hadde vært koselig om du kunne gi meg litt godteri som takk for sangen"-opplegg. Anonymkode: f336b...e74 Eller bilen, Internett og elektrisitet 😉 Folk har vært pissesure på dette også slik folk er ved forandringer. Og likevel, her vi i et samfunn som har biler, Internett og elektrisitet. Jeg tror neppe julebukkene hadde blitt så veldig happy go lucky om vi hadde signalisert til de at de var uønsket. At vi hadde lukket døren midt i ræmjingen deres. Ja på halloween er barna ærlig. De vil ha godteri, ferdig arbeid. Det er ikke noe skjult budskap og noe pikkpakeri. Det er enkelt og greit og ærlig og en slipper å stå i døråpningen og høre på sang en ikke er interessert i. Noen tradisjoner dør ut. Hvis folk var så veldig fornøyd med de tradisjonene hadde de ikke dødd ut. Julebukken har ikke tålt tidens tann. Anonymkode: a00d8...1c7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå