Gå til innhold

Løping og smerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

For noen år tilbake så drev jeg med løping og intervalltrening omtrent 4 dager i uken på treningssenter. Jeg gikk alt for hardt inn da jeg syntes det var gøy, og endte med en heftig beinhinnebetennelse i begge bein. Ble jo da skrekkelig demotivert og smerten forsvant ikke, så jeg sluttet å løpe. Sluttet å trene på senter helt da valpen kom i hus, og har fremdeles ikke kommet meg tilbake. Har ingen ønsker om å dra tilbake på senter da jeg synes hunden er lenge nok hjemme alene fra før av (er alene med han), men kunne tenkt meg å løpe med han eventuelt. (Gjeterhund, passer til å løpe :P)

Problemet er at jeg enda sliter med at denne betennelsen kommer tilbake veldig fort. Kan ikke løpe mer enn et par minutter før den kommer tilbake. Har plantar fascitt og er plattfot i tillegg, så jeg er vel egentlig ikke helt laget for å løpe som min farmor sa. 

Spørsmålet er - finnes det en måte for sånne personer med snåle føtter å kunne løpe? 

Anonymkode: 723fb...7c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men du  jo ikke løpe, du kan gå i motbakke i høyt tempo, det ble løsninga for meg for jeg sleit med ett kne. Kanskje det kan være noe å prøve?
Nå etter 2 år har jeg sånn smått begynt med litt løping fordi jeg syns det er gøy og effektivt, men tar det forsiktig fordi jeg ikke vil «trene» på meg noe. Jeg trener også styrke  og har også fokus på støttemuskelatur for å styrke beina☺️ 

4x4 tar jeg fremdeles med motbakke, men har måttet bruke vektvest for å få lik uttelling pulsmessig som jeg hadde i starten.

Skrevet (endret)

Har du ortopediske såler? Begynn helt rolig, gå deg varm først (15 min) jogg så i samme sakte tempo som du går fort. Bruk korte, lette skritt og prøv å ikke lande på hælen. Kanskje første gang det blir 5min jogg, neste 10? Ikke stress. Gå så deg ned, minst 10 min, for å få bort slaggstoffer og flushe inn friskt blod. 

Det kan være verd å prøve, men øk forsiktig, vær tålmodig :) og ta magnesium.

Endret av Snabeltann
Skrevet

Tre problemstillinger...

PF: Er du god på å gjøre øvelser for å dempe PF? 

Plattfot: har du fått tilpasset såler eller sko? 

Beinhinnebetennelse: gjør du forebyggende øvelser? 

Jeg tenker at det kan være en ide gå til en fysioterapeut, for å få helt konkret treningsprogram for beinhinnebetennelse og PF, og få tilpasset såler. Det er ikke nødvendig med treningssenter, men du må nesten trene styrke også om du skal løpe, og det er enda viktigere trene styrke for å forebygge flere betennelser, og dempe PF. 

Riktig løpeteknikk er også viktig. Korte og lave skritt, og lande midt på foten, ikke på hælen. Jeg var "hæl-løper" helt til jeg ente opp med skade i hælen. For å lære meg løpe midt på foten, så løp jeg i flere uker på tærne. Deretter begynte jeg løpe avslappet, og landet naturlig midt på foten. 

Anonymkode: 2238e...9e4

Skrevet

Du må ta hensyn til det og trene deg laaangsomt opp. I starten av min "løpekarriere" så hadde jeg alle mulige skader. Beinhinnebetennesler, kneproblemer, Plantar fasciitt. Det ene etter det andre. 

Vi kan ikke tro at vi bare kan hoppe på en aktivitet etter inaktivitet, hvor kroppen forflytter seg gjennom hopp som bærer 3 ganger kroppsmassen og tro at det blir smooth sailing. Kroppen trenger å herdes. 

Etter det første året ble jeg kvitt alle startproblemene, og har løpt mellom 30 og 60km i uken uten skader, og uten fysio, i 8 år. 

Anonymkode: 8c0a5...67b

• Liker 1
Skrevet

Trener du styrke? Jeg slet veldig med betennelse i IT-båndet tidligere, kunne omtrent ikke gå på det verste. Nå trener jeg tunge løft 2-3 dager i uka og er i topp løpsform uten smerter. Riktige sko for din fot og bevegelsesmønster er også viktig. 

Anonymkode: 91b7c...790

• Liker 1
Skrevet

Tenk på løpeteknikk :) jeg slet veldig med både plantar flascitt og akillesbetennelse, men det ble mye bedre etter at jeg lærte meg å alltid lande med foten under meg. Lander hælen min bare litt for langt frem blir det vondt. 

Søk på overstride og se om du kjenner deg igjen!

Anonymkode: e8618...3e8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...