AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #1 Skrevet 30. oktober 2025 Jeg har mottatt innkalling til samtale med øverste leder i virksomheten. Bakgrunnen er en hendelse som fant sted mens min nærmeste leder var syk og hjemme. Da ble jeg utsatt for krenkende oppførsel fra hennes datter, som også er ansatt i virksomheten. Jeg satte en tydelig grense og ga uttrykk for at slik oppførsel ikke var greit. To måneder senere har jeg fått innkalling til samtale der jeg blir beskyldt for å ha opptrådt dårlig, og at dette skal være et problem. Jeg opplever at min leder ikke har hentet inn min versjon av hendelsen før hun koblet inn øverste leder. Det har heller ikke vært gjennomført noen samtale med meg i forkant. Jeg opplever derfor at prosessen ikke har vært ryddig. Temaet tidligere «problem med meg» har aldri tidligere vært tatt opp, tvert imot har jeg alltid fått tilbakemeldinger på at jeg opptrer profesjonelt og samarbeider godt. Jeg har koblet på tillitsvalgt som skal bistå meg i saken. Anonymkode: 03d89...5dc 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #2 Skrevet 30. oktober 2025 Og så ville jeg bedt om en grundigere saksfremstilling. Dvs, hva tidligere "problem" handler om. Anonymkode: e72a3...890
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #3 Skrevet 30. oktober 2025 Se an hvor nære tillitsvalgt står leder personlig, det er mulig å snakke med dem på forhånd og gå et steg høyere opp hvis du mener det er en interessekonflikt der siden det allerede er problematisk at det er mor og datter du møter. Anonymkode: 62fc6...71a 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #4 Skrevet 30. oktober 2025 Din nærmeste leder er inhabil i saken. Hun var heller ikke til stede. Dersom eventuelle «utfordringer» ved din samarbeidsevne eller arbeidsutførelse kommer fra henne i sammenheng med denne saken er det absolutt grunn til å stille spørsmålstegn ved hennes motiv. Dersom disse utfordringene er reelle; Hvorfor har det ikke blitt tatt opp før du havnet i konflikt med datteren hennes? Anonymkode: 22848...7d5 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #5 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Se an hvor nære tillitsvalgt står leder personlig, det er mulig å snakke med dem på forhånd og gå et steg høyere opp hvis du mener det er en interessekonflikt der siden det allerede er problematisk at det er mor og datter du møter. Anonymkode: 62fc6...71a Jeg har ikke valgt plasstillitsvalgt men en utenfra. Og jeg skal ikke fokusere så mye på at de er mor og datter. Men heller fokusere på deres nære relasjon pluss stille spørsmål ved prosedyren nærmeste leder har fulgt/ ikke fulgt. Anonymkode: 03d89...5dc 1
Raven.Writingdesk Skrevet 30. oktober 2025 #6 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke valgt plasstillitsvalgt men en utenfra. Og jeg skal ikke fokusere så mye på at de er mor og datter. Men heller fokusere på deres nære relasjon pluss stille spørsmål ved prosedyren nærmeste leder har fulgt/ ikke fulgt. Anonymkode: 03d89...5dc Altså, er mor leder for deg og hennes datter ?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #7 Skrevet 30. oktober 2025 Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden): Altså, er mor leder for deg og hennes datter ? Ja Anonymkode: 03d89...5dc
Raven.Writingdesk Skrevet 30. oktober 2025 #8 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja Anonymkode: 03d89...5dc Privat sektor dette,…?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2025 #9 Skrevet 30. oktober 2025 Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå): Privat sektor dette,…? Ikke privat kommunal. Datter ble ansatt først og mor som leder noen få år senere. Det er ikke datter som har ansatt mor. Anonymkode: 03d89...5dc
Raven.Writingdesk Skrevet 30. oktober 2025 #10 Skrevet 30. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ikke privat kommunal. Datter ble ansatt først og mor som leder noen få år senere. Det er ikke datter som har ansatt mor. Anonymkode: 03d89...5dc Skjønner, uansett så er det problematisk at mor er nærmeste leder for datter, spesielt om datter nå er i konflikt med en annen ansatt (deg) Du kan melde til din leders leder at du opplever det som problematisk at du har nylig vært i det du opplevde som konflikt med X for å bli innkalt til møte med X sin mor, Y. Møteinnkalling gir heller ikke tilstrekkelig med informasjon til at du opplever det som trygt. Du er usikker på om dette er et forsvarlig arbeidsmiljø og frykter forskjellsbehandling. Hvis du sender det på mail din din leders leder så setter du igang hennes undersøkelsesplikt. Legg verneombud på kopi. Da er du også «føre var» hvis møtet du kalles inn på faktisk er utløst av konflikten med datter. Mor burde egentlig løfte seg selv ut av saken her hvis den omhandler hennes datter og en annen ansatt for å sikre at integriteten blir ivaretatt. Hvis du anklages for noe som tilsier at du skal få en slags advarsel eller lignende på grunn av konflikt med kollega, så skal du ha krav på å avgi kontradiksjon. Det er vanskelig å avgi det når den det gjelder er nærmeste familie til den andre part i konflikten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå