AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #1 Skrevet 28. oktober 2025 Hun har vært på arbeidsplassen i ca 5-6 år. Jeg har vært på samme arbeidsplass omtrent like lenge, men innen andre oppgaver. Har derfor ikke hatt med hverandre å gjøre. For 1,5 år siden kom jeg inn på avdelingen hvor hun jobber, og vi skal jobbe med samme oppgaver etc. Hyggelig er hun, men det er "noe" med henne som tar energi. Helt enkle ting overforklarer hun. Om jeg forsøker meg på smalltalk ala typen "så du mailen fra X, hva tenker du å gjøre?", så kommer hun med milesvise lange forklaringer på hva JEG kan gjøre av typen "bare skriv at du tenker slik og kan gjøre slik, så går det bra". Selv om det ikke var et svar/løsning jeg var ute etter, mer smalltalk, om dere skjønner. Som sagt har jeg vært innenfor feltet i flere år, likevel har hun flere ganger påpekt hvordan det er å jobbe her, at slik er det - sånn man gjerne forklarer noen som er helt ny. Er jo ikke slik st jeg går rundt og er overrasket over praksis. Hun overforklarer og skal hele tiden fortelle dummys-ting, som om at jeg har spurt om det. En gang hadde vi begge vært syk og borte fra jobb. Ble noen beskjeder fra leder om oppgaver som vi måtte gjøre når vi kom tilbake. Jeg og denne kollegen møttes tilfeldig ved kaffemaskinen da vi var tilbake på jobb, og bare for å smalltalk spurte jeg hvordan hun hadde det og hva hun tenkte om oppgavene vi hadde fått beskjed om å gjøre. I 10 minutter (!) holdt hun et foredrag for meg om hvordan jeg kan forstå dette, og at slik er praksisen her. Men det var ikke dette jeg lurte på. Om jeg hadde lurt på det, ville jeg ikke vært kompetent for jobben. Hun prater til meg som om jeg var et barn. Og jeg får meg ikke til å avbryte henne fordi jeg er avhengig av en god relasjon pga samarbeid. Dessverre irriterer dette meg så mye at jeg har begynt å tenke på henne som enkel.. Andre kolleger opplever noe av det samme.. Samtidig fikk jeg en ansvarsrolle da jeg begynte her, en rolle hun egentlig ville ha. Kan ha noe med det å gjøre, men tror egentlig ikke det siden jeg har hørt at andre opplever at hun snakker til dem som et barn.. Gode, ikke-konfliktfylt måte å si fra? Anonymkode: d935f...3e7 1
Rødstrupa Skrevet 28. oktober 2025 #2 Skrevet 28. oktober 2025 Neste gang hun ‘’holder foredrag’’ må du stoppe henne på et vis og si. Vet du, du trenger ikke fortelle/forklare for meg, jeg vil bare ha et kort/konsist svare på det jeg spør om. Prøv å si det på en humoristisk måte. Dersom hun ikke tar hintet bør du ta en samtale med henne. Hun bør ‘’ikke gå i kjelleren’’ av å få et viktig og velmenende råd.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #3 Skrevet 28. oktober 2025 Jeg tror ikke det vil ødelegge en god relasjon om du avbryter 10 minutter lange foredrag når det er åpenbart at hun misforstod deg? Så fort du skjønner det, dvs. etter maks 20-30 sekunder, bryter du inn og sier at det ikke var det du mente eller at du allerede vet det hun forteller. Du kan da velge å forklare i dybden eller ikke (sikkert best å la være). Det har noe med respekt for personen å gjøre også, ikke sant. Du lar ikke noen stå og greie ut i evigheter om noe du ikke lurte på i utgangspunktet når du kan forhindre dem fra å kaste bort både deres og din egen tid. Anonymkode: b86b2...a44 2 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #4 Skrevet 28. oktober 2025 Hva sier du? Hvordan opptrer du? Er du usikker? For meg virker det som om hun prøver å gi deg råd og tips, fordi du lurer på ting. Ikke spør om du ikke vil ha svar. Når du spør spørsmål som «Hva syns du om oppgavene?» inviterer du jo til en samtale. Det er ikke smalltalk i mine øyne. Anonymkode: 1aa4a...7c0 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #5 Skrevet 28. oktober 2025 1. Du må være tydelig når hun forklarer, typ «jeg lurte ikke på hva _jeg_ kan gjøre, jeg har allerede tenkt på dette og har svart på mailen, jeg lurte på dine tanker rundt temaet» eller «takk for forklaringen, men det var ikke det jeg spurte om/ men nå svarer du på et spørsmål jeg ikke stilte» 2. ikke prøv å small talke med henne. 3. Kan det være noe i det hun sier? At du ikke har oppfattet rutiner de har på denne avdelingen eller du gjør ting annerledes enn hun/andre ønsker at det skal gjøres? Anonymkode: 4e068...a5c 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #6 Skrevet 28. oktober 2025 Dersom du til stadighet stiller henne spørsmål om hvordan hun utfører grunnleggende oppgaver på jobb, så er det ikke så veldig rart om hun oppfatter det som at du lurer på hvordan oppgavene gjøres. Finn noe annet å småprate om. Anonymkode: d72bd...3bc 7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #7 Skrevet 28. oktober 2025 Hun har vel kanskje brukt lang tid på å lære seg det / mestre det og synes det er vanskelig selv. Anonymkode: e7679...d77
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #8 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har vært på arbeidsplassen i ca 5-6 år. Jeg har vært på samme arbeidsplass omtrent like lenge, men innen andre oppgaver. Har derfor ikke hatt med hverandre å gjøre. For 1,5 år siden kom jeg inn på avdelingen hvor hun jobber, og vi skal jobbe med samme oppgaver etc. Hyggelig er hun, men det er "noe" med henne som tar energi. Helt enkle ting overforklarer hun. Om jeg forsøker meg på smalltalk ala typen "så du mailen fra X, hva tenker du å gjøre?", så kommer hun med milesvise lange forklaringer på hva JEG kan gjøre av typen "bare skriv at du tenker slik og kan gjøre slik, så går det bra". Selv om det ikke var et svar/løsning jeg var ute etter, mer smalltalk, om dere skjønner. Som sagt har jeg vært innenfor feltet i flere år, likevel har hun flere ganger påpekt hvordan det er å jobbe her, at slik er det - sånn man gjerne forklarer noen som er helt ny. Er jo ikke slik st jeg går rundt og er overrasket over praksis. Hun overforklarer og skal hele tiden fortelle dummys-ting, som om at jeg har spurt om det. En gang hadde vi begge vært syk og borte fra jobb. Ble noen beskjeder fra leder om oppgaver som vi måtte gjøre når vi kom tilbake. Jeg og denne kollegen møttes tilfeldig ved kaffemaskinen da vi var tilbake på jobb, og bare for å smalltalk spurte jeg hvordan hun hadde det og hva hun tenkte om oppgavene vi hadde fått beskjed om å gjøre. I 10 minutter (!) holdt hun et foredrag for meg om hvordan jeg kan forstå dette, og at slik er praksisen her. Men det var ikke dette jeg lurte på. Om jeg hadde lurt på det, ville jeg ikke vært kompetent for jobben. Hun prater til meg som om jeg var et barn. Og jeg får meg ikke til å avbryte henne fordi jeg er avhengig av en god relasjon pga samarbeid. Dessverre irriterer dette meg så mye at jeg har begynt å tenke på henne som enkel.. Andre kolleger opplever noe av det samme.. Samtidig fikk jeg en ansvarsrolle da jeg begynte her, en rolle hun egentlig ville ha. Kan ha noe med det å gjøre, men tror egentlig ikke det siden jeg har hørt at andre opplever at hun snakker til dem som et barn.. Gode, ikke-konfliktfylt måte å si fra? Anonymkode: d935f...3e7 La være å spørre om slike ting, da. Er veldig enkelt. Det du kaller smalltalk er jo konkrete spørsmål du stiller. Anonymkode: 12aed...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #9 Skrevet 28. oktober 2025 Hadde mistenkt adhd. Hilsen ei med adhd som har samme type munndiare om hun blir engasjert i et emne Anonymkode: e0547...00f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #10 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dersom du til stadighet stiller henne spørsmål om hvordan hun utfører grunnleggende oppgaver på jobb, så er det ikke så veldig rart om hun oppfatter det som at du lurer på hvordan oppgavene gjøres. Finn noe annet å småprate om. Anonymkode: d72bd...3bc Dette Det du beskriver, er jo ikke small talk. Anonymkode: 2e619...0cb 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #11 Skrevet 28. oktober 2025 Her må det være en grunn for det, veldig spesielt. Neste gang kan du unnskylde deg med at du har dårlig tid? Trulelu Anonymkode: 411a5...b54
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #12 Skrevet 28. oktober 2025 Synes ikke du skal drive og stille spørsmål omkring jobb, du åpner jo for slike svar. Hvis du ønsker smalltalk så spør heller hva hun gjorde i helga eller noe. Anonymkode: 2dad6...3db
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #13 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes ikke du skal drive og stille spørsmål omkring jobb, du åpner jo for slike svar. Hvis du ønsker smalltalk så spør heller hva hun gjorde i helga eller noe. Anonymkode: 2dad6...3db 🥴 Anonymkode: e7679...d77
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #14 Skrevet 28. oktober 2025 Ts Jeg ga dårlige eksempler på smalltalk her, som jo ikke er smalltalk.. poenget mitt er at hun alltid, på en eller annen måte, klarer å prate seg inn i en belærende posisjon om alt fra hvordan det "bør" føles å arbeide her, bør utføre oppgaver etc. Og det er mulig jeg overtolker, men erfaringsmessig har jeg ofte hatt rett: det er "noe" jeg opplever som ikke genuint hos henne, ikke møte med meg Anonymkode: d935f...3e7
BobbySocks Skrevet 28. oktober 2025 #15 Skrevet 28. oktober 2025 Ville holdt meg til «hvordan var helgen din» smalltalk, og legger hun ut i det vide og breie beklager du og sier du må ta en telefon.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #16 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts Jeg ga dårlige eksempler på smalltalk her, som jo ikke er smalltalk.. poenget mitt er at hun alltid, på en eller annen måte, klarer å prate seg inn i en belærende posisjon om alt fra hvordan det "bør" føles å arbeide her, bør utføre oppgaver etc. Og det er mulig jeg overtolker, men erfaringsmessig har jeg ofte hatt rett: det er "noe" jeg opplever som ikke genuint hos henne, ikke møte med meg Anonymkode: d935f...3e7 jeg tror jeg skjønner hva du mener men, hun kommer sikkert ikke til å forandre seg. jeg har en lignende dynamikk med en på jobben min og har helt sluttet å snakke til henne. hun prøver stadig vekk å befeste sin gamle posisjon som allviter så ikke la henne drive på for lenge med det. Anonymkode: e7679...d77
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #17 Skrevet 28. oktober 2025 Har helt lik kollega. Utmattende. I tillegg følsom. Så kan ikke rette på skaden. Anonymkode: 21b52...734
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå