Gå til innhold

Vektnedgang

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter fylte 25 år så har vekten min økt og økt, og jeg er nå 10-15kg tyngre enn jeg noen gang har vært. Bukser sitter dårligere og jeg føler meg ikke vel i min egen kropp. 
Jeg ønsker ikke å trene på treningssenter da hunden min er hjemme alene lenge nok i løpet av en dag (er alene med han), men jeg har garasje og mulighet til å sette opp noe smått der. Går minst 10.000 skritt om dagen fordelt over 3 turer med hunden i ulendt terreng, men har dessverre tillagt meg en vane med å spise mye godis som jeg nå strammer hardt inn på.

Legger meg til rundt 1500-1800kcal i løpet av en dag
Stillesittende jobb, men mulighet for å stå på jobb. 

Hva er deres beste tips til vektnedgang..? Og ikke minst - beste måte å HOLDE på vanene til man når ønsket vekt? 

Anonymkode: 54551...38d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Intervalltrening gjorde susen hos meg, også er det deilig å se progresjon når man starter som utrent🥴 Trening ble en vane, og kostholdet slengte seg på!

• Liker 2
Skrevet

endre kostholdet og gå lenger 

Anonymkode: 7c384...5b7

• Liker 1
Skrevet

Gå turer, særlig en 15-30 min gåtur før frokost. Det har hjulpet meg veldig. (Den "lateste" måten å gå ned i vekt på)

Anonymkode: 4e474...886

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gå turer, særlig en 15-30 min gåtur før frokost. Det har hjulpet meg veldig. (Den "lateste" måten å gå ned i vekt på)

Anonymkode: 4e474...886

Det gjør jeg alt, lufter jo hunden før jobb og spiser på jobb 😅

Anonymkode: 54551...38d

Skrevet

Stepkasse fra Biltema og videoer på YouTube,  eller andre videoer med trening som du liker. 

Anonymkode: 0c379...ee8

• Liker 2
Skrevet

Det meste av vektnedgangen gjør du med kostholdet. Men trening gir ofte ett bedre kosthold også. 

10 000 skritt pr dag, inkludert turer med hund høres litt lite ut. Gå lengre turer, og begynn jogge med voffsen. Jogg gjerne i det terrenget du går i nå! Stiløping er fantastisk trening. Treningsmatte i stua, stepkasse og noen flasker fylt med vann gjør også mye. 

Det viktigste tipset for å holde vekten er å ikke tenke slanking eller vektnedgang, men livsstilendring.

Jeg har gått ned 10 kg, var en storrøykende sofagris for tre år siden, som elsket godteri og øl. Jeg begynte kutte ned på porsjonene, men fjernet ikke noe. Og begynte løpe. Fant meg etterhvert noen styrkeprogram for løpere. Så oppdaget jeg stiløping. Da jeg startet løpe, så var jeg superstolt om jeg klarte løpe 3km to ganger i uka. Nå løper jeg gjerne 3-5 km før jobb 1-2 ganger i uka (og jeg starter på jobb kl 07!!) pluss minst en 10-13km tur på sti. Ligger på ca 25 km pr uke i snitt. For meg har løping gått fra noe jeg måtte for å komme i form, til noe jeg må for å få ro i kropp og sjel. I tillegg så er det veldig nødvendig med karbohydrater og fett når man løper mye. Jeg ligger nå på 2000-2200 kalorier inn pr dag, for å unngå gå ned mer. Som kvinne på straks 40, så vil jeg helst ikke ha lavere fettprosent enn jeg har nå. 

Det er ikke nødvendigvis feil spise litt godteri, men du må se hva du klarer. Klarer du spise litt, og stoppe, så er det helt greit! Tømmer du posen samme kveld som du åpner den? Da er det bedre ikke åpne den. Finn treningsformer som gir deg glede. Tabata, yoga, pilates, mobility, dans, hiit... Det er mange muligheter hjemme, men den mest effektive er den du liker, for da er dørstokkmila kortere. 

Anonymkode: 2a053...925

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kostholdt først. Det kan være vanskelig å lene seg for mye på aktivitet som vektnedgangsgrep dersom du ikke vil trene på senter. Det er mørketid nå og snart blir det guffent glatt og så kommer snøen. 

Vil anbefale deg å gå all inn på kosthold, og jobbe med å kvitte deg med godteriuvanene (hvem har råd til sjokolade i dag?) Så kan du møte våren med lettere kropp hvor det blir lette å komme seg ut. Kanskje du kan begynne å jogge? 

Anonymkode: 7d68f...8e1

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...