Gå til innhold

Trenger oppskrift på dataopprydding


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har behov for å rydde på PC-en. Tenkte å formatere C-disken. Men jeg er relativt grønn på hva jeg bør huske på. Er det noen som kan gi meg en steg for steg instruksjon? Ting jeg tenker på i denne sammenheng:

- Bakup: greit med dokumenter, bilder etc. Men hva med innstillinger, mailer, drivere, programmer etc...Andre ting som er viktig å komme på? Hvordan tenker man og hvordan husker man alt man vil ha? Som f.eks favorittene og sånne ting

- Jeg har tre partisjoner / disker: C, D, E

Tenkte å formatere alle for å lage C større. Er det en god ide? Da må jeg ihvertfall ta backup av alt mulig?

- Hvordan rekkefølge gjør man tingene i, og hvilke "ting" gjør man?

- Hva mer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kaffegjesten

Hvor store er partisjonene dine da. Du bør nok la C: være på omlag 15Gb og så kan de andre være hva du vil.

Du bør jo ta vare på mail, favoritter og annet du bruker. Programmer må du installere på nytt og det første du installerer etter at du har installert OS'et er antivirusprogram. Drivere har du vel for pc'en din på en egen CD ellers må du gå inn på produsents sider og laste ned nye. Innstillinger ellers må du nok lage på nytt hvis du ikke har et ghostprogram for å ta back-up av alt slikt.

Det første du gjør er altså å ta back-up av alt du vil ta vare på. Du trenger jo ikke formatere D: og E: også. Du kan jo flytte alt du vil ta vare på over på enten D: eller E:, du trenger altså ikke brenmne ned eller kopiere alt over på en annen harddisk. Det er jammen sjelden det går galt hvis du bare flytter det.

Når alt er tatt vare på fra C: er det bare å booth'e fra CD med nytt OS og du er i gang. Husk bare å installere på C: om igjen og ikke ta en av de andre partisjonene. Da mister du alt.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...