Gå til innhold

Grønnsaker og barnefamilier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynte å skrive i en annen tråd her, men tror det er bedre å ha en separat tråd.

Hvor mye grønnsaker spiser dere og barna deres? Vi har et barn som ikke er noe glad i grønnsaker og spiser lite av det, selv om vi har jobbet med det helt fra startet. Heldigvis går det en del frukt.

Likevel, jeg gikk inn og sjekket appkvitteringene for de siste handeturene våre, kom jeg til at vi har kjøpt litt over ti kilo siste uke (ikke inkludert Halloweengresskar). Det blir ca. 475 g per person per dag hvis man regner tre personer. Hvordan ligger dere andre an? 

Anonymkode: dea63...ba5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye men lager juice. Heller også juice av grønnsaker og pulp av grønnsaker opp i gryta jeg lager. Du kan tilogmed ha kål i lasagnen om du vil. Det merkes ikke en gang. prøv!

Anonymkode: fc359...8f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mye men lager juice. Heller også juice av grønnsaker og pulp av grønnsaker opp i gryta jeg lager. Du kan tilogmed ha kål i lasagnen om du vil. Det merkes ikke en gang. prøv!

Anonymkode: fc359...8f9

God idé! Juicemaskin har vi ikke, men jeg pleier å ha raspet gulrot  i lasagne og annen tomatsaus. Kan sikkert bli mer kreativ på hva jeg putter inn.

Skrevet

Aldri regnet på det. Men ungen får alltid med seg grønnsak og frukt i matboksen. Feks oppskårede cherrytomater, agurkstaver, gulrotstaver, paprika. Spiser dett. Ellers til middag er hun veldig glad i brokkoli og blomkål, tilbyr div hun kan snacke på til middagen er klar (feks cherrytomater eller gulrotstaver). 

Anonymkode: 670a0...cc5

Skrevet

Det går an å ha litt grønnsaker i vaffelrøren. 

Skrevet

Min snart treåring er skikkelig anti-grønnsaker, i motsetning til meg som alltid har frukt eller grønt til ethvert måltid. Jeg serverer det samme til ham, men han spiser minimalt. Har derfor mye grønnsaker i tomatsaus etc, og raspet gulrot eller blomkål i bananpannekaker/vafler. 

Anonymkode: 71222...90a

Skrevet

Juice og smoothie krever at råmaterialet maltrakteres helt, slik at effekten forsvinner. Fiber f.eks blir ødelagt. 

Vår spiser dessverre lite grønnsaker, har ekstrem følsomhet for smaker og konsistenser og sammensetning av disse pga autisme, og vil nesten aldri samarbeide om å smake eller lukte på annen mat engang, og merker ørsmå forandringer i smak. 

Anonymkode: e49c0...347

• Nyttig 5
Skrevet

Har en som faktisk omtrent aldri spiser grønnsaker. Han er 13.år og ekstremt kresen. 

begge storesøsknene spiser alt. 

Satser på at det fint allikevel. Han er sunn og frisk, aldri syk, veldig aktiv i idrett og smart på skolen. 

Anonymkode: ddf36...d3b

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke regnet på det men det går en del. 

Lager smoothies i ulike varianter. Har alltid biter av agurk, paprika og cherrytomater tilgjengelig, samt staver av gulrot. Har cherrytomater i sesong (de blomstrer produseres fortsatt på kjøkkenet...) som det er populært å plukke av. Avokadomos er også veldig populært. 

Om ting er i eggretter går det meste ned, med unntak av grønnkål. Men rester av poteter i fritatta. Spinat, stekt paprika, med mer er populært i omelett og eggmuffins. 

Til middag er det variabelt. Men mye jeg lager har grønnsaker i seg uten at det er noe problem. Jeg skal lage mousssaka i dag, så de får jo i seg løk, tomater og aubergine, men tar neppe noe annet enn et-par agurkskiver ved siden av (serverer med grønn salat). 

Anonymkode: fd0b8...8fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte å skrive i en annen tråd her, men tror det er bedre å ha en separat tråd.

Hvor mye grønnsaker spiser dere og barna deres? Vi har et barn som ikke er noe glad i grønnsaker og spiser lite av det, selv om vi har jobbet med det helt fra startet. Heldigvis går det en del frukt.

Likevel, jeg gikk inn og sjekket appkvitteringene for de siste handeturene våre, kom jeg til at vi har kjøpt litt over ti kilo siste uke (ikke inkludert Halloweengresskar). Det blir ca. 475 g per person per dag hvis man regner tre personer. Hvordan ligger dere andre an? 

Spising var så som så da de var små så jeg brukte stavmikseren flittig og blandet grønnsaker oppi satsene (pizza var min favoritt gjemme grønnsaker mat). Det ble alltid tilbudt grønnsaker slik at de ble vant til å se og smake dem, men fikk altså moste grønnsaker oppi bakverk og sauser i tillegg for å få i dem større mengde. Smoothie var også fint 👌

Anonymkode: c78ba...a99

• Liker 1
Skrevet

Han får med seg noe grønnsaker i matboksen og spiser det. De har også oppkuttede grønnsaker stående fremme i barnehagen.

Jeg lager ofte matpakkemuffins med søtpotet eller gulrot, omelett med spinat og løk osv.

Har noe grønt til middag hver dag, og han pleier spise det. Nå har han begynt å iblant spise gulrot el.l som mellommåltid mens han venter på middag.

Er ikke bekymret for næringsinntaket generelt, han spiser egg, og grøt med chia, gresskarkjerner og nøtter osv. Men ja, skulle gjerne sett at han spiste mer grønnsaker og av ulik sort.

(Lager ikke juice, vil ha fiberen av vanlige grønnsaker).

Anonymkode: 84772...7fc

Skrevet

Jeg glemte et-par ting.

Vi har som regel suppedag en dag i uka. Det er som regel veldig populært. Lager fra bunnen og bruker stavmikser. Tomatsuppe (ovnsbaker først grønnsakene), blomkålsuppe, paprikasuppe (hermetisert blandet inn gir en søtlig smak), gulrotsuppe, potet- og purreløksuppe

Men de liker også minestronesuppe, tortellinisuppe, kylling-nudelsuppe, pølsesuppe... med hele biter av grønnsaker. 

Mindre populært er brokkolisuppe, soppsuppe, zuppa toscana, thaisupper... 

Og så har jeg begynt å lage en del vegetar fra bøkene "en helt digg kokebok". Der er det veldig mye godt som er superpopulært. Vinnerlasagne, for eksempel, er en familiefavoritt. Men også ting som har vært helt miss... Så krever jo litt i prøving og feiling. 

Må jo innrømme at det er litt styr med all prøvingen og feilingen som har vært. Men om noe så fyller det lunsjboksen til meg og mannen med god mat 😂

Skrevet

Mange gode tips, men en utfordring er dessverre at barnet mitt ikke er spesielt glad i sauser og supper, dessverre. Vafler har jeg prøvd, men syns det er vanskelig å få inn særlig mye der uten at det blir veldig merkbart. Nå har jeg sett at folk putter innmaten fra gresskar i vaffelrøre, og det er jo både gult, mykt og søtt i smaken, så der har jeg håp 😄

Smoothie er vel ikke så gærent? Rett nok går energiinntaket noe raskere fra en smoothie enn fra hel frukt, men det er ikke som om fiberen blir borte bare fordi den er kappet opp. Jeg går for hel frukt til vanlig, smoothe til sommerdessert og ekstra kos.

Skrevet

Ingen grunn til å stresse med p lure grønnsaker inn i maten.

Det viktigste er kjøtt, fisk, fugl, egg og meieriprodukter. Det er der næringen og biotilgjengeligheten er høyest.

Anonymkode: a8f49...89c

• Liker 2
Skrevet

Det går mye i plukkegrønnsaker her (staver av gulrot, paprika, agurk, cherrytomater, osv). Samt frosne erter. Og suppe eller tomatsaus med ekstra grønnsaker most nedi. 

Klassisk salat med dressing, eller typ kokt brokkoli, går det derimot særdeles lite av 😅

Anonymkode: 3948d...47f

Skrevet

Mye, men barna mine nekter salatblader. Ovnsbakte rotgrønnsaker, rotmos, wok, div grønnsaker i gryter og supper osv går ned på høykant

Anonymkode: 9d08e...3cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange gode tips, men en utfordring er dessverre at barnet mitt ikke er spesielt glad i sauser og supper, dessverre. Vafler har jeg prøvd, men syns det er vanskelig å få inn særlig mye der uten at det blir veldig merkbart. Nå har jeg sett at folk putter innmaten fra gresskar i vaffelrøre, og det er jo både gult, mykt og søtt i smaken, så der har jeg håp 😄

Smoothie er vel ikke så gærent? Rett nok går energiinntaket noe raskere fra en smoothie enn fra hel frukt, men det er ikke som om fiberen blir borte bare fordi den er kappet opp. Jeg går for hel frukt til vanlig, smoothe til sommerdessert og ekstra kos.

Søtpotetvafler er en hit her, i alle fall ;)

Smoothie er bra. Og det merkes ikke om man har en neve spinat oppi. Men grønnkål ble gjennomskuet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye, men barna mine nekter salatblader. Ovnsbakte rotgrønnsaker, rotmos, wok, div grønnsaker i gryter og supper osv går ned på høykant

Anonymkode: 9d08e...3cf

Ja, samme her..

Grønn salat. I alle former... Og kål.. og brokkoli. 

Lurer på om det er for bittert. 

Men grønnsaker som blir søte og milde ved tilberedning fungerer. Gulrot, søtpotet, tomater, rotgrønnsaker, 

Jeg er derfor veldig forsiktig når jeg introduserer - på å ikke lure. Smoothien jeg nevnte over, for eksempel. Det var ikke "her er en smoothie til deg". Det er "vil du smake mammas smoothie" - da er det "mammas smoothie" som er vond, ikke "smoothie". 

Et triks jeg har hatt stor suksess med fra veldig ung alder er å la dem ta initativet. Jeg lager meg noe som ser godt og fristende ut, og spiser det. Om det er noe spennende så er det 10/10 at man vil smake. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det som har fungert best her,er å kutte opp rå grønnsaker og servere det. Hun liker fremdeles rå bedre enn kokte.

Anonymkode: 5a566...c66

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om barnet spiser pizza så spiser de tomatsaus. Ha oppi grønnsaker oppi dette og ha faste pizza kveld. Jeg laget også ofte snurrer med gresskar i deigen, og grønnsaker i fyllet og sendte med i matpakken.

Taco er poppis og du kan gjemme grønnsaker, bønner og linser oppi kjøttdeigen (bruk stavmikser til det blir flytende. Jeg pleier å ha løk, paprika, tomat, linser oppi for "ingen" liker det her så blander jeg det med tacokrydder, heller oppi kjøttet og serverer som vanlig. Har ofte hatt synlig mais eller gulrot oppi da disse er "akseptert" og ungene ikke var glad i salat da de var mindre).

Smoothie er perfekt til å lage. Kast oppi en rødbete, en tomat, søtpotet, blomkål eller det du har og så freser du alt i blenderen (evnt med stavmikser). Fryser du det er det enda enklere for dem å spise uten å "oppdage noe" oppi. 

Disse tipsene koster deg ingenting stress, er bare en måte å øke inntaket på. Det bør fremdeles få grønnsaker på tallerkenen sin så de blir kjent med synet/smaken av dem. Kos dere med rå grønnsaker og dip, lapskaus, suppe en gang i blant (det løsner nok at ikke de er glad i suppe, mine likte det heller ikke før. Nå har jeg ekstra blomkål/brokkoli eller annet grønnsaker oppi i tillegg avhengig av suppe og de har nå bedt meg om å la bitene være hele oppi fremfor å mose dem.) 

Da mine var bhg alder likte de mos bedre enn biter så vi hadde mye rotmos, kålrotstappe, potetstappe til middag. Det hjalp mye. Og vi laget en avtale: "spis like mange grønnsakbiter som du er år"

Anonymkode: c78ba...a99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...