Gå til innhold

Kveldssnacks med mindre karbohydrat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trenger inspirasjon til kveldssnacks. Har noen kriterier, kalorier er ikke en av de. Heller mer kalorier enn færre.

- Maks 30g karbohydrater per 100g

- Minst 10g protein per 100g

- Ikke nøtter.

- Det bør være tyggbart (ikke yoghurt, pudding e.l)

- Det må kunne kjøpes ferdig eller kreve lite tilberedning.

Kom med tips 😚

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å nevne noe, men det er ikke akkurat et kriterie.

- Målet er at man skal føle seg mett/tilfreds etter maks 1000 kalorier.

Skrevet

7340191102361_Jj0uSVzGG.jpg

Denne. 0g karbohydrater, over 50g protein per 100g og laget uten frøoljer. Mettende og likevel snacks. OBS! de fleste andre typer er fritert i frøoljer, så denne er mye sunnere enn de fleste andre. Og "snacks med baconsmak" er noe heeelt annet. Styr unna det.

Anonymkode: 5501a...d27

• Nyttig 3
Skrevet

Selv om det inneholder 50g Protein i baconsvor så tar ikke kroppen opp dette proteinet. Burde vært ulovlig at det er klistret på posen høyt proteininnhold. 

Skrevet
justme2019 skrev (1 minutt siden):

Selv om det inneholder 50g Protein i baconsvor så tar ikke kroppen opp dette proteinet. Burde vært ulovlig at det er klistret på posen høyt proteininnhold. 

Hvordan vet du at kroppen ikke tar opp dette proteinet? 

Anonymkode: 82cd0...41d

• Liker 2
Skrevet
justme2019 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal kroppen diskriminere denne proteintypen fremfor annen protein? 

• Liker 2
Skrevet
justme2019 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig tar kroppen opp dette. De har testet opp til 100g protein i ett måltid fra animalsk, og alt proteinet ble tatt opp. Så du kan spise to av disse posene og få i deg minst 100g protein.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

proteinbar 

Anonymkode: 6d47f...3cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig tar kroppen opp dette. De har testet opp til 100g protein i ett måltid fra animalsk, og alt proteinet ble tatt opp. Så du kan spise to av disse posene og få i deg minst 100g protein.

Haha. Så hvorfor spiser ikke kroppsbyggere dette daglig? Hvorfor putter dem i seg kyllingfilet, egg og div andre ting. Burde jo bare spist dette for å få det dem skal i av proteiner. 

Skrevet

Ost i staver, spekeskinke, eller lag ostechips: Ønsket ost (skiver eller revet) og evt. krydder på bakepapir i mikro i 3-4 minutter på full styrke. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
justme2019 skrev (25 minutter siden):

Haha. Så hvorfor spiser ikke kroppsbyggere dette daglig? Hvorfor putter dem i seg kyllingfilet, egg og div andre ting. Burde jo bare spist dette for å få det dem skal i av proteiner. 

Det må du spørre dem om. Kanskje de ikke vet om det? Men jeg vet at mange av kroppsbyggerne har en ubegrunnet frykt for fett, så de ønsker det magert i tillegg, og det er ikke baconsvor. Men hvorfor spiser de ikke gammalost som har 54g protein per 100g og 0g karbohydrater og under 1g fett? Kanskje de ikke liker smaken av gammalost eller av baconsvor?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det må du spørre dem om. Kanskje de ikke vet om det? Men jeg vet at mange av kroppsbyggerne har en ubegrunnet frykt for fett, så de ønsker det magert i tillegg, og det er ikke baconsvor. Men hvorfor spiser de ikke gammalost som har 54g protein per 100g og 0g karbohydrater og under 1g fett? Kanskje de ikke liker smaken av gammalost eller av baconsvor?

Trenger ikke å spørre dem om det, rett og slett på grunn av proteinet ikke fungerer like bra som proteinet fra egg eller kylling. Ellers så skal jeg love deg en ting at butikken hadde vært tom for dette om det var så ekstremt bra protein. Spesielt om man ligge i overskudd av kalorier. Og nei kroppsbyggere er heller ikke redd fett, dem vet selv at dem trenger fett. 

Men greit, kvinneguiden har funnet ut at baconsvor er en ekstremt god proteinkilde. 

• Nyttig 2
Skrevet

Cottagecheese  med eplebiter, granateple, kanel, eller andre fruktbiter du liker. :)

Anonymkode: 7075d...b33

Skrevet
justme2019 skrev (12 minutter siden):

Trenger ikke å spørre dem om det, rett og slett på grunn av proteinet ikke fungerer like bra som proteinet fra egg eller kylling. Ellers så skal jeg love deg en ting at butikken hadde vært tom for dette om det var så ekstremt bra protein. Spesielt om man ligge i overskudd av kalorier. Og nei kroppsbyggere er heller ikke redd fett, dem vet selv at dem trenger fett. 

Men greit, kvinneguiden har funnet ut at baconsvor er en ekstremt god proteinkilde. 

Ah, jeg trodde du messet om den gamle "jammen, man kan bare ta opp 30 gram protein i ett måltid"-greia som er feilinformasjon. Du skriver kronglete og upresist, men det du prøver å si er at baconsvor har lav PDCAAS fordi det mangler tryptofan. Som jo er riktig. Baconsvor er nesten bare kollagen, som er utmerket for leddplager, og også bra for sunn hud, negler og hår. Men ikke særlig bra for muskelsyntese hvis man spiser kun det.

Spis det med noe som har mye tryptofan som melkeprodukter, kjøtt, fisk eller egg. Dypp det i litt rømme eller spis litt gulost (særlig cheddar eller parmesan) til. Kan jeg foreslå å lage en ostedipp med finrevet gulost i rømme? Boom, så ble det en utrolig god proteinkilde.

Baconsvor har også lite leucin, så man må spise ca en slik hundregramspose for å trigge muskelsyntese, hvis ikke tryptofankilden har nok leucin. Man må få i seg minst 2-3g leucin i ett måltid for å trigge muskelsyntese (i tillegg til at det må være komplett aminosyreprofil). 100g baconsvor har ca 2,3g leucin.

Skrevet

Takk for mange tips. Dere som diskuterer proteinopptak kan gjerne starte deres egen tråd 😉

Skrevet

Sprøstekt spekeskinke er godt - legg skiver utover bakepapir og stek/tørk noen minutter i ovn på 200C.

Du kan lage ostechips av cottage cheese og parmesan https://www.youtube.com/watch?v=RH04J5HCBig

Ostefries - la osten tørke en stund på bakepapir før du popper den i ovn https://www.tolowcarbs.no/ostefries-keto/

Spekepølse, f.eks. spekemør

Anonymkode: 15688...2de

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sprøstekt spekeskinke er godt - legg skiver utover bakepapir og stek/tørk noen minutter i ovn på 200C.

Du kan lage ostechips av cottage cheese og parmesan https://www.youtube.com/watch?v=RH04J5HCBig

Ostefries - la osten tørke en stund på bakepapir før du popper den i ovn https://www.tolowcarbs.no/ostefries-keto/

Spekepølse, f.eks. spekemør

Har du prøvd ostechips? Han nevner i videoen at noen typer er bedre egnet uten å utdype annet enn hvilket merke han bruker. Lurer også på om det er noen krydder som passer til.

Skrevet
justme2019 skrev (10 timer siden):

Eller veldig dyr. Blir dyrt om du skal prøve å spise deg mett på baconsvor.

Skrevet
Hensatt skrev (24 minutter siden):

Har du prøvd ostechips? Han nevner i videoen at noen typer er bedre egnet uten å utdype annet enn hvilket merke han bruker. Lurer også på om det er noen krydder som passer til.

Jeg har bare laget to ganger - med Røros sin cottage cheese og en parmesan jeg ikke vet hva heter. Vi har jo ikke helt samme utvalg produsenter her. Parmesanen satte god smak for meg, men jeg bruker generelt lite krydder. Jeg har dessverre ingen gode forslag, men jeg tror de vil fungerer med mye forskjellig. 

Mine ble litt ujevne i størrelse - jeg brukte bare en vanlig skje og tok det på øyemål.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...