Gå til innhold

Reaktiv hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har en liten frøken på 8 måneder som plutselig har begynt å reagere kraftig på TV - uavhengig av hva jeg ser på. Hun går nærmest inn i transe, hvor hun bjeffer som besatt. Om jeg rører henne knurrer hun eller biter etter meg. Hun er ikke aggressiv til vanlig, så tror hun biter etter meg fordi hun er "helt inni" TVen og det som foregår. 

Hvordan trener jeg vekk dette? Hadde vært hyggelig å kunne se på TV en lørdags kveld i ny og ne.... :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil hun roe seg om hun får et tyggebein eller fylt kong mens du ser TV?

Hvis ikke, så kan du trene motbetinging/kindereggmetoden. Det handler om å systematisk pare det skumle med noe positivt (godbiter) slik at hunden over tid endrer assosiasjon til TVen.

Det er litt vanskelig å gjøre det kun utfra hva man leser på nett så vil egentlig anbefale at du får hjelp av en dyktig atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og gi dere praktisk veiledning der og da.

Du kan se om du finner noen nær der du bor her: https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (9 minutter siden):

Vil hun roe seg om hun får et tyggebein eller fylt kong mens du ser TV?

Hvis ikke, så kan du trene motbetinging/kindereggmetoden. Det handler om å systematisk pare det skumle med noe positivt (godbiter) slik at hunden over tid endrer assosiasjon til TVen.

Det er litt vanskelig å gjøre det kun utfra hva man leser på nett så vil egentlig anbefale at du får hjelp av en dyktig atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og gi dere praktisk veiledning der og da.

Du kan se om du finner noen nær der du bor her: https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

Ja, det pleier å hjelpe heldigvis. Men da er det fort på´n igjen når det er tomt..

Jeg har trent en del motbetinging, og det har bedret seg litt den siste uken, så kanskje bare fortsette med det og håpe det sitter etterhvert..? Tusen takk for tips og råd! 

Skrevet

Er det lyden, eller farger og bevegelse? Reagerer hun på samme måte om du har TV'n på lydløs? 

Jeg ville funnet ut hva hun reagerte på, og så begynt å trene på at dette var en helt hverdagslig ting som hun bare skal ignorere. 

Ha på TV'n i bakgrunnen, mens du trener og aktiviserer hunden med noe gøy og får oppmerksomheten hennes på andre ting. Om TV'n kun er på de gangene du også sitter og stirrer oppmerksomt på den, så er det jo ikke så rart om hun også blir veldig fokusert på den 🤭

Anonymkode: eb3e5...3f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 11.18):

Er det lyden, eller farger og bevegelse? Reagerer hun på samme måte om du har TV'n på lydløs? 

Jeg ville funnet ut hva hun reagerte på, og så begynt å trene på at dette var en helt hverdagslig ting som hun bare skal ignorere. 

Ha på TV'n i bakgrunnen, mens du trener og aktiviserer hunden med noe gøy og får oppmerksomheten hennes på andre ting. Om TV'n kun er på de gangene du også sitter og stirrer oppmerksomt på den, så er det jo ikke så rart om hun også blir veldig fokusert på den 🤭

Anonymkode: eb3e5...3f5

Det er farger/bevegelse tror jeg, for hun reagerer på samme måte om TVén er på lydløs, ja. 

Skal fortsette å jobbe med det - tusen takk for tips! 🤗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...