AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #1 Skrevet 28. oktober 2025 Min datter startet i ny jobb for halvannet år siden, det var da 80 % hjemmekontor og 20 % på kontoret. Hun trives i jobben og får gode tilbakemeldinger. Sjefen har det siste halve året ønsket henne og de andre med 80 % hjemmekontor, mer tilstede på kontoret, noe som er helt greit. I sommer ble hun sykemeldt 1 uke pga skade, og hjemmekontor kunne hun ikke ha pga sterke smerter og lite søvn. I går ble hun sykemeldt 1 uke av andre årsaker, lege sa at jobb var uaktuelt. I dag har hun fått innkallelse til samtale med sjefen, og tillitsvalgt er også innkalt. Jeg mistenker at det er pga de 2 sykemeldingene. Er dette vanlig praksis? Hun får som sagt gode tilbakemeldinger på jobben hun gjør, og jobber ofte overtid med opptil 12 timers arbeidsdag. Hva tror dere at hun kan forvente? En advarsel? Kan den eventuelt bestrides ? Anonymkode: 42916...75a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #2 Skrevet 28. oktober 2025 Merkelig. Men hvis hun er organisert i fagforening og hennes tillitsvalgt er kalt inn til møtet, så kan hun vel kontakte tillitsvalgt for å få litt info om møtet. Når det gjelder sykefraværsoppfølging, så begynner jo ikke det om man er sykemeldt bare én uke. Krysset hun av i sykemeldingen for at det var jobb som var årsaken, i så fall får jo arbeidsgiver vite om det og har også plikt til å tilrettelegge. Anonymkode: 9671b...a36 8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #3 Skrevet 28. oktober 2025 Blir sjokkert om det er pga sykemelding, det er ikke lov, med mindre de bestrider den. Og det høres også rart ut. Kan det ikke være en samtale om mulig tilrettelegging? Litt rart med tillitsvalgt i en slik samtale, men noen har jo rutiner for sånt og. Høres bare rart ut, men det er fint hun får med seg tillitsvalgt. Høres ikke ut som hun trenger å være bekymret, hun utfører jobben, får gode tilbakemeldinger og står på. Anonymkode: e0b12...8d1 1
endo Skrevet 28. oktober 2025 #4 Skrevet 28. oktober 2025 Merkelig.. tillitsvalgt innkalt? Er strengt tatt arbeidstaker som bestemmer det ikke arbeidsgiver. Mye mulig at det har sammenheng med sykmld. Men da er det nok bare en vanlig oppfølgingssamtale for å avklare evt behov og tilrettelegging. Men når noen poster og er såpass bekymret for datteren sin, så antar jeg at det nok ligger mere bak denne saken enn hva kg får vite. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #5 Skrevet 28. oktober 2025 Nei, det er ikke vanlig. Men mye dårlige holdninger til oss sykemeldte dessverre. Trulelu Anonymkode: cd263...708
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #6 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det er ikke vanlig. Men mye dårlige holdninger til oss sykemeldte dessverre. Trulelu Anonymkode: cd263...708 Hvorfor skriver du Truelu overalt. Bare irriterende. Anonymkode: 4d20c...8e9 10 2
Raven.Writingdesk Skrevet 28. oktober 2025 #7 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min datter startet i ny jobb for halvannet år siden, det var da 80 % hjemmekontor og 20 % på kontoret. Hun trives i jobben og får gode tilbakemeldinger. Sjefen har det siste halve året ønsket henne og de andre med 80 % hjemmekontor, mer tilstede på kontoret, noe som er helt greit. I sommer ble hun sykemeldt 1 uke pga skade, og hjemmekontor kunne hun ikke ha pga sterke smerter og lite søvn. I går ble hun sykemeldt 1 uke av andre årsaker, lege sa at jobb var uaktuelt. I dag har hun fått innkallelse til samtale med sjefen, og tillitsvalgt er også innkalt. Jeg mistenker at det er pga de 2 sykemeldingene. Er dette vanlig praksis? Hun får som sagt gode tilbakemeldinger på jobben hun gjør, og jobber ofte overtid med opptil 12 timers arbeidsdag. Hva tror dere at hun kan forvente? En advarsel? Kan den eventuelt bestrides ? Anonymkode: 42916...75a Hun kan be om en agenda for møtet, det er helt rimelig å etterspørre: «Jeg og tillitsvalgt er innkalt til møte, jeg ønsker en agenda for møtet slik at jeg vet hva det gjelder» Tillitsvalgt er jo hennes representant, så det er jo hun som skal kunne velge om det er ønskelig at tillitsvalgt skal være der eller ikke. - Har hun tillit til tillitsvalgt? 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #8 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor skriver du Truelu overalt. Bare irriterende. Anonymkode: 4d20c...8e9 Helt enig. Vi har jo hatt et par stykker her inne som har signert alle innlegg med (bruker)navn. Unødvendig det også, men de har ikke vært anonyme. Anonymkode: 38d6e...e05 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #9 Skrevet 28. oktober 2025 Det skal være agenda for slike møter. Anonymkode: eb3ed...ace 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #10 Skrevet 28. oktober 2025 endo skrev (3 timer siden): Merkelig.. tillitsvalgt innkalt? Er strengt tatt arbeidstaker som bestemmer det ikke arbeidsgiver. Mye mulig at det har sammenheng med sykmld. Men da er det nok bare en vanlig oppfølgingssamtale for å avklare evt behov og tilrettelegging. Men når noen poster og er såpass bekymret for datteren sin, så antar jeg at det nok ligger mere bak denne saken enn hva kg får vite. Nei det ligger ikke noe mer bak, jeg er bare undrende over hva dette kan være. Hun jobber i privat sektor, jeg i det offentlige, så det er tydelige forskjeller. Anonymkode: 42916...75a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #11 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min datter startet i ny jobb for halvannet år siden, det var da 80 % hjemmekontor og 20 % på kontoret. Hun trives i jobben og får gode tilbakemeldinger. Sjefen har det siste halve året ønsket henne og de andre med 80 % hjemmekontor, mer tilstede på kontoret, noe som er helt greit. I sommer ble hun sykemeldt 1 uke pga skade, og hjemmekontor kunne hun ikke ha pga sterke smerter og lite søvn. I går ble hun sykemeldt 1 uke av andre årsaker, lege sa at jobb var uaktuelt. I dag har hun fått innkallelse til samtale med sjefen, og tillitsvalgt er også innkalt. Jeg mistenker at det er pga de 2 sykemeldingene. Er dette vanlig praksis? Hun får som sagt gode tilbakemeldinger på jobben hun gjør, og jobber ofte overtid med opptil 12 timers arbeidsdag. Hva tror dere at hun kan forvente? En advarsel? Kan den eventuelt bestrides ? Anonymkode: 42916...75a Syns du skal la din datter lære å navigere voksenlivet selv uten at du koster banen foran henne. Framfor å krisemaksimere så gi henne verktøyene til å etterspørre informasjonen hun trenger. At to ting skjer samtidig betyr forøvrig ikke at det har en sammenheng. Anonymkode: 55679...b12 6 1
BobbySocks Skrevet 28. oktober 2025 #12 Skrevet 28. oktober 2025 Hun har krav på agenda, og tillitsvalgte er hennes «person», ikke jobbens. Så bare å sende melding/mail tilbake med spørsmål om agenda. Når hun får agenda for møtet ringer hun tillitsvalgte. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #14 Skrevet 28. oktober 2025 To sykmeldinger på en uke hver er ikke grunnlag for noen samtale, så dette bør dreie seg om noe annet. Den korrekte fremgangsmåten her er selvsagt å be om agenda for møtet. I og med at tillitsvalgt er invitert med er det nærliggende å tro det dreier seg om nedskjæringer. Anonymkode: b26a5...41c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #15 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Syns du skal la din datter lære å navigere voksenlivet selv uten at du koster banen foran henne. Framfor å krisemaksimere så gi henne verktøyene til å etterspørre informasjonen hun trenger. At to ting skjer samtidig betyr forøvrig ikke at det har en sammenheng. Anonymkode: 55679...b12 Enig. Dessuten vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om denne historien - hvorfor nevner du det med hjemmekontor, hva har det med saken å gjøre? Men at en blir innkalt til samtale sånn bare for 2 ganger 1 ukes sykemelding det nekter jeg å tro. Anonymkode: f9c31...678
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #16 Skrevet 28. oktober 2025 Hva er agenda for møtet? Hvorfor er tillitsvalgt innkallet? Dette kan hun spørre om. Om man kalles inn til drøftelssmøte etter arbeidsmiljøloven, skal det opplyses om- og man gis tilbud til å ha med seg støtteperson. Den ansatte velger dette selv, om man vil ha med noen, og hvem dette er: det kan være en kollega, men oftes fagforening eller advokat (kommer an på hva dette gjelder). Møteinnkallingen trenger ikke å være dramatisk- det kan være noe så enkelt som endring i praksis om hjemmekontor. Eller noe helt annet. Det er neppe i sammenheng med så kort sykmelding. Hilsen leder med 20 års erfaring Anonymkode: 108df...715 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #17 Skrevet 29. oktober 2025 Oppdaterer du oss, TS? Anonymkode: 222a1...fbf
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #18 Skrevet 29. oktober 2025 Mange blir oppsagt eller får ikke jobb pga egen og barns sykdom. Det gis bare en annen offisiell grunn. Særlig i bransjer hvor fol jobber 12 timers dager. Og på småsteder med coboykultur og mannlig ledelse. Uansett hvor god jobb de gjør fins det tusen andre like gode. Den med hjemmekontor har dårligst daglig relasjon til sjefen og ryker først. Det eneste spennende her er hvilken unnskyldning de har Anonymkode: 226e8...26c
DesmondMiles Skrevet 29. oktober 2025 #19 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Min datter startet i ny jobb for halvannet år siden, det var da 80 % hjemmekontor og 20 % på kontoret. Hun trives i jobben og får gode tilbakemeldinger. Sjefen har det siste halve året ønsket henne og de andre med 80 % hjemmekontor, mer tilstede på kontoret, noe som er helt greit. I sommer ble hun sykemeldt 1 uke pga skade, og hjemmekontor kunne hun ikke ha pga sterke smerter og lite søvn. I går ble hun sykemeldt 1 uke av andre årsaker, lege sa at jobb var uaktuelt. I dag har hun fått innkallelse til samtale med sjefen, og tillitsvalgt er også innkalt. Jeg mistenker at det er pga de 2 sykemeldingene. Er dette vanlig praksis? Hun får som sagt gode tilbakemeldinger på jobben hun gjør, og jobber ofte overtid med opptil 12 timers arbeidsdag. Hva tror dere at hun kan forvente? En advarsel? Kan den eventuelt bestrides ? Anonymkode: 42916...75a At moren hennes slutter å dille med henne når hun er voksen nok til å ha kontorjobb.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2025 #20 Skrevet 29. oktober 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva er agenda for møtet? Hvorfor er tillitsvalgt innkallet? Dette kan hun spørre om. Om man kalles inn til drøftelssmøte etter arbeidsmiljøloven, skal det opplyses om- og man gis tilbud til å ha med seg støtteperson. Den ansatte velger dette selv, om man vil ha med noen, og hvem dette er: det kan være en kollega, men oftes fagforening eller advokat (kommer an på hva dette gjelder). Møteinnkallingen trenger ikke å være dramatisk- det kan være noe så enkelt som endring i praksis om hjemmekontor. Eller noe helt annet. Det er neppe i sammenheng med så kort sykmelding. Hilsen leder med 20 års erfaring Anonymkode: 108df...715 Jeg tenker også at det er mer sannsynlig at det handler om å redusere muligheter til hjemmekontor. Eventuelt at det omhandler mengden overtid, for "jobber ofte 12 timer arbeidsdager" er ikke veldig heldig. To korte sykemeldinger på halvannet år er på ingen måte noe noen arbeidsgivere vil reagere på, med mindre det også er masse egenmeldinger. Anonymkode: eb3ed...ace
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå