Gå til innhold

Facebook og skremsel om overgangsalder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg blir påvirket negativt av reels og innlegg som handler om menopause. Facebook flommer over av advarsel om ditt og datt. Siste var om hetetokter. Hvis en har mange hetetokter pr dag og natt, så kunne det være tegn på at kroppen gav beskjed om slag eller hjerteinfarkt. Nå grubler jeg på dette og er bekymret. Jeg har minst 2-3 hetetokter pr natt og opptil 4-5 pr dag. Dette har pågått i 2 år og jeg håper inderlig at de stopper snart. 

Hva gjør jeg for å stoppe hetetoktene? Er ikke overgangsalder naturlig? Hva gjorde våre oldemødre?

Anonymkode: 984d0...219

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikk en halv til en liter vann med en halv til en hel sitron presset oppi som det første du gjør om morgenen. Det KAN redusere hetetokter noe, fordi du blir mer hydrert, og fordi kroppen får renset før den må begynne å jobbe med mat og kaffe og sånt, den får liksom en indre "dusj" på morgenen. 

Anonymkode: 03dc8...81d

Skrevet

Overgangsalder har nok blitt det neste man kan tjene penger på. Det synd, for fokus på kvinnehelse er ikke feil, men der det er et problem å løse, er det penger å tjene. 

Ingen andre råd enn å ta alt dette med en klype salt, oppsøk heller legen om du opplever store plager. Våre oldemødre var nok kanskje litt «lykkelig uvitende» også, i form at de ikke ble spammet av kommersielle aktører som hauser opp for å tjene penger. 

Anonymkode: 508a5...5b4

• Liker 8
Skrevet

Helvetes Facebook! Den forbanna siden tror jeg ikke er opptatt av noen annet enn overgangsalderen. Jeg er faktisk ikke interessert I DET HELE TATT. Men Facebook bare JO DU SKAL VÆRE KJEMPEINTERESSERT SÅ VI KJØRER PÅ OM DU VIL ELLER IKKE! 

Det er det og fibromyalgi. Jeg har ikke fibromyalgi. Forbanna søppelside. 

Anonymkode: b02ef...fd1

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg kommer i overgangsalderen om noen år, men jeg skal komme den i forkjøpet med å være i mitt livs beste form.

Trene

Spise sunn deilig mat og drikke nok vann

Sove godt og nok

Ha gode relasjoner 

Minimerer stress

Hobbyer med masse lidenskap 

Alltid noe å se frem til

Husdyr (katt)

Positiv mindset og takknemlighet

Søken etter ny kunskap og nye opplevelser

Ta vare på hud og hår

Nok frisk luft 

❤️ 

Anonymkode: 1c89e...3a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Helvetes Facebook! Den forbanna siden tror jeg ikke er opptatt av noen annet enn overgangsalderen. Jeg er faktisk ikke interessert I DET HELE TATT. Men Facebook bare JO DU SKAL VÆRE KJEMPEINTERESSERT SÅ VI KJØRER PÅ OM DU VIL ELLER IKKE! 

Det er det og fibromyalgi. Jeg har ikke fibromyalgi. Forbanna søppelside. 

Algoritmer er festlig. Jeg ble druknet i videoer av døde kjæledyr. Det var sort-hvitt bilder, hjerter, regnbuer og knuste hjerter, folk som gråt, slow motion galore, døde hunder, hester, katter, kyr - you name it, Meta sent it. 

Anonymkode: e4774...2aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Algoritmer er festlig. Jeg ble druknet i videoer av døde kjæledyr. Det var sort-hvitt bilder, hjerter, regnbuer og knuste hjerter, folk som gråt, slow motion galore, døde hunder, hester, katter, kyr - you name it, Meta sent it. 

Anonymkode: e4774...2aa

Fy flate. 😫

• Nyttig 1
Skrevet

Algoritmer speiler viser jo bare mer av det dere har viet oppmerksomhet til. Jeg får bare opp koselige vintage bilder av jul. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Algoritmer speiler viser jo bare mer av det dere har viet oppmerksomhet til. Jeg får bare opp koselige vintage bilder av jul. 

Nei det gjør ikke alltid det. De bestemmer seg for hva vi skal se. Nytter ikke å styre det selv. 

• Nyttig 3
Skrevet

Våknet i en hetebølge her og får ikke sove videre. Skal koke meg vann og ha sitron opp i. Supert tips. Algoritmer ja, jeg googler mye hetetokter og overgangsalder så ikke rart jeg blir spammet ned. Det er mye skriv om hormonerstatningsbehandling også. Jeg er ikke 50 enda, og ønsker en naturlig overgang, men nå vet jeg ikke. Må veie for og i mot. Litt helseangst har jeg i hvertfall fått i min alder. 😌

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kommer i overgangsalderen om noen år, men jeg skal komme den i forkjøpet med å være i mitt livs beste form.

Trene

Sove godt og nok

Ha gode relasjoner 

Minimerer stress

Alltid noe å se frem til

Husdyr (katt)

Ta vare på hud og hår

Nok frisk luft 

❤️

Jeg lever slik, er 50, og har i tillegg en fleksibel jobb med høy lønn og meget god økonomi, og har likevel plager med perimenopause. For meg i form av alvorlig utmattelse. Hormoner hjalp, takk og pris. Det er nok litt naivt å tro at disse faktorene kan lindre kroppens hormonfall. De systemene er mye kraftigere enn at litt ekstra vann, trening og egenpleie monner. Det hjelper ikke ved PMS heller.

Anonymkode: ce55e...52b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg får opp reels med vaskebjørner og pandaer, og mye med de der som synger på kjøkkenet (husker ikke hva de heter, men de er utrolig flinke)

Anonymkode: 0f10f...b1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trene

Sove godt og nok

Ha gode relasjoner 

Minimerer stress

Alltid noe å se frem til

Husdyr (katt)

Ta vare på hud og hår

Nok frisk luft 

❤️

Jeg har vært i overgangsalderen i snart ti år nå. 

Har alltid levd som du beskriver. Hjelper ikke en dritt mot hetetokter i hvert fall ;)  Eller så hadde jeg druknet i egen svette om jeg ikke hadde levd sånn, det vet ingen. 

Eneste som har hjulpet, er en kvinnelig gynekolog og hormonplaster. 

Jeg anbefaler alle som sliter i overgangsalderen til å ta kontakt med en lege som kan kvinnehelse ❤️ Det er hjelp der hvis ikke annet hjelper. 

Anonymkode: 885c5...a60

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg blir påvirket negativt av reels og innlegg som handler om menopause. Facebook flommer over av advarsel om ditt og datt. Siste var om hetetokter. Hvis en har mange hetetokter pr dag og natt, så kunne det være tegn på at kroppen gav beskjed om slag eller hjerteinfarkt. Nå grubler jeg på dette og er bekymret. Jeg har minst 2-3 hetetokter pr natt og opptil 4-5 pr dag. Dette har pågått i 2 år og jeg håper inderlig at de stopper snart. 

Hva gjør jeg for å stoppe hetetoktene? Er ikke overgangsalder naturlig? Hva gjorde våre oldemødre?

Jeg startet hormonbehandling etter brystkreft og ble kastet i menopause, jeg får hetetokter 40-50 ganger i døgnet, sover så dårlig på grunn av det, heftige greier.  Har lest at det roer seg ned etter noen uker/måneder, håper på det. 

Anonymkode: 9a7c4...d3d

Skrevet

Facebook algoritmene viser det du har vist interesse for, og vil grave deg lengre og lengre ned i kaninhullet. De aller fleste reelene er laget for å generere klikk og skremsel fungerer veldig bra på det. Det er ingen krav til kompetanse eller at det de sier er sant.
Ta kontakt med en gynekolog, eller annen lege med god insikt i kvinnehelse. 

Anonymkode: 56f63...c0b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjenner mange som sliter med hetetokter - ingen av de har fått slag eller hjerteinfarkt. Hva om de mener hvis man får hetetokter UTEN å være i overgangsalderen. Da bør man kanskje lure på hvorfor. 

Har hørt at periodisk faste kan være veldig nyttig, da det er hormonregulerende - også på kjønnshormoner. 
Verdt å teste før hormonbehandling med medisiner.

Men - er du veldig bekymret anbefaler jeg deg å snakke med fastlegen din og få noen gode svar.
Legen min er veldig grei og har stor forståelse for at det i dag er uunngåelig å plukke opp ting på nett man blir bekymret over. Nå sist måtte jeg sende en melding og spørre om det er bra å ha veldig lav hvilepuls, på bare 40-50 tallet. Fikk veldig gode og betryggende svar fra noen jeg stoler mer på enn internett. Så jeg vil virkelig anbefale å snakke om bekymringene med legen for å bli beroliget. Evt også få hjelp med problemet. 

Anonymkode: 23a52...5ae

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Trene

Sove godt og nok

Ha gode relasjoner 

Minimerer stress

Alltid noe å se frem til

Husdyr (katt)

Ta vare på hud og hår

Nok frisk luft 

❤️

Jeg ER midt i overgangsalderen, og jeg kan underskrive på at disse stegene vil gjøre underverker. 

Jeg har det bedre nå enn i begynnelsen av 40 årene. Fast styrketrening, tur hver dag, og jeg har skiftet jobb til en mindre stressende. For min del så kom overgangsalderen akkurat når barna flyttet ut, så det var jo faktisk veldig greit mht å ta vare på seg selv, kunne prioritere meg selv. 

Anonymkode: decee...3de

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Facebook algoritmene viser det du har vist interesse for, og vil grave deg lengre og lengre ned i kaninhullet. De aller fleste reelene er laget for å generere klikk og skremsel fungerer veldig bra på det. Det er ingen krav til kompetanse eller at det de sier er sant.
Ta kontakt med en gynekolog, eller annen lege med god insikt i kvinnehelse. 

Anonymkode: 56f63...c0b

Facebook viser deg det de vil, basert på hvilken alder du er i. Det nytter ikke prøve å rydde opp i det. De bare antar at alle skal være veldig interessert i akkurat dette og pusher som faen. 

• Liker 1
Skrevet

Trene

Sove godt og nok

Ha gode relasjoner 

Minimerer stress

Alltid noe å se frem til

Husdyr (katt)

Ta vare på hud og hår

Nok frisk luft 

❤️

Livet skjer for mange av oss, og ikke alltid lett å leve etter budene du har skissert her.

Jeg tenkte også at å leve slik var det beste, helt til jeg kom i overgangsalderen og dette tilfeldigvis skjedde:

Covid som gav meg utmattelse og sykemeldt ett år pga fatigue

Mannen fikk uhelbredelig kreft og ddød to år senere

Var gjennom et helvete av et arveoppgjør med særkullsbarn som tok 2 år og omtrent tok knekken på meg.

Covid på nytt som gav meg tilbakefall med utmattelse og har nå blitt ufør

Prøvde hormonbehandling men fikk sterke bivirkninger som kvalme, migrene og hjertebank

Alt dette har gitt meg mye stress og vi tåler jo mindre stress i overgangsalderen.

P.s Har katt, men mye stress med han også pga markering inne og kattepass hver gang jeg reiser bort 

Takk for meg🤭

Anonymkode: 42006...e17

• Hjerte 5
Skrevet

Skummelt at alt skal skyldes på overgangsalder. Hadde legen min levd i det samme ekkokammeret da jeg (K46) begynte å plages med nattesvette hadde jeg sannsynligvis ikke vært her i dag, men gudskjelov ble jeg utredet og det viste seg å være noe helt annet enn overgangsalder.

Anonymkode: a5ee4...b83

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...