Gå til innhold

Du er en dårlig hundeeier!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk slengt denne i mot meg her en dag av en kollegia.

Du har en brukshund, bruk den!

Jeg satt å visstnok måpte og sa ja vel det er din mening. 

Så hva mener dere?

Vi har en Toller på nesten 6 år. Hun får 1-2 timer morgen tur, hvor 30 min av disse er med enten spor eller lydighetstrening.

så midt på dagen får hun 30-45 min tur hvor vi nyter livet bare og slapper av ( hvis dere skjønner hva jeg mener)

på kvelden får hun 2-2,5 timers tur hvis hun løper løs, vi trener litt søk, og selvfølgelig av og til litt mer lydighet og en dag i uka er det blodspor på kvelden.

I helgene er et fjellturer, lange turer med overnatting i telt, på vår, sommer og høst, det er skiturer, snørekjøring .

Vi driver ikke med jakt.

Hun er hjemme ca fra 0900-1300 hver dag alene. 

Hun er så pass trent at hun ikke løper etter dyr, hun kan gå løs ( ikke i båndtvangperioden da) uansett hvor vi er fordi hun går alltid ved min venstre side hvis ikke hun får kommandoen fri, da løper hun og herjer. 

Så hva mener dere, er jeg en dårlig eier?

Anonymkode: 8d6dd...48d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det stemmer at hunden får 2,5-5 timer fysisk og mental aktivisering hver dag, så er det definitivt mer enn nok for en toller. 

• Liker 5
Skrevet

Hunden din lever det beste livet vil jeg si ❤️

• Liker 2
Skrevet

Om det du skriver virkelig er sant så vet du jo selv svarer på det? 

min brukshund (som er «mye mer» brukshund enn toller, får betydelig mindre.  Riktig nok mye mer mentalt da. 

Anonymkode: 8c334...94f

• Liker 3
Skrevet

Har du i det hele tatt tid til overs til andre ting? For den hunden får så langt over gjennomsnittet aktivitet og stimuli at jeg nesten blir flau over hva mine får. Men jeg har heldigvis to latsabber som synes livets beste stimuli er å ligge i senga og kose.

Nei du kan trygt si til kollegaen at hun/han ikke vet hva den snakker om.

Anonymkode: f57c6...4bd

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette tror jeg nok du visste selv. Og hvilken applaus du ville få her inne.

I motsetning til den not so much innsiktsfulle kollegaen din..

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor sa kollegaen din dette? Jeg skjønner ikke sammenhengen her, det høres jo ut som noe han sa som svar på noe? Diskusjon om hunderaser, adferd eller din spesifikke hund? Kjenner han hunden din eller deg godt? 
Om du feks stadig utbroderer om det du gjør med hunden så kan han kanskje ha oppfattet det som at du ønsker en løsning på problemer eller noe?

Uansett så er da ikke slikt noe å bry seg om så sant du vet at hunden din og du har det bra begge to og får dekt behovene, spesielt ikke om han ikke kjenner situasjonen og bare antar, det er han, ikke deg problem. 

Anonymkode: e818b...8bf

• Liker 4
Skrevet

hvis det stemmer at din hun får brukstrening både opptil to time rhver morgen OG to timer hver kveld vil jeg absolutt si du har ditt på det tørre. Å bruke hunden trenger ikek bety at den skal jakte eller brukes som gjeterhund akkurat.. Svært få hunder av alle raser egentlig får så mye stimuli og trening som du skisserer din hund får TS.. 

Anonymkode: 63184...6a5

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor tror du hun sa det? Hva tror du hun mente? Jeg regner med at du vet veldig godt (hvis det du skriver stemmer) at hunden din får langt over gjennomsnittet med aktivitet. 

Jeg trener aktivt, og ikke engang de hundene jeg kjenner i NRH får så mye hverdagsaktivitet. 2 timer før jobb liksom 🤣 

Anonymkode: 896ef...f09

• Liker 3
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

Hvis det stemmer at hunden får 2,5-5 timer fysisk og mental aktivisering hver dag, så er det definitivt mer enn nok for en toller. 

J det er det jeg trodde også, og hun er nå fornøyd. Men jeg ville bare lufte tankene etter at hun sa det til meg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tror du hun sa det? Hva tror du hun mente? Jeg regner med at du vet veldig godt (hvis det du skriver stemmer) at hunden din får langt over gjennomsnittet med aktivitet. 

Jeg trener aktivt, og ikke engang de hundene jeg kjenner i NRH får så mye hverdagsaktivitet. 2 timer før jobb liksom 🤣 

Anonymkode: 896ef...f09

Jeg tenker at det lå i det at min må være hjemme alene i de timene hver dag, men hun har med sine. Og ja jeg mener jo selv at det er mer enn nok tid men man vet jo aldri

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

J det er det jeg trodde også, og hun er nå fornøyd. Men jeg ville bare lufte tankene etter at hun sa det til meg

Du kan jo spørre henne hva hun mener din hund mangler.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I stedet for å sitere hver enkelt her så sier jeg takk for innspill. Jeg var ikke ute etter applaus eller at noen skulle skryte meg opp i skyene og jeg kan også tenke meg at noen mener at jeg tar feil at jeg lyver ( selv om ikke noen sier det her inne ) men  for å svare på dette selv også. Hun jeg snakket med har med sin hun hver dag på jobb, de ligger da i bilen hennes , men selv om min elsker bilkjøring og buret sitt så er det sånn at jeg vil ha henne hjemme litt også. 

Dagene mine starter alltid kl 0500 og jeg er i seng mellom 2300-2330 og bortsett fra de timene mellom 0900-1300 så har jeg tid å bruke på hunden, jeg får trent hunden og jeg får selskap med mine treninger, i stedet for å trene på studio så kan jeg trene ute og hvorfor da ikke ha med hunden tenkte jeg.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor sa kollegaen din dette?

Vi snakket om hund, jeg viste henne et bilde av et kull med Tolleren som er nettopp født som en oppdretter jeg kjenner hadde sendt meg en snap på.  Og jeg sa at de var jo så skjønne, at jeg savnet valpetiden men på en annen side var glad for at den tiden er over for lengst og at jeg nok ikke kommer til å få meg valp igjen,

Kjenner han hunden din eller deg godt? 

Nei hun kjenner meg sånn overfladisk  , og har hilst på tispa min et par ganger. 

Om du feks stadig utbroderer om det du gjør med hunden så kan han kanskje ha oppfattet det som at du ønsker en løsning på problemer eller noe?

Vel jeg sier at vi har vært på tur eller at vi har trent hvis hun spør hva jeg har gjort eller om jeg har noen planer resten av dagen

Uansett så er da ikke slikt noe å bry seg om så sant du vet at hunden din og du har det bra begge to og får dekt behovene, spesielt ikke om han ikke kjenner situasjonen og bare antar, det er han, ikke deg problem. 

Anonymkode: e818b...8bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du i det hele tatt tid til overs til andre ting? For den hunden får så langt over gjennomsnittet aktivitet og stimuli at jeg nesten blir flau over hva mine får. Men jeg har heldigvis to latsabber som synes livets beste stimuli er å ligge i senga og kose.

Nei du kan trygt si til kollegaen at hun/han ikke vet hva den snakker om.

Anonymkode: f57c6...4bd

jeg starter jo dagen min 0500 ca og legger meg 23-2330 så ja det er jo nok av timer

Skrevet

Så hva mener dere?

Vi har en Toller på nesten 6 år. Hun får 1-2 timer morgen tur, hvor 30 min av disse er med enten spor eller lydighetstrening.

så midt på dagen får hun 30-45 min tur hvor vi nyter livet bare og slapper av ( hvis dere skjønner hva jeg mener)

på kvelden får hun 2-2,5 timers tur hvis hun løper løs, vi trener litt søk, og selvfølgelig av og til litt mer lydighet og en dag i uka er det blodspor på kvelden.

I helgene er et fjellturer, lange turer med overnatting i telt, på vår, sommer og høst, det er skiturer, snørekjøring .

Vi driver ikke med jakt.

Hun er så pass trent at hun ikke løper etter dyr, hun kan gå løs ( ikke i båndtvangperioden da) uansett hvor vi er fordi hun går alltid ved min venstre side hvis ikke hun får kommandoen fri, da løper hun og herjer. 

Hunden din lever et godt liv! Jeg har brukshund selv som er malinois/bruksschæfer mix. Jeg bruker den ikke til noe sport enda, men har planer om igp etterhvert. Men selvom en har en brukshund, så er det jo ikke dermed sakt at du måå bruke den til noe. Hunden lever jo et godt liv med å være en turhund. Med mine hunder er jeg ute selv flere timer om dagen hvor det er turer/løping/fjellturer, søk og annnen trening, og de storkoser seg, spesielt ved søk! 

Anonymkode: 48638...076

Skrevet

Så hva mener dere?

Vi driver ikke med jakt.

Hvis dette er sant, trenger du vel ikke bekreftelse fra fremmede på internett? Eller er dette her kanskje bare hvordan du ønsker det skulle være. 

Anonymkode: 0a031...668

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis dette er sant, trenger du vel ikke bekreftelse fra fremmede på internett? Eller er dette her kanskje bare hvordan du ønsker det skulle være. 

Anonymkode: 0a031...668

Jeg er ikke ts men tror kanskje at ts trengte å høre fra andre om det har noe i seg. Man kan jo av og til bli usikker av andre sine kommentar 

Skrevet

Du bruker jo hunden.. Det er jo nesten ingen hunder som brukes til det de er laget til lengre. Hvor mange bruker en Jack Russel Terrier til å jakte rotter? (det er ikke lov en gang). Og for å ta Toller da, det er jo nesten ingen som driver med tolling-jakt lengre, har til og med hørt rykter om at de tollerne som avles i dag er så vokale at de skremmer bort fuglene i stedet for å lokke de. Hvor mange retrievere blir brukt på jakt? Og til og med de som brukes på jakt gjør jo det bare noen få dager i året. 

Merkelig kommentar. Jeg kjenner forresten flere jegere som kun gir hunden et minimum av stimuli i det daglige. Og da er det ikke til så veldig stor hjelp at de er på jakt to helger i året, hunden hadde hatt det bedre hos noen som trener med den og bygger samarbeid og trivsel året rundt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...