Jakkidegg Skrevet 29. oktober 2025 #1 Skrevet 29. oktober 2025 Hei er det noen som lager (koker) egen beinkraft til hunden sin? Vurderer og prøve og lage det til mi på 8 år men det står så mange forskjellige oppskrifter på nett. Noen står kok i over 12 timer og noen står kok i 8 +- timer på lav varme. Noen som har en oppskrift som ikke tar 8 -12 timer koketid. Og hva slags bein kjøper eller får dere? Kan jeg koke bein som det har vært krydder på? Hvis jeg renser de godt.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2025 #2 Skrevet 31. oktober 2025 Jakkidegg skrev (På 29.10.2025 den 13.59): Hei er det noen som lager (koker) egen beinkraft til hunden sin? Vurderer og prøve og lage det til mi på 8 år men det står så mange forskjellige oppskrifter på nett. Noen står kok i over 12 timer og noen står kok i 8 +- timer på lav varme. Noen som har en oppskrift som ikke tar 8 -12 timer koketid. Og hva slags bein kjøper eller får dere? Kan jeg koke bein som det har vært krydder på? Hvis jeg renser de godt. Hei. Er målet er å koke ut kollagen til hunden eller bare kraft til maten? Jeg bruker mest oksebein med marg. Det tar lang tid å koke ut kollagen derfor du får oppskrifter på såpass mange timer. Mange bruker slow cooker. Har man eldre hunder er det absolutt verdt å ta seg tid til på å lage. Anonymkode: 0d618...139 1
Arx Skrevet 31. oktober 2025 #3 Skrevet 31. oktober 2025 Jeg gjør det jevnlig, men koker opp ganske mange liter og fryser ned så jeg har for en stund. Bruker typ kraftbein, div ribbein og annet av vilt. Hos meg står det og putrer i et par døgn.
Jakkidegg Skrevet 9. november 2025 Forfatter #4 Skrevet 9. november 2025 (endret) Arx skrev (På 31.10.2025 den 19.47): Jeg gjør det jevnlig, men koker opp ganske mange liter og fryser ned så jeg har for en stund. Bruker typ kraftbein, div ribbein og annet av vilt. Hos meg står det og putrer i et par døgn. Får du det fra jegere da? Har ikke funnet noen jegere og kontakte så er derfor jeg lurte på om jeg kunne bruke for eks. Kotelettbein eller annet bein jeg har kjøpt på butikken. Vet at det er kryddret eller røkt. Så lurte på om jeg kunne bruke det om jeg bare Renset det godt først. Stekeplate jeg har er litt "rar" og klikker så skrur den seg opp på høy varme så stoler ikke på den med og la den stå på i mange timer eller døgn. Endret 9. november 2025 av Jakkidegg
Jakkidegg Skrevet 9. november 2025 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 10.58): Hei. Er målet er å koke ut kollagen til hunden eller bare kraft til maten? Jeg bruker mest oksebein med marg. Det tar lang tid å koke ut kollagen derfor du får oppskrifter på såpass mange timer. Mange bruker slow cooker. Har man eldre hunder er det absolutt verdt å ta seg tid til på å lage. Anonymkode: 0d618...139 Ja var det jeg tenkte og koke ut kollagen. Så det er derfor det tar så mange timer?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #6 Skrevet 9. november 2025 Jakkidegg skrev (4 timer siden): Får du det fra jegere da? Har ikke funnet noen jegere og kontakte så er derfor jeg lurte på om jeg kunne bruke for eks. Kotelettbein eller annet bein jeg har kjøpt på butikken. Vet at det er kryddret eller røkt. Så lurte på om jeg kunne bruke det om jeg bare Renset det godt først. Stekeplate jeg har er litt "rar" og klikker så skrur den seg opp på høy varme så stoler ikke på den med og la den stå på i mange timer eller døgn. Du kan kjøpe kraftbein på sparbutikker. Ville ikke brukt krydderet eller røkt. Kan evt koke kraft på kyllinglår om du ikke finner kraftbein. Jeg hadde brukt slow cooker som stekeplate skrur seg av. Anonymkode: 0d618...139 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #7 Skrevet 9. november 2025 Jakkidegg skrev (4 timer siden): Ja var det jeg tenkte og koke ut kollagen. Så det er derfor det tar så mange timer? Ja. Er derfor det tar lang tid. ☺️ Anonymkode: 0d618...139
Arx Skrevet 10. november 2025 #8 Skrevet 10. november 2025 Jakkidegg skrev (På 9.11.2025 den 16.06): Får du det fra jegere da? Har ikke funnet noen jegere og kontakte så er derfor jeg lurte på om jeg kunne bruke for eks. Kotelettbein eller annet bein jeg har kjøpt på butikken. Vet at det er kryddret eller røkt. Så lurte på om jeg kunne bruke det om jeg bare Renset det godt først. Stekeplate jeg har er litt "rar" og klikker så skrur den seg opp på høy varme så stoler ikke på den med og la den stå på i mange timer eller døgn. Ja, kjøper direkte fra jegere. Tips er å sjekke reko-ringen, om de har noe i ditt område.
Leo Skrevet 11. november 2025 #9 Skrevet 11. november 2025 Jeg koker kraft både til folk og dyr og kjøper eller får bein av lokale jegere. Hvis du er på FB finnes det mange grupper for kjøp/salg av viltkjøtt og der legges det også ofte ut bein/kjøtt beregnet som hundemat til en billig penge. Andre lokale FB-grupper kan også være aktuelle og da spesielt hvis du bor i et distrikt med mange jegere som driver med elg-/hjorte- og/eller rådyrjakt. Ellers kjøper jeg alltid ukrydret hel kylling eller kalkun (Det siste forekommer oftest nå etter jul) når jeg finner det i "halvprisdisken" eller, i verste fall, kraftbein hos en slakter eller lignende. Du kan finne kraftbein i helt vanlige frysedisker også, men da er det ofte helt meningsløst dyrt. Det samme er de rå beina fra Vom og Hundemat som bl.a. Felleskjøpet selger, men de er selvfølgelig fullt brukbare til formålet. "Billige" koteletter fra frysedisken kan sikkert brukes (De er vanligvis ikke saltet eller krydret), men det er jo lite bein og mye kjøtt og litt av vitsen er jo at du skal koke bein. Når det gjelder selve kokingen så sørger jeg uansett for å alltid være til stede og setter da på kraften om morgenen når jeg likevel skal være hjemme og lar den koke til kvelden. Jeg sjekker uansett kjelen, så en litt "rar" kokeplate hadde ikke vært noe problem her. En stor kraftkjele er et "must" synes jeg og den jeg bruker mest rommer 22 liter. Da slipper jeg å gjøre denne "øvelsen" så ofte. 1
Jakkidegg Skrevet 12. november 2025 Forfatter #10 Skrevet 12. november 2025 Arx skrev (På 11.11.2025 den 0.59): Ja, kjøper direkte fra jegere. Tips er å sjekke reko-ringen, om de har noe i ditt område. Takk det skal jeg gjøre. 😊
Jakkidegg Skrevet 12. november 2025 Forfatter #11 Skrevet 12. november 2025 AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 20.22): Du kan kjøpe kraftbein på sparbutikker. Ville ikke brukt krydderet eller røkt. Kan evt koke kraft på kyllinglår om du ikke finner kraftbein. Jeg hadde brukt slow cooker som stekeplate skrur seg av. Anonymkode: 0d618...139 Ok. Da ser jeg først på spar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå