Gå til innhold

Har mistet min mor til SoMe..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en voksen kvinne med egen familie. Moren min er i 70-årene, og vi har alltid hatt et nært forhold. De siste ti årene har hun fått seg smarttelefon og sosiale medier, og siden da har noe endret seg.

Når vi besøker henne, eller hun er hos oss, er telefonen alltid med. Hun sitter og scroller på Facebook, spiller spill, leser nyheter eller følger med på katastrofer i verden. Samtidig sitter vi der, barna hennes og barnebarna, og prøver å ha kontakt med henne.

Det er som om vi har mistet henne litt til skjermen. Hun er fysisk til stede, men mentalt et annet sted. Når vi er alene, håper jeg alltid at vi skal snakke og være litt sammen, men ofte tar hun bare opp mobilen igjen. Jeg kjenner meg nesten som et lite barn som blir avvist.

Jeg har prøvd å snakke med henne om det flere ganger, men hun ler det bare bort eller blir irritert. Jeg tror ikke hun forstår hvor vondt det faktisk føles. Det er sårt, for jeg vet at det ikke er så mange år igjen til hun blir gammel, og jeg skulle så gjerne hatt mer ekte tid med henne.

Er det flere som kjenner på det samme? Har dere foreldre som har blitt helt oppslukt av mobilen og sosiale medier, og hvordan har dere håndtert det

Anonymkode: c25a4...465

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt problemet. Jeg har en voksen bonusdatter som jeg alltid har hatt et nært og godt forhold til. Vi har alltid hatt det koselig med en kopp te, fin musikk og lange samtaler. Nå har den dumme mobilen ødelagt mye. Den er aldri mer enn 20 cm unna, og må sjekkes i ett kjør. Og da melder jeg meg ut. Det aller verste er at barnet hennes stadig får høre "vent litt, mamma skal bare ...". Jeg fatter ikke at folk ikke kan legge bort disse mobilene når man er sammen med andre!

Anonymkode: fe93e...0ea

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er en voksen kvinne med egen familie. Moren min er i 70-årene, og vi har alltid hatt et nært forhold. De siste ti årene har hun fått seg smarttelefon og sosiale medier, og siden da har noe endret seg.

Når vi besøker henne, eller hun er hos oss, er telefonen alltid med. Hun sitter og scroller på Facebook, spiller spill, leser nyheter eller følger med på katastrofer i verden. Samtidig sitter vi der, barna hennes og barnebarna, og prøver å ha kontakt med henne.

Det er som om vi har mistet henne litt til skjermen. Hun er fysisk til stede, men mentalt et annet sted. Når vi er alene, håper jeg alltid at vi skal snakke og være litt sammen, men ofte tar hun bare opp mobilen igjen. Jeg kjenner meg nesten som et lite barn som blir avvist.

Jeg har prøvd å snakke med henne om det flere ganger, men hun ler det bare bort eller blir irritert. Jeg tror ikke hun forstår hvor vondt det faktisk føles. Det er sårt, for jeg vet at det ikke er så mange år igjen til hun blir gammel, og jeg skulle så gjerne hatt mer ekte tid med henne.

Er det flere som kjenner på det samme? Har dere foreldre som har blitt helt oppslukt av mobilen og sosiale medier, og hvordan har dere håndtert det

Nei. Har foreldre som ble forbannet når NRK la ned tekst-tv. 😀 Mobilen er kun fremme når noen ringer de..

Anonymkode: 56e05...5b3

Skrevet

Svigerfar er slik, nesa i den telefonen 24/7. Ungene gir opp å få kontakt med ham og jeg synes det er så trist, for han er en utrolig fin og interessant mann som virkelig har noe å gi sosialt men telefonen kveler det. Han har blitt snakket til flere ganger og så bedrer det seg litt før det er påån igjen.

Anonymkode: bbbe8...697

• Hjerte 1
Skrevet

Min mamma er lik. I tillegg har hun null! Nettvett! I begynnelsen la hun ut masse bilder av barnebarn, men vi fikk henne til å slette de. Og nå er hun rundt i kommentarfeltet. Det er helt vilt! 

Hun får i tillegg masse svindelforsøk, som hun tror er ekte. Menn fra USA, som syns hun er så søt og smart. Og ber om penger/applecard. Det siste vet jeg ikke hvordan jeg skal stoppe... 

Anonymkode: 145d7...f25

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes at 90 % av boomere og 75 % av Gen Xere er slik jeg...

Anonymkode: 69620...e56

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min mamma er lik. I tillegg har hun null! Nettvett! I begynnelsen la hun ut masse bilder av barnebarn, men vi fikk henne til å slette de. Og nå er hun rundt i kommentarfeltet. Det er helt vilt! 

Hun får i tillegg masse svindelforsøk, som hun tror er ekte. Menn fra USA, som syns hun er så søt og smart. Og ber om penger/applecard. Det siste vet jeg ikke hvordan jeg skal stoppe... 

Anonymkode: 145d7...f25

Min bestemor er lik. Og så har hun heller ikke helt skjønt hvordan fb fungerer, hun tror alt hun ser der er personlig til henne og at hun må "svare" på alt hun ser. "Åh, hun har sendt et bilde her. Jeg må skrive en hilsen" sa hun en gang hun så et bilde i ferden. Jeg forklarte at det ikke var sendt til henne personlig, så hun trengte ikke å svare.

Jeg blir helt matt. 70+ er nesten de mest håpløse smarttelefonbrukerne. 

Anonymkode: 94ac3...0bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min bestemor er lik. Og så har hun heller ikke helt skjønt hvordan fb fungerer, hun tror alt hun ser der er personlig til henne og at hun må "svare" på alt hun ser. "Åh, hun har sendt et bilde her. Jeg må skrive en hilsen" sa hun en gang hun så et bilde i ferden. Jeg forklarte at det ikke var sendt til henne personlig, så hun trengte ikke å svare.

Jeg blir helt matt. 70+ er nesten de mest håpløse smarttelefonbrukerne. 

Feed, ikke ferd 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...