Gå til innhold

Vannkåger elle kokekar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan foretrekke du å koke vannet ditt? 

Anonymkode: aa32a...ba4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vannkoker 

Anonymkode: db8a8...4ed

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Definitivt vannkoker!

Skrevet

Kasserolle. Jeg har vannkoker, men den bruker lenger tid, så da gidder jeg jo ikke å bruke den.

Skrevet

Vannkoker, men ønsker meg en sånn gammeldags vannkjele til induksjon 

Skrevet
Hedda-78 skrev (9 minutter siden):

Kasserolle. Jeg har vannkoker, men den bruker lenger tid, så da gidder jeg jo ikke å bruke den.

Det er da ikke mulig? Hva slags råvarer vannkoker er det du har?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er da ikke mulig? Hva slags råvarer vannkoker er det du har?

Råvarer? Aner ikke.

Da jeg fikk induksjonstopp så testet jeg: 1 liter vann i vannkoker, og 1 liter vann i kasserolle. Skrudde på begge samtidig. Vannet i kasserollen kokte først, vannkokeren var betydelig tregere. Flere minutter. 

Skal jeg lage en kopp te, så setter jeg tre desiliter vann til oppkok, og når jeg har funnet fram kopp, tepose og suketter så er vannet klart. Har ikke tatt tiden, men tipper 20 sekunder. 

Vannkokeren står bakerst i skapet, pent brukt.

• Liker 3
Skrevet

Vannkoker!

Anonymkode: 56ee6...43e

Skrevet

Pipekjele.

Anonymkode: a061e...36e

Skrevet

Har ikke vannkoker og ser ikke behovet når jeg har induksjonstopp og kjeler som tåler høye temperaturer.

Vannkokere er generelt stygge og jeg liker å ha minst mulig fremme på benken og minst mulig dilldall i kjøkkenskapene. 

Skrevet

Bruker vannkoker. Samboer mener det bruker mindre strøm.

Anonymkode: f79c1...c25

Skrevet

Vannkoker. 

Anonymkode: bc7f3...694

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bruker vannkoker. Samboer mener det bruker mindre strøm.

Anonymkode: f79c1...c25

Det brukes akkurat like mye strøm å koke en liter vann, enten det er vannkoker eller induksjon.

Skrevet

Her koker jeg vannet i en kasserolle på komfyren. Jeg har induksjonstopp og da går det så raskt at vannkoker er unødvendig.

Anonymkode: 8cb1d...60e

Skrevet

Vannkoker. 

Anonymkode: 2d703...ecf

Skrevet
Illuminatum skrev (32 minutter siden):

Det brukes akkurat like mye strøm å koke en liter vann, enten det er vannkoker eller induksjon.

Når jeg googler, finner jeg ut at komfyren bruker ti ganger så mye strøm på å koke opp en liter vann som en vannkoker. Her i huset bruker vi nesten bare vannkokeren – unntaket er når vi koker egg siden vi koker opp vannet med eggene i.

• Liker 3
Skrevet
Pawn Hearts skrev (4 timer siden):

Når jeg googler, finner jeg ut at komfyren bruker ti ganger så mye strøm på å koke opp en liter vann som en vannkoker. Her i huset bruker vi nesten bare vannkokeren – unntaket er når vi koker egg siden vi koker opp vannet med eggene i.

Det er bare tull. 

Det krever ca 0.11 kWH for å koke en liter vann. Energien som brukes er omtrent 4.187 Joule pr liter pr grad Celcius.

En vannkoker har effektivitet på 80-90%, en tradisjonell kokeplate 60-70% og induksjon 85-90%. Den meste energieffektive er induksjon. Dog er dette litt avhengig av materialet i kjelen. Det at mange koker fortere i vannkoker er at denne står på max hele tiden, mens mange ikke brukes max på induksjonen. 

Skrevet
Illuminatum skrev (6 minutter siden):

Det er bare tull. 

Det krever ca 0.11 kWH for å koke en liter vann. Energien som brukes er omtrent 4.187 Joule pr liter pr grad Celcius.

En vannkoker har effektivitet på 80-90%, en tradisjonell kokeplate 60-70% og induksjon 85-90%. Den meste energieffektive er induksjon. Dog er dette litt avhengig av materialet i kjelen. Det at mange koker fortere i vannkoker er at denne står på max hele tiden, mens mange ikke brukes max på induksjonen. 

Ja vel. Du er åpenbart ekspert. Jeg har trad komfyr, og dermed er vannkoker mest energieffektivt også i ditt regnskap. Og ikke minst tar det mye kortere tid, og noen ganger når jeg lager mat, er det praktisk å ha varmt vann som kan kokes opp på et blunk i vannkokeren.

• Liker 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (38 minutter siden):

Ja vel. Du er åpenbart ekspert. Jeg har trad komfyr, og dermed er vannkoker mest energieffektivt også i ditt regnskap. Og ikke minst tar det mye kortere tid, og noen ganger når jeg lager mat, er det praktisk å ha varmt vann som kan kokes opp på et blunk i vannkokeren.

I forhold til tradisjonell komfyr er vannkoker overlegen i både tid og strømforbruk.

• Liker 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (5 timer siden):

Den du svarte sammenliknet induksjon og vannkoker. Induksjon er langt mer effektiv enn feks keramisk komfyr eller eldre typer komfyr. Det er en av grunnene til at mange vil ha induksjon. 

Anonymkode: 9be01...665

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...