AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #1 Skrevet 29. oktober 2025 Er i et samboerforhold hvor hans sønn flyttet til oss for 1 og et halvt år siden.Er ikke på besøk hos moren pga hennes mann. Han er snart 18 år, men når han ikke er på skolen sitter han inne og spiller hele tiden. Vil ikke ha besøk og er nesten aldri borte på besøk. Høflig og grei og tar av bordet etter seg. Men han gjør ikke husarbeid. Har sagt at han kan ta ut av oppvaskmaskin om den er ferdig når han kommer med skitne kopper. Men gjør det kun når han blir bedt om det. Rommet hans lukter, han vasker ikke og støvsuger ikke annet enn når han blir bedt om det. Har fått beskjed om at det skal støvsuges hver fredag og begge deler annenhver. Må gi han beskjed om å ta ut søppel og tomgods av rommet innimellom. Når han drar på skolen går jeg inn og åpner vinduene for å lufte. Skoene klarer han aldri å sette på skohylla. Jeg selv går hjemme, men synes at han skal bidra med slike ting. Men hvordan si det uten å bli den sure stemoren? Anonymkode: a5cfc...b06
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #2 Skrevet 29. oktober 2025 Har du snakket med mannen din om dette? Hva sier i så fall han? Anonymkode: 73a4c...822
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #3 Skrevet 29. oktober 2025 Du skal gi far beskjed om å oppdra sønnen. Til da hadde jeg latt far rydde og vaske etter sønnen (inkl klær og det som er). Anonymkode: 70271...11b
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #4 Skrevet 29. oktober 2025 Det er jo faren som må på banen her hvis sønnen sluntrer unna. far får ta en snakk med avkommet sitt, eller rydde selv etter han. Det er ikke din jobb Anonymkode: 42f53...2ed
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #5 Skrevet 29. oktober 2025 Det er ikke du som bør si det, det er hans far. Sånn i hovedsak. At tenåringer ikke gjør husarbeid på eget initiativ og har lite blikk for hva som bør gjøres, er ganske vanlig. At de ikke derfor har faste oppgaver, er uvanlig. Anonymkode: ecd3b...83c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #6 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er jo faren som må på banen her hvis sønnen sluntrer unna. far får ta en snakk med avkommet sitt, eller rydde selv etter han. Det er ikke din jobb Anonymkode: 42f53...2ed Hvordan vet du at sønnen sluntrer unna? Hvis han aldri har vært vant til å ha faste oppgaver, så kan det heller ikke forventes at han gjør husarbeid automatisk. Selv om han per definisjon straks er voksen, så er gode rutiner (og utførelse av husarbeid) noe som må læres, og ikke noe som automatisk kommer med alderen. Anonymkode: 73a4c...822
Rødvinsfilosofen Skrevet 29. oktober 2025 #7 Skrevet 29. oktober 2025 Høres ganske normalt ut. De fleste vokser det heldigvis av seg. Andre blir et irritasjonsmoment for kjærester/ektefeller. 🫣 Be mannen din om å ta de samtalene. Det er først og fremst din manns ansvar å oppdra sin voksne sønn.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #8 Skrevet 29. oktober 2025 Du skriver at han er høflig og grei, og gjør ting hvis han får beskjed om det. Det kommer en langt på vei med. Tenker at jeg ville valgt mine kamper her, og bare påminne han hver fredag og si at « tar du en runde med støvsugeren i dag, det er fredag vettu 😉» Eller «tar du utav oppvaskmaskin? Den er ferdig nå» Tenker at hvis du tar det i en lett tone, så blir det kanskje ikke betegnet som mas. Jeg og har en tenåring, og når jeg leser det du skriver, skulle jeg ønske jeg hadde en som deres 😅 Min ( 16) gjør aldri noe, og jeg må mase en uke for at han skal gidde å gjøre noe. Han er aldri hjemme omtrent, bare henger med venner . Redd for at han skal havne med «feil gjeng», som allerede drikker og røyker hasj 🤯 Gjør ikke annet enn å mase på han føler jeg. Så vær glad for at det «bare er dette» , og ja det er irriterende nok, men det vil helt sikkert komme seg. Anonymkode: 01e89...48f
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #9 Skrevet 31. oktober 2025 Jeg skjønner hva du mener. Jeg er litt redd for å skrive for mye da jeg ikke vil bli oppfattet som negativ for det er jeg ikke. Blir bare oppgitt og litt frustrert innimellom. Litt usikker på hvordan jeg skal gripe fatt i det. Vurdere og be min mann om at vi skal ha et "hus møte" hvor det blir tatt opp hva som forventes av han. Etter som stefaren gikk og huggde på han er jeg litt redd for å si for mye. Men jeg har selv voksne barn og den ene av de satt mye og spillte, men han og de andre søsknene hadde mye besøk og var borte på besøk også. Så det at den sosiale aktiviteten er fremfor datamaskin eller spillkonsollen bekymrer meg. Du lærer ikke å være sosial med det tenker jeg. Men hær må jeg bare lære meg å snu meg vekk. Selv om det skaper bekymring. Mye av utvikling hos en ungdom skjer i det sosiale ute blant mennesker. Men for vår del så vet vi hvor vi har han. Men synes ikke det er rett å tenke på oss..... Anonymkode: a5cfc...b06
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #10 Skrevet 31. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 29.10.2025 den 18.10): Har du snakket med mannen din om dette? Hva sier i så fall han? Anonymkode: 73a4c...822 Har sagt at han også må ta opp ting med han slik at ikke jeg blir den store stygge ulven.Det gjør han, men når jeg gir beskjed om det. Men oppgavene undomen får AnonymBruker skrev (På 29.10.2025 den 18.10): Har du snakket med mannen din om dette? Hva sier i så fall han? Anonymkode: 73a4c...822 gjør han kun når han får beskjed. Men som jeg skrev litt lengre ned vurdere jeg et "hus møte" hvor det blir pratet om hva som forventes av han. Anonymkode: a5cfc...b06
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #11 Skrevet 31. oktober 2025 Jeg syns også datteren min (17) skal bidra med sånne ting. Men det gjør hun ikke uoppfordret og ikke uten uendelig med mas. Hvis han tar ut av oppvaskmaskinen etter å ha bli bedt om det, uten ytterligere surmulig, protester og/eller behov for overdreven og direkte ros og skryt, syns jeg han høres veldig grei ut. Høflig, og støvsuger rommet hver uke og vasker(!) annenhver hvis han blir minnet på det? Jeg verken rydder, vasker eller støvsuger på hennes rom, og det blir gjort en gang i måneden maksimalt. La hans rom være hans sak. Forsett å be ham om å ta ut og inn av oppvaskmaskin, og sett på plass skoene. Ta han med ut på ting, vår må bli med å gå tur, se fim med oss, besøke slekt osv, kan ikke bare sitte på rommet. Anonymkode: dc8bd...cf3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå